Bukefalos 28 år!

Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

"Förvänta dig", menar jag. Och välja ett ställe som erbjuder det. När det är så många som äter veg idag så är det konstigt att inte fler hakar på kundbehovet.

Var i London förra året och mums vilket utbud av vegetariska/veganska restauranger.

Bra att det löste sig, vad blev det för gott? :d
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag hade nog talat med dem som driver cateringfirman och tagit upp det menyförslaget du fick till diskussion. För den summan du lägger per kuvert så kan man definitivt förvänta sig något bättre och exklusivare tycker jag. Om det nu inte är kockarna själva som driver det förstås. Det blir ju heller inte bra om de menyerna du själv fick föreslå är något som kockarna aldrig har lagat förut och det inte blir bra av den anledningen.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Pratade faktiskt med en kompis idag som är pescetarian och utbildad kock (men jobbar inte som det just nu). Själv är jag inte vegetarian, men vi var rörande överens om att i alla fall i England består nästan alltid vegetariska alternativ av något med getost och rödlöksmarmelad. Som visserligen är gott, men det blir ju lite... enahanda.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men om man bortser finare resturanger, behöver det vara så komplicerat då? Att kunna byta ut köttet på menyn mot tex. halluomi eller marinerad Quorn?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men om man bortser finare resturanger, behöver det vara så komplicerat då? Att kunna byta ut köttet på menyn mot tex. halluomi eller marinerad Quorn?

Alltså, det är ju lite som om allt kött du någonsin skulle erbjudas på restaurang var korv i olika former...
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Och korv är MYCKET mer varierat än halloumi och quorn. Det finns ju tusentals korvvarianter.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Ursäkta min dumhet men är uppriktigt nyfiken på vad som ÄR "fin" vegetarisk mat? Jag antar att smaken är olika så bombadera mig gärna med förslag. Jag var vegetarian i några år men förmodligen en dålig sådan för min fantasi för maten var na´da och inte tyckte jag tofu var särskilt gott eller vegetarisk färs(sojafärs?) och de enda baljväxter jag orkade engagera mig i att tillaga var linser. Hemma åt jag mest egenkompnerade grytor och det var gott :)När jag gick på restaurang var det däremot hemskt trevligt då personalen ofta ansträngde sig otroligt mycket och jag fick komponera och önska lite hur jag ville och åt dessutom ofta billigare än sällskapet. Förutom när jag gick på vegetarisk restaurang och tyckte att allt smakade....Smaklöst.

samt när jag var på ett indiskt ställe och fick för mig att deras vegetariska faktiskt var gjort på gräs:wtf:
Men hur skulle ni vilja ha det om ni fick önska fritt kring vad de vegetariska alternativen på restaurang skulle bestå av?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Ursäkta min dumhet men är uppriktigt nyfiken på vad som ÄR "fin" vegetarisk mat? Jag antar att smaken är olika så bombadera mig gärna med förslag.

Här är en schysst vegetarisk meny tycker jag. Har deras kokbok hemma och det finns mycket gott i den.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag har varit vegetarian ett antal år och jag har många vänner och kollegor som är vegetarianer. Om jag arrangerade en middag och vegetarianerna fick marinerad quorn när de andra åt tex entrecote, eller som i TS fall pärlhöns, skulle jag skämmas outhärdligt mycket.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Det absolut godaste jag någonsin ätit var på Värdshuset Lindgården i Visby. Jag kommer inte riktigt ihåg men det var en cheddargratinerad crepes med svampfyllning, någon rödbetshistoria och några rotfrukter. Enkla råvaror, inget exklusivt men förbannat välkomponerat och vällagat.

Jag har varit vegetarian i ca 15 år och är fortfarande tacksam om kocken överhuvudtaget tänkt till och inte bara slänger ihop något av gårdagens rester. Att få quorn serverat på finare restaurang eller liknande (vilket jag fick på helgens bröllop) känns nog ungefär som att bli serverad mamma scans köttbullar. Smaklöst, skittråkigt, fantasilöst. Att privatpersoner som inte själva äter quorn bjuder på det har jag dock mycket mer förståelse för, för de har rimligtvis inte i närheten av lika mycket kunskap som en kock.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

. Att få quorn serverat på finare restaurang eller liknande (vilket jag fick på helgens bröllop) känns nog ungefär som att bli serverad mamma scans köttbullar. .

För att inte diskutera vilken otroligt jäkla äcklig produkt det är - svampproteiner och tillsatser... :nailbiting:

TS: jag hade varit ok med couscousen. Men inte mer än så. Är fruktansvärt besviken över att många etablissemang fortfarande verkar se vegetariskt som specialmat. Grönsaker är helt fantastiskt mångsidiga och smakrika, inte ett tillbehör till kött. Det finns så fantastiska rätter utan konstgjorda köttsubsitut att jag blir så otroligt oinspirerad när jag gång på gång läser följande rätter på en meny:
Chèvre chaud
Risotto
Svamp (alltid denna jävla svamp..!)
Hälsotallrik
Någon jävla pasta


Vad det gäller att äta det man bjuds på så har iaf jag middagsbjudningar inte bara för att jag vill, men för att jag vill "ta hand om" mina gäster, ge dem en bra kväll. Alla jag känner, inklusive jag, lagar mat så att alla kan äta sig mätta och förhoppningsvis få en bra matupplevelse. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag ställde fram en rätt en eller två personer inte kunde äta. Om jag dessutom visste om att de inte åt någon av ingredienserna så... Hade det i stort sett varit sjysstare att säga åt dem att de kunde komma efter maten istället (helt otänkbart i mina ögon).
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Besök en riktig veganrestaurang i tex Stockholm eller London (eller annan storstad) och få smaklökarna bombarderade! Ofta är vegetarisk mat tråkig, låst och enformig...
Bor själv i en ganska liten stad och kan som vegan äta mig mätt, något som var mycket svårare förut.
Har som vegetarian blivit matad med tråkig quornfärs.. Och så vidare.. Ingen hit! Andra gånger helt utan mat = sitta å stirra på de som äter...
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Kanske "okej" - men ganska trist.

Kolla in exempelvis Yotam Ottolenghi och Sami Tamimis verk - de gör både vegetariska och icke-kött-som-viktigaste-ingrediens-rätter med bravur.

Att det inte finns fler som utvecklat den delen av kokkonsten är trist. Men kanske kommer dagen när Mästerkocksfinalen inte handlar om en rådjurssadel, lammracks eller styckdelar av Hereforddjur. Nu har jag inte sett alla, men jag kan inte minnas ens en trailer där utmaningen varit att skapa helt vegetariska rätter.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

om du som vegetarian bjuder på fin middag så bestämmer du väl menyn. Blir du bjuden är det i mina ögon väl övermaga att ställa krav på menyn.
kan väl inte vara enklare.

när jag bjuder på fest lagar jag det jag gillar och det får duga till mina gäster...:d
jag ställer mig inte och lagar 50 11 olika rätter bara för att....

Fast bjuder man in någon som man vet är vegetarian vore det faktiskt fräckt att laga bara kötträtter. Då borde man åtminstone berätta att så är fallet redan vi inbjudan så vederbörande kan säga nej tack till att komma eller äta middag redan innan och bara delta vid bordet som umgänge.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fast bjuder man in någon som man vet är vegetarian vore det faktiskt fräckt att laga bara kötträtter. Då borde man åtminstone berätta att så är fallet redan vi inbjudan så vederbörande kan säga nej tack till att komma eller äta middag redan innan och bara delta vid bordet som umgänge.

Det är ganska vanligt. Jag har alltid med backup mat.
För min del orkas det inte öns en snabb googling av vad jag äter göras, det veganska alternativer är.fisk eller kyckling, vilket inte ens vegetarianer äter...
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Svarar först på några citat, kommenterar mer nedan
Jag tycker definitivt att man kan kräva bättre mat än couscous och fetaost när de andra äter pärlhöns med tryffel.
Instämmer helt!
Men känner du dig aldrig besviken? Liksom som att du och dina smaklökar inte räknas? Jag är inte själv vegetarian längre, men jag tyckte att det kändes riktigt tråkigt å vegetarianernas vägnar.
Jag är OFTA besviken på de vegetariska alternativ som erbjuds.
Tyvärr tycker jag det vegetariska är dåligt på många restauranger i oavsett hur "fina" de är. Ofta saknas protein i maten =/
Exakt!

Jag slutade äta kött 1986 och ja, visst har det hänt mycket på den vegetariska fronten sen dess, men fortfarande händer det att man får svaret "du kan få en sallad" när man frågar om det finns några vegetariska alternativ. Och bara att man måste fråga om det är ju ren skandal, tycker jag!
Eller som den gången, bara något år sedan, som en kompis skulle köpa med sig något till mig från en kebabsylta och det enda de kunde erbjuda i vegetarisk väg var en sallad. Okejdå, sa jag med en suck. Och när jag öppnade förpackningen så hade jag fått en kycklingsallad!! :arghh::yuck::eek: liksom! Jag menar, NÄR blev kycklingar grönsaker??
Eller när vi var tre vegetarianer på en avelsmiddag på "halvfin" restaurang och de hade serverat nån räkmacka till förrätt. Vi frågade var våra vegetariska alternativ fanns - det fanns inga, utan de hade utgått från att vi åt räkor... :yuck::arghh::eek: Vi fick några salladsblad och en tomatskiva på en tallrik istället.
Vidare den gången när jag var på kurs med kanske 40 deltagare eller så. När gänget vid "första bordet" började serveras sitt kaffe så hade vi två som åt vegetariskt fortfarande inte fått in vår varmrätt. Och på denna tvådagarskurs fick vi samma :devil: prefabricerade vårrullar två dagar i rad, bara med lite olika tilltugg.
För 2 år sen var jag på en stor jubileumsmiddag som jag fått betala bra med pengar för att vara med på. Till förrätt var det några salladsblad av olika sorter, en tomatbit och några oliver - köttätarna fick laxtartar. :arghh: Till varmrätt fick vegetarianerna kallt ris insvept i en stekt aubergineskiva (så det såg ut som en skål), på en bädd av salladsblad... Jag fick äta mig mätt på köttätarnas stekta potatisar, som de fick till sina rådjursbitar. :arghh:

Sen, en av gångerna jag var på bruksprovsgalan, var det i alla fall en kock som försökt tänka till och maten serverads i en urgröpt ananashalva, så det såg i alla fall fint ut. Men smaken var enbart sötsyrlig och proteinerna fick man leta efter, som sagt.

Går man på pizzeria så finns pizzan vegetaria/vegetariana med paprika och champinjoner på, ibland lyxar de till det med oliver och/eller kronärtskockor. Man kan också få en pizza med bara svamp.
Går man på italiensk restaurang kan man alltid lyxa till det med vegetarisk pasta och hittills har jag aldrig fått något annat än ungefär samma tomat-och-basilikabaserade sås, med lite paprika och svamp i, typ.

Det är så himla synd att kockarna hoppar över det vegetariska kapitlet i sin utbildning, för det går att göra så oerhört god vegetarisk mat om man bara vill, vågar och kan. Jag åt en gång, också det på en kurs, en pastarätt där tillbehören var så vällagade att det fortfarande vattnas i munnen på mig när jag tänker tillbaka på det - trots att det är mer än 15 år sedan. Det händer fortfarande då och då att man springer på riktigt vällagad vegetarisk mat, men oftare får jag be dem om någon av de befintliga kötträtterna, fast utan köttet, för att få någorlunda vettig VARM mat när jag är ute och äter.
För sallad, det anser jag är tilltugg. Jag vill ha MAT.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag har varit på många, och jag saknar speciellt maten i London SÅ.

Sjöbergs nämnde min absoluta favorit (ännu mer favorit eftersom det inte är en vegetarisk restaurang) - Ottolenghi.

Tycker det är så otroligt synd att det nästan bara finns bra vegetariskt på vegetariska restauranger. Det gör ju bara att ännu fler anser det vara specialmat.

Var på en ganska fin krog en gång, de hade ett vegetariskt alternativ och det var en förrätt. När jag frågade om det fanns möjlighet till en vegetarisk huvudrätt, fick jag till svar "nu är ju inte det här en vegetarisk restaurang".. Allt jag ville svara var en undran om de hade kockar som jobbade i köket.

Märker ofta att de vegetariska alternativen blir en hög grönsaker på en tallrik. Som att dessa gissningsvis utbildade kockar blir så perplexa över vadihelvetegörmanmedgrönsaker?? (jag vet, släng på lite ost!!) Tänk om fler funderade på hur man kunde få -inte samma (vilket folk verkar försöka göra med köttsubstitut), men - en liknande smakupplevelse fast vegetarisk. Ofta handlar det ju om sälta, jordig el frisk smak, krispighet, osv osv.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

För sallad, det anser jag är tilltugg. Jag vill ha MAT.

Precis vad jag brukar säga!

Jag anser dock att det inte spelar så himla stor roll om maten jag äter ute har proteiner eller inte, så länge det är god. mättande och vällagad mat på bra råvaror. Jag äter ju sannolikt proteiner när jag äter hemma, så det ger sig i längden :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp