klarar seej råttorna??

R

rat_girl_4ever

jag och min ska åka bort på sönda o kommer ent hem försen på torsda.. pappa säger att de räcker me att mormor kommer upp och ger råttorna mat och vatten på tisdan... o han tror ent på meej när ja säger att den ena dricker lätt upp en flaska vatten innan dess (han har en sånn där liten te hamstrar o den andra råttan har en för större gnagare som kaniner så hon klarar ju seej) men ja undrar hur faan ska ja få pappa till att fatta att den ena råttan hinner dricka upp vattnet innan mormor kommer?? och skulle han ent lyssna klarar seej råttan iallafall?? *orolig* :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
eller är det bara jag som är över kännsling o alldeles för orolig för dom??
 
Måste du tvunget lämna råttorna ensamma i så många dar utan att de får röra sig så hoppas jag att du har en mycket stor bur! Och noll paranoia... Jag skulle bli sjuk av att veta att de är ensamma hemma ifall om något händer dom. Tänk om ena blir akut sjuk? :confused:

Djur ska ha tillsyn och nytt rent vatten och mat varje dag! Står i lagen tom!

Skaffa råttvakt eller ta med dig råttorna.

Lämnar du trots allt råttorna ensamma ändå så köp ett par nya vattenflaskar för att gardera dig om att vattnet räcker, och ifall nån flaska går sönder...
Maten får du väl också fixa flera skålar till.
Men jag vet inte hur tusan du ska kunna ge råttorna färskmat varje dag?
 
Köp en extra vattenflaska. Det finns sådana som du kan byta ut själva vattenbehållaren mot en vanlig pet-flaska. När djuren behöver extra mycket vatten (på sommaren eller om du åker bort) kan du sätta en 1½ litens flaska (sätt fast den rejält bara), annars en vanlig 50 cl. Man slipper hålla på och rengöra flaskorna också, bara att ta en ny petflaska och panta den gamla då och då.

Maten är ju inga problem. Det är bara två dagar till farmor kommer resp till du kommer hem igen. Hö kan de få till båda dagarna, äpple, vitkål, morötter, majskolv allt sådant kan du lägga in till två dagar i taget. Undvik grönsaker och frukt som blir dåligt fort t.ex. banan och gurka. Då jag hade råttor brukade jag ge dom en majskolv att gnaga på då och då. Den surrade jag fast i burgallret i lagom höjd med hjälp av ståltråd. På så sätt kunde råttorna inte dra ner den i spånet.
 
jag vet att jag borde göra det men nu behövs det ent... en kompis till morsan lovade att hon kommer upp o ger dom mat o vatten varje dag tills vi kommer hem.. *tur*
 
ja måste ju följa me eftersom att jag inte får vara själv hemma om de skulle hända nått me meej eftersom att jag är allergiker så kan ja inte heller va hemma hos någon polare eftersom att alla mina polare har djur så ere ju inte så smart... stora burar har dom bägge 2... vi har satt ihop 3 burar till varje råtta.. så röra seej kan dom...ja e oxå dunder orolig ifall de skulle hända nått me dom medans ja e borta..
morsan har fixat så att en kompis till henne kommer upp varje dag istället för mormor som bara skulle ha kommit upp på tisdan så de e ju tur iaf...
 
Ja det är ju bra att de får tillsyn varje dag då.
Hur går det att ha råttor om du är allergiker? Många allergiker brukar ha väldigt svårt för råttor.
 
de går gör bra för meej.. så länge som råttorna inte har hö i buren..
 
för att vi fick dom när dom va för gammla te att bo i samma bur o sen så vill vi ent ha råttungar...
 
nee ja vet men dom flesta tycker att råttorna borde ha de...
 
Ok... Fast åldern hindrar inte så mycket så det är omöjligt... Vanligtvis iaf :) Fast kanske inte sådär jättebra med ungar lite kors och tvärs :angel: Själv ska man kanske få en hona av kompis så det blir till att köpa två honor sen... Får hoppas hon accepterar de, gammal och ensamråtta hela livet så... :crazy:
 
Då gar de flesta fel :smirk:

-Om råttorna äter höet kan det vara direkt skadligt för dom.

-Hö dammar och råttor är väldigt känsliga mot det.

-Risken är väldigt stor att höet bär med sig ohyra, speciellt råttlus och skabbkvalster.

Har man det bara som boningsmaterial så är rivet papper bättre i hälsosynpunkt. Hö luktar iofs godare men det är ju bara en positiv del för råttmänniskan.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 198
Senast: hastflicka
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 531
Senast: Amha
·
Relationer Hur i hela friden ska hon reda ut denna otroliga soppa som hon har hamnat i. Man tror ju att allt är påhittat för det finns väl inte på...
Svar
16
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp