Bukefalos 28 år!

Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Bra! Södermalmsflytt nästa, känner jag ;)

På vilket sätt är du tveksam till huruvida det skulle "funka i längden"?
 
Sv: Könsneutral förskola

Fantastiskt! Nu får vi bara hoppas att det ploppar upp fler förskolor som den här i resten av landet.
 
Sv: Könsneutral förskola

jag tycker det är vansinne!!!
snacka om att dra allt till sin spets...
pojkar och flickor är olika, men det handlar inte om färger, eller vilka leksaker dom leker med.
att införa hen tycker jag är att göra barn förvirrad:crazy:


*Jenny*
 
Sv: Könsneutral förskola

Vad är det som gör pojkar och flickor olika då, mer än könsorganen? För kom inte och påstå att barn föds in i sina könsroller, där är det vi som så vackert placerar dem.
 
Sv: Könsneutral förskola

Vad är det som gör pojkar och flickor olika då, mer än könsorganen? För kom inte och påstå att barn föds in i sina könsroller, där är det vi som så vackert placerar dem.

Vågar nog påstå att man föds in i sin könsroll. För skulle man placeras skulle min dotter vara en "pojke" hon också för här är det inga "flicklekar" och kläderna ärvs av storebror, inga dockor eller my little ponys och hon har bilar på sina sängkläder.


Det finns även de som föds i fel kön. Som t.ex. min systers vän som just nu går igenom ett könsbyte från tjej till kille. Om man kan placera barn i olika kön, hur förklarar man då detta? Han ser ut som en kvinna, han är uppvuxen i rosa och klänning med barbiedockor och smink. Men är faktiskt inte det.


Tror inte det kommer bli någon skillnad alls på barn som går i en könsneutral förskola och barn som går på förskola.
 
Sv: Könsneutral förskola

Jag tycker det är bra och ett tänk som bör finnas på alla förskolor. Tycker det är synd att det skall finnas speciella förskolor för genustänk.

Det enda jag tyckte var konstigt var att de ratat böcker med heterofamiljer. Om de nu inte vill generalisera så bör de ju ha dessa böcker med.

Och sen när brukar kor i barnböcker vara en han? :confused: :D

Våra barns förskola jobbar en del med det. På gympan för de äldre barnen skall det vara samma ombyteskläder dvs tröja och shorts. Det är lika vanligt att pojkar är i pysselrummet och flickor snickrar som tvärtom.

Sonen har haft rosa klänning ett par gånger när jag hämtat och det är inte ovanligt att pojkar har klänning från utklädningsbacken.

Och dottern skällde ut sin pappa för några dagar sedan och berättade att pojkar visst kan ha klänning på sig. :D
 
Sv: Könsneutral förskola

Vågar nog påstå att man föds in i sin könsroll. För skulle man placeras skulle min dotter vara en "pojke" hon också för här är det inga "flicklekar" och kläderna ärvs av storebror, inga dockor eller my little ponys och hon har bilar på sina sängkläder.

Fast vår dotter har också vuxit upp med mycket pojkkläder. Har vägrat använda klänning på henne för det är så opraktiskt när hon leker.Hon har haft bilar, traktorer som leksaker och väldigt få dockor. En hel del plasthästar har hon ärvt efter mig. Slår hellre på träd med en pinne än plockar blommor mm. Och hon har haft en klänning- och strumpbyxor-period precis ändå. Det eftersom hennes "idol" på förskolan oftast har det, en ett par år äldre flicka.
Så det är inte bara föräldrarna som påverkar. Även de andra barnen på förskola och skola spelar in en del.
 
Sv: Könsneutral förskola

Negativt.

Lika lite som man bor placera in barn i kategorierna kille/tjej endast efter deras yttre bor man placera dem i facket "hen"

Vad hemskt for en liten tjej som kanner sig som en tjej att behova ratta sig efter att vara en "hen"

Samma sak for en liten kille som kanner sig som en tjej... att inte fa leva ut det utan istallet behova vara neutral?

Vad sander det for signaler till barnet?
 
Sv: Könsneutral förskola

Det skall vara tröja och shorts. Eller någon form av tröja och byxa. Linne räknar jag som en slags tröja.
Sen är det ju naturligtvis inte huggit i sten. Är det något barn som absolut vill ha sin gympadräkt så får den det.
Detta var efter önskemål från föräldrarna för att slippa diskussioner med sina barn om vad man skall ha på sig på gympan.
 
Sv: Könsneutral förskola

Blev det diskussioner mellan föräldrar och barn vad som var lämplig gympaklädsel? Vet du vad det diskuterades om?
 
Sv: Könsneutral förskola

Negativt.

Lika lite som man bor placera in barn i kategorierna kille/tjej endast efter deras yttre bor man placera dem i facket "hen"

Vad hemskt for en liten tjej som kanner sig som en tjej att behova ratta sig efter att vara en "hen"

Samma sak for en liten kille som kanner sig som en tjej... att inte fa leva ut det utan istallet behova vara neutral?

Vad sander det for signaler till barnet?

Vad i artikeln tolkar du som att barnen placeras in i ett "hen-fack"?
Vad tror du att detta "hen-fack" innebär?
 
Sv: Könsneutral förskola

Hon är ju under inskolning nu så får väl se vad som hänt med henne om ett tag då ;)

Vet inte om min son har någon idol, han kanske e för liten (3 år) eller vistas där "för lite".
 
Sv: Könsneutral förskola

Tydligen var det några som hade haft diskussioner med sina barn. Framför allt gällde det väl diskussionen om vad andra barn hade. Om alla då har samma och det står klart och tydligt på lappen vad som gäller, så slipper man att barnet vägrar en sorts kläder för att Kalle/Lisa minsann har något annat.

Mina barn är inte i den åldern att de är iväg på gympa än, så jag var inte jätteinsatt i diskussionen. Sen tycker jag väl att gympakläder inte är det viktigaste att diskutera med sina barn heller utan de får ha vad de vill sen när det blir aktuellt.
 
Sv: Könsneutral förskola

Vågar nog påstå att man föds in i sin könsroll. För skulle man placeras skulle min dotter vara en "pojke" hon också för här är det inga "flicklekar" och kläderna ärvs av storebror, inga dockor eller my little ponys och hon har bilar på sina sängkläder.

Kläder, leksaker och sängkläder i alla ära - men den största delen av "placerandet" är betydligt mer subtilt än så.


Tror inte det kommer bli någon skillnad alls på barn som går i en könsneutral förskola och barn som går på förskola.

Jag vill minnas att jag sett uppföljningar på barn som gick i någon tidigare förskola av det här slaget. Det var skillnad på dem och barn som gått i "vanliga" förskolor när det började skolan. Lärarna hade svårt att hantera det, framför allt att flickorna inte var så stillsamma, om minne tär med mig :crazy:
 
Sv: Könsneutral förskola

Undrar vad andra barn hade som kan leda till diskussion, min nyfikenhet är klart väckt!

I mitt tycke kan väl barnet ha på sig vad som helst så länge det inte är klart olämpligt, typ regnkläder eller så.
 
Sv: Könsneutral förskola

Snart kommer hon hem och är alldeles rosaglittrig. :D

Dottern är också 3 år. Jag och barnens pappa stod som två frågetecken och undrade var detta plötsliga val av kläder kom från. Hon ägde inte ens ett par strumpbyxor då. Sen fick vi förklaringen av en av hennes fröknar.
 
Sv: Könsneutral förskola

Vad i artikeln tolkar du som att barnen placeras in i ett "hen-fack"?
Vad tror du att detta "hen-fack" innebär?


Ur artikeln:
"Ingen är flicka eller pojke. Hon och han blir ofta hen."

Jag anser att det ar var och ens rattighet att sjalv fa bastamma.

Vill man vara "stereotypisk" tjej ar det ok.
Vill man vara "stereotypisk" kille ar det ok.
Vill man vara helt neutral ar det ok.

Det ar ok att vara olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Könsneutral förskola

I det här fallet gällde det gymnastikdräkt eller inte.

Jag visste inte ens att de fanns kvar. Trodde det var något som lämnats kvar på 80- talet när jag gick i lågstadiet. Om jag inte minns fel var de dessutom väldigt obekväma, så man kanske gör barnen en tjänst när man tvingar på de bekvämare shorts och t- shirt. :D
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Queen
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp