Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Det är väl främst hirs och durra som forskarna pratar om om jag förstått det rätt. Men har ingen aning om det är någonting som går att få att fungera i Sverige eller om det är torktåliga grödor som är tänkta att fungera sett till andra delar av Europa.
Att det ofta (men inte alltid) behövs tillstånd för storskalig bevattning är jag mycket väl medveten om men de lär bli betydligt svårare att få om det blir ordentlig vattenbrist. Samt att de som i dagsläget kan bevattna utan tillstånd ”för att det inte riskerar att skada andras eller allmänna intressen” (om jag kommer ihåg formuleringen rätt) kan få problem i framtiden.
Tanken är ju att det ska funka här i kallare klimat :) Tycker det är väldigt intressant med forskningen inom området och Sverige verkar vara bland de mest ledande så absolut att vi kommer att se en förändring i jordbruket även om det inte kommer ske just nu de närmaste åren.
Nu är man lite inne på att även ta fram förutom mer tåliga grödor även perenna sådana och om så nu blir faller snart kommer det att bli lite av en revolution!
 
Det är väl främst hirs och durra som forskarna pratar om om jag förstått det rätt. Men har ingen aning om det är någonting som går att få att fungera i Sverige eller om det är torktåliga grödor som är tänkta att fungera sett till andra delar av Europa.
Att det ofta (men inte alltid) behövs tillstånd för storskalig bevattning är jag mycket väl medveten om men de lär bli betydligt svårare att få om det blir ordentlig vattenbrist. Samt att de som i dagsläget kan bevattna utan tillstånd ”för att det inte riskerar att skada andras eller allmänna intressen” (om jag kommer ihåg formuleringen rätt) kan få problem i framtiden.
Alltså, det är inte så enkelt, som att en gröda är torktålig i sig, eller ej.

För att en gröda ska vara odlingsbar så behövs det också en för grödan lämplig jordmån, ett lämpligt antal odlingsdagar till skörd, och en lämplig dygnsstruktur.
Det finns en hoper grödor, som tyvärr saknar förmågan att klara vårt "mörker". Soja är ett exempel på en sådan gröda.

Hirs och durra är inget som jag sett förslag på i lantbrukspressen, eller hört om när jag varit på kurs. Däremot om andra varianter av våra "vanliga spannmål".

Även om det skulle bli torrare, så ändras ju inte jordaxelns lutning, så vi kommer att fortsätta att ha en mörk årstid med korta dagar(vinter/höst) och en ljus årstid med långa dagar (vår/sommar).
De grödor vi odlar idag, är sådana som hinner bli färdiga innan det blir för mörkt och svalt för att växa, de orkar också växa mer eller mindre dygnet runt.
Andra grödor är anpassade till "ungefär lika långa dagar" och har en långt utvecklingstid till mognad, där årstiderna inte är lika markerade (nu tänker jag huvudsakligen ljus). Försöker man driva sådana grödor med ljus dygnet runt, så blir det inte riktigt bra.

En hel del gamla kultursorter, som Speltvete för att ta ett exempel, är väldigt anpassliga, de tål så att säga "både översvämning och torka", bekämpar själva ogräs på åkern, men ger något mindre skördar även vid optimala förhållanden, än "moderna" vetesorter. Det talas en del om att använda sådana gamla sorter i förädling.

Sedan så vet vi ju inte om framtiden hos oss, innehåller vattenbrist i sig, eller mer vatten, eller ett förändrat nederbördsmönster, där vi får nederbörd vid andra tidpunkter än de som varit vanliga, eller punktvis i större mängder, eller om det blir vanligare med torkperioder, vid tider som annars varit nederbördsrika (och tvärs om), även om den totala mängden nederbörd inte ändras så värst mycket.

Så för tillfället, så får vi nog ägna oss åt att framtidssäkra vårt odlande, genom att både skapa t.ex. bevattningsdammar som kan användas vid torka, genom att ha genomtänkta dräneringar på åkermark, för att ta hand om "skyfall", och genom att mer storskaligt prova/förädla andra grödor, eller andra sorter av grödor.
 
Alltså, det är inte så enkelt, som att en gröda är torktålig i sig, eller ej.

För att en gröda ska vara odlingsbar så behövs det också en för grödan lämplig jordmån, ett lämpligt antal odlingsdagar till skörd, och en lämplig dygnsstruktur.
Det finns en hoper grödor, som tyvärr saknar förmågan att klara vårt "mörker". Soja är ett exempel på en sådan gröda.

Hirs och durra är inget som jag sett förslag på i lantbrukspressen, eller hört om när jag varit på kurs. Däremot om andra varianter av våra "vanliga spannmål".

Även om det skulle bli torrare, så ändras ju inte jordaxelns lutning, så vi kommer att fortsätta att ha en mörk årstid med korta dagar(vinter/höst) och en ljus årstid med långa dagar (vår/sommar).
De grödor vi odlar idag, är sådana som hinner bli färdiga innan det blir för mörkt och svalt för att växa, de orkar också växa mer eller mindre dygnet runt.
Andra grödor är anpassade till "ungefär lika långa dagar" och har en långt utvecklingstid till mognad, där årstiderna inte är lika markerade (nu tänker jag huvudsakligen ljus). Försöker man driva sådana grödor med ljus dygnet runt, så blir det inte riktigt bra.

En hel del gamla kultursorter, som Speltvete för att ta ett exempel, är väldigt anpassliga, de tål så att säga "både översvämning och torka", bekämpar själva ogräs på åkern, men ger något mindre skördar även vid optimala förhållanden, än "moderna" vetesorter. Det talas en del om att använda sådana gamla sorter i förädling.

Sedan så vet vi ju inte om framtiden hos oss, innehåller vattenbrist i sig, eller mer vatten, eller ett förändrat nederbördsmönster, där vi får nederbörd vid andra tidpunkter än de som varit vanliga, eller punktvis i större mängder, eller om det blir vanligare med torkperioder, vid tider som annars varit nederbördsrika (och tvärs om), även om den totala mängden nederbörd inte ändras så värst mycket.

Så för tillfället, så får vi nog ägna oss åt att framtidssäkra vårt odlande, genom att både skapa t.ex. bevattningsdammar som kan användas vid torka, genom att ha genomtänkta dräneringar på åkermark, för att ta hand om "skyfall", och genom att mer storskaligt prova/förädla andra grödor, eller andra sorter av grödor.
Det är inte nödvändigt att förklara för mig hur växter, klimat eller vatten fungerar, har redan lagt sisådär fem års universitets och högskolestudier på att läsa om sånt 🙂 men tack ändå.
 
@skogaliten Du kanske skulle söka dig till en arena där du kunde få utlopp för ditt behov av att föreläsa, där det faktiskt efterfrågas? Där de du föreläser för saknar den aktuella kunskapen och önskar förkovra sig? Det skulle ju vara betydligt mer tillfredsställande för dig.
 
Jag har nu släppt min ängslan över ev torka och känner att det borde gå vägen även om det blir ett väderomslag. Jag tyckte att det var hemskt förra året då fågelungar hoppade ur sina bon för att de var överhettade så denna sommaren har jag uppskattat det regn som fallit och även 12 grader och blåst :)
 
@skogaliten Du kanske skulle söka dig till en arena där du kunde få utlopp för ditt behov av att föreläsa, där det faktiskt efterfrågas? Där de du föreläser för saknar den aktuella kunskapen och önskar förkovra sig? Det skulle ju vara betydligt mer tillfredsställande för dig.
Jag personligen tycker det är trevligt med folk som gillar att dela med sig av sina kunskaper, när det sker på ett trevligt sätt (som här!) Jag lärde mig en del nytt i @skogaliten s inlägg... Tack!
 
Jag tyckte också @skogaliten hade en klargörande och tydlig text. Bra, tack. Jag har funderat varför länsstyrelsen engagerar sig så mycket i dräneringar i skogen eftersom det jag läser på media är något annat. Jag funderar fortfarande när det känns som torkan har varit på gång flera år. Men ska man förbereda sig på allt....
 
Förutom det ser det bra ut för första höskörden så det blir nog absolut lättare iår. Jag har bokat lokalt och bönderna har utökat vallarealerna så det fungerar nog här och kan exportera från länet säkert också. Fast det är torrt i grunden känns det. Två veckor värme ochtorka då är det torrt. Hagen har jag inte delat iår och den är ingen större tillväxt i trots dubbel storlek då.
 
Alltså, det är inte så enkelt, som att en gröda är torktålig i sig, eller ej.

För att en gröda ska vara odlingsbar så behövs det också en för grödan lämplig jordmån, ett lämpligt antal odlingsdagar till skörd, och en lämplig dygnsstruktur.
Det finns en hoper grödor, som tyvärr saknar förmågan att klara vårt "mörker". Soja är ett exempel på en sådan gröda.

Hirs och durra är inget som jag sett förslag på i lantbrukspressen, eller hört om när jag varit på kurs. Däremot om andra varianter av våra "vanliga spannmål".

Även om det skulle bli torrare, så ändras ju inte jordaxelns lutning, så vi kommer att fortsätta att ha en mörk årstid med korta dagar(vinter/höst) och en ljus årstid med långa dagar (vår/sommar).
De grödor vi odlar idag, är sådana som hinner bli färdiga innan det blir för mörkt och svalt för att växa, de orkar också växa mer eller mindre dygnet runt.
Andra grödor är anpassade till "ungefär lika långa dagar" och har en långt utvecklingstid till mognad, där årstiderna inte är lika markerade (nu tänker jag huvudsakligen ljus). Försöker man driva sådana grödor med ljus dygnet runt, så blir det inte riktigt bra.

En hel del gamla kultursorter, som Speltvete för att ta ett exempel, är väldigt anpassliga, de tål så att säga "både översvämning och torka", bekämpar själva ogräs på åkern, men ger något mindre skördar även vid optimala förhållanden, än "moderna" vetesorter. Det talas en del om att använda sådana gamla sorter i förädling.

Sedan så vet vi ju inte om framtiden hos oss, innehåller vattenbrist i sig, eller mer vatten, eller ett förändrat nederbördsmönster, där vi får nederbörd vid andra tidpunkter än de som varit vanliga, eller punktvis i större mängder, eller om det blir vanligare med torkperioder, vid tider som annars varit nederbördsrika (och tvärs om), även om den totala mängden nederbörd inte ändras så värst mycket.

Så för tillfället, så får vi nog ägna oss åt att framtidssäkra vårt odlande, genom att både skapa t.ex. bevattningsdammar som kan användas vid torka, genom att ha genomtänkta dräneringar på åkermark, för att ta hand om "skyfall", och genom att mer storskaligt prova/förädla andra grödor, eller andra sorter av grödor.
Jag är nyfiken, jag har läst om möjligheten att Sveriges klimat blir mera som Alaskas om växthuseffekten får fortsätta. Jag tror att de har ungefär lika mycket ljustid som vi(?) men kallare klimat, beroende på var förstås, kan det påverka vilka sorter vi kommer att behöva använda? Kan man ens använda de gamla kultursorterna då?
 
Alltså seriöst . Det finns inga bönder som har ”ledningar” för bevattning för sina vallar i regel. Som sagt, utöver det så kan inga bönder manuellt avnjuta möjligheten att vattna sina vallar manuellt om det råder torka i landet . Inte utan torka heller, för den delen .

Har du verkligen koll på hur det ser ut i hela landet?
Den du svarar säger ju att i hennes del av landet är det inte ovanligt och du påstår ändå att inga bönder har bevattning.

Jag bor i Stockholmstrakten och här finns det också bönder som vattnar sina vallar - jag tror de tar vatten från Mälaren
 
Jag personligen tycker det är trevligt med folk som gillar att dela med sig av sina kunskaper, när det sker på ett trevligt sätt (som här!) Jag lärde mig en del nytt i @skogaliten s inlägg... Tack!
Ja jag håller med! Tycker det är intressant och med vissa grejer man (eller iaf jag) gärna tagit för givet innan och ju mer man läser på om området desto mer frågor dyker upp. Hur löser vi detta bäst praktiskt både just nu och i framtiden?
Min uppfattning är att långt ifrån många har ett sådant långsiktigt tänk när det gäller klimatförändringarna och hur vi ska förhålla oss till olika scenarier. Många tycker dessutom olika och så skiljer sig förutsättningar beroende på vart i landet man befinner sig. Vad gäller just här? Hur ska jag göra vid en eventuell lång återkommande torka? Hur lösa översvämningar på bästa sätt? Vilka vallar är bäst att använda till vilket ändamål?
Vi kommer inte kunna göra så som vi gjort hittills utan det kommer att ändras, vare sig vi vill det eller ej.
 
Häromkring höjdes inte priserna något nämnvärt. Runt 50 öre per kg , vilket ändå är fullt rimligt. Vi betalar 1.80 plus moms nu för storbal hösilage
Vi slapp höjning hemma i Sthlm men hästen som står i Kristianstad fick en rejäl höjning. Men hon säger att det växer bra hos dem så jag hoppas verkligen på en stabilisering. Det blir inridning i år så då kommer jag få betala för att han står på stall i stället för lösdrift under de veckorna så alla bäckar små...
 
@Alexandra_W Jag undrar om priset på hö kommer sänkas i samma nivå som det höjdes förra året :idea:. Skulle vara väldigt intressant då kostnaden för min unghäst höjdes med ungefär 30 % på hans lösdrift.

Nuvarande stall har inte höjt men begränsat givan mer. Förra lösdriften höjde med 25%, och sa redan då att de inte tänkte sänka nästa år (dvs I år). Jag tror de flesta inte kommer sänka faktiskt
 
@Alexandra_W Jag undrar om priset på hö kommer sänkas i samma nivå som det höjdes förra året :idea:.
Tillgång och efterfrågan styr priset. Sen är jag ganska övertygad om att det varierar mellan olika leverantörer. Mina grannar, som jag brukar köpa foder av, kommer förmodligen hålla liknande priser som tidigare. (närmaste grannen sålde några balar till mig i våras, när han visste säkert att han hade tillräckligt för eget behov. De kostade mindre än hälften av vad övriga säljare i trakten begärt...) Storbonden i grannbyn (nåja, han har minskat djurhållningen betydligt, då åldern tar ut sin rätt), som förvisso alltid sparar stora lager, har säkert 100 rundbalar kvar sen förra året. Och har massor med gräs på vallarna...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp