Bukefalos 28 år!

Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Visst att det inte är din kopp av te (eller min för den delen) men att börja snacka om att skära hästen i munnen tycker jag tyder på att man inte förstått vad som görs i videoklippet. Tygeltag som inte är bakåtdragande är alltid mindre illa än de som är bakåtdragande (eller t o m sågande) enligt mig. Finns mycket värre exempel på handridning att visa upp än detta klipp, och jag tycker ändå tanken är god eftersom den utgår från att man på sikt ska kunna göra så lite som möjligt i handen och även ha väldigt lite vikt i handen.

Det finns massor med exempel där man undrar vad sjutton tanken är, frågan är ju - ratar man det då rakt av som att det bara finns en dålig tanke bakom eller börjar man undra VAD som är tanken bakom?
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Vill bara förtydliga. LDR och "lång och låg" är två olika saker. När du rider hästen lång och låg/ i remontform, så är det väldigt viktigt att nosen är framme. Den får inte vara bakom lodplanet. I den formen ska hästen söka bettet/kontakten fram och ner, sträcka ut sin överlinje och få upp sin underlinje (konstigt ord, men hoppas du förstår) Som en svagt spänd pilbåge.

Jag vet, tycker själv att den långa och låga formen är viktig. Vad jag menade är att de som utövar rollkur här i trakten undviker att kalla det just rollkur, och säger hellre "lång och låg", trots att det inte är korrekt. Skrev nog lite otydligt :)
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

nu menade jag inte andra video klipp, utan i lite mindre berättande text - att ta i tyglarna och sära dom och "dra ner hästen" på så kallad "tygel" är det att hästen går i form? det var så jag menade...

Att denna video, förstår jag som, att han vill lära ryttaren känna hästen avslappnad i nacke och gå i form... Så tycker inte jag man rider en häst i form för formen kommer av baken på hästen...

Att rida framåt och göra en halvhalt tex måste vara ett mycket lättare sätt eller att rida hästen i öppna så den trampar under sig måste oxå vara lättare...

men man rider precis hur man vill ;) jag rider framåt ;)
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

LDR står väl för Low deep and round, på svenska - låg, djup och rund.
Det tolkar inte jag som lång och låg (där man vill ha näsan framme) utan en häst som är rejält bakom lod. :P Inte lika illa som rollkür men man kan ju mer fråga hur taktiskt det är för att få en långsiktigt hållbar form.

Har sett en duktig hoppryttare t ex (svårklass) jobba sina hästar väldigt inspända med graman à la LDR, skitsnygg galopp och härligt samlat galoppjobb, KNAPPAST gynnsamt för hästens form med arslet i vädret, men han tyckte nog det var annat som övervägde.
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Yep, tur är väl det! :p Att man får rida som man vill alltså!

Själv kör jag inte enligt "rida framåt och göra en halvhalt" utan tycker det känns helt bakvänt, men det beror ju på vad man har för helhet att få det passa in i. Gör man det bra på sitt sätt tror jag det blir bra oavsett i slutändan, gör man det mindre bra hoppas man väl på att det blir bättre på sikt med tränarhjälp oavsett! :)
 
Sv: Knepiga sätt att lära in formen för ryttare?

Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden.
Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på tygeln" - de som hade kommit tillräckligt långt nådde dit ändå så småningom. Så här i efterhand är jag glad över det, eftersom man fick koncentrera sig på det som i slutändan ändå leder till (bör leda till) en bra arbetsform: sits, timing, hand.

Vid ett tillfälle fick vi en vikarie, dock. Jag kan väl ha varit runt 15-16, tror jag. Hon slängde upp våra stigbyglar och sa att här vankades sitsträning. Vidare kom hon infarande med en stor hög gramantyglar som vi skulle sätta på hästarna. "Det är för att ni ska få känna på hur det känns när en häst arbetar rätt, så att ni vet vad ni ska sträva efter", sa hon. :confused:

Givetvis blev hela den lektionen en enda svettig, nervös timme över att 1)inte ha kontakt alls med hästens mun eftersom den gick avknäppt samt
2) få ont i magen över att behöva korta upp de där satans gramantyglarna ännu mer med denna vikarie ropande: "det är iiingen fara, jag säger till om du tar för mycket!"

Hm. Hade jag varit några år äldre hade jag säkerligen käftat emot. Men man är inte så kaxig som tonåring alla gånger, och man litar ju ändå på sin klubb.

Vid ett annat tillfälle skulle jag provrida en ev. medryttarhäst. Samma visa här igen, denna gång inspänningstyglar. Ägaren sa åt mig att hålla händerna i princip nere vid vulstret och "visa vägen neråt". Vidare tipsade hon också om att "ställa höger och vänster växelvis"...

Och så kommer vi då till detta youtube-klipp, där en ryttare ska lära sig att få en häst på tygeln genom att bredda och sänka händerna. http://www.youtube.com/watch?v=l4DfHhdswFI

Uppladdaren försvarar sig med följande citat: The reason for wide and low hands is that it is the easiest way for an inexperienced rider to achieve a correctly rounded topline (working just like side reins used while lunging). The key to a good result is to encourage the rider to soften their arms as soon as the horse soften his neck. As the horse becomes rounder just as a reaction from a correctly acting seat, the hands can come back up towards the withers in a more natural position.

Kan detta verkligen vara en vettig metod? Är det jag som är stenålders?
Jag påstår mig inte vara en proffsryttare på något sätt alls, men jag har fått lära mig att hitta formen utan att hålla på och joxa en massa med händerna och ha diverse konstiga tygeltag och handställningar. Och det blev ju folk av mig också ;)

Jag är inte anti hjälptyglar, kan tilläggas. Jag är däremot anti att en orutinerad ryttare ska få använda hjälptyglar på en välutbildad häst som gott och väl kan gå i form bara ryttaren gör rätt. Eller att denna orutinerade ryttare ska tilldelad "tips och trix" utan grundläggande förståelse för hästens arbete, och för orsak och verkan.


Hur gick det till för er när ni lärde er rida?

Tja, hästen jobbar ju med bakbenen iallfall...så helt fel kan det ju inte vara? kanske en metod som fungerar bättre för unga PRE som videon visar? tror mycket beror på vilken ryttare/tränare som använder denna metod. Vissa är så fruktansvärt rädda för att använda tyglarna - jag tycker att det är obefogat.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hittade denna runsten när jag surfade omkring för att hitta information. Jag tycker den är intressant, den visar en häst som...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 215
Senast: Sammet
·
Ridning Hej. Sitter o läser lite i denna bok och funderar över en passage där han skriver såhär om början av hästens inskolning. Dvs, direkt...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 732
Senast: flashlight
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: Kung Bob
·
C
Utrustning Hej, Jag bifogar här fråga och svar om hur man fixar gångveck på nya stövlar. Jag hittade det på "www.horse-sense.org" Har inte...
Svar
4
· Visningar
2 272
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp