Bukefalos 28 år!

Köksbänk i marmor

Vi kan väl tillägga att det gäller marmor (dvs metamorfoserad kalksten). Granit (riktig granit inte den sk "svart granit" :meh:) är inte känslig för syra eftersom den inte innehåller kalk (kalcit).

Diabas borde inte vara känslig för syra heller men den kan ibland innehålla små kalcitgångar/sprickfyllnader så där törs jag inte svära på att den klarar syra så bra.
Ja jag tänkte inte på att speca det då det är marmor tråden handlar om.
Vilken klassar du som "riktig granit"? Frågar bara då det är intressant då det precis som du skriver lanseras många olika sorters "graniter" vi har flera olika svarta nämligen så undrar just vad den korrekta benämningen är på dessa stenar. :)

Däremot den som lanseras som svart granit är betydligt tåligare än marmor och kalksten.

Förlåt TS direkt om vi nu stjäl lite av din tråd O:)
 
Ja jag tänkte inte på att speca det då det är marmor tråden handlar om.
Vilken klassar du som "riktig granit"? Frågar bara då det är intressant då det precis som du skriver lanseras många olika sorters "graniter" vi har flera olika svarta nämligen så undrar just vad den korrekta benämningen är på dessa stenar. :)

Däremot den som lanseras som svart granit är betydligt tåligare än marmor och kalksten.

Förlåt TS direkt om vi nu stjäl lite av din tråd O:)

Granit (nu pratar vi geologiska dvs vetenskapliga termer) kan aldrig vara svart eller ens riktigt mörk eftersom de ingående mineralen är ljusa (med undantag av biotit, hornblände och mörk turmalin sk schörl men de ingår inte i större mängder). Huvudbeståndsdelarna är kvarts och fältspat. Fältspaten kan vara vit till nästan tegelröd beroende på vilken fältspat det är.

Graniter:
rod-bohusgranit-krysshamrad-1650x1100.jpg

300px-400-bohus-granitt.png


Det som kallas "svart granit" är i de allra flesta fall diabas. Det är en mafisk mörk bergart som inte innehåller kvarts utan består till största delen av pyroxener och plagioklas (en sorts fältspat). De mörka mineralen är rätt tunga, bla pga att de innehåller Fe, så den är markant tyngre än granit (jag har testat det empiriskt genom att bära borrkärnslådor... :cautious:). De ingående mineralen kan också innehålla mycket Ca och Mg också plus att det är inte ovanligt med kalcitgångar.

Diabas:
5929341211_a711c36b81_o_2.jpg


svart-diabas-polerad-1650x1100.jpg
 
Granit (nu pratar vi geologiska dvs vetenskapliga termer) kan aldrig vara svart eller ens riktigt mörk eftersom de ingående mineralen är ljusa (med undantag av biotit, hornblände och mörk turmalin sk schörl men de ingår inte i större mängder). Huvudbeståndsdelarna är kvarts och fältspat. Fältspaten kan vara vit till nästan tegelröd beroende på vilken fältspat det är.

Graniter:
rod-bohusgranit-krysshamrad-1650x1100.jpg

300px-400-bohus-granitt.png


Det som kallas "svart granit" är i de allra flesta fall diabas. Det är en mafisk mörk bergart som inte innehåller kvarts utan består till största delen av pyroxener och plagioklas (en sorts fältspat). De mörka mineralen är rätt tunga, bla pga att de innehåller Fe, så den är markant tyngre än granit (jag har testat det empiriskt genom att bära borrkärnslådor... :cautious:). De ingående mineralen kan också innehålla mycket Ca och Mg också plus att det är inte ovanligt med kalcitgångar.

Diabas:
5929341211_a711c36b81_o_2.jpg


svart-diabas-polerad-1650x1100.jpg
KL
Så vad jiddrar de här om, med x antal granitvarianter? :confused:
http://www.norrsten.se/bankskivor/fargprover/
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 209
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 599
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 015
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp