Snöklampar

Magiana

Trådstartare
Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt rida. Vid förra skoningen var det inte aktuellt att sätta på snösulor och nu är det ett par veckor kvar till nästa skoning. Frågan är hur man klarar sig fram till dess.

Jag har hört att man kan skära till glasslock och sätta mellan hov och sko, men jag har ont om glasslock och nästa problem är att skära till den i rätt format. Jag vet inte hur jag ska få till mm-passningen runt om så att de sitter kvar. Det skulle inte kännas bra för mitt miljösamvete att sprida plastbitar i naturen då jag rider.

Hästen har bara traktbrodd så polarpads funkar inte heller. Jag tror inte ens att det finns hål för tåbrodd. Hästen är ju heller inte min så jag inte göra helt som jag tycker.

Så jag funderar på om man kan smörja med något tills vidare. Hovolja har jag provat men det fungerar inte alls. Andra idéer?
 
ät mer glass :angel:, har själv bara haft snösulor en skoperiod på 5 år. inte att vi inte haft snö som klampar, utan då det inte gjorde ngn skillnad mer än att hästen fick blåmärken av sulan.
jag gör som så att jag rider antingen där det är mjukt, mindre risk för att hästen halkar pga klamparna och de ramlar av med jämna mellanrum.

eller så håller jag mig bara på vägen där det inte är snö som klampar lika mycket.

har aldrig provat glasslock men det verkar vara det alternativ som fungerar bäst för flest.
 
Tyvärr har jag lite begränsat med ridvägar. Att bara rida på vägen är inte så lyckat och på övriga ställen blir det klampar och det största problemet tycker jag blir att hästen vickar omkring på dessa. Det blir ju ostadigt.

Jag kan ju alltid fråga hästägaren om hon har glasslock :angel:. Men jag har inte så stor förhoppning om att det ska funka så bra på den här hästen. Om jag fattat saken rätt funkar det bäst på plattfotade individer och denna har inga plattfötter.
 
Jag kratsar alltid hovarna på min häst innan den går in i boxen, oavsett om vi kommer från hagen eller ridning, för att det inte ska finnas sten o annat skit utifrån i bädden. För att förhindra snöstyltor så brukar jag göra så att jag kratsar ur hovarna utanför boxen och gör sedan iordning hästen i boxen. På så vis brukar den alltid ha ett litet torvlager i hovarna - och då fastnar inte snön lika lätt! Har alltid funkat för mig, aldrig haft snösulor. Sen släpper det även om man travar/galopperar, dock kan det kännas lite läskigt med tanke på halk- och skaderisken... Sen är det bra att göra som @Buck, rida antingen där de är mjukt och mindre risk för halk eller till vägar där risken för styltor minskar.

Nyfiken på de där glasslocken, någon som har visa en bild på hur de gjort?
 
Smörja funkar inte, glasslock funkar hyfsat vid ridning. Lock till mineraler, pepparkakor etc funkar det med om du inte äter glass. Funkar dock inte öht i hagen, de ramlar av.

Kom nu i håg till nästa år att det alltid blir snö i Sverige och därför bör du sko med snösulor när det är vinter. Styltor innebär extremt stor risk för vrickningar, sträckningar och även att gå omkull! Den enda hållbara lösningen är snösulor. Macgyver-varianterna är egentligen bara lämpliga om det överraskande blir snö i några få dagar utom säsong (vår och höst).

Jag sätter alltid på snösulor och brodd i slutet på november/början på december. Inte värt att chansa... :)
 
Just min häst fungerar inte på snö utan snösulor. Blir styltor direkt som inte lossnar förrän man tar bort dom själv. Har jag inte hunnit få på sulor innan snön får jag låta bli att rida utomhus, främst för att det blir halkigt.
Har testat glasslock utan resultat men även att smörja hoven med hovfwtt eller olja.
Tjära kanske fungerar bättre?

Nu har nog min häst 'såna hovar', min andra har inte alls samma problem.
 
Jag provade glasslocksvarianten idag, då jag hade två lock som jag gjorde sulor av till framhovarna där det brukar bli värst. Den ena tappade jag under ritten, den andra satt kvar med en hårsmån. Men så länge de sitter kvar fungerar det.

I bakhovarna provade jag med rapsolja och det blev samma klena resultat som med hovoljan.

Smörja funkar inte, glasslock funkar hyfsat vid ridning. Lock till mineraler, pepparkakor etc funkar det med om du inte äter glass. Funkar dock inte öht i hagen, de ramlar av.

Kom nu i håg till nästa år att det alltid blir snö i Sverige och därför bör du sko med snösulor när det är vinter. Styltor innebär extremt stor risk för vrickningar, sträckningar och även att gå omkull! Den enda hållbara lösningen är snösulor. Macgyver-varianterna är egentligen bara lämpliga om det överraskande blir snö i några få dagar utom säsong (vår och höst).

Jag sätter alltid på snösulor och brodd i slutet på november/början på december. Inte värt att chansa... :)

Nu är det inte min häst och inte jag som betalar skoningen heller, så jag har inte något att säga till om där.

Jag har tyvärr ingen plast själv som jag kan använda till sulor. Mina pepperkaksburkar är av plåt då de enda pepparkakorna jag hittat utan palmolja säljs i plåtburk.

Knepigt läge.
 
På vissa ställen i Sverige är det nästan dumt att sko med snösulor, i alla fall under vissa vintrar. Inte så bra med lera under snösulorna.... :( I år är det rätt extremt här. Jag broddade för första gången denna säsongen för ca en vecka sedan. Och nu behövs det eftersom det är fruset, halt och lite (mindre än 5 cm, skulle jag tro) snö.
 
Smörja funkar inte, glasslock funkar hyfsat vid ridning. Lock till mineraler, pepparkakor etc funkar det med om du inte äter glass. Funkar dock inte öht i hagen, de ramlar av.

Kom nu i håg till nästa år att det alltid blir snö i Sverige och därför bör du sko med snösulor när det är vinter. Styltor innebär extremt stor risk för vrickningar, sträckningar och även att gå omkull! Den enda hållbara lösningen är snösulor. Macgyver-varianterna är egentligen bara lämpliga om det överraskande blir snö i några få dagar utom säsong (vår och höst).

Jag sätter alltid på snösulor och brodd i slutet på november/början på december. Inte värt att chansa... :)
Va ?
Det blir sällan snö långa tider i många delar av Sverige nuförtiden och av den anledningen avråder hovslagare att på rutin smälla på snösulor då dessa sulor är väldigt olämpliga för annat än just snö, i det att lera packas in mellan sulorna och skokanten och orsakar tryck och besvär för väldigt många hästar .

TS : glasslock finns/har funnits väldigt mycket skrivet om även här på buke och hur man skär till dem osv... Funkar dock inte lika bra på hästar med djupare hovar precis som du läst på om , då de tenderar att lossna pga att de rör sig mera på en mindre plattfotad häst även om de skurits till och passats väl .

Fet kräm, tex sadelfett kan funka till viss del i viss mån . Men är marken blöt/fuktig/det är kramsnö är det svårt att undvika packning i en skodd hov .


Jag väljer om jag inte har snösulor och det är klampväder att inte rida ut i sån snö. Då om jag ska rida ut rider jag på plogade och saltade vägar . Finns inte alternativen rider jag inte ut.
 
Senast ändrad:
Jag hade såna här avtagbara snöringar till min häst:

adaptable-anti-snow-huf-flex-spring,2_1191.jpg


Då fanns det en återförsäljare i Sverige, men det verkar det inte längre göra. Kan dock beställas utomlands. Min häst hade de på dygnet runt (alltså även i boxen) när det var snö, tappade aldrig någon. De funkade kanske en aning sämre mot styltorna än vanliga snösulor, men helt klart bra nog för att man skulle kunna rida vettigt. Ett bra alternativ om man inte vill sko med sulor!
 
Jag hade såna här avtagbara snöringar till min häst:

adaptable-anti-snow-huf-flex-spring,2_1191.jpg


Då fanns det en återförsäljare i Sverige, men det verkar det inte längre göra. Kan dock beställas utomlands. Min häst hade de på dygnet runt (alltså även i boxen) när det var snö, tappade aldrig någon. De funkade kanske en aning sämre mot styltorna än vanliga snösulor, men helt klart bra nog för att man skulle kunna rida vettigt. Ett bra alternativ om man inte vill sko med sulor!

Ja, jag hittade också dem när jag sökte i gamla trådar på hur man klipper glasslock. Jag hittar inte heller någon återförsäljare till Huf Flex. En butik i Tyskland har jag hittat men jag kan inte tyska så jag vet inte om jag klarar av att handla där. Google translate funkar inte helt klockrent.

Jag får ta och snacka lite med hästens ägare både om hon har glasslock och om hon kan läsa lite i den tyska butiken. Hon kan ju lite tyska även om den är lite knackig.
 
Kan du få ägaren att gå med på att sko med tåbroddshål (kan ju sätta blindbrodd om hon inte vill ha brodd i tån) så är väl polarpads bästa lösningen framöver?

Jag har haft dåligt resultat med glasslock mm. Men glycerin har fungerat fint de få gånger jag behövt akutpreparera. Vet de som säger gnugga med stearin fungerar med?
 
Kan du få ägaren att gå med på att sko med tåbroddshål (kan ju sätta blindbrodd om hon inte vill ha brodd i tån) så är väl polarpads bästa lösningen framöver?

Jag har haft dåligt resultat med glasslock mm. Men glycerin har fungerat fint de få gånger jag behövt akutpreparera. Vet de som säger gnugga med stearin fungerar med?

Ja, glasslock funkar väl inget vidare. Jag frågade hästägaren om glasslock och hon levererade. Jag satte dessa under alla fyra hovarna men när jag kom tillbaka till stallet hade alla släppt. Dessa lära jag inte hitta förrän det töar, trots att jag vet att de antingen ligger på ridbanan eller den lilla vägstump där jag skrittade. De är lite svåra att skära till i rätt storlek och form också så det är inget man vill hålla på med dagligen.

Stearin har jag så jag ska försöka gnugga in det och se om det hjälper bättre. Hästägaren har i alla fall ringt till hovis så kanske jag slipper vänta alltför länge på riktiga snösulor.

Tipset om tåbroddshålen tar jag med mig till nästa häst, då jag inte kommer att rida denna pålle så länge till p.g.a. flytt.
 
Ja, jag hittade också dem när jag sökte i gamla trådar på hur man klipper glasslock. Jag hittar inte heller någon återförsäljare till Huf Flex. En butik i Tyskland har jag hittat men jag kan inte tyska så jag vet inte om jag klarar av att handla där. Google translate funkar inte helt klockrent.

Jag får ta och snacka lite med hästens ägare både om hon har glasslock och om hon kan läsa lite i den tyska butiken. Hon kan ju lite tyska även om den är lite knackig.

Åtminstone en engelskspråkig sida där de säljs hittade jag när jag googlade (skriv huf-flex med bindestreck istället kanske?).
 
Ja, jag hittade också dem när jag sökte i gamla trådar på hur man klipper glasslock. Jag hittar inte heller någon återförsäljare till Huf Flex. En butik i Tyskland har jag hittat men jag kan inte tyska så jag vet inte om jag klarar av att handla där. Google translate funkar inte helt klockrent.

Jag får ta och snacka lite med hästens ägare både om hon har glasslock och om hon kan läsa lite i den tyska butiken. Hon kan ju lite tyska även om den är lite knackig.

En svensk hovslagare hade dem 2015 iaf. Bara googla så hittar man
 
En svensk hovslagare hade dem 2015 iaf. Bara googla så hittar man

Jag hittade denna hovslagare men det var verkligen glest med information på sidan. Jag hade velat veta var denna person håller till ifall man kunna åka dit. Eniro kunde tala om att den hovslagaren håller till omkring 1½ timme härifrån. Frågan är om det är värt att åka när hovis kommer på torsdag och om jag beställer sådana kommer de tidigast på tisdag, d.v.s. jag hinner bara använda dem i två dagar innan han får riktiga sulor. Nu när det har varit så kallt har jag kört med metoden "håll god fart så snön slås ur hovarna" men den metoden är inte helt optimal.
 
Jag hittade denna hovslagare men det var verkligen glest med information på sidan. Jag hade velat veta var denna person håller till ifall man kunna åka dit. Eniro kunde tala om att den hovslagaren håller till omkring 1½ timme härifrån. Frågan är om det är värt att åka när hovis kommer på torsdag och om jag beställer sådana kommer de tidigast på tisdag, d.v.s. jag hinner bara använda dem i två dagar innan han får riktiga sulor. Nu när det har varit så kallt har jag kört med metoden "håll god fart så snön slås ur hovarna" men den metoden är inte helt optimal.

Får du snart nya är det ju inte relevant, men annars är det väl bara att kontakta nämnda hovslagare - kontaktuppgifter och önskat kontaktsätt finns ju på sidan - och fråga var denne håller till, om sulorna finns i sortimentet, om det går att åka dit, om man kan beställa och så vidare? Står ju även var personen bor, alltså stad - om än inte gatuadress.
 
Va ?
Det blir sällan snö långa tider i många delar av Sverige nuförtiden och av den anledningen avråder hovslagare att på rutin smälla på snösulor då dessa sulor är väldigt olämpliga för annat än just snö, i det att lera packas in mellan sulorna och skokanten och orsakar tryck och besvär för väldigt många hästar .

Jag väljer om jag inte har snösulor och det är klampväder att inte rida ut i sån snö. Då om jag ska rida ut rider jag på plogade och saltade vägar . Finns inte alternativen rider jag inte ut.

Stora delar av Sverige?
Nej du - den största delen av Sverige har snö hela vintern lång. Du kanske tror att Sveriges mitt ligger någonstans vid Stockholm men så är det inte. Sveriges mitt ligger runt Sundsvall och där och norrut ligger snön större delen av vintern. Till och med i Sthlms-trakten ligger det snö eller åtminstone till och från snö från dec till mars.

Till din andra kommentar - det finns rätt många som inte har annan möjlighet än att rida ut. Har man inget ridhus att tillgå så är det utomhusridning som gäller - med eller utan snö, med eller utan snösulor på hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 270
Senast: fridaxi
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 588
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Liten
·
Hästvård Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips? Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det...
2
Svar
20
· Visningar
6 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp