Bukefalos 28 år!

Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

NU vill jag trycka på gilla knappen !

Jag har aldrig reagerat på att de flesta huvudpersonerna i sånger är just av hanligt kön och plötsligt så gör du det hur tydligt som helst. Mannen är norm.
 
Sv: Könsneutral förskola

LÅnar egen knapp.

Och än en gång kan jag inte låta bli att undra hur man som förälder kan tycka att det är viktigt att ta reda på kön för att kunna göra "tjejigt/killigt" åt bebin.
 
Sv: Könsneutral förskola

bara för att jag inte tycker att idén att ersätta pronomen som "hon" och "han" med "hen" känns tilltalande, och att jag inte tror på att den bästa vägen till ett jämställt samhälle (vilket jag såklart önskar) är att skrota precis alla könsattribut (hellre det ordet än könsroller - för könsroller tycker jag mest är bullshit - självklart är män lika bra förskollärare som kvinnor, och kvinnor lika bra snickare som män).
Det är fortfarande ingen vare sig i tråden eller på förskolan, enligt vad som kan utläsas i artikeln, som vill ersätta han och hon med hen. Hen ska vara ett kompletterande pronomen i de fall då kön är ovidkommande eller okänt (som i uvas exempel om snickaren). Ingen tycker att förskolepersonalen ska prata om Lisa som hen. Lisa kommer att pratas om som hon. Däremot kan sockerbagaren vara en hen, eftersom det inte spelar någon roll för sången om sockerbagaren är en hon eller en han.

Genom att skrota könsroller så blir det en självklarhet att det inte är könet som avgör ifall en man är en lämplig förskolelärare eller om en kvinna är en lämplig snickare. I dag är det inte så.
 
Sv: Könsneutral förskola

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen, men du skriver hela tiden att personalen på förskolan inte säger hen till barnen enligt artikeln, men det står ju faktiskt så här:

"På förskolan Egalia är alla kompisar. Ingen är flicka eller pojke. Hon och han blir ofta hen."

"Könsbestämmande ord som pojkar och flickor används inte (...) Istället används förnamnet, ”kompis” eller ”person”. (...) "Hon” och ”han” är inte bannlysta men varvas med det könsneutrala ”hen”.

Det kan väl absolut tolkas som att det är när de talar med barnen. Inte att det handlar om att byta ut han och hon i olika sånger. De står ju inte att de ska byta ut hon och han helt och hållet, men nog låter det som att hen används i samtal om/till barnen
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Praefatio
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 159
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 933
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp