Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Det här med bevattning, som jag inte kan ett dugg om... :p Om det är så vanligt med bevattning, hur kom det sig att det blev en sådan kris förra året? Var det för att man inte var beredda och förebyggde, eller hur funkar det?
 
Det här med bevattning, som jag inte kan ett dugg om... :p Om det är så vanligt med bevattning, hur kom det sig att det blev en sådan kris förra året? Var det för att man inte var beredda och förebyggde, eller hur funkar det?

Bevattning är både vanligt, ovanligt, samtidigt.

I områden där det ofta är problem med torka, och/eller man ofta odlar grödor (t.ex. storskaliga grönsaksgrödor som potatis, morötter eller lök) som behöver tillförsel av vatten på ett regelbundet sätt, så investerar odlarna i bevattning, och har gjort det under många år.

I andra områden, så är bevattning ytterst ovanligt, dels därför att "torka" är mer ovanligt, och de normala grödvalen helt enkelt klarar av sådana där "normala" torkperioder som man varit van vid. Förra årets torka var extrem på många sätt.

Storskalig bevattning av åkermark, är oerhört dyrt i investeringskostnad. Det behövs dyrbara kraftfulla pumpanläggningar, någon form av stomnät för bevattningsledningar, samt bevattningsmaskiner (oftast megastora självgående slangvindor, med sprinkler/vattenspridare). Inte sällan behöver man även bygga dammar, som samlar upp regnvatten och smältvatten, som sedan kan användas för bevattning.

För en normalstor svensk jordbrukare, så pratar vi om sjusiffriga tal i investeringskostnad, så med dålig lönsamhet, och svårigheter att räkna hem investeringen, så är det långt ifrån alla, som har möjlighet att skaffa bevattning.
 
Det här med bevattning, som jag inte kan ett dugg om... :p Om det är så vanligt med bevattning, hur kom det sig att det blev en sådan kris förra året? Var det för att man inte var beredda och förebyggde, eller hur funkar det?
Här är det inte vanligt. Har heller aldrig varit med om en sådan långdragen torka som förra året. Finns heller ingenstans att ta vatten ifrån utan att det skulle drabba andra istället.
Sen rent krasst jag och många andra har helt enkelt inte råd.
 
Jag är nyfiken, jag har läst om möjligheten att Sveriges klimat blir mera som Alaskas om växthuseffekten får fortsätta. Jag tror att de har ungefär lika mycket ljustid som vi(?) men kallare klimat, beroende på var förstås, kan det påverka vilka sorter vi kommer att behöva använda? Kan man ens använda de gamla kultursorterna då?
Har för mig att det kommer skilja mycket beroende på var i Sverige. Nu vet jag inte närmare om hur det är i Alaska men i den delen av Sverige jag bor i blir det troligen både varmare på sommaren och kallare på vintern än vad det är nu.
 
Tack för svar @karamelldrottningen och @skogaliten ! Jag förstår att det kostar rejält med pengar. Men de som vattnade förra året, fick de hyfsade skördar då trots torkan? Man målade ju upp så mycket skräckscenarion kring framtiden, men jag tänker att om rätt många redan har bevattning och flera kanske skulle tycka att det var värt investeringen, så kanske framtidsbilden var onödigt mörk? Å andra sidan måste ju vattnet räcka också...
 
Det här med bevattning, som jag inte kan ett dugg om... :p Om det är så vanligt med bevattning, hur kom det sig att det blev en sådan kris förra året? Var det för att man inte var beredda och förebyggde, eller hur funkar det?

Det kan tyckas att en bevattningskanon som står och sprutar vatten ger stora mängder. Så är inte riktigt fallet. Fälten är ofta stora och du kan inte lägga alltför stora mängder. Lägg dessutom till att det dunstar i solen och blåser i vissa fall väck. Ett regn ger egentligen ofantliga mängder vatten om man ser till hela fält, det tar tid för en bevattningsmaskin att ge samma mängd. Dessutom beroende på vattenkälla kan det finnas begränsningar för hur mycket som får tas per dygn, det kan ta slut eller omfattas av bevattningsförbud. Även om du har ledningar till flera fält kanske du inte har tillräckligt med maskiner.

För många var skillnaden ingen skörd alls eller 30-50% med hjälp av bevattning.

Många investerar just nu i bevattning och då inte enbart ledningar utan gräver tex ur dammar som fylls via dränering vid regn och som sedan kan användas för att vattna.
 
Ledning som i bevattningsledning som många jordbrukare har, och de får vattna trots bevattningsförbud ja. Jag förstår inte din förvåning överhuvudtaget. Varför har vi ens den här diskussionen :laugh:
Jag är själv uppväxt på lantbruk och min far har bevattningsledning över all areal, just för att klara torka, vilket han också gör. Sen har inte alla det upplägget men en del har det.

Sen hävdar jag inte att det är norm, utan säger att det är vanligt just här där jag bor , i övriga landet vet jag inte. ☺

Vad intressant att läsa om bevattningsledning över all areal.
Nu är det ju många år sedan min pappa bedrev jordbruk, och jag känner förstås inte så många jordbrukare numera.
Ingen av de jag känner, har bevattningsledningar till sin areal.
Min foderproducent har ca 600hA (en rätt stor producent, med andra ord) och han har verkligen inte bevattningsledningar.
Mina grannar har det inte heller.

Jag gissar, som @mackan också verkar vara inne på, att det är ganska ovanligt med sådana förutsättningar.
 
Vad intressant att läsa om bevattningsledning över all areal.
Nu är det ju många år sedan min pappa bedrev jordbruk, och jag känner förstås inte så många jordbrukare numera.
Ingen av de jag känner, har bevattningsledningar till sin areal.
Min foderproducent har ca 600hA (en rätt stor producent, med andra ord) och han har verkligen inte bevattningsledningar.
Mina grannar har det inte heller.

Jag gissar, som @mackan också verkar vara inne på, att det är ganska ovanligt med sådana förutsättningar.
Min far odlar grönsaker och potatis, och det måste helt enkelt vattnas med jämna mellanrum, kålen är jättekänslig precis när den är nyplanterad. Mina hästhagar skulle han aldrig få för sig att vattna, och jag skulle absolut inte be honom om det heller, gräset klarar sig ju ofta ändå. Men om han hade satsat på att odla och sälja vallfoder hade han säkert vattnat det. Han vattnar ju även spannmålen när det behövs.
 
Senast ändrad:
Min far odlar grönsaker och potatis, och det måste helt enkelt vattnas med jämna mellanrum, kålen är jättekänslig precis när den är nyplanterad. Mina hästhagar skulle han aldrig få för sig att vattna, och jag skulle absolut inte be honom om det heller, gräset klarar sig ju ofta ändå. Men om han hade satsat på att odla och sälja vallfoder hade han säkert vattnat det. Han vattnar ju även spannmålen när det behövs.
fast grönsaker och potatis är ju något helt annat än vall.
 
fast grönsaker och potatis är ju något helt annat än vall.

Jamen precis @sassiball ? 😳 Jag har aldrig uttryckt någon förvåning över sådana grödor, bara att det skulle vara vanligt att man konstbevattnar vall . Om det vore så vanligt hade vi ju öht aldrig behövt ha någon generell brist på grovfoder somrar som förra liksom .
 
Jamen precis @sassiball ? 😳 Jag har aldrig uttryckt någon förvåning över sådana grödor, bara att det skulle vara vanligt att man konstbevattnar vall . Om det vore så vanligt hade vi ju öht aldrig behövt ha någon generell brist på grovfoder somrar som förra liksom .
Sedan ska vi förstås komma ihåg att sommaren -18 verkligen var extrem.
Extremt varmt extremt länge, och extremt lite regn, också det extremt länge.
Så man kan ju också tänka sig att om den typen av somrar skulle bli vanliga, så finge ju troligen lantbruket i stor utsträckning lägga om eller lägga ner.

Årets sommar gör ju att det inte är så svårt att än så länge tänka att sommaren -18 var ett extremt undantag och det vore ju bra om den tolkningen är sann.
 
Sedan ska vi förstås komma ihåg att sommaren -18 verkligen var extrem.
Extremt varmt extremt länge, och extremt lite regn, också det extremt länge.
Så man kan ju också tänka sig att om den typen av somrar skulle bli vanliga, så finge ju troligen lantbruket i stor utsträckning lägga om eller lägga ner.

Årets sommar gör ju att det inte är så svårt att än så länge tänka att sommaren -18 var ett extremt undantag och det vore ju bra om den tolkningen är sann.

Ja precis - Det lär åtminstone bli ett undantag något tag framöver iom detta år vilket är en enorm lättnad för alla - både näringsidkare inom lantbruket och privatpersoner som håller djur 😄
 
Här är det inte vanligt. Har heller aldrig varit med om en sådan långdragen torka som förra året. Finns heller ingenstans att ta vatten ifrån utan att det skulle drabba andra istället.
Sen rent krasst jag och många andra har helt enkelt inte råd.
Kanske ska tillägga att jag nu pratar om olika typer av grovfoder och spannmål och inte grönsaker, potatis eller annat. De vattnas givetvis även häromkring! Potatis var väl det man tidigt började med konstbevattning.
 
Tack för svar @karamelldrottningen och @skogaliten ! Jag förstår att det kostar rejält med pengar. Men de som vattnade förra året, fick de hyfsade skördar då trots torkan? Man målade ju upp så mycket skräckscenarion kring framtiden, men jag tänker att om rätt många redan har bevattning och flera kanske skulle tycka att det var värt investeringen, så kanske framtidsbilden var onödigt mörk? Å andra sidan måste ju vattnet räcka också...
Lite hajpat blev det och var väl inte bättre själv heller 😅
Häromkring vet jag som sagt ingen grovfodersleverantör som vattnat. Det har ju inte behöver tidigare direkt så inte så konstigt att det blev brist. Men sedan vände det i elfte timmen och när regnet väl kom hade många andra letat foder från längre bort och gjort back up planer så i slutändan var det ingen superpanik. Men man visste ju inte hur det skulle sluta. En del (många) vart väldigt drabbade men det hade som sagt kunnat sluta betydligt värre också.
 
Lite hajpat blev det och var väl inte bättre själv heller 😅
Häromkring vet jag som sagt ingen grovfodersleverantör som vattnat. Det har ju inte behöver tidigare direkt så inte så konstigt att det blev brist. Men sedan vände det i elfte timmen och när regnet väl kom hade många andra letat foder från längre bort och gjort back up planer så i slutändan var det ingen superpanik. Men man visste ju inte hur det skulle sluta. En del (många) vart väldigt drabbade men det hade som sagt kunnat sluta betydligt värre också.

Förra årets extremtorka kan ju avhandlas (och har avhandlats) till förbannelse men som sagt - i slutänden vände det väl hyfsat men inte ekonomiskt förlustmässigt för näringsidkarna på många håll ...

De privatpersoner med djur som blev tuffast drabbade var även de som inte sedan tidigare var ”VIP” kunder hos grovfoderproducenterna och/eller inte varit vana att hitta/boka sitt grovfoderbehov väldigt väldigt tidigt på året. Vilket självklart är förståeligt om man aldrig erfarit behov att att boka/hitta tidigt tidigare år !
 
fast grönsaker och potatis är ju något helt annat än vall.
Delvis KL

När man odlar storskaligt på åkermark, så odlar man inte samma gröda år efter år, på samma gärde.

Då utarmas jorden.

Någonstans i växtföljden, så odlar man vall, för att vila jorden, och öka bördigheten.

Har man ett stamnät för bevattning, så kommer man att bevattna även vall, om det behövs. Duktiga odlare har ofta fått sitt vallfoder tingat redan innan det börjat växa på våren.

Jag har även träffat på några storskaliga mjölkproducenter, som har bevattning, och som vid behov vattnar vall.
De jag träffat på med bevattning, har den bestämda uppfattningen att de ska vara helt självförsörjande på både kraftfoder och grovfoder.
 
Delvis KL

När man odlar storskaligt på åkermark, så odlar man inte samma gröda år efter år, på samma gärde.

Då utarmas jorden.

Någonstans i växtföljden, så odlar man vall, för att vila jorden, och öka bördigheten.

Har man ett stamnät för bevattning, så kommer man att bevattna även vall, om det behövs. Duktiga odlare har ofta fått sitt vallfoder tingat redan innan det börjat växa på våren.

Jag har även träffat på några storskaliga mjölkproducenter, som har bevattning, och som vid behov vattnar vall.
De jag träffat på med bevattning, har den bestämda uppfattningen att de ska vara helt självförsörjande på både kraftfoder och grovfoder.

Ja några/de du träffat på - exakt. Det är som sagt inte norm/vanligt att vallar bevattnas rent allmänt i Sverige .
 
Ja några/de du träffat på - exakt. Det är som sagt inte norm/vanligt att vallar bevattnas rent allmänt i Sverige .
Jag förstår inte vad det är du vill bevisa?

Det är totalt sett relativt få lantbrukare som alls har bevattningsanläggningar. I vissa områden nästan ingen, i andra områden så har var och varannan bevattningsanläggning.

För den som läser lantbrukstidningar och annan fackpress, eller går på fortbildningskurser inom växtodling eller vallodling, så har det aldrig skrivits och talats så mycket om bevattning som under det senaste året.

Det har också skrivits en hel om just hur förmånligt det kan vara att just bevattna vall, om det är torrt på våren, för att "få igång" vallen så att den börjar växa.

De lantbrukare som har bevattning, vattnar de grödor som odlas.
Är det torrt, så vattnar man även vall, under förutsättning att det finns tillräckligt med vatten att vattna med. Om vattnet i sig är en bristvara, så prioriterar man naturligtvis den gröda, eller den åker, som mest behöver vatten.

Alla som saknar bevattning, den stora majoriteten av alla lantbrukare i Sverige, som t.ex. jag, får hoppas på att det regnar helt enkelt.

Och sprida våra risker. Jag har t.ex. tagit några tidigare nerlagda hektar i bruk igen, som ligger lite lågt och skuggigt, för att kunna få en vallskörd även när det är så torrt på de soliga delarna av gården att skörden blir usel.
 
Delvis KL

När man odlar storskaligt på åkermark, så odlar man inte samma gröda år efter år, på samma gärde.

Då utarmas jorden.

Någonstans i växtföljden, så odlar man vall, för att vila jorden, och öka bördigheten.

Har man ett stamnät för bevattning, så kommer man att bevattna även vall, om det behövs. Duktiga odlare har ofta fått sitt vallfoder tingat redan innan det börjat växa på våren.

Jag har även träffat på några storskaliga mjölkproducenter, som har bevattning, och som vid behov vattnar vall.
De jag träffat på med bevattning, har den bestämda uppfattningen att de ska vara helt självförsörjande på både kraftfoder och grovfoder.
Första stycket är så jag har uppfattat det här nere också. Man kanske i första hand ser till att man kan bevattna de grödor som verkligen behöver det. Men när möjligheten finns där och man tar vall ett år så passar man på att vattna vid behov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp