Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det viktigaste är att hästen får sällskap, sen om det är en häst eller får, det säger inte lagen något om. Jag hade min häst ihop med får ett tag när jag letade efter stallplats. Fungerade jättebra.
Det viktigaste tror jag ändå är att hästen kommer till ett bra hem. :)

Hästar kan inte kommunicera med får - de talar helt olika språk. Så även om lagen inte säger någonting om det, så är det absolut inte ett fullgott sällskap för en häst. Vissa hästar finner ju sig i att vara helt ensamma också, men det betyder ju inte att det är bra för dem.
 
Har än en gång försökt sälja min sadel, billigt och med all info i annonsen för att kunna få till en smidig affär.
Annonsen börjar med "brun märke model hoppsadel" Första svaret: " vilken färg har sadeln?" .. :banghead:

Sen det klassiska, andra svaret; "var finns den", När det som alltid längst ner på annonsen står "finns i xxx by, xxx kommun Skåne"...

Vet inte vad jag gör för fel när jag ska sälja sadlar, kommer nog sluta med att jag får lämna iväg den på försäljning :/.
 
Köpte en grej från ett företag och tänkte testa portförskott. Dum som man är läste jag inte på HUR det går till, så när företaget skickar ett kvitto med en länk till en faktura så betalar jag givetvis den. Snacka om att jag kände mig urbota korkad när jag ska hämta ut paketet och de på posten kräver betalning! :o
Som tur är var företaget väldigt snabba med att hjälpa mig, de swishade tillbaka mina pengar och sen fick jag gå och betala på posten.. Dagens lärdom.. :idea:
 
Köpte en grej från ett företag och tänkte testa portförskott. Dum som man är läste jag inte på HUR det går till, så när företaget skickar ett kvitto med en länk till en faktura så betalar jag givetvis den. Snacka om att jag kände mig urbota korkad när jag ska hämta ut paketet och de på posten kräver betalning! :o
Som tur är var företaget väldigt snabba med att hjälpa mig, de swishade tillbaka mina pengar och sen fick jag gå och betala på posten.. Dagens lärdom.. :idea:
Men då har de gjort fel med att skicka både kvitto och faktura. Kvitto på köp får man ju när man betalar på posten, så de skulle i så fall bara ha skickat en plocklista/ faktura utan betal info med notis om att varan betalas vid utlämning.
 
Men då har de gjort fel med att skicka både kvitto och faktura. Kvitto på köp får man ju när man betalar på posten, så de skulle i så fall bara ha skickat en plocklista/ faktura utan betal info med notis om att varan betalas vid utlämning.
Hum, det kanske du har rätt i.. Är som sagt helt novis med postförskott. Men nu löste det sig smidigt ändå och jag har lärt mig att kolla upp villkor till nästa gång. :D
 
Hästar kan inte kommunicera med får - de talar helt olika språk. Så även om lagen inte säger någonting om det, så är det absolut inte ett fullgott sällskap för en häst. Vissa hästar finner ju sig i att vara helt ensamma också, men det betyder ju inte att det är bra för dem.
Finns hästar som trivs och vissa hästar som inte trivs, så är det med allt. Viktigast är att man följer lagen och inte har hästen själv. Bättre med något sällskap än inget alls.
 
Men då har de gjort fel med att skicka både kvitto och faktura. Kvitto på köp får man ju när man betalar på posten, så de skulle i så fall bara ha skickat en plocklista/ faktura utan betal info med notis om att varan betalas vid utlämning.

En hel del företag skickat en fakturakopia ändå. Däremot brukar de tydligt markera med "kortbetald" eller "postförskott" vilket de tycks missat. De behöver fakturan för sin bokföring och skickar den som kvittounderlag. Det syns på kontoutdrag eller postkvitto inte VAD du betalt, bara ATT du betalt till företaget. Så helt rätt skicka ett bättre underlag. Precis som du får dubbla kvitton i affären när du handlat med kort.

Men tydligheten låter som det kunde varit bättre ställt med.
 
Jag har ett par chaps ute för försäljning. Bilder i annonsen på chapsen med ett måttband så att man tydligt ser var måttet är taget och hur stort det är. Samt att jag anger alla mått skiftligt i annonsen. Fick ett mail sent igår med en fråga om måtten? 10 minuter senare kom det ett mail från samma person med enbart ett frågetecken. Nej, jag är inte online ständigt. Jag lägger mig dessutom tidigt om jag ska upp upp jobba, väckarklockan ringer 04.30.
 
Jag har ett par chaps ute för försäljning. Bilder i annonsen på chapsen med ett måttband så att man tydligt ser var måttet är taget och hur stort det är. Samt att jag anger alla mått skiftligt i annonsen. Fick ett mail sent igår med en fråga om måtten? 10 minuter senare kom det ett mail från samma person med enbart ett frågetecken. Nej, jag är inte online ständigt. Jag lägger mig dessutom tidigt om jag ska upp upp jobba, väckarklockan ringer 04.30.
Vill man sälja något lär man vara tillgänglig 24/7 faktiskt ;)
 
Har haft en sådan otrolig tur med mina begagnade köp den senaste tiden! Lyckades otroligt nog hitta en Tärnsjötömkörningsdäckel storlek Shetland begagnat :love: Två veckor innan jag planerat att köpa en helt ny av Tärnsjö. Sparade 2000:- där! några veckor senare hittade jag Tärnsjö tömmar för en femhundring, precis den längden jag ville ha.
 
För ett par månader sedan skulle jag sälja en av mina hästar som bara stod som sällskap och behövde mer kärlek. Så jag la ut en annons på hästnet, i annonsen stod det tydligt att han inte kan ridas pga tidigare skador i ryggen, och att han endast säljs som en sällskapshäst.

Några timmar senare ringer en pappa, som inte verkade speciellt hästintresserad. Han säger kort och gott att hans dotter letar efter en häst, och att denna verkade "helt perfekt" för henne. Jag sa klart och tydligt till honom, hästen går inte att ridas, han är endast en sällskapshäst, och han bara höll med och sa att det lät perfekt.

Efter någon vecka kom de för att titta på honom, så jag tog in honom från hagen och lät familjen borsta honom, tjejen går fram till mig och frågar, "När ska jag få rida?". Jag blev så otroligt irriterad och sa åt dom att denna häst bara säljs som en sällskapshäst, och inte får ridas på grund av tidigare ryggproblem, och sa att jag tydligt hade nämnt det flera gånger, både i samtalet med pappan och i annonsen... :meh:

Det blev inget köp av den familjen, och det är jag glad över, tjejen verkade inte direkt hästkunnig och ingen av dom verkade fatta vad "sällskapshäst" betydde.
Jag förstår inte hur folk kan missa sånna saker i annonser, jag blir så irriterad på folk som inte kan ta sig tiden att faktiskt läsa vad det står :confused::banghead:

Nu är gamla Swiggy såld till en duktig tjej som behövde en snäll sällskapshäst :)
 
Senast ändrad:
Har haft ute annons om byte av häst. Har skrivit klart och tydligt i min annons vad jag söker i ras, ålder och storlek. Kan säga att av ungefär 15 svar så är 2 relevanta :grin:
Bland annat står det att jag söker i ålder upp till 10år. Ett av svaren är en häst född -91.. Svarar då att den är för gammal för mig och får sedan svar tillbaka "oj skrev fel, mena -94. Men hon känns som 10" :up:
 
Har haft ute annons om byte av häst. Har skrivit klart och tydligt i min annons vad jag söker i ras, ålder och storlek. Kan säga att av ungefär 15 svar så är 2 relevanta :grin:
Bland annat står det att jag söker i ålder upp till 10år. Ett av svaren är en häst född -91.. Svarar då att den är för gammal för mig och får sedan svar tillbaka "oj skrev fel, mena -94. Men hon känns som 10" :up:

Alltså. Jag kan väl förstå om man chansar och hör av sig om man har en häst som matchar alla krav och är kanske 11 eller 12 år om det står 10. Men 23 är väl kanske lite att ta i. :laugh:
 
Suck.. Försöker hitta ett Micklemträns begagnat men ingen av de fyra jag hört av mig till svarar. Är det så svårt att ta bort annonsen eller bara svara att det inte finns kvar? :mad:
 
Hade ett par stövlar ute på annons, skrev med färg, storlek, och mått. Tog sedan bild på måttbandet och stöveln medans jag mätte för att visa noga. Fick ett svar från en tjej, som undrade om jag kunde mäta mina ben och skicka till henne. Ok, det gjorde jag. Hon ville köpa, så jag packade in dom, tog kort på paketet, tog kort på paketet med adressen och skickade bild på kvittot att jag lämnat in dom. Allt bra, trodde jag. Hörde inget, så tänkte att allt var bra, att stövlarna kom fram och passade. Sen, några veckor senare kommer ett mail, stövlarna passade inte och hon vill lämna tillbaka dom :sneaky:. Nja, skrev att jag gjort allt jag kunnat och som hon bett om innan och att jag inte är en affär med bytesrätt. Dagarna som följde var endel mail fram och tillbaka, till slut så skrev jag att nu fick det vara nog, ville hon inte ha stövlarna så fick hon väl sälja dom då. En vecka senare fick jag mail att nu hade hon gett bort stövlarna till hennes kompis, att hon hade förlorat en massa pengar ( 200 kr för stövlarna plus lika mycket i frakt) och även tid i den här affären och avslutade mailet med " hoppas du är nöjd med dig själv, hade du bara tagit tillbaka stövlarna och gett mig mina pengar så hade det inte behövt sluta såhär" :banghead:
 
Hade ett par stövlar ute på annons, skrev med färg, storlek, och mått. Tog sedan bild på måttbandet och stöveln medans jag mätte för att visa noga. Fick ett svar från en tjej, som undrade om jag kunde mäta mina ben och skicka till henne. Ok, det gjorde jag. Hon ville köpa, så jag packade in dom, tog kort på paketet, tog kort på paketet med adressen och skickade bild på kvittot att jag lämnat in dom. Allt bra, trodde jag. Hörde inget, så tänkte att allt var bra, att stövlarna kom fram och passade. Sen, några veckor senare kommer ett mail, stövlarna passade inte och hon vill lämna tillbaka dom :sneaky:. Nja, skrev att jag gjort allt jag kunnat och som hon bett om innan och att jag inte är en affär med bytesrätt. Dagarna som följde var endel mail fram och tillbaka, till slut så skrev jag att nu fick det vara nog, ville hon inte ha stövlarna så fick hon väl sälja dom då. En vecka senare fick jag mail att nu hade hon gett bort stövlarna till hennes kompis, att hon hade förlorat en massa pengar ( 200 kr för stövlarna plus lika mycket i frakt) och även tid i den här affären och avslutade mailet med " hoppas du är nöjd med dig själv, hade du bara tagit tillbaka stövlarna och gett mig mina pengar så hade det inte behövt sluta såhär" :banghead:
Hahaha vilken jubelidiot !!
 
Hade ett par stövlar ute på annons, skrev med färg, storlek, och mått. Tog sedan bild på måttbandet och stöveln medans jag mätte för att visa noga. Fick ett svar från en tjej, som undrade om jag kunde mäta mina ben och skicka till henne. Ok, det gjorde jag. Hon ville köpa, så jag packade in dom, tog kort på paketet, tog kort på paketet med adressen och skickade bild på kvittot att jag lämnat in dom. Allt bra, trodde jag. Hörde inget, så tänkte att allt var bra, att stövlarna kom fram och passade. Sen, några veckor senare kommer ett mail, stövlarna passade inte och hon vill lämna tillbaka dom :sneaky:. Nja, skrev att jag gjort allt jag kunnat och som hon bett om innan och att jag inte är en affär med bytesrätt. Dagarna som följde var endel mail fram och tillbaka, till slut så skrev jag att nu fick det vara nog, ville hon inte ha stövlarna så fick hon väl sälja dom då. En vecka senare fick jag mail att nu hade hon gett bort stövlarna till hennes kompis, att hon hade förlorat en massa pengar ( 200 kr för stövlarna plus lika mycket i frakt) och även tid i den här affären och avslutade mailet med " hoppas du är nöjd med dig själv, hade du bara tagit tillbaka stövlarna och gett mig mina pengar så hade det inte behövt sluta såhär" :banghead:
Men herregud :laugh::banghead:
 
Och jag sällar mig till skaran av sadelsäljare. Otaliga bilder, meddelanden och även provning så sitter jag fortfarande här med en sadel jag inte använder. 14000 betalade jag och har begärt först 6000 som jag senare sänkte till 5000. :(
 
Och jag sällar mig till skaran av sadelsäljare. Otaliga bilder, meddelanden och även provning så sitter jag fortfarande här med en sadel jag inte använder. 14000 betalade jag och har begärt först 6000 som jag senare sänkte till 5000. :(

Jag lämnade in mina för förmedling. Slippa eländet. Den ena såldes för mer än jag begärde privat. Den andra är osåld än.
 
Satte ut lite överflödiga hästgrejer på en sida för beg. saker häromdagen. Däribland ett par ridbyxor från Cavallo i mycket gott skick. Begärde 20€, ca 1/4 av nypris. I annonsen stod mått, samt hade ett foto av infolappen i byxan, och ett foto med tumstock utlagd över midjan.
En tjej hörde av sig och sa "jag kan hämta dem nu!"
Jag: är på jobbet. Kan ikväll kl 22, imorgon kl 9 och på söndag när som helst.
Hon: imorgon kl 8.30? För 15€?
Jag: 8.30 är ok, men 20€ vill jag ha.
Hon: ok.

Flash forward till i morse. Kl 7.20 ringer min telefon. Jag tänker att det är alarmet och vänder mig i sängen. 7.25 ringer det igen, jag svarar.
Köparen: jag är här nu!
jag: .....fast vi sa halv NIO.
hon: jaha!
jag: jag kommer ut.

Jag visar byxorna. Hon säger att de ser små ut.
Jag måste ha avgett en mycket mörk blick för ett ögonblick senare utbrast hon "fast jag kan nog klämma mig in i dem!"

Alltså, jag fick ju sålt byxorna, men... :rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
572
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 457
Senast: Squie
·
Kultur Jag har en oöppnad inplastad julkalender från 1985 med Trolltider. Kan den vara intressant för någon att köpa tror ni? Var hittas en...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp