Bukefalos 28 år!

Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

Det är ganska vanligt. Jag har alltid med backup mat.
För min del orkas det inte öns en snabb googling av vad jag äter göras, det veganska alternativer är.fisk eller kyckling, vilket inte ens vegetarianer äter...

Det kanske är både okunskap, ignorans och fräckhet i olika proportioner i olika tillfällen.

En relaterad fråga; om man är väldigt van vid att laga icke-vegetariskt, är det OK att fråga rent ut vad du tycker om för typ av vegetarisk mat vid en bjudning? Det förtar kanske överraskningseffekten men man slipper de här obehagliga överraskningarna, som beror på okunskap.

Jag har också varit med vid en middag då 3 personer hade beställt vegetariskt och fick in räkor med majonnäs och vit sparris till enda rätt. Det var i bästa fall en acceptabel förrätt för en icke-vegetarian. Vi andra fick en ljuvlig 3-rätters meny med oxfilecarpaccio på salladsbädd med pinjenötter, helstekt hjort med västerbottenspotatiskaka och en creme brulee till efter.

Det var ganska pinsamt att sätta i sig den lyxmåltiden när 3 vid bordet fick en slafsigt upplagd rätt - som inte ens uppfyllde baskriteriet att vara vegetarisk. Det enda som fanns att "byta" in var isbergssallad och tomater....
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag är inte vegetarian. Men jag saknar ofta vegetariska alternativ ändå, för jag vill inte alltid ha kött eller fisk utan ibland skulle jag hellre äta något gott vegetariskt. Och jag förstår verkligen er vegetarianer. De flesta restauranger har typ en vegetarisk rätt att välja på, och oftast är det, som ni säger, nån enkel pasta med tomatsås, risotto eller sallad. Risotto på en medelmåttig restaurang skulle nog jag inte gärna beställa eftersom jag är rätt picky med just den, men hade jag varit vegetarian hade det varit mitt enda alternativ... Jag har ju i alla fall möjligheten att välja en godare kötträtt om de(n) vegetariska verkar värdelös. :S

Det har hänt att jag bjudit vegetarianer på helsunkig mat när jag haft kalas. För att jag helt enkelt glömt av att de är det och därför inte haft några vettiga råvaror för att lite snabbt försöka slänga ihop något. :o Har även hänt laktosintoleranta... :( Men jag är inte en fin restaurang eller lyxkrog heller.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Att fråga är jättebra! Det bästa är om man kan laga maten tillsammans innan, annars slinker smör lätt ner (det är.inte mjölk?!?) eller köttbuljong (det är.ju inte kött i den?) gelatin (ingen aning.. En växt?) osv. Eller så köps laktosfritt (det är ju inte riktig mjölk) trots att man skrivit ner tex rapsolja, sojamjölk och grönsaksbuljong.

Det gulligaste var dock pojkvännen. Han trodde veganer även åt glutenfritt, köpte dvs glutenfritt bröd, kakor osv. :-D

Glutenfritt brukar inte alla ha koll på heller. Couscous är inte spannmål enligt vissa osv...
 
Sv: Kockar och vegetarianer

En relaterad fråga; om man är väldigt van vid att laga icke-vegetariskt, är det OK att fråga rent ut vad du tycker om för typ av vegetarisk mat vid en bjudning? Det förtar kanske överraskningseffekten men man slipper de här obehagliga överraskningarna, som beror på okunskap.

Lägger mig i och svarar :D
Ja, absolut. T o m omtänksamt. Personligen har jag aldrig förstått att det skulle finnas en överaskningseffekt på middagar? Är det vanligt? Vi brukar alltid säga vad vi ska laga. Typ "kom över på xxx" eller om man inte bestämt, så samma dag: "vi tänkte laga xxx, du kan väl ta med xxx", eller, "funkar det", eller "så ät inte en stor lunch!", typ.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Det är helt otroligt hur kockar och folk som jobbar inom restaurangbranschen tror att fisk/skaldjur/fågel är vegetariskt? Hur tänkte dom där liksom?

Jag kollar alltid menyerna innan vi går ut och äter just eftersom många inte ens har ett vegalternativ! Eller ännu värre "dagens vegetariska" utan beskrivning = rester från andra rätter eller?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Det är helt otroligt hur kockar och folk som jobbar inom restaurangbranschen tror att fisk/skaldjur/fågel är vegetariskt? Hur tänkte dom där liksom?
Det är förvisso många som "kallar sig vegetarianer" som äter framförallt fisk och skaldjur, fågel är väl mindre vanligt. Och där är ju problemet att de då kallar sig vegetarianer, det förvirrar begreppen för andra som inte äter kött i någon form.
Jag själv brukar säga att jag äter vegetariskt om någon frågar, fast sanningen är att en och annan fiskbit slinker ner också. Men bara garanterat benfritt - därför (i princip) aldrig fisk som jag inte tillagar själv.
Jag kollar alltid menyerna innan vi går ut och äter just eftersom många inte ens har ett vegalternativ! Eller ännu värre "dagens vegetariska" utan beskrivning = rester från andra rätter eller?
Ja, eller hur - vegetariskt alternativ utan beskrivning. Inte alls ovanligt och man baxnar!

När jag låg ute på vägarna veckovis och körde lastbil var matutbudet tämligen enahanda. Det vegetariska som serverades på vägkrogarna var färdiglagad grönsakspaj eller fryst pyttipanna. Så detta varvades med fiskburgaren på McDonalds (den äter jag). :arghh: Och med lastbil kommer man ju inte åt så mycket annat än dessa vägkrogar.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Åt fantastiskt goda veganska rätter när jag var i Ungern men har direkt inte hittat någon restaurang i Sverige (om man nu bortser från alla vegorestauranger som finns) som har en vettig vegetarisk rätt. Ändå är Ungern lååååååååågt efter när det kommer till sådan mat.

Brukar oftast inte äta ute här hemma i Sverige men om jag gör det så åker jag till ställen som är anpassade för vegetarianer/veganer för där har de mer än sallad.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Har även hänt laktosintoleranta... :( Men jag är inte en fin restaurang eller lyxkrog heller.

...ska tillägga att jag dessutom har flera i släkten som är laktosintoleranta i olika grad... :banghead:



Men jag tror att de flesta har dålig koll på vegetariska alternativ. Det är ju nästan ett måste att det ligger någon typ av kött på tallriken, även hemma. Ska man som köttätare äta vegetariskt så tycker vi ju att en sallad eller vanlig soppa är gott och annorlunda, så det är det man lagar själv hemma... :idea: Tänker inte på att det är "korv och mos" för vegetarianer.

Man kan ju tycka att kockar skulle ha mer basrecept, smakpalett och råvaror för att faktiskt kunna klämma ur sig något vettigt. På ett vanligt lunchhak tycker jag ett par pasta-/risalternativ med sås faktiskt är helt ok. Stekt fläsk med mos och löksås eller panerad fisk är inte så himla fantasifullt heller ;) Men när man går på en riktigt restaurang... O_o
 
Sv: Kockar och vegetarianer

*KL*

Jag vill bara tipsa om att kolla in indiska, persiska och libanesiska ställen om man är ute efter hyfsad vegomat. :)

Håller i övrigt med de flesta, det är precis lika tråkigt att vara vegetarian nu, som det var för 10 år sedan. :meh:
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Tankte precis saga det ocksa! Indiska koket har ju ganska stor variaton, men den svenska varianten blir ju lite trottsam efter ett tag nar det bara ar den indiska restauranten i stan som har vegetariskt.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

*KL*

Jag vill bara tipsa om att kolla in indiska, persiska och libanesiska ställen om man är ute efter hyfsad vegomat. :)

Håller i övrigt med de flesta, det är precis lika tråkigt att vara vegetarian nu, som det var för 10 år sedan. :meh:
Indiska köket är :d även för vegetarianer.

I Kalmar har den allra första indiska restaurangen just anlänt, eller är på ingång (har inte koll, faktiskt...) och här finns varken persiskt eller libanesiskt heller. Bara det vanliga, pizzerior, någon italiensk krog och lite kebabberior - utöver några andra lunchhak.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Vad veganerna skulle få vågar jag knappt tänka på. :crazy:

En bekants tjej var ute på en skapligt stor, lite lyxigare, kedja i grannstaden. Hon var förvisso INTE vegan utan enbart vegetarian men antar att veganerna skulle få likadan mat (minus majonäsen).

Typ 5 babyspenatsblad, 5 gurkskivor, 5 cocktailtomater, lite lök. Och så 3 klickar majonäs. Hon fick äta sig mätt på sina vänners potatisar. Av rykten att döma så verkar de ha en vegetarisk meny nu som inte innehåller bara det där.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Du menar den indiska restaurangen som var tvungen att stänga ner efter en vecka av hälsomyndigheterna? Låter halvlockande att gå dit;)

Kl
Jag har faktiskt börjat äta kyckling igen och försöker prova fisk så väljer att inte kalla mig vegetarian längre, just för att inte förvirra. För jag är ju inte vegetarian, jag äter bara inte allt kött! Det måste ju inte vara allt eller inget:)
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag tycker nästan snabbmatskedjorna/pizzeriorna har bättre vegutbud än vanliga restauranger!
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men om man bortser finare resturanger, behöver det vara så komplicerat då? Att kunna byta ut köttet på menyn mot tex. halluomi eller marinerad Quorn?

Jag är så sjukt trött på att få en torr quornfilé som alternativ. Jag kan också gå till valfri matbutik och köpa quornfiléer från frysdisken och tina dem, trots att jag inte gått någon kockutbildning.


På sätt och vis tycker jag nästan att den vegetariska restaurangmaten har blivit sämre i och med de olika prefab-alternativens intåg på marknaden. Jag upplever att en del kockar inte ens försöker anstränga sig längre, utan tar första bästa färdiga biff från frysen.

Jag går sällan på restaurang för smakupplevelsen, utan för den sociala samvaron. Vill jag ha vällagad mat stannar jag hellre hemma, eller åker till pappa. ;)
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Åh, den kokboken utgjorde i princip basen i barndomshemmet. Jag ska nog skaffa den själv. Tack för påminnelsen!
 
Sv: Kockar och vegetarianer

*kl*

Jag vägrar halvfabrikat när jag är på restaurang, jag tycker det är så fräckt att servera att jag hellre äter sallad om jag inte är akuthungrig. Håller med om att det är just fina, klassiska (fransk-insprirerade) som har det absolut sämsta utbudet. Går jag in på en billigare restaurang som inte serverar typisk husmanskost så kan jag oftast äta mig mätt och vara nöjd med måltiden. Men för priser på 150 kr och uppåt så förväntar jag mig faktiskt något som är snäppet bättre än det jag äter hemma till vardags. Serverar restaurangen några salladsblad som vegetariskt alternativ så ska det banne mig synas på notan också.

Jag har tack och lov aldrig blivit hembjuden till någon och inte kunnat äta maten, hade någon bjudit hem mig på kött och potatis så hade jag blivit ganska besviken och lite arg. Man bjuder liksom inte folk på sådant de inte kan äta. Känner jag att jag inte kan erbjuda den mat personen äter så låter jag helt enkelt bli att bjuda personen på mat alternativt talar om detta i förväg så denne kan ta med egen mat. Ni (eller du) som tyckte att "man får ta seden dit man kommer", resonerar ni på samma sätt när det gäller personer som väljer bort viss mat av religiösa skäl? Eller allergiker?

När det gäller att vara vegetarian och äta visst kött så brukar jag kalla mig vegetarian med tillägget "fast jag äter fisk och skaldjur" för enkelhetens skull. Annars kommer genast frågan (tjatet!) om jag äter fågel också. Ska det förbeställas mat från catering eller restaurang så säger jag alltid vegetariskt, annars riskerar jag att få kött på tallriken. Att jag äter fisk är mycket av bekvämlighetsskäl, i min familj är det bara mamma som har något hum om hur man lagar vegetariskt, lillebror (som är kock) är jäkligt arrogant och klarar liksom inte att se utanför det intresseområde han har för tillfället. Just nu är det dansk mat och då är det kött eller fisk i varenda rätt. Det var lite bättre när det var vietnamesiskt, då kunde han laga hur många vegetariska rätter som helst... Storasyster är också kock och även hon lagar helst fisk. Och som sagt, att äta gott vegetariskt på finare restaurang kan man nästan glömma.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag tycker överalag att det är tråkigt att äta på restaurang. Jag har varit vegatarian i 13 år, och jag tycker inte att restaurangmaten följt med i närheten av samma utveckling som utbudet i butikernas frysdiskar. Man kunde göra det mkt enkelt om man inte vill stå och laga allt från grunden till enstaka vegetarianer.
Man får fortfarande bara samma rätter som köttätarna, fast man tagit bort köttet. Tex "stekta blandade grönsaker med ris". Alternativt får man nåt i stil med "couscous med fetast och grönsaker" som du skrev om, eller rotsakspytt. Pizza och torellini med ricottaost är andra klassiker. Men aldrig nåt protein att tala om...

En gång fick jag äta en bönterrin (skittorr) med potatis (torrt) och till det kall och fet beasås :crazy:. Och detta var alltså förbeställt när vi var ett sällskap på 15 pers som skulle äta gourmetmiddag.

Jag har under mina 13 år som vegetarian endast sett en quornfile i menyn en enda gång. Och mig veterligen finns de i varenda frysdisk på ICA... varför kan restaurangkök inte hitta dem? Om än det är ett halvfabrikat så är det roligare än bara grönsaker.
Vill man äta vällagad vegetarisk ordentlig mat får man gå till en indisk restaurang där de vet vad bönor och linser är...
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp