Snöklampar

@pews1972
Ja större delen av Sverige som tidigare lagt på snösulor har inte länge snö i regel vintrarna som tidigare . Väldigt många hovslagare utifrån det råder sen länge kunderna att inte lägga på snösulor ”bara för att det nu är vinter” . Pga problemen som inte sällan uppstår med snösulor i lera snarare än snö som de är avsedda för .
Nej Mellansverige inkl Stockholm har inte i regel snö i någon bemärkelse senare år .
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ace
@pews1972
Ja större delen av Sverige som tidigare lagt på snösulor har inte länge snö i regel vintrarna som tidigare . Väldigt många hovslagare utifrån det råder sen länge kunderna att inte lägga på snösulor ”bara för att det nu är vinter” . Pga problemen som inte sällan uppstår med snösulor i lera snarare än snö som de är avsedda för .
Nej Mellansverige inkl Stockholm har inte i regel snö i någon bemärkelse senare år .
Jag bor i Sthlm och har gjort så sedan jag föddes - 1972. Jag håller inte med dig ... någonstans. Åren 2011 - 2014 var det otroligt mycket snö i detta område. 2015 var det lite, förra året mer än -15 men vi behövde def. snösulor delar av säsongen. Denna vinter få vi väl se men nu för en vecka sedan satte vi på snösulor på de av hästarna som har skor. Just i skrivande stund har vi runt 5-10cm snö utanför dörren.
Och att Sundsvall och norrut inte skulle behöva snösulor - det är ju rent skitsnack.
 
@pews1972 du får nog läsa igen.
Det är du som hittat på vad ”större delen av Sverige” är utifrån vad jag skrivit och vad du relaterat till .
vet inte hur du fått det till att jag skulle tycka att Sundsvall etc norrut är en variabel ?

Men ja - bor du i södra delen av Sverige som tex Stockholm så ja - snösulor på ”bara för att” så somsagt - många hovslagare avråder snösulor sen många år om väder inte har snö generellt utan mest lera .
 
Senast ändrad:
Jag bor i Sthlm och har gjort så sedan jag föddes - 1972. Jag håller inte med dig ... någonstans. Åren 2011 - 2014 var det otroligt mycket snö i detta område. 2015 var det lite, förra året mer än -15 men vi behövde def. snösulor delar av säsongen. Denna vinter få vi väl se men nu för en vecka sedan satte vi på snösulor på de av hästarna som har skor. Just i skrivande stund har vi runt 5-10cm snö utanför dörren.
Och att Sundsvall och norrut inte skulle behöva snösulor - det är ju rent skitsnack.
Var i Stockholm bor du om du har snö idag??? :confused:
 
Jag bor lite utanför Stockholm och vi har fortfarande inte haft någon snö i år, och det var dåligt med snö förra året också. Jag vågar inte sätta på snö sulor när det är så ledigt i hagarna som det är nu, i stället är jag beredd med mina polar pads om det faktiskt skulle komma snö i någon vecka, de funkar jättebra :up:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Ang snöklampar, så berättade min holländska hovslagare att det finns något gummi/plastmassa som man kan lägga i varmt vatten så blir det mjukt och då trycker man in det i hoven så stelnar det till. Går att få bort med hovkratsen och återuppvärma igen, mot snöklampar. Någon som har testat detta? Ska fråga honom nästa gång vad det heter och om jag kan få tag på det och prova. Låter ju som en bra idé.
 
Var i Stockholm bor du om du har snö idag??? :confused:
Precis söder om. Vi bor vid en sjö så den kyler ju ner när det har töat lite överallt så finns här snö. Men här har vi bara bott de år de inte varit så mycket snö i Sthlms-trakten. Innan dess bodde jag i en förort till Sthlm (fortf söder) och vi fick tre år i rad runt en meter snö.
 
@pews1972 du får nog läsa igen.
Det är du som hittat på vad ”större delen av Sverige” är utifrån vad jag skrivit och vad du relaterat till .
vet inte hur du fått det till att jag skulle tycka att Sundsvall etc norrut är en variabel ?

Men ja - bor du i södra delen av Sverige som tex Stockholm så ja - snösulor på ”bara för att” så somsagt - många hovslagare avråder snösulor sen många år om väder inte har snö generellt utan mest lera .
Du skrev att större delen av Sverige skulle ha snöfritt under flera år och det hävdar jag fortfarande är fel. Mitten av Sverige - dvs hälften av Sverige - ligger typ vid Sundsvall. Och där är det snö under större delen av det vi kallar vinterhalvåret.
Om det är snö större delen av vintern i Sthlms-området så lär det ju vara det även i Sundsvall.

Om vi ska gå in på det personliga så sätter jag INTE på snösulor "bara för att" - utan de kommer på i ungefär dec. Det kan variera mellan mitten av dec och fram till ungefär mitten av jan. Och så åker de av efter en eller max två sko-perioder. Jag är helt beroende av att kunna rida även om det blir snö och is för jag har inte ett ridhus att gå in i. Jag är rätt övertygad om att det gäller ganska många.
 
Ang snöklampar, så berättade min holländska hovslagare att det finns något gummi/plastmassa som man kan lägga i varmt vatten så blir det mjukt och då trycker man in det i hoven så stelnar det till. Går att få bort med hovkratsen och återuppvärma igen, mot snöklampar. Någon som har testat detta? Ska fråga honom nästa gång vad det heter och om jag kan få tag på det och prova. Låter ju som en bra idé.
Låter väldigt intressant. Skriv gärna här om/när du får besked.
Vi brukar klippa till platsbitar från antingen glasspaket eller mjölkpaket. De brukar sitta hyffsat bra om man inte gör dem för små utan att man nästan får vika in dem mellan sko och hov. Sitter olika bra också på olika form på hoven. Förra året hade vi ett sto där dessa platsbitar satt superbra.
 
Låter väldigt intressant. Skriv gärna här om/när du får besked.
Vi brukar klippa till platsbitar från antingen glasspaket eller mjölkpaket. De brukar sitta hyffsat bra om man inte gör dem för små utan att man nästan får vika in dem mellan sko och hov. Sitter olika bra också på olika form på hoven. Förra året hade vi ett sto där dessa platsbitar satt superbra.
Ska fråga honom vad det heter, och meddelar
Har provat glasslock, men det satt 5 minuter på min häst. Fungerade inte alls.
 
Du skrev att större delen av Sverige skulle ha snöfritt under flera år och det hävdar jag fortfarande är fel. Mitten av Sverige - dvs hälften av Sverige - ligger typ vid Sundsvall. Och där är det snö under större delen av det vi kallar vinterhalvåret.
Om det är snö större delen av vintern i Sthlms-området så lär det ju vara det även i Sundsvall.

Om vi ska gå in på det personliga så sätter jag INTE på snösulor "bara för att" - utan de kommer på i ungefär dec. Det kan variera mellan mitten av dec och fram till ungefär mitten av jan. Och så åker de av efter en eller max två sko-perioder. Jag är helt beroende av att kunna rida även om det blir snö och is för jag har inte ett ridhus att gå in i. Jag är rätt övertygad om att det gäller ganska många.

Önskar dig en fin jul :)
Nej det är inte snö större delen av vintern i Stockholm eller den delen av Sverige som sagt senare åren .
 
Senast ändrad:
Jag hade såna här avtagbara snöringar till min häst:

adaptable-anti-snow-huf-flex-spring,2_1191.jpg


Då fanns det en återförsäljare i Sverige, men det verkar det inte längre göra. Kan dock beställas utomlands. Min häst hade de på dygnet runt (alltså även i boxen) när det var snö, tappade aldrig någon. De funkade kanske en aning sämre mot styltorna än vanliga snösulor, men helt klart bra nog för att man skulle kunna rida vettigt. Ett bra alternativ om man inte vill sko med sulor!
Den här sorten finns på Hööks i år:up:
 
Min gammelman hade skor+sula fram året runt pga skada. Av det blev det värre snöklampar... Fick skos med sula + snösulor vintertid.
 
Den här sorten finns på Hööks i år:up:

Det är ju toppen ! Tror mycket anledningen är som redovisat, att permanent snösula inte är hälsosamt i väder där det inte är snö generellt och som sagt många hovslagare utifrån det även påtalar problemet att sko med snösula i annat väder . Marknaden hänger med (ibland) på bästa smartaste sätt .

Suveränt att de säljer denna lösning för en billig peng att sätta på vid behov .
 
Ang snöklampar, så berättade min holländska hovslagare att det finns något gummi/plastmassa som man kan lägga i varmt vatten så blir det mjukt och då trycker man in det i hoven så stelnar det till. Går att få bort med hovkratsen och återuppvärma igen, mot snöklampar. Någon som har testat detta? Ska fråga honom nästa gång vad det heter och om jag kan få tag på det och prova. Låter ju som en bra idé.
De där vill jag gärna veta mer om :)
 
Min hovslagare lägger en silikongrej likt den på bilden på sida 1 i tråden men som sitter där hela tiden tills nästa skoning. Jättebra, fastnar aldrig något!
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: fridaxi
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 587
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Liten
·
Hästvård Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips? Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det...
2
Svar
20
· Visningar
6 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp