Bukefalos 28 år!

Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Valet man har även om man absolut vill slakta är att man tar ansvar och själv är med och försäkrar sig om att hästen slipper komma i någon form av kösystem och blir avlivad på plats.

Man bokar en tid-det går alldeles utmärkt att göra även på Knorrevången.
Det är ju faktiskt inget fel på personalen som slaktar.

Känner du till stället väl och känner du personalen?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men vill man stödja ett sådant slakteri/företag över huvud taget? Jag vet förvisso inte mer om slakteriet och dess ägare än vad som har framkommit i media, men det är ju å andra sidan inga roliga uppgifter...

(Svar på ginnies inlägg, jag råkade ta fel svarsknapp.)
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men vill man stödja ett sådant slakteri/företag över huvud taget? Jag vet förvisso inte mer om slakteriet och dess ägare än vad som har framkommit i media, men det är ju å andra sidan inga roliga uppgifter...

(Svar på ginnies inlägg, jag råkade ta fel svarsknapp.)


Nej, egentligen inte** MEN nu är inte allt så enkelt, det är brist på hästslakterier och som det verkar slutar slakterier ta emot hästar mer än de bygger ut för det. Det är helt enkelt mer krångligt, tar mer tid, och är svårare att avliva hästar.

Alla hästar som slaktats på Knorrevången har inte farit illa i slakten, så om nu ägaren skärper till sig, bara har hästar i de nya boxarna, så ser jag det som positivt med hästar som slaktas i Sverige.

**ska alla slakterier stängas där djur far illa, djur som avlider före slakten ex av stress eftersom det är tidspress på personalen?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jag håller med om att det behövs och är bra med svenska slakterier som tar emot hästar, så på den punkten tycker vi lika. Samtidigt hade jag aldrig åkt med min häst till ett slakteri som (eller vars ägare) figurerat i olika sammanhang i media gällande både svartslakt, brott mot djurskyddslagen/djurplågeri, plötsligt försvunna djur etc. Oavsett om det handlar om hästar eller andra djur skulle inte jag vilja hjälpa till att hålla igång ett sådant slakteri.

Dock vore det förstås bra om ägaren nu tagit åt sig av kritiken och verkligen försöker få till en förbättring.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tror inte man kan säga att det alltid är rätt att vara med in i det sista! Bättre att låta kompetent folk sköta det om man inte är 150% säker på att man klarar av det utan att stressa upp sin häst.

Dessutom är det inte säkert man FÅR vara med in i det sista, även om man vill!
Min gammelpålle fick sluta sina dagar på Ulltuna. Där fick hästägarna aldrig vara med när hästen avlivades. När väl hästen var borta fick ägaren gå in och ta farväl. Det för omtanke om hästen, de sa att allt för många hästagare klarade inte av att vara med när hästen avlivades fast de trodde det själva...
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

KL och delvis ot

Jag funderar bara på en sak. Många av er tycker det är förjäkligt att hästarna måste stå och vänta på box (Nu håller jag med er om att just det här slakteriet borde inte ens få finnas) men vad är skillnaden mellan häst och andra djur? Det är inte så många som pratar om kossor och grisar och dom har det ju minst lika dåligt/bra..?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tror inte man kan säga att det alltid är rätt att vara med in i det sista! Bättre att låta kompetent folk sköta det om man inte är 150% säker på att man klarar av det utan att stressa upp sin häst.

Nej, det är kanske inte så lämpligt att man själv som hästägare är med och håller i grimskaftet, det var inte heller så jag menade.

Men, man ser till att hästen blir avlivad medan man själv är där på plats (om man så står på andra sidan väggen, ute på gårdsplanen eller sitter i bilen) och man får alltid möjlighet att ta farväl.

Vad man definitivt inte gör är att låta främmande människor köra iväg hästen till slakteriet där den kanske hamnar i en undermålig box eller på ett katastrofalt bete i avvaktan på slakt. Det är oansvarigt!
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Känner du till stället väl och känner du personalen?

Jag känner till stället väl och har en mycket god vän som brukar köra dit med sina och sina vänners (trav)hästar. Min gode vän är en hyvens kille som aldrig gjort en häst något ont och han lovordar personalen på slakteriet.
För att förtydliga det hela så bokar han tid, är med och ser till att hästarna blir avlivade medan han finns på plats.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Nej, egentligen inte** MEN nu är inte allt så enkelt, det är brist på hästslakterier och som det verkar slutar slakterier ta emot hästar mer än de bygger ut för det. Det är helt enkelt mer krångligt, tar mer tid, och är svårare att avliva hästar.

Alla hästar som slaktats på Knorrevången har inte farit illa i slakten, så om nu ägaren skärper till sig, bara har hästar i de nya boxarna, så ser jag det som positivt med hästar som slaktas i Sverige.

**ska alla slakterier stängas där djur far illa, djur som avlider före slakten ex av stress eftersom det är tidspress på personalen?

Håller med om att slakterier som tar emot hästar behövs, MEN det ska vara seriöst- Den här personen agerar allt annat än seriöst.
Och komma till insikt och ändra sig lär han knappast göra.
Både han och dottern har väl visat hur penga kåta de är, de har inte den minsta sympati vare sig för djur eller människor.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Och det är ju jättebra, MEN det ska ändå inte behöva hända en massa märkliga saker på det här slakteriet så fort folk "vänder ryggen till". Då fungerar inte verksamheten som den ska!
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Både han och dottern har väl visat hur penga kåta de är, de har inte den minsta sympati vare sig för djur eller människor.

Ja, det är hemskt. Tyvärr kommer det alltid att finnas människor som ser chansen att tjäna pengar på det här sättet. Särskilt som det finns människor som säljer sina hästar alltför billigt utan minsta tanke på vad som kan komma att hända med dem.
Allt är inte slakteriägarens och dotterns fel.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Och det är ju jättebra, MEN det ska ändå inte behöva hända en massa märkliga saker på det här slakteriet så fort folk "vänder ryggen till". Då fungerar inte verksamheten som den ska!

Det ska öht inte finnas hästar som står och väntar på slakt.
Oseriösa hästägare, skulle jag vilja påstå.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Usch, de borde verkligen få slå igen verksamheten på direkten. Vidriga människor som bara ser till sig själva och allt de kan tjäna pengar på.

För att inte tala om dessa vidriga människor som säljer sina hästar till dem.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Håller med om att slakterier som tar emot hästar behövs, MEN det ska vara seriöst- Den här personen agerar allt annat än seriöst.

Tycker du även att ett slakteri ska stängas om det är nöt och svin som behandlats som ändå en liten del av Knorrevångens slakthästar gjorts?:confused:
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Eller de som gladeligen gynnar denna oseriösa företagare trots hans tveksamma affärer.



Är det bättre att hästar åker på slakttransport till Italien?, minns att för många av hästarna som slaktas på Knorrevången finns inget att anmärka, ser man själv till att vara med så kan man vara helt lugn-det är ju inte så att de metodiskt misshandlar hästar vid själva slakttillfället.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Eller de som gladeligen gynnar denna oseriösa företagare trots hans tveksamma affärer.

Jag skulle inte en sekund dra mig för att åka dit och slakta. Detta eftersom det är så få slakterier som tar emot hästar nuförtiden.
Huvudsaken är att hästen får ett värdigt slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 466
Senast: in2u
·
  • Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp