Bukefalos 28 år!

Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Att bevattna vallar är väl inte det minsta konstigt snarare väldigt vanligt :confused:

Och jo ledningar dras vid vallar. Växtföljden gör ju att vallen ofta ligger 5 år sedan är det annan gröda på fältet som kanske även den behöver vattnas.

Sen är det väl inte så vanligt hos månskensbönder, men hos de större skickligare lantbrukarna. När det gäller bevattningsförbud är det inte så svart eller vitt. Det finns vattendomar, undantag mm som reglerar hur det kan vattnas. Bara för att man inte får fylla sin pool betyder det inte att grödor inte kan vattnas.

Bra dränering och möjligheter till bevattning diskuteras mycket inom lantbruket och kommer troligen bli allt viktigare framöver.
 
Alltså seriöst . Det finns inga bönder som har ”ledningar” för bevattning för sina vallar i regel. Som sagt, utöver det så kan inga bönder manuellt avnjuta möjligheten att vattna sina vallar manuellt om det råder torka i landet . Inte utan torka heller, för den delen .
Tycker nog att du kan släppa den överlägsna attityden. Dina svar tyder på stora kunskapsbristen inom området. Att vattna ”manuellt” är fullt normalt. Är inte som att de springer med en vattenkanna;)
 
Att bevattna vallar är väl inte det minsta konstigt snarare väldigt vanligt :confused:

Och jo ledningar dras vid vallar. Växtföljden gör ju att vallen ofta ligger 5 år sedan är det annan gröda på fältet som kanske även den behöver vattnas.

Sen är det väl inte så vanligt hos månskensbönder, men hos de större skickligare lantbrukarna. När det gäller bevattningsförbud är det inte så svart eller vitt. Det finns vattendomar, undantag mm som reglerar hur det kan vattnas. Bara för att man inte får fylla sin pool betyder det inte att grödor inte kan vattnas.

Bra dränering och möjligheter till bevattning diskuteras mycket inom lantbruket och kommer troligen bli allt viktigare framöver.

Väldigt nyfiken på vilket sätt detta är vanligt under omständigheterna som är trådens änne dvs torka . Hur funkar det ? Om det är vanligt utifrån sammanhanget torka blir jag lite förundrad .

Jag skippar att bemöta din senaste kommentar .
 
Väldigt nyfiken på vilket sätt detta är vanligt under omständigheterna som är trådens änne dvs torka . Hur funkar det ? Om det är vanligt utifrån sammanhanget torka blir jag lite förundrad .
Det är mkt vanligt. Förra året gick nog varenda bevattningsmaskin som gick att få tag i. Annars hade delar av landet haft ännu minde att skörda. Ledningar finns både i nedgrävd form och flyttbar. Och ett bevattningsförbud behöver inte påverka möjligheten till bevattning, finns andra saker som kan reglera det. Ser väldigt olika ut beroende på vattenkälla.
 
Jag är så förvånad att du hävdar att sådan bevattning är norm , utifrån hur bevattning ser ut allmänt . Ffa vid torka .

”Ledningar dragna” 😳 vad menar du då utifrån sammanhanget om torka, vattenbrist, bevattningsförbud allmänt 😳
Bevattning i jordbruket är ofta, men inte alltid, en tillståndspliktig verksamhet. Om har tillstånd, så har man också rätt att ta ut vatten.

Så bevattningsförbud kan råda, men lantbrukare kan ändå ha rätt att bevattna.

Det är trots allt viss skillnad på att vattna gräsmattan, och att vattna det som ska bli mat till oss människor.
 
Bevattning i jordbruket är ofta, men inte alltid, en tillståndspliktig verksamhet. Om har tillstånd, så har man också rätt att ta ut vatten.

Så bevattningsförbud kan råda, men lantbrukare kan ändå ha rätt att bevattna.

Det är trots allt viss skillnad på att vattna gräsmattan, och att vattna det som ska bli mat till oss människor.

Det är fortfarande inte vanligt/norm att de flesta grovfoderproducenter har ”ledningar” dragna för bevattning/vattnar sina vallar utöver den nederbörd som sker.
 
Orkar inte läsa alla sidor, men den höga grundvattennivån och starka solen och mycket regn i omlott har gjort första skörden hos oss varit den bästa på länge!
 
Det är fortfarande inte vanligt/norm att de flesta grovfoderproducenter har ”ledningar” dragna för bevattning/vattnar sina vallar utöver den nederbörd som sker.
Jag tror inte heller att det är vanligt i östergötland där vi har mkt lerjord. De bönder som har turen att ha sandigare jordar har ju inte vall där utan då är det främst tex potatis och där vattnar man ju alltid.
Men uppenbarligen ser det annorlunda ut i övriga sverige. Det är ju inte så konstigt.
 
Jag tror inte heller att det är vanligt i östergötland där vi har mkt lerjord. De bönder som har turen att ha sandigare jordar har ju inte vall där utan då är det främst tex potatis och där vattnar man ju alltid.
Men uppenbarligen ser det annorlunda ut i övriga sverige. Det är ju inte så konstigt.
???

Förstår inte?

Menar du att i den del av Östergötland där du bor, så är det mycket lerjord?

Allt fler "på slätten" investerar i bevattning.

Eftersom delar av bevattningsanläggningen är fast monterade, typ stamledningar för vattnet, pumpar m.m., så vattnas alla grödor vid behov, även vall.


Skogaliten/Bonde och Östgöte helt utan lerjord...
 
Det är väl jättebra att det inte är norm med konstbevattning av grödor i stora delar av landet och förhoppningsvis går det att fortsätta ha det så. Det lär dessutom införas restriktioner av uttag av ytvatten för bevattning om det blir långvarig torka många år i följd så det är ingen hållbar lösning heller utan då lär vi få växla över till torktåligare grödor.
 
???

Förstår inte?

Menar du att i den del av Östergötland där du bor, så är det mycket lerjord?

Allt fler "på slätten" investerar i bevattning.

Eftersom delar av bevattningsanläggningen är fast monterade, typ stamledningar för vattnet, pumpar m.m., så vattnas alla grödor vid behov, även vall.


Skogaliten/Bonde och Östgöte helt utan lerjord...
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Självklart menade jag inte att det bara finns lergjord i Östergötland. Men Östergötland har väl (som jag har förstått) ganska mkt lerjord jämfört med vissa andra delar av landet. Sen skiljer det sig ju kraftigt mellan länsdelarna. På slätten, dvs den "riktiga" slätten finns det ju jättemkt sandjord och potatisodlingarna ligger tätt.

Jag svarade på ett annat inlägg och har alltså aldrig ifrågasatt bevattningen.
 
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Självklart menade jag inte att det bara finns lergjord i Östergötland. Men Östergötland har väl (som jag har förstått) ganska mkt lerjord jämfört med vissa andra delar av landet. Sen skiljer det sig ju kraftigt mellan länsdelarna. På slätten, dvs den "riktiga" slätten finns det ju jättemkt sandjord och potatisodlingarna ligger tätt.

Jag svarade på ett annat inlägg och har alltså aldrig ifrågasatt bevattningen.
OK då förstår jag hur du menade...
 
Det är väl jättebra att det inte är norm med konstbevattning av grödor i stora delar av landet och förhoppningsvis går det att fortsätta ha det så. Det lär dessutom införas restriktioner av uttag av ytvatten för bevattning om det blir långvarig torka många år i följd så det är ingen hållbar lösning heller utan då lär vi få växla över till torktåligare grödor.
Det finns redan restriktioner.

Man måste söka tillstånd hos LST om man vill bevattna mer storskaligt.

Vilka är de torktåligare grödorna du tänker dig?
 
Det finns redan restriktioner.

Man måste söka tillstånd hos LST om man vill bevattna mer storskaligt.

Vilka är de torktåligare grödorna du tänker dig?
Det är väl främst hirs och durra som forskarna pratar om om jag förstått det rätt. Men har ingen aning om det är någonting som går att få att fungera i Sverige eller om det är torktåliga grödor som är tänkta att fungera sett till andra delar av Europa.
Att det ofta (men inte alltid) behövs tillstånd för storskalig bevattning är jag mycket väl medveten om men de lär bli betydligt svårare att få om det blir ordentlig vattenbrist. Samt att de som i dagsläget kan bevattna utan tillstånd ”för att det inte riskerar att skada andras eller allmänna intressen” (om jag kommer ihåg formuleringen rätt) kan få problem i framtiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp