Snöklampar

Ang snöklampar, så berättade min holländska hovslagare att det finns något gummi/plastmassa som man kan lägga i varmt vatten så blir det mjukt och då trycker man in det i hoven så stelnar det till. Går att få bort med hovkratsen och återuppvärma igen, mot snöklampar. Någon som har testat detta? Ska fråga honom nästa gång vad det heter och om jag kan få tag på det och prova. Låter ju som en bra idé.

Det här vill jag veta mer om!
 
Snön kom för några dagar sedan och sedan igår har vi snö som bildar styltor under hovarna. Det är något besvärligt och jag törs knappt rida. Vid förra skoningen var det inte aktuellt att sätta på snösulor och nu är det ett par veckor kvar till nästa skoning. Frågan är hur man klarar sig fram till dess.

Jag har hört att man kan skära till glasslock och sätta mellan hov och sko, men jag har ont om glasslock och nästa problem är att skära till den i rätt format. Jag vet inte hur jag ska få till mm-passningen runt om så att de sitter kvar. Det skulle inte kännas bra för mitt miljösamvete att sprida plastbitar i naturen då jag rider.

Hästen har bara traktbrodd så polarpads funkar inte heller. Jag tror inte ens att det finns hål för tåbrodd. Hästen är ju heller inte min så jag inte göra helt som jag tycker.

Så jag funderar på om man kan smörja med något tills vidare. Hovolja har jag provat men det fungerar inte alls. Andra idéer?

Man kan låta hästarna vila ett par veckor om inte snön ändrar karaktär. Jag tycker det brukar vara ett par dygn som inte fungerar, men när snön är tillkörd brukar det gå bättre.

annars kan man pröva att spraya med 5-56 eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan var hovslagaren här och då kom han med lite olika förslag på alternativ till de traditionella snösulorna. Jag hade...
Svar
7
· Visningar
2 270
Senast: fridaxi
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 588
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Liten
·
Hästvård Vart bor ni och när brukar ni senast vilja sätta på snösulor eller snowgrips? Broddar ni när det börjar frysa på under nätterna men det...
2
Svar
20
· Visningar
6 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp