Kliar av svansen

Jag körde med AVS 14 först men fick tips om Horsol(finns bla på apoteket) och det är mycket bättre, man skall i 10-12 dagar smörja varje dag och sedan vid behov. Känns som om man haft pälsglans i man och svans, jätte bra för då är det lätt att borsta ut oxå :)

fast då har nog din häst ganska grava problem? avs14 är ju till för bara allmänt mild irritation och hjälper utmärkt utifrån det. är det ngt grövre i fråga om exem osv så självklart kan man då inte räkna med att bara ngn allmän salva mot sol/kli hjälper. om du har behövt smörja på ngt starkare varje dag veckovis så har ju hästen ngt grövre problem eller så har problemen gått väldigt långt innan ngt vidtas?
 
Min häst har också kliat svansen i sommar och jag har köpt något som heter "No Rub" på Hööks och masserat in några dagar på raken nu. Inget kliande alls nu :)
 
fast då har nog din häst ganska grava problem? avs14 är ju till för bara allmänt mild irritation och hjälper utmärkt utifrån det. är det ngt grövre i fråga om exem osv så självklart kan man då inte räkna med att bara ngn allmän salva mot sol/kli hjälper. om du har behövt smörja på ngt starkare varje dag veckovis så har ju hästen ngt grövre problem eller så har problemen gått väldigt långt innan ngt vidtas?

Nej det har han inte, man ser inte att han har eksem, tack vare snabb behandling kan jag tro. Hon som tipsa om detta, hennes häst var helt förstörd i man och blev helt bra av Horsol. Nu börjar hon behandla tidigt på våren och den håller sig fin hela sommaren utan täcke. AVS 14 fungerar säker med jag tycker Horsol fungerar bättre, då det sprider sig själv i man och svans och kladdar absolut inget och man behöver inte behandla varje dag.
 
Min häst har också kliat av sig bitar av sin svans, visade sig vara ett exem, så jag smörjde med helosan och nu växer svansen tillbaka igen sakta men säkert. :)
Till nästa säsong ska jag skaffa ett flugtäcke så hon slipper knott-exem vid svansen.
 
Jag hittar inte AVS 14 någonstans:crazy: Finns det något annat som är lika bra för klåda? Behöver det så fort som möjligt!
 
Jag hittar inte AVS 14 någonstans:crazy: Finns det något annat som är lika bra för klåda? Behöver det så fort som möjligt!

Granngården?

Annars kan jag rekommendera leovet bio skin oil som finns hos hööks. Tycker den är betydligt bättre än avs. med.

Bäst och helt nödvändigt är dock ett eksemtäcke
 
Jag hittar inte AVS 14 någonstans:crazy: Finns det något annat som är lika bra för klåda? Behöver det så fort som möjligt!

fast som du redan fått svar från mig och flertalet andra AVS14 finns i alla välsorterade basic affärer det är inget magiskt medel som bara finns hos typ några i landet.
det låter som du har andra bekymmer än lite svans klåda om du är så desperat och inte hittar enkelt inom ett par dagar sen du postat och fått svar utifrån att du då illustrerade att det rörde sig om isolerat svans-kli? :(
 
Fanns på vår lilla granngården med kasst sortiment - kollade igår. Och bio skin oil finns som sagt på alla hööks. På hööks finns även nylanders kräm samt leovet no rub. Och eksemtäcken med tillhörande eksemhuva. Apoteken brukar ha Horsol. Osv.

Det är LÄTT att hitta medlen mot eksem/kli. Det svåra - och dyra - är att hitta det som fungerar för den specifika individen.

Jag fortsätter att tjata om täcke. Det är som att pissa i Nilen att försöka smörja och dona utan att använda täcke på en klihäst.

Det ÄR dyrt och jobbigt att ha en klihäst. Men det finns inga alternativ mer än ta tag i det. Ofta debuterar eksem med att klia svansen. Ofta blir eksem värre år för år om man inte behandlar det. Har de hunnit börja klia kan man se fram emot en rätt jobbig säsong. Nyckeln är att hindra dem att börja klia alla. Dvs sätta på täcket INNAN knotten kommer.

Så snälla TS - ta tag i det här! AVS14 är ett helt okej medel men inget mirakel. Det ensamt kommer inte få din häst art sluta klia om inte enkelt vanlig tvätt gjort det. Minska klådan är en liten del bara, man måste även hindra/bekämpa der som gör att hästen kliar. Och är kliet så svårt att man börjar känna sig desperat så är der INTE bara "lite normalt kli" utan hästen har endera en allergisk reaktion eller så har den fått någon slags parasiter/ohyra.
 
Och värt trycka på igen eftersom TS frågade om något annat är lika bra som AVS. AVS hjälper inte alls på vissa hästar. Och det lindrar klåda och återfuktar - det är inget magiskt klistopp. Det är inget medel (tja kortison kanske då men där finns det rejäla baksidor med)
 
Och värt trycka på igen eftersom TS frågade om något annat är lika bra som AVS. AVS hjälper inte alls på vissa hästar. Och det lindrar klåda och återfuktar - det är inget magiskt klistopp. Det är inget medel (tja kortison kanske då men där finns det rejäla baksidor med)

sant, men eftersom hästen enligt rapport endast har svanskli så hade iallafall inte jag hoppat på att den har exem osv i första hand. Den är troligtvis bara solbränd i svansroten och då funkar det rätt lätt att avhjälpa om man inte låtit det gå för långt.

TS: avs14 är inte direkt svårt att hitta, finns på både hööks och granngården och alla mest basic sorterade hästaffärer typ.... Men det låter som du låtit det gå lite långt och har panik nu att lösa det snabbt pga att det gått så långt. Nästa gång, var mer uppmärksam och åtgärda snabbare så det inte blir så..... Om hästen nu är rejält kal i svansroten och det är av sol osv måste du ju åtgärda mer än bara smörja mot själva kliet, du måste skydda svansroten från mer bränna. På med endera solskyddskräm flera gånger dagligen utöver anti-kliet och läkande krämen, alt. ha ett UV behandlat flugtäcke med skyddande svansflärp på hästen.
 
Eksemtäcket skyddar mot att de kliar bort mer och ger solskydd. Så oavsett klianledning så hjälper täcke. Sen om det enbart är svansen kan man bara fodra svanslappen på ett vanligt insektstäcke tex.
 
Eksemtäcket skyddar mot att de kliar bort mer och ger solskydd. Så oavsett klianledning så hjälper täcke. Sen om det enbart är svansen kan man bara fodra svanslappen på ett vanligt insektstäcke tex.

fast det var inte det jag avsåg med mitt svar öht eller vad jag skrev, utan var address till dina inlägg om exem-panik osv och råd ang. exem och problematik ang. det.
Det är inte exem för att de får kli i svansen som betyder att hästen har exem i ordets bemärkelse och behöver ha exem täcken osv. Det var det jag menade, men samtidigt se mitt svar till TS att denne behöver ta kli på större allvar och addressera det betydligt tidigare än vad som verkar fallet, samt handfallenheten och inte riktigt förstå att det inte är för att hästen gillar att klia sig som den gör det......
 
@mackan Läser du igen ser du att jag heller inte skrev det. Utan att om det är mer än bara lite svanskli så...

Förhoppningsvis kan TS läsa något mer nyanserat än du gör :)
 
Min häst tycker det är väldigt skönt att klia sin rumpa på tex träd:D och märkte att hon har skavt av en del hår vid svansroten:( Jag som älskar att göra fiskbensflätor vid svansroten. Kan jag göra något åt det så det kan växa ut igen eller får jag bara leva med avskavt svansrot? Tacksam för svar!

Flugtäcke och aloeveralotion var räddningen för oss.

Solen torkar ut samt kan ge solbränna och sedan kliar det enormt..tittar man på svanskliare brukar de vara torra och fnasiga på fler ställen än bara svansen, mankammen tex
 
Hon är absulot inte kal! Det är bara kortare vid svansroten. Smörjer med helosan nu då jag hittade det bland alla mina saker. Vet ej om det har hjälpt men det har inte "stått" ut lika mycket. Tror inte det är eksem (men man ska aldrig säga aldrig). Tror det är mest att hon tycker att det är lite skönt att klia då det har varit stekande sol i 2 veckor alltså kanske hon har fått solbränna. Ska fixa flugtäcke och spray!
 
Väcker liv i min gamla tråd nu;) Mitt sto kliar fortfarande svansroten och det växer inte ut för hon kliar hela tiden:( Jag har smörjt med helosan men det verkar inte ha hjälpt. Igår så hittade jag en hel hårslinga som hade trillat av pga hennes kliande. Kan man göra något åt det? Det ser så tråkigt ut... Hon verkar inte ha någon irritation utan verkar bara klia för att det är skönt... Kan man linda den eller något?:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
264
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp