Klampar med Razer Propad

Rodluvan

Trådstartare
För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna.

Jag hade länge tänkt att jag skulle testa Polarpads eftersom det inte kommer så mycket snö i södra Sverige. Men när han visade upp Razer Propad-sulorna blev jag lite nyfiken på att testa dem istället.

Igår kom första snön och ingen annan häst i stallet, som har vanliga snösulor, hade klampar när jag tog in dem på kvällen. Men det hade min häst, rejäla sådana! Razer Propad ska ju "putta snö", men tillverkaren förklarade att det inte funkar i mitt fall då jag använder vanliga skor som har för hög insida.

Så vad gör man tills hovslagaren kan komma och sko om hästen? Har provat att smörja in undersidan med matolja, pälsglans och grönsåpa, men fastän det knappt är någon snö kvar så får hästen höga styltor efter 5 steg..

Sitter och oroar mig på jobbet för han höll ju på att vricka sönder sig totalt pga klamparna igårkväll. Så är ju livrädd att han ska skada sig i hagen!

Hade ni satsat på vanliga snösulor vid omskoningen eller vilka sulor tycker ni funkar bäst?

Tack!
 
För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna.

Jag hade länge tänkt att jag skulle testa Polarpads eftersom det inte kommer så mycket snö i södra Sverige. Men när han visade upp Razer Propad-sulorna blev jag lite nyfiken på att testa dem istället.

Igår kom första snön och ingen annan häst i stallet, som har vanliga snösulor, hade klampar när jag tog in dem på kvällen. Men det hade min häst, rejäla sådana! Razer Propad ska ju "putta snö", men tillverkaren förklarade att det inte funkar i mitt fall då jag använder vanliga skor som har för hög insida.

Så vad gör man tills hovslagaren kan komma och sko om hästen? Har provat att smörja in undersidan med matolja, pälsglans och grönsåpa, men fastän det knappt är någon snö kvar så får hästen höga styltor efter 5 steg..

Sitter och oroar mig på jobbet för han höll ju på att vricka sönder sig totalt pga klamparna igårkväll. Så är ju livrädd att han ska skada sig i hagen!

Hade ni satsat på vanliga snösulor vid omskoningen eller vilka sulor tycker ni funkar bäst?

Tack!
Som tillfällig lösning kan du klippa ut plastlock från glassburkar i "hovstorlek" och göra hål där broddarna sitter, sedan skruva fast plastsulorna med broddarna. (Dvs plastlocket sitter mellan hov och sko och hålls på plats av broddarna.
 
Som tillfällig lösning kan du klippa ut plastlock från glassburkar i "hovstorlek" och göra hål där broddarna sitter, sedan skruva fast plastsulorna med broddarna. (Dvs plastlocket sitter mellan hov och sko och hålls på plats av broddarna.

Tack! Ska man göra dem lika stora som hela hoven inklusive skon eller ska dem sitta likt polarpads så dem sitter längs insidan av skon? Kan man ha dem på dygnet runt när det är snö ute?
 
Tack! Ska man göra dem lika stora som hela hoven inklusive skon eller ska dem sitta likt polarpads så dem sitter längs insidan av skon? Kan man ha dem på dygnet runt när det är snö ute?
Nu var det ett tag sedan jag testade, men har för mig att de ska vara större än insidan av skon, så att de går att få in under kanten på skon. Rimligtvis till där sömmarna sitter och tar stopp.

Rimligtvis borde man kunna ha dem som vilka andra sulor men jag skulle nog ta av dem och kolla hoven under så att det inte fastnar någon skit.
 
För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna.

Jag hade länge tänkt att jag skulle testa Polarpads eftersom det inte kommer så mycket snö i södra Sverige. Men när han visade upp Razer Propad-sulorna blev jag lite nyfiken på att testa dem istället.

Igår kom första snön och ingen annan häst i stallet, som har vanliga snösulor, hade klampar när jag tog in dem på kvällen. Men det hade min häst, rejäla sådana! Razer Propad ska ju "putta snö", men tillverkaren förklarade att det inte funkar i mitt fall då jag använder vanliga skor som har för hög insida.

Så vad gör man tills hovslagaren kan komma och sko om hästen? Har provat att smörja in undersidan med matolja, pälsglans och grönsåpa, men fastän det knappt är någon snö kvar så får hästen höga styltor efter 5 steg..

Sitter och oroar mig på jobbet för han höll ju på att vricka sönder sig totalt pga klamparna igårkväll. Så är ju livrädd att han ska skada sig i hagen!

Hade ni satsat på vanliga snösulor vid omskoningen eller vilka sulor tycker ni funkar bäst?

Tack!

Knepigt. Jag använde sulan med vanlig sko, och det var det absolut bästa snöklampsskydd jag haft. Tyvärr så gav de punkttryck i tån på hästen. Numera använder jag polarpads.
 
Knepigt. Jag använde sulan med vanlig sko, och det var det absolut bästa snöklampsskydd jag haft. Tyvärr så gav de punkttryck i tån på hästen. Numera använder jag polarpads.

Vad lustigt! Kan det bero på om hästen har skålade/platta hovar? Min har ganska skålade hovar så är rädd att vanliga snösulor kanske inte kommer hjälpa fullt ut heller då jag läst om en del som haft problem med det. Hur länge har du polarpadsen fastskruvade åt gången? Har läst att de egentligen bara ska användas vid ridning?
 
Vad lustigt! Kan det bero på om hästen har skålade/platta hovar? Min har ganska skålade hovar så är rädd att vanliga snösulor kanske inte kommer hjälpa fullt ut heller då jag läst om en del som haft problem med det. Hur länge har du polarpadsen fastskruvade åt gången? Har läst att de egentligen bara ska användas vid ridning?

Kanske? Min hade platta fossingar, och "små" (jmf med ett stort halvblod, var en D-ponny) - därför han fick tryck av propaden.

Jag har polarpadsen på dygnet om faktiskt, tar av och gör ordentligt rent kanske var tredje dag. Har en B-ponny med för små hovar för att det ska funka med snösulor, så då provade jag polarpad. Har sen en som håller D-ponnymått, men med platta fötter och känsliga tunna sulor så törs inte ha med slang på honom, så han får också polarpad sen när snön kommer. Lite oroad den ska trycka fram i tån på honom, men vi får väl se.

Min erfarenhet är att om man köper originalet, huf grips, när det gäller de snösulorna som ligger som en slang, och det är en hyfsat stor häst, så funkar de bra oavsett skålade eller platta (fast platta riskerar få punkttryck).

Annars så när jag hade en med ringskor, då körde jag hel sula med en snösula ovanpå (bild finns om du inte fattade). Fungerade super =) Men gäller man har en häst som inte tappar skor stup i kvarten av att få "dubbla" sulor då
 
Sån där "tassspray" som är för hundars tassar så at de inte fastnar is och snö? Jag har funderat om det kan fungera men tyvärr inte hunnit prova själv än!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
3 967
Senast: kem
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 716
Senast: mackan
·
Hästvård Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 508
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp