Bukefalos 28 år!

Klimatet på Buke

Min tolkning att förskjutning i mindre korrekt bemötande har skett. Och jag tror det beror på relativt få användare och att det ofta är likande "problem från användare " . För att förklara kort. Det blir som ett gammalt vänskapsförhållande. Man ruttnar på vännen som återigen, hela middagen, ältar.

Ja, det kan vara en förklaring. Men jag tror också att den allmänt hårdare tonen i samhällsdebatten runnit in även här.

Men vissa användare har det tyvärr helt klart jobbigare än andra. Om man vet att man ruttnar på en viss användare och att man inte kan vara trevlig, så kan man faktiskt låta bli att delta i de trådarna. Man måste inte gå in i tråd efter tråd, precis som att man inte måste fortsätta gå på middag hos en vän där man vet att man hällt soppan över vännen de senaste 20 gångerna.
 
Det fetmarkerade. Om man befinner sig på ett forum för diskussion får man ju räkna med att människor vill diskutera. Det skulle ju bli jättemärkligt om alla bara luftade sina åsikter men ingen diskuterade. Tycker du säger emot dig själv, det är ju diskussion när nån som inte tycker som en själv ifrågasätter.

Det är för övrigt en vanlig missuppfattning just gällande begreppet åsiktskorridor. Att bara för att man får följdfrågor, andra åsikter, motargument och en diskussion - så betyder det att åsiktskorridoren är smal. Det är liksom bara åsikter som lämnas oemotsagda eller får medhåll som betraktas som inom korridoren, vilket är tokigt.
 
Ja, det kan vara en förklaring. Men jag tror också att den allmänt hårdare tonen i samhällsdebatten runnit in även här.

Men vissa användare har det tyvärr helt klart jobbigare än andra. Om man vet att man ruttnar på en viss användare och att man inte kan vara trevlig, så kan man faktiskt låta bli att delta i de trådarna. Man måste inte gå in i tråd efter tråd, precis som att man inte måste fortsätta gå på middag hos en vän där man vet att man hällt soppan över vännen de senaste 20 gångerna.
Det låter lite som tvångstankar alternativt demens om man fortsätter. Om man ska snälltolka det.
 
Ja, ett visst ansvar har man i att "snälltolka" även de som säger emot en. Men som den som skriver har man OCKSÅ ett ansvar att tänka på hur man uttrycker sig och varför man skriver. Om man inte skriver för att hjälpa/göra något bättre, så kan man hålla tyst tycker jag. Man kan inte trycka till någon och sen lämna ifrån sig sitt ansvar genom att säga "det är din sak hur du tolkar det", det är inte schysst.

Men du menade förhoppningsvis inte att dumpa allt ansvar på den ena parten.
Exakt jag och ett antal medlemmar hade stöttat och lagt mängder med timmar på att hjälpa en medlem för en tid sedan sen kommer en annan medlem in och bara förstör så tråden låses sånt gör mig så förbannad det är så orättvist när man faktiskt vill veta hur det går.

Tycker inte om att trådar alltid låses så lätt här på forumet.
 
Ja, det kan vara en förklaring. Men jag tror också att den allmänt hårdare tonen i samhällsdebatten runnit in även här.

Men vissa användare har det tyvärr helt klart jobbigare än andra. Om man vet att man ruttnar på en viss användare och att man inte kan vara trevlig, så kan man faktiskt låta bli att delta i de trådarna. Man måste inte gå in i tråd efter tråd, precis som att man inte måste fortsätta gå på middag hos en vän där man vet att man hällt soppan över vännen de senaste 20 gångerna.
Jag håller med men kan också se att många "ruttnar" när det går för långt.

Vi är alla människor och i olika faser av mående och tålamod osv.

Jag tycker bukefalos är ett vänligt forum. Men med för få användare. Och några sitter med facit...
 
Lägger in mitt standardknep vid all skriftlig kommunikation: läs allt med snälla ögon - framför allt när först intrycket hugger i magen och får nävarna att knytas. Läs igen och försök tvinga in en snäll ton i huvudet innan man klipper till med något som kanske inte hade behövts.

Skriftmediet är svårt! Vi har alla oerhört olika uttryck, olika kommunikationsstil, olika referensramar och tolkningsmöjligheterna är oändliga. Det går att läsa in en mästrande, ironiskt, spydig, aggressiv ton i alla meddelanden om man så vill, men det är sällan som att det faktiskt är skribentens åsikt.
 
Vilket sker. Tror aldrig att jag sett nya användare som faktiskt fått påhopp utan att ha förtjänat det. Att bemötas med mer skeptism ja men inte att faktiskt få ogrundande påhopp.
Tack att ditt uttalande är grundat
 
Här är inlägget jag tror att @Trist syftar på i sin trådstart.
Jag citerar enbart dig istället för alla men det är inte riktat till enbart dig
Jag tycker att tonen här de senaste månaderna blivit hårdare och råare. Det är mer personligt och saker drivs oftare på i oändlighet med flera som hakar på drev mot enskilda användare. Man bryr sig väldigt lite om vad personen svarar utan fortsätter att klampa på med att vända och vrida på den ena formuleringen efter den andra, gärna sådan som personen redan förklarat vad det rörde sig om och att innebörden inte alls är den som diskuteras. Folk verkar numera njuta av att få möjlighet att trycka till någon och att ansluta till något som ofta närmast kan liknas vid en grupp mobbare.
Jag tycker tonen här inne drar mer och mer åt flash back och jag tycker det är rejält sorgligt. Tidigare uppstod sådant här när det gällde kontroversiella åsikter idag är det mer att man har otur med att någon analyserar ens inlägg med extremt selektiva glasögon vad gäller tolkningen och så är drevet igång. Det här gäller inte bara här på allmänt utan ännu mer på de andra delarna av forumet. Jag har flera gånger tänkt ställa frågor på häst men avstår eftersom jag inte är intresserad av att bli idiotförklarad för att jag vill vända och vrida på något för att bredda min kunskap eller bara få nya infallsvinklar. Titta på vad som frågas på häst och vad som diskuteras där idag och titta på vad som diskuterades för 10 år sedan. Har de frågorna som fanns då försvunnit? Knappast men att lyfta dem är att be om att få stryk.
Nej jag tycker inte man kan rättfärdiga att vara rent ut sagt elak mot en människa på det sätt som sker här på forumet idag oavsett om man i det enskilda inlägget lyckas hålla sig inom reglerna. Bara för att något är tillåtet behöver det inte vara lämpligt (ett bra exempel på det är Paludans koranbränningar).
Enda orsaken till att jag stannar här är att jag är mer eller mindre beroende av att vränga mina tankar på det sätt man gör här annars hade jag lämnat för det är ofta som att vandra runt på krossat glas att skriva något här numera.
 
Jag tror att det beror helt på vilka trådar/forum man hänger i hur hårt buke upplevs. Valtråden och relaterade trådar är och kommer antagligen bli ännu mer 'hårda' och ifrågasättande, det ligger i ämnets natur. Kattbilder är den tråd tror jag på buke som får mest gillanden och hjärtan och positiva kommentarer. Även Kattsnack är 99% glad och stöttande (och Katt öht). Sedan finns det trådar där bukefalister som inte mår bra eller har problem stöttas inte bara via nätet utan även praktiskt med erbjudande av stallplats och någonstans att bo för att akut komma från ett farligt förhållande. Det finns fantastiska trådar där kunniga bukefalister glatt och gärna delar med sig av sin yrkeserfarenhet. Vi verkar ha de flesta yrken och kompetenser samlade här.

Men visst, om jag i Roe v Wade tråden skulle skriva att SC hade helt rätt och abort ska förbjudas totalt, då skulle jag bli utmobbad. Så på det sättet finns det definitivt ett tak på hur liberalt Buke är. Men, jag skulle inte bli bannad, så länge jag håller mig inom vissa gränser och inte gör några personpåhopp, även om jag fortsatte att argumentera mot abort.

Buke är för det mesta en ganska fridsam och positiv plats att hänga på, ibland bara för lite småprat, ibland allvarliga politiska diskussioner, ibland hjälp, hjälp hur fan får jag ut ett 65 kg kyl/frys från där den stått i 25 år - detta har ännu inte lösts btw och egen tråd kommer att skapas. Och, imo, med högt i tak och saklig ton för det mesta.
 
Internet är hårdare numera men trots allt är Buke ändå det forum som får vara måttstock för mig. Det är helt enkelt bättre stämning överlag än på andra ställen. Jag har dragit ner tid på andra sociala medier och återgått till mer tid här :heart Det kommer alltid att finnas personer som jag vill slå i huvudet med en stol men så är det överallt :D
 
Exakt jag och ett antal medlemmar hade stöttat och lagt mängder med timmar på att hjälpa en medlem för en tid sedan sen kommer en annan medlem in och bara förstör så tråden låses sånt gör mig så förbannad det är så orättvist när man faktiskt vill veta hur det går.

Tycker inte om att trådar alltid låses så lätt här på forumet.
Det skulle låsas betydligt färre trådar om tonen hölls trevlig och det skedde färre påhopp. Ibland är det lite väl lockande för folk att skriva i trådar att de misstänker troll, tycker någon beter sig illa, eller ”hobbymodererar” istället för att rapportera det man reagerar på.

Det är faktiskt så att trådar ibland låses för att vi moderatorer helt enkelt inte har tid att hålla koll på och moderera vissa trådar, för att det blir ett heltidsarbete. Sen raderas väldigt ofta inlägg i såna trådar, så det du ser som att det låses ”enkelt” kan grunda sig i ett stort antal raderade inlägg och användare som ändå inte ger sig. Då funkar det ju liksom inte att hålla trådarna öppna.
 
Det är ett diskussionsforum så man får gå in på att förvänta sig diskussioner. Kan bli hårt ibland ja. Något jag förväntar mig i förväg på vissa ämnen och då som max skriver min åsikt utan att rikta mig mot någon eller bara struntar i det. Med andra ord tar ett visst ansvar själv om jag känner att jag inte orkar med hetlevrade diskussioner.

Ger man sig in i ämnen som handlar om bland annat tillexempel politik så får man vara beredd på att det är ett ämne som många är passionerade och har olika åsikter i.

Samma att många kan känna ett behov av att utrycka sin åsikt när det är något som går emot vad många på forumets åsikter/värderingar. Då vill fler personer göra sin röst hörd.

Vad jag tycker har blivit mycket bättre är att det var extremt länge sedan jag skrev ett långt inlägg där någon senare citerade en eller ett par meningar för att kommentera just dom meningarna för att på så sätt ta något ur sitt sammanhang för att kunna vinkla sin egen åsikt genom att få min åsikt att låta annorlunda mot vad den egentligen är.

Angående mot misstanke mot nya medlemmar så finns det bakomliggande anledningar till det. Personer som gång på gång blir portade och kommer tillbaka under nya nick och troll som enbart kommer in för att provocera.

Jag känner till iaf en bukemedlem som har fått begrundat sin skrivstil då den fick mycket mothugg i början av sin bukekarriär men som numera är väll accepterad efter att ha förbättrat sin skrivstil/hur personen formulerade sig om man kan utrycka sig så.
 
Speciellt om det är någon som "inte har en åsikt", men med vaga metoder vrider samtalet lite lagom provokativt en relativt kort före valet.
Likadant varje gång (även gnället att de hackas på). Tycker det är ett sundhetstecken att det uppmärksammas. Har inte ett dugg att göra med åsiktskorridor eller mobbing eller hack på nya användare. Bara ett sunt medvetande om att vissa användare har en agenda.
 
Jag tror att det beror helt på vilka trådar/forum man hänger i hur hårt buke upplevs. Valtråden och relaterade trådar är och kommer antagligen bli ännu mer 'hårda' och ifrågasättande, det ligger i ämnets natur. Kattbilder är den tråd tror jag på buke som får mest gillanden och hjärtan och positiva kommentarer. Även Kattsnack är 99% glad och stöttande (och Katt öht). Sedan finns det trådar där bukefalister som inte mår bra eller har problem stöttas inte bara via nätet utan även praktiskt med erbjudande av stallplats och någonstans att bo för att akut komma från ett farligt förhållande. Det finns fantastiska trådar där kunniga bukefalister glatt och gärna delar med sig av sin yrkeserfarenhet. Vi verkar ha de flesta yrken och kompetenser samlade här.

Men visst, om jag i Roe v Wade tråden skulle skriva att SC hade helt rätt och abort ska förbjudas totalt, då skulle jag bli utmobbad. Så på det sättet finns det definitivt ett tak på hur liberalt Buke är. Men, jag skulle inte bli bannad, så länge jag håller mig inom vissa gränser och inte gör några personpåhopp, även om jag fortsatte att argumentera mot abort.

Buke är för det mesta en ganska fridsam och positiv plats att hänga på, ibland bara för lite småprat, ibland allvarliga politiska diskussioner, ibland hjälp, hjälp hur fan får jag ut ett 65 kg kyl/frys från där den stått i 25 år - detta har ännu inte lösts btw och egen tråd kommer att skapas. Och, imo, med högt i tak och saklig ton för det mesta.
Jag håller med. I trådar, som t ex valtråden håller användare igen. Tror jag. Men hoppas på debatt om sakfrågor.
 
Det är för övrigt en vanlig missuppfattning just gällande begreppet åsiktskorridor. Att bara för att man får följdfrågor, andra åsikter, motargument och en diskussion - så betyder det att åsiktskorridoren är smal. Det är liksom bara åsikter som lämnas oemotsagda eller får medhåll som betraktas som inom korridoren, vilket är tokigt.
Jag tycker att det finns en ökande tendens till att sådant som sakliga motargument, följdfrågor, påpekanden om bristande argumentationslogik tolkas som/skylls för att vara påhopp, misskreditering osv.
I första hand som någon sa i övriga samhället, men sipprar till viss del in här ibland också. På många sätt en mycket olycklig utveckling i ett större perspektiv.

Med det sagt så anser jag också att man behöver visa en del hänsyn till att alla användare inte har samma nivå på kunskap och argumentationsförmåga. Men det kan inte heller gå så långt att man inte kan säga ifrån eller ifrågasätta det som framförs så länge det sker på ett juste sätt.
 
Det är ett diskussionsforum så man får gå in på att förvänta sig diskussioner. Kan bli hårt ibland ja. Något jag förväntar mig i förväg på vissa ämnen och då som max skriver min åsikt utan att rikta mig mot någon eller bara struntar i det. Med andra ord tar ett visst ansvar själv om jag känner att jag inte orkar med hetlevrade diskussioner.

Ger man sig in i ämnen som handlar om bland annat tillexempel politik så får man vara beredd på att det är ett ämne som många är passionerade och har olika åsikter i.

Samma att många kan känna ett behov av att utrycka sin åsikt när det är något som går emot vad många på forumets åsikter/värderingar. Då vill fler personer göra sin röst hörd.

Vad jag tycker har blivit mycket bättre är att det var extremt länge sedan jag skrev ett långt inlägg där någon senare citerade en eller ett par meningar för att kommentera just dom meningarna för att på så sätt ta något ur sitt sammanhang för att kunna vinkla sin egen åsikt genom att få min åsikt att låta annorlunda mot vad den egentligen är.

Angående mot misstanke mot nya medlemmar så finns det bakomliggande anledningar till det. Personer som gång på gång blir portade och kommer tillbaka under nya nick och troll som enbart kommer in för att provocera.

Jag känner till iaf en bukemedlem som har fått begrundat sin skrivstil då den fick mycket mothugg i början av sin bukekarriär men som numera är väll accepterad efter att ha förbättrat sin skrivstil/hur personen formulerade sig om man kan utrycka sig så.
Fast det är skillnad på en hård diskussion och att bli anklagad för både det ena och det andra pga valet av ett enskilt ord, ofta rör det sig om just det, där den utsatta gång på gång berättar vad som menades och den går på skiter högaktningsfullt i vad den utsatta säger. Då pratar vi inte hård diskussion utan något helt annat.
 
Fast det är skillnad på en hård diskussion och att bli anklagad för både det ena och det andra pga valet av ett enskilt ord, ofta rör det sig om just det, där den utsatta gång på gång berättar vad som menades och den går på skiter högaktningsfullt i vad den utsatta säger. Då pratar vi inte hård diskussion utan något helt annat.
Då är det något helt annat ja. Tror jag missar mycket utav sådant då jag ofta ignorerar trådar jag vet kommer att få många inlägg på kort tid då jag inte hinner med att läsa.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 895
Senast: Ajda
·
Utrustning Hur upplever ni Erreplus hoppsadlar i allmänhet (mjuka, hårda, breda osv)? Ska vara öppna, u-formade fram men tycker sedan att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: feel
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 613
Senast: MJLee
·
Bukefalos Idag har det hänt flera gånger att buke inte kunde laddas och jag kom till den där sidan med en reload-knapp. Funkade inte att klicka på...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp