Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

P

Powerslave

Vad tittar ni på när ni ska köpa oinriden unghäst eller föl?

Exteriör, föräldrar, ev. stam är väl självklart att man tittar på, men vad mer? Vill ni se hästen i hagen eller på ridbanan för att kunna se gångarter? Berätta vad ni gör, frågar om och vad ni tittar på när ni kollar på unga hästar.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Som du själv skriver, så tittar jag mkt på exteriören och stammen. Går det att få se mamman eller syskon är det också intressant. Vill gärna få lite historik på mamman också, tävlad, riden, andra föl etc.

Sedan vill jag se hästen röra sig både fritt och för hand, för att få en uppfattning om mekaniken. Viktigast är dock att se den röra sig fritt,

Jag vill gärna se den bli hanterad, ex ryktas, klämmas på osv. Här är ju hanteringsgraden på unghästar ofta rätt olika, så det handlar för mig inte om att se att det går att lyfta hovar etc utan mer om vilken inställning hästen har till att bli hanterad. Senast jag köpte unghäst kom jag hem med en helt ohanterad 2åring, men jag gillade hennes attityd! Ibland märker man liksom bara i deras inställning att detta blir en toppenhäst för mig :)

Med unghästar finns det ofta inte så mkt att fråga om, ber ägaren berätta om dess uppväxt: har hästen stått på stall, gått i lösdrift, bete, etc. Det är rätt viktigt för framtida hållbarhet att unghästen har fått röra sig fritt i så stor mån som möjligt, gärna på lösdrift i kuperade hagar.
Hur hanterad är hästen, har det funnits nån plan? Några konstigheter som uppstått längs vägen?
Skadehistorik om det finns?
Skadehistorik på mamman?

och slutligen: Varför säljer de?
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Jag är jättejätteintresserad av en häst som alldeles precis fyllde ett år och givetvis inte är inriden då. Nu är det ett litet speciellt läge, eftersom hon ägs av stallägaren och jag har hennes äldre halvsyster på foder. Grejen är den att systern (den hästen jag har) kommer ägaren aldrig att sälja eftersom hennes dotter ska ha den sen om några år, och eftersom jag egentligen inte hade råd att köpa, en färdig, häst just nu p.g.a. studier så löste det sig alla tiders med att ta henne på foder ett par år. Men hon kommer som sagt aldrig bli "min" häst på riktigt och därför är det intressant med den lilla.

Nu har jag ju ett fantastiskt tillfälle då jag har systern, även ser mamman riden och hanterad dagligen och snart kommer ytterligare en halvsyster hem. Alla det stoets föl är lugna harmoniska individer (de har alla olika pappor) som växt upp på ett tryggt sätt, vilket självklart är något man ska ha med i tankarna. Man kan även titta på hur hästen rör sig och ser ut rent exteriörmässigt.

Precis som Pilotta säger kan det vara viktigt att ta reda på varför hästen säljs. I mitt fall har ju ägaren redan tre hästar om man räknar in min foderhäst, den "gamla" som är mamman till de andra, min då som dottern ska ha sen och så den andra systern som egentligen är tänkt som hennes egen ridhäst, men småbarn och jobb har kommit emellan.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Är det en åring eller äldre hade jag röntgat för att kolla lösa benbitar.

OCH kolla försäkringen på fölet/unghästen. Har ägaren försäkrat den redan som foster eller föl har stor betydelse för vad försäkringen ersätter vid t ex lösa benbitar.
I övrigt kollar jag benställningen så att den inte avviker för mycket. Hur är hovarna skötta? Vaccinerad? Registrerad?

Givetvis om mamman finns, be om att få hantera denna lite, se den riden o s v. Mamman präglar fölen mycket.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Brukar ni veterinärbesiktiga föl?
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Man tittar på exteriör, stam och kön. Samt ser hur hästen verkar vara rent allmänt när det gäller gångarter, hur social och vaken den verkar vara etc.

Sedan vill man ju gärna kunna inspektera hästens mor eftersom det är stoet som lär fölet väldigt mycket grundläggande saker.

Ett klokt och vänligt och lätthanterligt sto, har bättre prognos att få ett föl som också det är en trevlig häst.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Jag köpte nyss en treåring, islandshäst med allt vad det innebär (dvs. knappt hanterat och inte gjort mer än nödvändigt med), försäkrad sen föl, den besiktigade jag inte.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Det jag letar efter är en bra inställning hos hästen, hur den reagerar för "läskiga" eller nya saker. Inte att den måste vara bombsäker från start men att den tycker mer "hjälp, så läskigt! men jag måste titta, vad är det där? går det att äta?? jag kollar då!!" Om man ber den om något letar jag efter en häst som reagera med "okej, in där säger du? visst det bli nog kul!"

För en häst som inte vill jobba eller är supertittig kan ha hur fina gångarter som helst eller hoppa hus - till ingen nytta.

Och rent krasst - de flesta av oss är ärligt talat inte så duktiga ryttare att det är hästens kapacitet som begränsar. Man blir liksom inte herr Gal automatiskt även om man skulle få Totilas, men det känns såklart bättre att leta vidare efter den där lovande hästen. För hittar man den- då jäklar trillar snart framgångarna in.

Men istället harvar man runt i samma klasser med samma resultat säsong efter säsong, märkligt.

Frågar bara om ev skador, om den tex är nålrädd eller allergisk mot penicillin. Praktiska saker som om den är vaccinerad och kanske när den skoddes sist och vilka foder som funkat eller inte funkat till hästen. Att säljaren berättar om hur hästen beter sig i nuvarande stall med rutiner, hantering och hur personen själv upplever hästen är inte speciellt viktigt för mig att veta eftersom det inte säger så mycket om hur den kommer vara med mig när vi lär känna varann. Jag föredrar att lära känna hästen själv, inte att någon berättar hur den är.
 
Senast ändrad:
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Och rent krasst - de flesta av oss är ärligt talat inte så duktiga ryttare att det är hästens kapacitet som begränsar. Man blir liksom inte herr Gal automatiskt även om man skulle få Totilas, men det känns såklart bättre att leta vidare efter den där lovande hästen. För hittar man den- då jäklar trillar snart framgångarna in.

Men istället harvar man runt i samma klasser med samma resultat säsong efter säsong, märkligt.

Word :bow:bow::
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Och rent krasst - de flesta av oss är ärligt talat inte så duktiga ryttare att det är hästens kapacitet som begränsar. Man blir liksom inte herr Gal automatiskt även om man skulle få Totilas, men det känns såklart bättre att leta vidare efter den där lovande hästen. För hittar man den- då jäklar trillar snart framgångarna in.

Men istället harvar man runt i samma klasser med samma resultat säsong efter säsong, märkligt.

Haha, sant! ;)
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

stamtavlan -mkt på föräldrarna även en del på halvsyskon mm är väldigt intressant tkr jag. Gångarterna och personligheten-vilket kan förändras efter hur hästen utvecklas, men grundpersonligheten finns alltid där. Hur mamman är är väldigt intressant, hur behandlar hon sitt föl, hur funkar hon i flocken. Ranglåg mor leder ofta till en ranglåg avkomma- de tar efter mor sin. Sen är det väldigt mkt kemi, vissa hästar fastnar man för helt enkelt.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Brukar ni veterinärbesiktiga föl?
Jag lyssnar på hjärtljud ifall det är en lite dyrare unghäst. Men det blir ju ingen regelrätt besiktning med böjprover och sånt.

3-åringar kan vara smart att röntga och kolla hur benen ser ut. Men med föl är det enligt mig onödigt.
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

*kl*
Stamtavla, exteriör, att den är korrekt i sina ben och ser väl uppfödd ut. För fet eller benrangel, eftersatt hovvård osv varnar för framtiden.
Gångarterna, att de är rena.
Veterinärbesiktning för att kolla hjärtljud osv.
Röntgen skulle jag inte bry mig om på så unga hästar som föl till 2 år. Röntgen skulle jag däremot göra på äldre häst som ska försäkras över 100 000 kr, inte annars.
En försäkring sen födseln är ett plus.
Hur den sen är hemma på gården säger egentligen inte så mycket om hur den kommer vara efter flytten. Bara man vet hur man ska hantera dem när de blir lite vilsna. ;)
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Knapplån

Pass, registrering, chip, vaccinering. stamtavla och hästens temperament, som flera sagt så gör det ingenting om den inte 'kan allt' om den har rätt inställning, kommer den fram och hälsar, eller får den panik när det händer något nytt? och som eigollet säger, hästen ska inte bara vara korrekt exteriört, den får ju vara i någorlunda bra skick..
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Knapplån

Stort tack för era svar!
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Jag tittade på åringar förra sommaren.
Då ville jag träffa och hantera den i hagen först och främst. Kändes det bra ville jag prova att ta med den från de andra hästarna, ta in i stallet, se hästen i sin box. Ta den på en liten promenad och se hur den reagerar på att hamna på "okänd mark" typ. Jag kollade HUR den reagerade på olika saker, kroppsspråk när jag tar på hästen, när vi går förbi något läskigt osv.
Om allt hittills känns bra vill jag hantera hästen på ridbanan lite, känna hur följsam och intresserad den är, kolla vad den tycker om jag ber den att kliva över ett hinder osv.

Jag har då en väldigt tydlig bild av vilka reaktioner jag vill se, jag vill gärna se hur den reagerar i lite "jobbiga" situationer osv. Då vet jag om det är en häst som passar mig.

Jag har de senaste åren köpt 4 unghästar, 1-3 år, vilket verkligen har lärt mig en hel del om vad jag vill ha, och också att jag faktiskt kan se tendenser till vad jag vill/inte vill ha, redan väldigt tidigt, trots att de är i princip ohanterade.

I somras gjorde jag mitt första riktigt genomtänkta unghästköp, och det är banne mig värt det. All tid, allt tänkande och allt åkande. För jag har aldrig haft en häst som passar mig som den här gör! :love:
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Ibland märker man liksom bara i deras inställning att detta blir en toppenhäst för mig :)

Ellerhur?! :laugh::love:

Andra unghästen vi köpte var just så, jag ville testa att typ longera lite, han var ju knappt hanterad. Men han tramsade runt mig lite på måfå och såg precis ut som "ja..jag fattar ju inte riktigt vad du vill.. men jag testar lite moooves så får vi se om du gillar det!" :love: (Den har vi haft i 5 år nu, underbar!)
 
Sv: Köp av oinriden unghäst/föl - vad tittar ni på?

Jag sålde min ettåring i våras och detta var en mycket smdig affär. Köparen fick all info om stammen och mödernelinjen, fick se massa av bilder samt film på hur han rörde sig för hand. Jag stod för en enkel gårdsbesiktning där han lyssnades på och kollades igenom. Köparen hämtade honom utan att tidigare ha träffat honom:).
Hästen var försäkrad i samma bolag sen han var ett foster och jag skickade med intyg från den veterinär vi haft på kliniken då hästen hade haft milda senkontrakturer. Som säljare känns det viktigt att kunna visa dokumentation på att hästen har fått en korrekt vård och behandling, vilket troligen också är iktigt ur juridisk synpunkt OM det skulle bli problem.

Som köpare på en så ung häst hade jag troligen backat köp om den inte var korrekt registrerad, vaccinerad, besiktad och försäkrad.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 134
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp