Bukefalos 28 år!

Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

hier

Trådstartare
Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden.
Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på tygeln" - de som hade kommit tillräckligt långt nådde dit ändå så småningom. Så här i efterhand är jag glad över det, eftersom man fick koncentrera sig på det som i slutändan ändå leder till (bör leda till) en bra arbetsform: sits, timing, hand.

Vid ett tillfälle fick vi en vikarie, dock. Jag kan väl ha varit runt 15-16, tror jag. Hon slängde upp våra stigbyglar och sa att här vankades sitsträning. Vidare kom hon infarande med en stor hög gramantyglar som vi skulle sätta på hästarna. "Det är för att ni ska få känna på hur det känns när en häst arbetar rätt, så att ni vet vad ni ska sträva efter", sa hon. :confused:

Givetvis blev hela den lektionen en enda svettig, nervös timme över att 1)inte ha kontakt alls med hästens mun eftersom den gick avknäppt samt
2) få ont i magen över att behöva korta upp de där satans gramantyglarna ännu mer med denna vikarie ropande: "det är iiingen fara, jag säger till om du tar för mycket!"

Hm. Hade jag varit några år äldre hade jag säkerligen käftat emot. Men man är inte så kaxig som tonåring alla gånger, och man litar ju ändå på sin klubb.

Vid ett annat tillfälle skulle jag provrida en ev. medryttarhäst. Samma visa här igen, denna gång inspänningstyglar. Ägaren sa åt mig att hålla händerna i princip nere vid vulstret och "visa vägen neråt". Vidare tipsade hon också om att "ställa höger och vänster växelvis"...

Och så kommer vi då till detta youtube-klipp, där en ryttare ska lära sig att få en häst på tygeln genom att bredda och sänka händerna. http://www.youtube.com/watch?v=l4DfHhdswFI

Uppladdaren försvarar sig med följande citat: The reason for wide and low hands is that it is the easiest way for an inexperienced rider to achieve a correctly rounded topline (working just like side reins used while lunging). The key to a good result is to encourage the rider to soften their arms as soon as the horse soften his neck. As the horse becomes rounder just as a reaction from a correctly acting seat, the hands can come back up towards the withers in a more natural position.

Kan detta verkligen vara en vettig metod? Är det jag som är stenålders?
Jag påstår mig inte vara en proffsryttare på något sätt alls, men jag har fått lära mig att hitta formen utan att hålla på och joxa en massa med händerna och ha diverse konstiga tygeltag och handställningar. Och det blev ju folk av mig också ;)

Jag är inte anti hjälptyglar, kan tilläggas. Jag är däremot anti att en orutinerad ryttare ska få använda hjälptyglar på en välutbildad häst som gott och väl kan gå i form bara ryttaren gör rätt. Eller att denna orutinerade ryttare ska tilldelad "tips och trix" utan grundläggande förståelse för hästens arbete, och för orsak och verkan.


Hur gick det till för er när ni lärde er rida?
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Alla ridlärare/tränare jag haft har fokuserat på min sits och inverkan, inte så mycket på hästens form utan, tror jag, sett den som ett slutligt kvitto på det övriga. Jag fick lära mig att inverka rätt, att hjälpa hästen till en bra takt och så vidare, innan det ens var något tal om form. Kommer ihåg en tjej som alltid satt och sågade så hästens huvud pendlade fram och tillbaka. Det fick hon en hel del bannor för, eftersom den formen skulle komma bakifrån och inte "joxas fram".

Jag minns våra sitsträningar på gymnasiet med skräckblandad förtjusning :D Vi longerade varandra 2 och 2, just för att man skulle koncentrera sig på sig själv och sin sits och låta någon annan sköta takt och tempo. De sitsträningarna har gett mig enormt mycket! Brukar tvinga nån vän att longera mig emellanåt, bara för att inte glömma bort det. :p

Jag kan ibland känna att jag "fastnar" med ytterhanden när jag egentligen strävar efter ett stadigt stöd bara, då känns plötsligt hela armen stel och oflexibel och jag måste nästan skaka loss den innan jag tar tygeln igen. Jag vill inte ens veta hur tjejen på filmen mår i kroppen efter att ha suttit så statiskt och pressat ner händerna i låren! :crazy: För att inte tala om hästen...

Så nä, den ridningen, att "tvinga" ner hästens huvud och sen utgå därifrån tycker jag inte om, och det är inget jag någonsin hört en tränare förespråka. Jag kanske haft tur. ;)
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Då har väl jag också haft tur då ;) Minus sitsträning i longerlina, det skulle jag kunna betala en hel del för att få göra hos någon, träningsvärk till trots :angel:

Det var precis det jag tänkte om filmen också. Det är väl extra viktigt att en person ska lära sig, verkligen får lära sig rätt handställning från början och inte ha den där ridningen som referensram. Hästen i klippet är ju onekligen välutbildad och jag får lust att skrika in till skärmen "korta tyglarna och håll händerna som folk!"
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Då har väl jag också haft tur då ;) Minus sitsträning i longerlina, det skulle jag kunna betala en hel del för att få göra hos någon, träningsvärk till trots :angel:

Haha, du anar inte vilken träningsvärk vi fick! Men en hel del av övningarna man kan göra i skritt, utan att bli longerad. PMa om du vill att jag ska skicka några övningar ;)


Det var precis det jag tänkte om filmen också. Det är väl extra viktigt att en person ska lära sig, verkligen får lära sig rätt handställning från början och inte ha den där ridningen som referensram. Hästen i klippet är ju onekligen välutbildad och jag får lust att skrika in till skärmen "korta tyglarna och håll händerna som folk!"

Eller hur, och rid framåt! Ja det måste ju vara jättesvårt om man får lära sig att det där är utgångspunkten liksom, lycka till att få en stadig och följsam sits...
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Det är ju det som är grejen, det är mycket svårare att ha en stadig och trygg sits om man har händerna i knät. Det är dessutom mycket lättare att man råkar rycka hästen i munnen om man är ostadig. Om det skumpar mycket i trav, till exempel, är det mycket lättare att föra fram händerna om man har dem rätt från början, så att man inte stör hästen i onödan.

Du får gärna PM:a lite övningar! :) Hästen jag rider är supertrygg och lugn och kan gå av sig själv om man bara styr in på rätt väg, så jag kan öva lite på egen hand ute på grusvägarna. Tänkte faktiskt rida barbacka idag. Om jag vågar.. ^^
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Jag fick lära mig rida på liknande sätt som du, inget tjat om hästens form på ridskolan, efter x antal år så började hästarna gå i rätt form några steg p.g.a att man äntligen började lära sig rida. Däremot i ridgymnasiet skulle man "hålla i tygeln och driva" vilket ledde till spända, stela hästar. Det var helt enkelt "banka och håll i" metoden för att få hästarna i "rätt" form. Som tur är känner jag att väldigt lite av den ridningen finns kvar hos mig. Men vem jag än har ridit för så har man fått bannor om man lagt ner handen på framvalvet (undantag ridning mot hinder på en het häst).

Tycker överlag att det fokuseras på tok för mycket på var hästen har huvudet och alldeles för lite på vad den gör med resten av kroppen!
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Det där med att fixera handen och "pusha" med sätet tills hästen "släpper" och "rundar" sig har jag också blivit instruerad till av någon tränare för länge sen.

Har ganska nyligt tränat för en tränare som kör samma taktik, men på den hästen jag hade då går det inte att göra så. Han blev bara sur och backade. Inte ens instruktören fick till det :angel:

Nu rider vi för en tränare som fokuserar på sits och balans, och då kommer formen utan en massa slit i tygeln.

På ridskolan där jag lärde mig rida var det mycket fokus med "på tygeln", böja på nacken var ett kvitto på bra ridning. Såhär i efterhand är man ju lite sne på att man lagt ut så mycket pengar på felaktig undervisning...
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Det är dessutom mycket lättare att man råkar rycka hästen i munnen om man är ostadig.

Precis det jag reagerade på när jag såg filmen. I och med att ryttaren blir statisk i handen så glappar tygeln emellanåt och det blir ryckigt i hästens mun. Finns ju bättre sätt att få ryttaren att bli stadig men ändå följsam i handen kan man tycka.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

På min ridskola så är det inte fokus på att få ner hästen på tygeln, utan man får lära sig rida allt eftersom och med tiden man lär sig så börjar hästen gå i form. Först några steg per lektion och senare betydligt oftare/längre.

I grupperna som ridit ett tag kan det iofs vara så vissa lektioner att man jobbar mycket på volt eller specifika övningar för att få ner hästarna och mjuka upp dom, men då handlar det fortfarande om att rida bakifrån.

Likadant var det då jag red på skoltid (hästinriktning ett år), inte heller fokus på att få ner huvudet utan fokus var sitsen och ridningen.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Usch, att bredda händerna. Hemskt. Någon sa det till mig en gång när jag red en mycket bångstyrig häst. Det har tagit mig nästan ett halvår att träna bort det, om inte mer.
Sen behöver vissa hästar väldigt mycket tygel, men man måste fortfarande arbeta för att få igång bakbenen, och det får man inte genom att knäcka nacken på hästen.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Hade inte heller massa tjat om hästens form på ridskolan men var och varannan häst gick med inspänning, de som slapp var väl antagligen de som gick i "rätt" form när läraren bad oss att korta tyglarna så att vi verkligen skulle känna hästens mun (och därmed allt hästen gjorde i den). Slutade med en hel drös med ungar som mordhöll tyglarna så de fick ont i händerna, annars fick man höra att man skulle korta tyglarna. Ponnierna gick med sänkt rygg, såklart.

Idag har jag mycket lite kontakt med hästens mun men ser fortfarande folk när de rider mina hästar som sågar ner gamlingen. Hon får huvudet i en riktigt trevlig position, såklart, då hon är hyfsat känslig, framför allt när jag rider henne på mer eller mindre slaka tyglar och ändå lyckas få henne att gå i en okej form när hon är uppvärmd :angel:

På tal om såga ner på tygeln, såg en fd ridlärare på ovan nämnda ridskola hålla privatlektion efteråt, hästen i fråga höjde alltid huvudet vid halter vilket löstes med att såga hårt och våldsamt i den stackars hästens mun vid varje halt.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Har aldrig riktigt fått lära mig hur man får hästen i form, utan precis som många skriver fokuserat på min sits och inverkan, vilket ju har resulterat till en bra och ärlig form på pållen. Mycket tack vare min härliga CR instruktör, hon har nog lärt mig mest om ridning (och då har jag endast tagit ca 5 lektioner hittils),de trots 8 år på ridskolor.

Tycker absolut inte man ska trixa en massa med tyglarna som på filmen, det känns som en snabbväg till att få hästen "gå fint" usch..Bättre med en välarbetad och ärlig form, hästen ska ju kunna bära sig själv även på längre tyglar
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Har aldrig haft instruktör som hade fokus på att få ner hästens huvud. Vi tränade sits, balans, kontakt, inverkan, pratade mycket om vad en häst på tygeln var, läste mycket teori (skänklar, tygeltag, säte, olika rörelser, gångarterna, hur häst i bra form rör sig, utbildningsskalan osv) och hade genomgångar varje ridlektion (med frågor om dagens övning) vad? hur? och varför? skulle vi alltid kunna svara på. Vi fick bit för bit hästarna att arbeta allt bättre och komma till en bra form. Det finns inga genvägar. Bara hårt arbete leder framåt. Duktiga och pedagogiska instruktörer är nödvändigt. Vi hade inga hästar med hjälptygel på ridskolan. Alla hästar var utbildade L:A dressyr och L:B hoppning, med några få undantag. (och några högre utbildade än så)
 
Senast ändrad:
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Nu har jag inte lärt mig allt jag kan på ridskola, började rida på ridskola men slutade efter en termin och tog därefter lektioner i ett mindre privatstall.

I alla fall så minns jag att jag så småning om blev instruerad att såga ner hästens huvud (fast det kallades något annat, typ "göra hästen eftergiven"), genom att lirka lätt med tygeln växelvis. För mig lät det inte riktigt vettigt, så jag red aldrig någon annan häst så. Nu var detta ingen utbildad instruktör men samma princip kördes på ridskolan också.

Formen togs väl inte upp sådär konkret under de år jag red där, men vi fokuserade mycket på sitsen, hur hästen rör sig, hjälpernas inverkan osv. Longerades ganska ofta, gjorde balansövningar, red ofta utan stigbyglar, ibland barbacka. Ganska mycket teori. Dock var det först när jag blev medryttare och red självständigt flera dagar i veckan som jag började släppa alla tankar om var skänkeln är, vad hästen gör etc och rida på riktigt. Då kom formen, och det var verkligen en aha-upplevelse för mig.

Det fokuseras i allmänhet väldigt mycket på huvudets placering på de ridskolor jag känner till, även på dressyrträningar och ffa när folk tränar ensamma.. Korta tygeln tusen gånger om, ställ hit och ställ dit, få ner nacken, överböj för att "mjuka upp" hästen... rollkur är tabu men kallar man det LDR eller "lång och låg" är det helt ok att dra in nosen i bringan på hästen... säger inte att det ÄR så men det är vad jag har sett och vad som tycks vara väldigt vanligt häromkring, tråkigt nog.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

rollkur är tabu men kallar man det LDR eller "lång och låg" är det helt ok att dra in nosen i bringan på hästen...

Vill bara förtydliga. LDR och "lång och låg" är två olika saker. När du rider hästen lång och låg/ i remontform, så är det väldigt viktigt att nosen är framme. Den får inte vara bakom lodplanet. I den formen ska hästen söka bettet/kontakten fram och ner, sträcka ut sin överlinje och få upp sin underlinje (konstigt ord, men hoppas du förstår) Som en svagt spänd pilbåge.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Graman lät ju lite galet, den är ju rätt svår att rida korrekt med vad jag har förstått! :crazy:

När jag var ponnyryttare på glada 80-talet så använde ridskolan knappt martingal en gång, inte ens på de hästar som kanske hade behövt det. Hjälptyglar av något slag existerade inte.

Nu går jag på ridskola igen och där har de flesta hästar halsförlängare eller inspänningstyglar (fast löst spända) när vi som är lite "lägre i erfarenhet" rider. De duktigare grupperna får rida utan sånt. För att hästarna inte ska gå som giraffer kan jag tro...
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Jag har nog faktiskt lärt mig det mesta själv med lite sunt förnuft och hjälp från buke:angel:

På ridskolan gicks det säkert igenom på teorin, men just i ridningen kom jag aldrig så långt att jag fick hästen i form hela tiden. Alla andra i min ålder satt och sågade hästarna i munnen.

När jag kom upp i gymnasiet fick man lära sig "hålla emot hårt och driv på och piska om hästen inte går fram", ett koncept som jag vägrade följa så jag och min lärare kom inte riktigt överens. :angel:

Jag har faktiskt aldrig hittills träffat på en tränare som INTE lägger (felaktig) fokus på ryttarens hand och böjen på nacken vilket jag tycker är tråkigt eftersom jag anser att formen kommer automatiskt med korrekt sits/ridning.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Jag tror i diplomatins namn att tränarens tanke med övningen i klippet var lite bättre än det ser ut för ögat, särskilt när man ser en ryttare som är i grovjobbet att lära sig själv. Det är alltså bara EN del vilket troligen (om det är liknande en annan tränare jag känner till) syftar till att få hästen slappna av i nacke/underkäke för att följa med handen utan att spänna emot - den ska alltså inte få belöning för att den drar in nosen utan när den slappnar av i underkäke/nacke och kan vila i handen utan spänning eller motstånd. Fast det är en svår metod att lära sig eftersom det kräver så mycket i ridningen i övrigt för att lyckas bibehålla det utan att det råkar bli fiffel, för fiffel är mer eller mindre motsatsen till vad som är tänkt, att fixera och såga är nästan motsatta saker enligt mig.
Form kommer inte ur den övningen, men form kommer inte ur NÅGON övning, form kommer genom att man har en bra helhet i sina grunder och sitt signalsystem och sabbar tillräckligt lite för hästen under tiden, i min mening iallafall! :p

Det där med att hålla handen låg är jag däremot skeptisk till. Och, om nu detta är grovjobbet så ska det bara behöva se så grovt ut under ett pass och därefter bara behöva användas som en halvhalt/kramning mer eller mindre för att få till samma resultat. Sen ska man alltså fokusera på annat.

Själv tycker jag det är lite tråkigt att man fokuserade så lite på formen under lektionerna, men oftast var det väl nästan värre när man faktiskt började fokusera på formen. Oftast rider man nog värre gentemot hästarna när man är fokuserad på att få till en form i ett stadie där man fortfarande inte har grepp om vad det är. :angel: Men får man hjälp att verkligen rida sig till den på ett bra vis måste det ju vara hundra gånger bättre än att sitta och göra sina tappra försök själv där det är lätt hänt att man bara går efter hur det ser ut. :/
Man kanske borde råda elever som är hyfsat redo att börja lära sig rida i form att ta några privatlektioner?
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

omg...

ja.. inte hade någon fått rida mina hästar så, det finns nog andra metoder till att få en avslappnad häst... men men, jag är glad att min tränare aldrig skulle få tanken att få bakbensaktivitet genom att skära i munnen ;-) hade en gång en tränare, endast 2 lektioner) som skulle träna min häst till att gå i form och jag skulle bara försiktigt krama i tyglarna tyckte hon och rida på volt runt runt runt, min häst fick spel och stegrade ner staketet... jag bytte tränare och tänkte aldrig mer, har inte ridit så innan den tränare och heller aldrig efter... men det jag tänkte på var att hon red med för litet schabrak och utan hjälm... tänk om hästen skulle tröttna på den stela handen och samtidigt ökningar och helt enkelt bestämt sig för att göra sig av med ryttaren då är det inte så bra att rida utan hjälm ;)

så mitt största tips måste nog ändå vara, ni som vill rida på detta sätt, köp säkerhetsutrustning ordentlig hjälm och väst, så att ni den dagen ni möter en häst som inte detta funkar på är skyddade ;)

annars kan man läsa mer om hur hästen fungerar ;)

har oxå frågat en av mina gamla medryttare en gång för skojs skull hur hon fick lära sig rida på sin skola för att få hästen i form ( utbildning till elithästskötare) jo då man skulle börja med att hästen vid halt; ställa nacken höger / vänster / höger och där krama mycket i tygeln och sen höger / vänster / höger = då viker sig hästens nacke och hästen har sin form??? stilla ??? med böjd nacke??? är ryggen då höjd i arbetet med bakbensaktivitet.... Jag sa inget, visste lixom inte hur jag skulle börja förklara....
 

Liknande trådar

Ridning Jag hittade denna runsten när jag surfade omkring för att hitta information. Jag tycker den är intressant, den visar en häst som...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 215
Senast: Sammet
·
Ridning Hej. Sitter o läser lite i denna bok och funderar över en passage där han skriver såhär om början av hästens inskolning. Dvs, direkt...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 732
Senast: flashlight
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: Kung Bob
·
C
Utrustning Hej, Jag bifogar här fråga och svar om hur man fixar gångveck på nya stövlar. Jag hittade det på "www.horse-sense.org" Har inte...
Svar
4
· Visningar
2 272
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp