Klippning?

tres

Trådstartare
Har en islänning 28 år de senaste åren har han haft problem med att tappa vinterpälsen.
Han går dessutom på lösdrift så har väldigt mkt päls och hur mkt man än borstar med div redskap så har han idag massor av päls kvar. Igår när de stått inne och vilat var han alldeles svettig stackarn :(
Ska jag klippa honom :confused: eller fortsätta borsta som en tok? Stör man någon rytm om man klipper så här års?
Tänker också på insekter...
Om jag helklipper honom ska jag behålla päls sadelläge? Eller brukar ni klippa där också?
Tacksam för hjälp :D
 
Jag klippte min gamle när han inte tappade den lika snabbt som förut men det var enbart för han blev så svettig och trött. Klippte antingen halv eller spårklippning då. Har aldrig varit med om att mina hästar fått störd rytm av klippning, undviker dock att klippa under den värsta fällningen men den tiden är ju förbi, iaf här i Skåne.
 
Nu kan jag iofs till försvar säga detta, att just i år verkar många islänningar tappa håren förfärligt sent. Men har det pågått under en längre tid, kanske man bör kolla olika förslag.
 
Min gammeltant fäller också fortfarande. Även om det inte är så mycket päls kvar, så är det mer än det brukar såhär års. Islänning hon också.
 
Min gammeltant fäller också fortfarande. Även om det inte är så mycket päls kvar, så är det mer än det brukar såhär års. Islänning hon också.
:O
Min var iofs sen med att bli klar med fällningen, men nu har han ju haft sommarpälsen på i ett par veckor iaf.
Och nu är det dags att svida om till vinterrocken igen märker jag.. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 396
Senast: Efwa
·
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: jessicajosefsson
·
M
Hästvård Hej Hej, Ursäkta om det finns någon sån här tråd. Men dom verkar vara gamla alla. iaf, min häst är en kallblodstravare, som jag...
Svar
12
· Visningar
1 356
Senast: MontéBruden
·
K
Hästvård Hej! Vet inte om detta hamnat rätt men jaja... Jag har två hästar och de går på lösdrift. Jag rider ca 5-6 dagar i veckan...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: kabitsoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp