Bukefalos 28 år!

Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Det går alldeles utmärkt att boka en tid för slakt.


Ja absolut, men det jag menar är:
Vi säger att jag har två hästar och två kor. Alla ska slaktas.
Skickar jag dom på slakt, och alla får stå över en natt på slakteriet i väntan på att slaktas så tycker folk att det är jätte hemskt att hästarna får stå så.
Däremot verkar det vara ok om jag bokade tid för hästarna, men skickade korna? Förstår du hur jag menar?

Jag funderar bara vad skillnaden är.. djurhållningen är nog likadan vilket djur det än gäller..
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, jag förstår hur du tänker och jag håller med dig om att det inte borde vara någon skillnad.
Men, vad det gäller exempelvis kor och grisar är det nog vanligast att de åker till slakteriet på stora bilar med många djur, utan att ägarna är med. Det verkar liksom mer accepterat att man gör så.
Hästar körs ju en eller ibland två i hästtransport, oftast av ägaren.

Äh, en dålig förklaring, jag är nog för trött för att kunna uttrycka mig tydligt. Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Usch, de borde verkligen få slå igen verksamheten på direkten. Vidriga människor som bara ser till sig själva och allt de kan tjäna pengar på.



Ska även de här slakterierna stängas?
Om inte, varför ska Knorrevången stängas men inte dessa?

http://sydsvenskan.se/sverige/article420157/Levande-grisar-kokades-pa-slakterier.html

Stänger man alla slakterier där , som här, väldigt obehagliga incidenter inträffar så lovar jag att det knappt kommer finnas några slakterier kvar i Sverige.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tycker du även att ett slakteri ska stängas om det är nöt och svin som behandlats som ändå en liten del av Knorrevångens slakthästar gjorts?:confused:

Japp, det tycker jag i a f! Varför ska nöt och svin stå i sin egen skit i flera dagar utan mat eller vatten och ej heller utstå grym hantering. Nej, gynna de seriösa slakterierna som hanterar djuren på ett värdigt sätt. Inget djur ska behövas piskas och slås på oavsett vilken hantering det än gäller.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ska även de här slakterierna stängas?
Om inte, varför ska Knorrevången stängas men inte dessa?

http://sydsvenskan.se/sverige/article420157/Levande-grisar-kokades-pa-slakterier.html

Stänger man alla slakterier där , som här, väldigt obehagliga incidenter inträffar så lovar jag att det knappt kommer finnas några slakterier kvar i Sverige.

Då finns det möjlighet för mer seriösa slakterier att bedriva verksamhet så jag tror inte att det tar slut på slakterier i Sverige bara för att oseriösa får stänga igen.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Då finns det möjlighet för mer seriösa slakterier att bedriva verksamhet så jag tror inte att det tar slut på slakterier i Sverige bara för att oseriösa får stänga igen.

Det tror inte jag heller. Om Knorrevången blev seriösa så öppnar ju säkert det upp nya dörrar för nya slakt-företagare eftersom konkurrensen blir annolunda då. Hur är det möjligt att endast ett hästslakteri finns i hela Skåne?? Var är konkurrensen??
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Då finns det möjlighet för mer seriösa slakterier att bedriva verksamhet så jag tror inte att det tar slut på slakterier i Sverige bara för att oseriösa får stänga igen.


Jo, det är precis det som kommer att hända. Det finns ca 30 slakterier i Sverige, ca 10 ligger i södra och mellersta Sverige,resten i Norrland och de slaktar i huvudsak ren. Det är krångliga regler för att starta upp slakteri, samt dyrt och utöver det dålig lönsamhet- ja, du vet, konsumenterna vill ha så billigt kött som möjligt och det ger stor press på slakterier och den pressen drabbar faktiskt djuren ibland, till viss del.

Du tycker att slakterier som missköter sig på något sätt ska bort.:eek:
4 slakterier hade skållat levande grisar, lägg till Knorrevångens osunda "ha slakthästar på kö i skitiga boxar utan vatten", så får du vips 5 slakterier som ska bort. Rätt stor andel. Och jag vet att det finns andra slakterier där nöt fått stå under natt utan mat och vatten.Då blir det några till. För att inte tala om de slakterier där grisar p.g.a. hanteringen dör av stress i slaktgången, eller de nöt som blir stressade av transporten och lägger sig ner och vägrar resa sig. Hur tror du de får hjälp att komma upp?

Japp, det tycker jag i a f! Varför ska nöt och svin stå i sin egen skit i flera dagar utan mat eller vatten och ej heller utstå grym hantering. Nej, gynna de seriösa slakterierna som hanterar djuren på ett värdigt sätt. Inget djur ska behövas piskas och slås på oavsett vilken hantering det än gäller.

Först förtydligar jag: Jag tycker självklart djur ska behandlas med respekt, och det görs också på Svenska slakterier, till stor del. Men i allt detta så finns en ekonomisk aspekt och den i sin tur ger ett visst pressat schema för personalen som ibland går ut över djuren. Man har helt enkelt inte tid att ta det så lugnt som det ibland skulle behövas för att fösa grisar fint och stilla till avlivningen.

Ditt resonemang tyder dock på att du inte har särskilt stor insikt i slakterier och hur djur som inte är vana att hanteras eller transporteras reagerar i ny miljö,och det du verkligen inte förstår är att om man slår igen de slakterier där man kan påvisa djurplågeri, istället för att kontrollera,granska och försöka förebygga, så kommer till slut våra slaktdjur att vara tvungna att forslas till utlandet för slakt och det är ett skräckscenario långt värre än Knorrevångens skitiga boxar för några av deras slakthästar.

Och det är den problematiken som finns- vissa av er förstår inte att det faktiskt är det alternativet som står till buds om man ska stänga ner varenda slakteri där djur någon gång far illa. Ni lever i en lalala-värd och tror att det är "bara" att låta ett nytt seriöst slakteri poppa upp ur jorden, fattar inte att ni inte förstår att risken är överhängande att slakteribranchen, illa nog bara om viss del flyttar, flyttar utomlands.

Svenska slakterier är bra slakterier, det som missköts får man försöka förbättra och förändra- om det inte går, då kan man diskutera ett stopp, men först då.
 
Senast ändrad:
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Hur är det möjligt att endast ett hästslakteri finns i hela Skåne??

Jag slaktade en häst via Nödslakt 2003 och då var det SLP från Helsingborg som kom, slaktar de inte hästar längre?

När det gäller Knorrevången finns det ju så mycket som inte stämmer att jag för den sakens skull aldrig skulle vilja skicka dit en häst.

Funderade på viltslakterier, det finns ju en del, får de ta emot hästar tro?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

ginnies;12603757 Svenska slakterier är bra slakterier skrev:
Men var tycker du gränsen går då vid misskötsel? Du tycker ju att det är "härligt" att Knorrevången finns kvar så då kan du ju inte anse att de har missköts sig. Så hur låg är din gräns?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jag slaktade en häst via Nödslakt 2003 och då var det SLP från Helsingborg som kom, slaktar de inte hästar längre?

När det gäller Knorrevången finns det ju så mycket som inte stämmer att jag för den sakens skull aldrig skulle vilja skicka dit en häst.

Funderade på viltslakterier, det finns ju en del, får de ta emot hästar tro?

Jag bor inte i Skåne, men det är vad jag läst här på buke att Knorrevågnen är det enda slakteriet som tar emot häst i Skåne, om man vill att hästen ska slaktas, dvs gå till livsmdedel, vid nödslakt hemma så går ju köttet till destruktion och det går att ringa Nödslakt som finns i hela Sverige.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

KL

Alltså är det inte det slakteriet som var med i uppdrag granskning?
Hans dotter köpte hästar billigt som "sällskap" och sen slaktade dom ist?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

KL

Alltså är det inte det slakteriet som var med i uppdrag granskning?
Hans dotter köpte hästar billigt som "sällskap" och sen slaktade dom ist?

Jo, det är det slakteriet.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men var tycker du gränsen går då vid misskötsel? Du tycker ju att det är "härligt" att Knorrevången finns kvar så då kan du ju inte anse att de har missköts sig. Så hur låg är din gräns?

???
Jag har otaliga gånger skrivit att jag tycker de har misskött sig, jag tycker inte man ska stalla upp hästar på det sätt som ibland gjorts ex.

För övrigt är min gräns antagligen rätt låg till anledning att stänga ett slakteri-inte för jag inte bryr mig om djuren- utan helt enkelt av den enkla anledning och "tänka ett snäpp längre än näsan räcker"- det finns tyvärr inga bättre alternativ till buds, man får se till att kontrollera, kontrollera igen- särskilt på dem slakterier som inte sköter sig.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

???
Jag har otaliga gånger skrivit att jag tycker de har misskött sig, jag tycker inte man ska stalla upp hästar på det sätt som ibland gjorts ex.

För övrigt är min gräns antagligen rätt låg till anledning att stänga ett slakteri-inte för jag inte bryr mig om djuren- utan helt enkelt av den enkla anledning och "tänka ett snäpp längre än näsan räcker"- det finns tyvärr inga bättre alternativ till buds, man får se till att kontrollera, kontrollera igen- särskilt på dem slakterier som inte sköter sig.

Sånt trams...du beskriver en situation som OM Knorrevången är det enda alternativet om hästen är SJUK OCH LIDER.

Man kan avsluta en häst lidande utan slakteri man kan ringa: http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6

...då får man inte pengar för sin "kompis kött" utan får betala för att avsluta ett lidande....
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Sånt trams...du beskriver en situation som OM Knorrevången är det enda alternativet om hästen är SJUK OCH LIDER.

Man kan avsluta en häst lidande utan slakteri man kan ringa: http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6

...då får man inte pengar för sin "kompis kött" utan får betala för att avsluta ett lidande....


Lär dig en sak här i livet.
Alla har inte häst på kompisnivå.
För en del personer är häst bara affär och en del av dem skiter faktiskt högaktningsfullt vad som händer med deras hästar dess sista tid , och de har därför ingen som helst lust att betala något extra vid hästens slutdagar.

Därför behövs hästslakterier-därför behövs Knorrevången. De behövs för alternativen som står till buds för folk som inte har häst på kompisnivå, eller då alternativt skiter i hur hästen får avsluta sin tid i livet, är så mycket sämre och så mycket värre.

Men jag tror för din egen del- även om Knorrevången nu försöker bjuda till och fixar de här boxarna så de följer de bestämmelser som finns- så hjälper inte det, du kommer alltid att anse att alla hästar lider såfort de blir slaktade där och så är det ju inte och har inte heller varit.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Lär dig en sak här i livet.
Alla har inte häst på kompisnivå.
För en del personer är häst bara affär och en del av dem skiter faktiskt högaktningsfullt vad som händer med deras hästar dess sista tid , och de har därför ingen som helst lust att betala något extra vid hästens slutdagar.

Därför behövs hästslakterier-därför behövs Knorrevången. De behövs för alternativen som står till buds för folk som inte har häst på kompisnivå, eller då alternativt skiter i hur hästen får avsluta sin tid i livet, är så mycket sämre och så mycket värre.

Jodå - jag har lärt mig att det finns "folk" som skiter högaktningsfullt i sina och andras hästar - de skiter högaktningsfullt i allt vad djurskydd är - de skiter högakningsfullt i allt vad lager och regler säger.

Då kanske du ska lära dig ginnes - att det finns människor som inte skiter högaktningsfullt i ovanstående och de har - hör ochg häpna - lagen på sin sida.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Alla har inte häst på kompisnivå.
För en del personer är häst bara affär och en del av dem skiter faktiskt högaktningsfullt vad som händer med deras hästar dess sista tid , och de har därför ingen som helst lust att betala något extra vid hästens slutdagar.

Därför behövs hästslakterier-därför behövs Knorrevången. De behövs för alternativen som står till buds för folk som inte har häst på kompisnivå, eller då alternativt skiter i hur hästen får avsluta sin tid i livet, är så mycket sämre och så mycket värre.

Här måste jag bara få skriva ett par ord:

Jag dyrkar mina hästar, de är mina vackra och kloka vänner och jag vill alltid deras bästa. Att betala för avlivning, bortforsling och destruktion har jag råd med.
Men - jag bryr mig faktiskt om vad som händer med den döda hästen. Jag ser hellre att köttet blir uppätet av människor än att det blir antingen
1. nergrävt i jorden och uppätet av likmaskar och skalbaggar
2. kadavret ligger på en container med andra döda djur i varierande grader av förruttnelse tills de mals i stora kvarnar och sedan bränns.

När den dagen är inne kommer mina hästar att slaktas för livsmedelsproduktion alternativt kremeras separat (det senare för hästar som inte får bli livsmedel).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 466
Senast: in2u
·
  • Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp