Kennelhosta

chiara

Trådstartare
Fina hunden har blivit smittad med kennelhosta och har varit rejält dålig nu ett dygn. Varit hos veterinären och fått hostdämpande som jag ändå tycker redan har hjälpt lite. Jag fick inte så bra information av veterinären då denna mest gick igenom det här med uttorkning och när jag ställde andra frågor som jag kunde komma på i all stress sa hon mest bara att vi skulle ha telefonkontakt under veckan. Hur länge kan jag räkna med att hon smittar och hur länge kan det sitta i framför allt? Hon är vaccinerad mot kennelhosta men blev ändå så pass sjuk väldigt snabbt, otrevligt :(
 
Senast ändrad:
Sv: Kennelhosta

Jag höll mina i karantän ytterligare 30 dagar efter sista symptom.

Beklagar, det är förjävla tråkigt med kennelhosta :(
 
Sv: Kennelhosta

Ja men det låter ju smart, tack för snabbt svar! :) Ja himla tråkigt, jag har aldrig haft någon hund med det förut så jag fattade inte riktigt vad det var först utan trodde att hon satt något konstigt i halsen första timmarna men hon blev snabbt väldigt medtagen så jag uppsökte veterinären rätt snabbt och det var väl tur så vi fick hjälp fort.
 
Sv: Kennelhosta

Enligt två veterinärer jag har pratat med så är det karantän 14 dagar efter sista hostan. 30 dagar innan man får tävla om man har planer på det. Men det är väldigt olika vem man pratar med.

Vila, vila, vila annars.
 
Sv: Kennelhosta

Ja jag upplever det ju väldigt olika när jag läser på om det, därför jag blir så osäker själv. Vi skulle på utställning i början av april men den åker vi ju inte på såklart.
 
Sv: Kennelhosta

Du ska hålla hunden isolerad i minst 14 dagar efter sista symptomet, dvs efter sista hostan.
Hur länge hunden kommer hosta är nog svårt att säga. Ibland tycks det gå runt runt runt så de kan hålla på i evigheter.. Har en träningskompis som fick isolera sina i flera månader eftersom hostan bara kom tillbaka hela tiden..

Se till att hunden vilar ordentligt, vet hundar som fått allvarliga problem med lungor och hjärta för att de hållt igång när de varit sjuka.

Hoppas den blir frisk snart!
 
Sv: Kennelhosta

Hund får inte delta som under den senaste månaden har haft eller misstänkts ha haft valpsjuka, parvovirusinfektion eller kennelhosta, eller som under den senaste månaden vistats tillsammans med hund som då var sjuk i någon av dessa sjukdomar.

Ovanstående direkt hämtat ur skk utställningsreglemente
 
Sv: Kennelhosta

Fast det är klart jag inte åker på utställning, det skrev jag ju
 
Sv: Kennelhosta

Tack för ditt svar! :) Det sa veterinären också i alla fall att hon ska vara lugn och vila. Hon hostar massor och kräks så fort hon hoppar runt. Nu orkar hon ju inte hoppa runt så mycket men när det kommer in folk genom dörren blir hon väldigt glad och försöker hoppa iaf :) Skruttan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 423
Senast: solrose00
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp