Bukefalos 28 år!

Keso om hunden är dålig i magen?

J

Jonsson89

Nu vet inte jag om en tråd redan finns med min fundering, men hittade dock ingen. Finns den så länka gärna till den :p

Jag har iaf hört från flera, att Keso (Cottage cheese) ska vara bra att ge till hundar om de är dåliga i magen.
Stämmer detta undrar jag? :confused: Och Om det nu stämmer, vet någon hur på för sätt detta är bra för hundarnas magar? (jag som gärna gräver djupare i allt)
Har någon kanske något annat tips att dela med sig av? :laugh:

Tack på förhand :)
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Vet tyvärr inget om keso men hel sparris är bra att ha hemma.. Om hunden får i sig något ex. ett ben ger man den sparris så lägger sig den runt benet i magen (den smälts ju inte helt i magen, blir trådigt runt benet).

Lättare för hunden att få ut föremålet och skadar inte lika mkt.

Sen har veterinären en typ av pasta/salva som man kan ge hunden om den blir dålig i magen. Den stabiliserar tarmfloran samtidigt som den driver ut det "onda"..
Provade den på min hund och den hjälpte jättebra.
Den heter pro-kolin + och är receptfri hos veterinär/ klinik. Är inte heller dyr, 98:-
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Är hunden kass i magen skulle jag vara försiktig med mjölkprodukter.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Bråka luktar lite äckligt i munnen. Halsen är kollad, jättefin och ingen svullnad. Men en väninna sa att hon kanske bara är lite sur i magen. Då kunde tydligen 1 msk Kesella i maten under en veckas tid hjälpa.

Däremot som någon sagt, ska man noga vara försiktig med mjölkprodukter om hunden skiter dåligt.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Okej. Min farfar har nämligen problem med sin Collie som ofta blir dålig i magen. Fick då tipset om Keso men vart lite fundersam och frågade därför här om det. Ska föra era förslag vidare till honom :)
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Hundar utvecklar, precis som vi människor, laktosintolerans vid vuxen ålder om de inte ges mjölkprodukter kontinuerligt (med viss intervall självklart, inte dagligen alltså). Jag har gett filmjölk när min varit dålig i magen, och jag har inbillat mig att det hjälpt. Dock ska påpekas att han fick det hos uppfödaren och att detta skedde när han var under ett år gammal, nu skulle jag nog tveka att ge.

*delvis kl*
Salt är bra att ge hunden om den ätit något opassligt som den måste få upp igen.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Det är nämligen en vän till mig vars mamma är hunduppfödare...de brukar tydligen ge keso till hundarna när de inte är bra.
Dock har de ingen förklaring till Varför (!) just Keso är bra, så därför kände jag att jag måsta skriva och fråga om saken.
Min farfars Collie är ofta dålig i magen, förmodligen måste det ju vara något han inte tål. Men nu vet jag att jag inte ska lägga fram Keso-förslaget till farfar iaf då ;)
Jag har faktiskt haft tur med Maja (vår pudel)...det är mkt sällan hon varit dålig.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Om han ofta är dålig i magen skulle jag nog rekommendera ett veterinärbesök...
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Ja det har jag också sagt. Han skulle boka in ett..
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Så bra! Hoppas det inte är något allvarligt utan bara en känslig mage!
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Ja :) Men som sagt, var rent allmänt nyfiken på tips...:) För som sagt så stöter man ju säkert på Nångång att även ens Maja blir dålig i magen igen. Så jag tyckte det kunde vara bra att veta :)
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Knappis.
Som någon skrivit skall man undvika mjölkprodukter till vuxna hundar.
är de vana vid mjölkprodukter så ger man dem acidofyllus, det stabiliserar tarmfloran. Finns även att köpa som pulver i hälsokostaffärerna o kan då ges även till laktosintoleranta hundar.

Sparris är alltd bra att ha hemma, den skall vara vit o lång.

Salt skall man inte stoppa i hunden för att kräkas, kan sluta med att man får en saltförgiftad hund.
Har hunden ätit något som måste upp så är det veterinären som gäller.
Medicinskt kol, gärna flytande är mycket bra att ha hemma, hjälper att neutralisera vid de flesta förgiftningsfall, man ger det mens man är på väg till veterinären, inte i stället för.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

*delvis kl*
Salt är bra att ge hunden om den ätit något opassligt som den måste få upp igen.

Nej, nej!

Salt är direkt dåligt att ge om hunden ätit något opassligt. Den kan få saltförgiftning. Ska hunden kräkas är det resa till veterinär som gäller.

I övrigt tror jag inte på Keso heller. Skonkost, dvs det man börjar ge hunden när den svält ett dygn för att magen fått vila, i form av risavkok, överkokt ris och kokt vit fisk eller ett foder av typen Eukanuba intestinal, Hills i/d är vad jag rekommenderar. Innan man börjar ge skonkost i små portioner kan man ge något preparat som innehåller goda tarmbakterier mm tex Pro-Kolin, Diarsanyl + eller Canikur Pro. Men om man ska behandla hemma så får djuret inte vara allmänpåverkat, ha gått så långt att det är slött och uttorkat, ha blodiga diarréer eller kräkningar och inte heller misstänka att den har satt i sig nåt som kan orsaka förgiftning eller något som kan fastna i mage/tarm, en sk främmande kropp.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

bättre att ge kokt ris till en hund som är dålig i magen men jag skulle nog kontakta veterinär om hunden ofta är dålig i magen, kanske känslig mot fodret han får eller något annat?
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

När min mor en gång ringde vet. för att hon var orolig för att hon gett hunden för mycket köttbullar (lök) så sade vet. att man kan ge hunden salt om den ätit nåt den måste kräkas upp. Sen vet inte jag, men så sade hon iaf. Dock blev det aldrig aktuellt i detta fallet.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

kan ju testa med att svälta hunden en dag också så att magen får vila o oftast brukar det bli bättre då
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

kan ju testa med att svälta hunden en dag också så att magen får vila o oftast brukar det bli bättre då

Och det har vad med mitt inlägg att göra?
Vanligtvis använder man sig av knappis eller knapplån om man svarar generellt i en tråd.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Och det har vad med mitt inlägg att göra?
Vanligtvis använder man sig av knappis eller knapplån om man svarar generellt i en tråd.

Det har med ditt inlägg att göra att hunden är kass i magen.
Om man svälter en hund en dag eller ger den ris så brukar oftast magen bli bättre.
 
Sv: Keso om hunden är dålig i magen?

Det har med ditt inlägg att göra att hunden är kass i magen.
Om man svälter en hund en dag eller ger den ris så brukar oftast magen bli bättre.

Har jag påstått något annat?
Ts frågade om Keso, vilket jag o flera avrådde ifrån?

Använd dig av knapplån nästa gång du vill skriva allmänt i en tråd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 090
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Johanna1988
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp