Bukefalos 28 år!

Kockar och vegetarianer

Sv: Kockar och vegetarianer

Ni (eller du) som tyckte att "man får ta seden dit man kommer", resonerar ni på samma sätt när det gäller personer som väljer bort viss mat av religiösa skäl? Eller allergiker?

Jag resonerar som att det finns ganska stor skillnad på huruvida intaget av en molekyl av felaktig sorts mat beror på å ena sidan livshotande allergi, eller etiska/politiska/religiösa/vanföreställnings/missuppfattning/livsåskådnings-skäl.

Det fråntar inte någon rätten att välja att tacka nej till att inmundiga något.

Men jag kan inte anse det fräckt/konstigt/fel om det faktiskt är så att det av okunskap slinker med ett par felaktiga molekyler i bjudmaten.

Precis som all annan extrem fundamentalism är det något jag har mycket svårt för, när världen "rasar samman" för ett mikrometeravsteg från en princip som inte har någon akut relevans i fakta.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fast på de klassiska vägkrogarna vet jag inte om köttalternativen heller är så varierande?
Sen så läste jag förr statistik över vad folk verkligen väljer att äta på krogen. Och trots varierande matsedlar så var det en skrämmande stor andel som väljer oxfilén/pepparbiffen. Frågan är vad för veg.rätter resturanger kan ha på menyn och fortfarande ha ekonomi på det hela?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Va? Rasar samman? Vem har sagt något om att rasa samman? Fast i och för sig, min mage kraschar totalt om jag får i mig kött. Har provat en gång och fick tillbringa 3 dagar på toaletten innan magen kom i ordning igen. Det är vanligt att de som inte ätit kött på många år får problem med magen den dagen de bestämmer sig för att sluta. Jag är allt annat än fundamentalist, jag vill bara inte äta kött. Det är liksom inte ens något konstigt längre utan ganska vanligt.

Att vara allergisk behöver inte betyda livshotande, det kan innebära "obehagligt" också om det är en mindre mängd. Fullt jämförbart med några dagar på dass. Men det är klart, min känslighet för kött är ju självförvållad...

Visst tackar jag nej om det är mat jag inte kan äta, men blir jag bjuden på middag så räknar jag med att kunna äta det som serveras. Annars kan de väl helt enkelt strunta i att bjuda mig? Eller informera om att jag inte kommer kunna äta av maten?
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Det är så himla synd att kockarna hoppar över det vegetariska kapitlet i sin utbildning, för det går att göra så oerhört god vegetarisk mat om man bara vill, vågar och kan.

Här blir jag lite fundersam.

När jag gick min kockutbildnings så fanns inte ens någon prat om vegetarisk mat. Nu är det visserligen några år sedan men ändå.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Va? Rasar samman? Vem har sagt något om att rasa samman? Fast i och för sig, min mage kraschar totalt om jag får i mig kött. Har provat en gång och fick tillbringa 3 dagar på toaletten innan magen kom i ordning igen. Det är vanligt att de som inte ätit kött på många år får problem med magen den dagen de bestämmer sig för att sluta. Jag är allt annat än fundamentalist, jag vill bara inte äta kött. Det är liksom inte ens något konstigt längre utan ganska vanligt.

Att vara allergisk behöver inte betyda livshotande, det kan innebära "obehagligt" också om det är en mindre mängd. Fullt jämförbart med några dagar på dass. Men det är klart, min känslighet för kött är ju självförvållad...

Visst tackar jag nej om det är mat jag inte kan äta, men blir jag bjuden på middag så räknar jag med att kunna äta det som serveras. Annars kan de väl helt enkelt strunta i att bjuda mig? Eller informera om att jag inte kommer kunna äta av maten?

Nu lät det som att världen rasade samman.

Jag menade inte att inmundiga kött. Jag menade förekomsten av exempelvis spår av smör i en linssoppa.

Och sedan, om man är känslig/etisk motståndare för 97% av alla livsmedel som finns att tillgå får man nog acceptera att det är svårt att bli bjuden rätt utan spår av något "fel".
 
Sv: Kockar och vegetarianer

På hösten kan det vara trevligt med soppor och grytor, pasta med karl johanssvampssås är fantastiskt gott, restaurangen kan göra egna bönbiffar och servera med potatis och brunsås, de kan snegla mot det asiatiska köket (hela! Inte bara indien) eller medelhavet. Tofu finns i fler sorter än den trista "silken". Det är inte rocket science precis, även vanliga vägkrogar borde kunna göra goda vegetariska alternativ. Ingredienserna är inte dyra eller konstiga utan kan köpas överallt.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag hänger inte riktigt med tror jag. Menar du att min värld nyss rasade samman? Det tror jag nog inte att den gjorde om jag ska vara ärlig.

Jag äter nog mer än 97 % av alla livsmedel, det jag har valt bort är kött och blå/grönmögelostar. Dvs inte särskilt många procent av alla livsmedel som finns att tillgå :).

Och som jag skrev tidigare, det har aldrig hänt mig att jag blivit bjuden på mat och inte kunnat äta. 0 ggr på nästan 20 år tycker inte jag låter som svårt att bli bjuden...

Om smör i linssoppa så är det så himla lätt att göra vegansk mat. Använd OLJA och voilá! Inget smör i soppan :). Jag har en god vän som fick ett mjölkproteinallergiskt barn. Hon kunde alltså inte äta någon form av mjölk under tiden hon ammade. Jag lyckades till och med göra mjölkfri marängsviss åt henne ;). Det tar lite tid när man handlar eftersom man måste läsa på innehållsförteckningarna (köpemaränger innehåller visst mjölkpulver) men SÅÅÅ svårt är det inte. Jag är inte kock och är lat när jag lagar mat men alla alternativ finns numera i affären. Så jag kan laga gräddsås utan ett spår av någon ko om jag vill. För enkelhetens skull så lagar jag i så fall mjölkfri mat till resten av sällskapet också, man måste ju inte bjuda på kött och äkta grädde varje gång folk kommer över, eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Kockar och vegetarianer

Men hur skulle vegetarisk mat, som är i samma europeiska/franska/svenska kulinariska tradition som tex de pärlhöns med tryffel som TS nämner, se ut, menar du?

Jag äter minst 80% vegetariskt, men just exakt den typen av "finmat" som TS skriver om, har jag rätt svårt att föreställa mig vegetarisk.

Att det sen finns massor av mat utan kött från andra världsdelar har jag fullt klart för mig - jag lever på sådan mat - men i den där i Sverige "vanliga finmatstraditionen - där har jag svårt att se varierade vegetariska möjligheter.

Kulturen saknar verkligen något där, tycker jag.

Tex hade ju tryffelrisotto kunnat vara en del av en vegetarisk måltid vid TS event, men någon annan i tråden skriver ju att vegetarianer alltid får risotto - och jag får erkänna att det är en av relativt få möjligheter som jag ser också.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fetaost, couscous och tomatsås är väl inte heller så franskt-svenskt ;). Jag tycker i och för sig inte att det behöver vara så speciella ingredienser i finmat, utan att det handlar om råvaror av bra kvalitet och att de tillagas med omsorg. En quornfilé kan liksom aldrig bli "fin". Medan vanliga rödbetor kan vara sådär eller fantastiska beroende på kock. Jag tycker också att tryffelrisotto är ett bra alternativ, men då ska den göras ordentligt och resultatet ska inte vara en klistrig gröt. Risotto kan ju också smaksättas med annat än svamp.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men då är det uppenbart att du inte ingår i gruppen jag avsåg. Kanske förtydligar det: Om man kan förklara på mindre än 1 minut vad man inte äter och det går in hos en normalintelligent person hur man kan välja och tillaga maten, så bör det gå att lösa.

Om inte det går får man nog acceptera att det är tufft.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

kl*

Tror det ar lite av en fars att inte laga vegetarisk mat bland kockar ocksa. Att vegetarianer inte har nagra smaklokar och ja allt var stjarnkockarna sager. Forlojligande kultur inom matbranchen helt enkelt. De tar liksom ingen pride i sitt yrke att kunna laga god mat utan sin enkla vane-huvudingrediens. Ganska skamligt att kallas stjarnkock da faktiskt. Eller kock oht.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Här blir jag lite fundersam.

När jag gick min kockutbildnings så fanns inte ens någon prat om vegetarisk mat. Nu är det visserligen några år sedan men ändå.
eftersom jag inte har någon kockutbildning har jag ingen aning om vad som ingår där.
är det som du skriver så är det en väldigt skrämmande förklaring till varför den vegetariska maten så ofta är undermålig. :eek:
Jag har någonstans sett en siffra som påstår att 15% av landets befolkning äter vegetariskt, det är en ganska stor del av befolkningen som restaurangerna missar genom att ha ett undermåligt vegetariskt utbud.

Vad gäller motsvarighet till "finmat" så behöver det ju inte vara råvarornas pris eller exklusivitet som avgör om maträtten är bra. Min egen önskan är att det ska vara vällagat och välsmakande. Och gärna något som man kan äta samma tillbehör som övriga gäster - äter de en rätt med stekta kulpotatis till, så vill jag också ha något som stekt kulpotatis passar till.
För mig skulle det vara oerhört mycket bättre med en vällagad, välkryddad :d gryta på diverse grönsaker och baljväxter än att få en tallrik salladsblad och kallt ris insvept i en aubergineskiva (som jag nämnde ovan).
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Min sambo är köttätare men allergiker så kombinationen han och jag borde vara omöjlig? Det har vi tack och lov inte märkt av :). Jag upplever inte heller att det är så svårt att laga mat som vi båda tycker är god.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Min sambo är köttätare men allergiker så kombinationen han och jag borde vara omöjlig? Det har vi tack och lov inte märkt av :). Jag upplever inte heller att det är så svårt att laga mat som vi båda tycker är god.

Jag kan i alla fall säga mögelostar, kött och minst 5 ingredienser till tydligt på under en minut.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Tex hade ju tryffelrisotto kunnat vara en del av en vegetarisk måltid vid TS event, men någon annan i tråden skriver ju att vegetarianer alltid får risotto - och jag får erkänna att det är en av relativt få möjligheter som jag ser också.

Tryffelrisotto som en del av huvudrätten var även mitt förslag för att få en mer inkluderande meny. I och för sig förstår jag att det inte bara är att göra menyn inkluderande, den ska fungera som en vegetarisk meny också. Men till just risotto så passar ju t.ex. grillad sparris eller grillade haricot verts att lägga till till. I menyn så utlovades även "grillade sommargrönsaker". Kocken ville dock lägga till något proteinrikt och förslog stekt eller bräserad tofu. Jag vågade varken säga bu eller bä eftersom jag pga allergi aldrig kunnat smaka tofu, så jag får se vad det hela resulterar i.

Jag tar självfallet för givet att det är en god risotto som de planerar att tillaga.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Jag tror ändå att "vegan" går snabbare ;)

Om man klarar att hantera alla de missförstånd som avhandlats här i tråden. Och då är vi ju på 97% av produkterna i en livsmedelsaffär är förorenade-nivån, och det är knappast av akuta hälsoskäl för majoriteten av dem.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Fetaost, couscous och tomatsås är väl inte heller så franskt-svenskt ;). Jag tycker i och för sig inte att det behöver vara så speciella ingredienser i finmat, utan att det handlar om råvaror av bra kvalitet och att de tillagas med omsorg. En quornfilé kan liksom aldrig bli "fin". Medan vanliga rödbetor kan vara sådär eller fantastiska beroende på kock. Jag tycker också att tryffelrisotto är ett bra alternativ, men då ska den göras ordentligt och resultatet ska inte vara en klistrig gröt. Risotto kan ju också smaksättas med annat än svamp.

Nej, men det har vi ju redan dömt ut. Det är helt enkelt inte ett vettigt vegetariskt alternativ till pärlhöns med tryffel.

Jag har inget att invända mot risotto, och jag tar för givet att den är vällagad, men någon tyckte ju att risotto är vad vegetarianer alltid får.

Jag har svårt att komma på en vegetarisk smaksättning förutom tryffel (och möjligen annan svamp eller sparris) som är i nivå med pärlhönekonceptet.

För mig skulle det vara oerhört mycket bättre med en vällagad, välkryddad :d gryta på diverse grönsaker och baljväxter än att få en tallrik salladsblad och kallt ris insvept i en aubergineskiva (som jag nämnde ovan).

Jag skulle se alla de varianterna som rätt dåliga alternativ till pärlhöna. Jag är inte så mycket ute efter vad du eller jag skulle föredra personligen, utan efter sådant som kan anses vara någorlunda rimliga alternativ till den föreslagna ganska exklusiva menyn för omnivorer - och en kuvertkostnad om flera hundra kronor (exklusive dryck).

Tryffelrisotto som en del av huvudrätten var även mitt förslag för att få en mer inkluderande meny.

Jag tar självfallet för givet att det är en god risotto som de planerar att tillaga.

Självklart! Och får alla risotto, finns det ju ingen vettig anledning att vegetarianer inte får det (förutom att vegetarisk buljong säkert uppfattas - med rätta, tycker jag - som mindre bra än tex hönsbuljong, av kockarna.

Enda anledningen till att jag skrev om risotto var att det är en av mycket få "finrätter" till vegetarianer jag kan komma på, och någon skrev att vegetarianer alltid får det.

Sen tycker jag väl också att om omnivorerna får pärlhöna, så bör vegetarianerna få något annat - men vad, som håller samma nivå? Jag har ingen aning. (Tofu skulle jag inte se som fullgott, om de inte lyckas utföra mirakler med den.)

Observera att jag inte så mycket tänker på vad jag hade velat ha, utan vad jag hade velat kunna bjuda på i dina kläder. :)

Det blir alldeles för ofta gott åt omnivorerna, och så blir vegetarianerna i alla fall mätta av sin mat. Det räcker inte riktigt, tycker jag, när vi pratar om festmat.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men då är det uppenbart att du inte ingår i gruppen jag avsåg. Kanske förtydligar det: Om man kan förklara på mindre än 1 minut vad man inte äter och det går in hos en normalintelligent person hur man kan välja och tillaga maten, så bör det gå att lösa.

Om inte det går får man nog acceptera att det är tufft.

Vad för grupp är det du avser? En grupp av extrema fundamentalister som inte äter 97% av vanliga livsmedel och som inte kan förklara för en normalintelligent person vad de äter? Pratar du om pro-ana?


kl
Sökte lite på "fine vegan dining" och hittade bl a en restaurang i NY med den här veganska menyn. Vad sägs om t ex "Fava Bean and Sweet Corn Tart with Summer Succotash - cape gooseberries, strawberries, micro parsley, melon". Nu vet jag inte vilket kök den maten kan räknas till (eller hur den europeiska/svenska finmatskulturen ser ut) men jag hade hemskt gärna provat deras avsmakningsmeny. :d


Tyvärr är veggomat så marginaliserat i det västerländska köket. Det tillhör en subkultur och är därför fånigt/töntigt/ointressant. Det är dessutom omanligt/kvinnligt. Så länge som det bara är kvinnor, hippies och fjollor som äter vegetariskt så kommer det vegetariska alternativet på hamburgerrestaurangen fortsätta heta "cowgirl". :arghh: Och vi kommer fortsätta vara glada för att restaurangen över huvud taget erbjuder en veggoburgare.
 
Sv: Kockar och vegetarianer

Men hur skulle vegetarisk mat, som är i samma europeiska/franska/svenska kulinariska tradition som tex de pärlhöns med tryffel som TS nämner, se ut, menar du?

Jag ser inga större problem. Rotfrukter, svamp, mejeriprodukter av olika slag, lökar osv. är ju traditionella ingredienser i dessa kök och det får att göra riktigt god mat som självklart går att förfina till lite mer fine dining om det behövs. Kroppkakor, soppor, grytor, crêpes, pastarätter osv. går ju att göra helt vegetariska goda och lyxiga.

Ett av problemen tror jag är att man tycker att den vegetariska rätten måste vara den vegetariska motsvarigheten till kötträtten. Så behöver det ju inte alls vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp