Klimatet på Buke

Jag tycker nästan tvärtom, att förståelsen för olika människor och personligheter ökat de sista åren och att fler och fler vågar/orkar dela med sig av riktigt tuffa erfarenheter och diskutera svåra ämnen.
Det blir tufft ibland, men medkänslan och engagemanget mellan forummedlemmarna är ofta rätt makalöst.
 
Jag tycker nästan tvärtom, att förståelsen för olika människor och personligheter ökat de sista åren och att fler och fler vågar/orkar dela med sig av riktigt tuffa erfarenheter och diskutera svåra ämnen.
Det är min erfarenhet också.
 
Jag tycker nästan tvärtom, att förståelsen för olika människor och personligheter ökat de sista åren och att fler och fler vågar/orkar dela med sig av riktigt tuffa erfarenheter och diskutera svåra ämnen.
Det blir tufft ibland, men medkänslan och engagemanget mellan forummedlemmarna är ofta rätt makalöst.
Den delen stämmer men sen finns det en annan sida som jag tycker har en mycket tråkig trend
 
Jag tror mer det beror på att i vissa trådar så "får inte personer tycka olika". Att tex rösta på "fel" parti är ju helt omöjligt att förstå för vissa användare och de som då röstar på fel parti ska självklart "rättas in i leden".
Även i andra trådar så får man självklart inte komma med "fel åsikter" utan även där "rättas in i leden"
Att det sen just är ett forum för diskussion verkar inte betyda speciellt mycket då utan användare som "tänker fel" ska självklart få "hjälp" att tänka rätt. Att alla inte tänker lika är alla införstådda i men när det står där svart på vitt så är det sååå mkt jobbigare att läsa om personer som inte tycker som de själva...
 
Och @MiaMia , det går att läsa i åratal utan att ta mod till sig att skriva. Kanske för att det är få användare på forumet och i förhållande till det ganska många 'poliser "

Kan du inte förklara vem som får starta tråd? Och när?
VEM som får starta en tråd? Det får väl precis vem som helst göra precis när som helst - eller hur menar du? Du startade ju precis en alldeles nyss...
 
Har det blivit hårdare?

Vad tycker ni och varför ?

Nej, jag tycker det har blivit mindre hårt och vasst.

Men vissa diskussionsämnen blir ganska hårda diskussioner, både av naturliga skäl med tanke på ämnet och ibland av att diskussionen går lite överstyr. Och ibland urartar det i mer personangrepp än diskussion om ämnet. Ibland, men sällsynt ändå, kan jag också tycka att det kan tendera att bli lite många-mot-en och då kanske mer försiktighet skulle kunna iakttas för att inte trycka till någon mer än nöden kräver. Jag tycker dock det brukar fångas fint av moderatorerna i rimlig tid. Ett av de bäst modererade forumen jag stött på (men jag befinner mig bara på en delmängd i denna stora buke-värld).

Ibland tycker jag det är lite roligt att det tas upp att "åsiktskorridoren" är smal - som om man aldrig någonsin sett något annat forum. Min uppfattning är att "åsiktskorridoren" (ett ofta missuppfattat begrepp) är sådär mångfalt bredare än något annat forum jag känner till.
 
Nej men ofta är folk lite extra misstänksamma mot nya nick som går "fullt ut" vilket känns rätt sunt.
Det enda negativa som jag ser ibland i klimatet är när folk direkt går på reaktionsknappen utan att fundera över om personen inte menade exakt som det tolkades (då det finns flera alternativ) och att följdfrågor kan vara på plats. Att den som då blir upprörd får många likes men egentligen var allt ett missförstånd.
 
Ok. Tack för info.
Det var inte info. Det var en fråga.
Och @MiaMia , det går att läsa i åratal utan att ta mod till sig att skriva. Kanske för att det är få användare på forumet och i förhållande till det ganska många 'poliser "

Kan du inte förklara vem som får starta tråd? Och när?
Och jag har inte sagt något om vem som får eller inte får starta trådar.

Jag noterade att det var en väldigt kontextlös trådstart. Utan någon egen reflektion eller ingång till frågeställningen. Därav önskemål om mer substans.
Men som du så riktigt påpekade är det ditt val vad du skriver och vad du svarar på. Dock kan ju inriktningen och kvaliteten på diskussionen komma att påverkas av det. Vilket jag förmodar att du också är införstådd med.
 
Nej, jag tycker det har blivit mindre hårt och vasst.

Men vissa diskussionsämnen blir ganska hårda diskussioner, både av naturliga skäl med tanke på ämnet och ibland av att diskussionen går lite överstyr. Och ibland urartar det i mer personangrepp än diskussion om ämnet. Ibland, men sällsynt ändå, kan jag också tycka att det kan tendera att bli lite många-mot-en och då kanske mer försiktighet skulle kunna iakttas för att inte trycka till någon mer än nöden kräver. Jag tycker dock det brukar fångas fint av moderatorerna i rimlig tid. Ett av de bäst modererade forumen jag stött på (men jag befinner mig bara på en delmängd i denna stora buke-värld).
Jag tycker det här med mobb blivit vanligare och det verkar tyvärr inte ses som ett problem i många av de fallen. Jag skulle kunna länka många trådar där det är ren mobbning. Det är värre på djursidorna än här på allmänt där är det riskabelt att ställa frågor
 
Det var inte info. Det var en fråga.

Och jag har inte sagt något om vem som får eller inte får starta trådar.

Jag noterade att det var en väldigt kontextlös trådstart. Utan någon egen reflektion eller ingång till frågeställningen. Därav önskemål om mer substans.
Men som du så riktigt påpekade är det ditt val vad du skriver och vad du svarar på. Dock kan ju inriktningen och kvaliteten på diskussionen komma att påverkas av det. Vilket jag förmodar att du också är införstådd med.
Jag skulle gärna citera mitt inlägg, vilket är det TS syftar på men vet inte om det går. Kan klistra in texten när jag kommer till en dator
 
Nej men ofta är folk lite extra misstänksamma mot nya nick som går "fullt ut" vilket känns rätt sunt.
Det enda negativa som jag ser ibland i klimatet är när folk direkt går på reaktionsknappen utan att fundera över om personen inte menade exakt som det tolkades (då det finns flera alternativ) och att följdfrågor kan vara på plats. Att den som då blir upprörd får många likes men egentligen var allt ett missförstånd.
Ja. Men kanske man bara kan svara elier låta bli.Så trist att det huggs på nya användare.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: Ajda
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 429
Senast: MJLee
·
Bukefalos Idag har det hänt flera gånger att buke inte kunde laddas och jag kom till den där sidan med en reload-knapp. Funkade inte att klicka på...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: bettysmatte
·
Fritid Jag har inte rest på många år pga klimatet men har nu ändå (med viss tvekan) låtit mig övertalas att boka en tur till Medelhavet vecka...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp