Köpa egen häst eller vara medryttare.

Rouise

Trådstartare
Jag känner att jag har stannat upp lite när det kommer till hästar.

Har varit medryttare sedan jag var 14 på lite olika hästar och har alltid tyckt att vara medryttare har varit toppen. Började tröttna lite för nått år sedan, och efter att ha tjatat hål i huvet på en av mina vänner över att jag är trött på att vara medryttare och vill ha en egen häst men tiden var fel eftersom jag skulle flytta till irland och plugga om ett år, så tröttnade hon väll och hjälpte mig att hitta en foderhäst som jag kunde ha ett år, det var i oktober förra året, och jag älskade det, få bestämma själv, lägga upp träning och pyssla som jag ville men främst att känna att det är min häst.

Fick tyvärr ta bort hästen pga skada, tog direkt en annan häst över sommaren, sedan flyttade jag till Irland och här är jag nu. Flyttar hem igen i Maj och jag har börjat fundera på hur jag ska göra med hästarna.
I sommar ska jag ha samma häst som jag hade förra sommaren, en häst som verkligen betyder massor för mig, vi behövde varandra lika mycket förra sommaren, han hade inte haft det så bra hos tidigare fodervärd och behövde en hel del kärlek och rätt träning och jag behövde en häst som kunde ta bort smärta lite från foderhästen jag fick lov att ta bort. Han blev verkligen min bäbis, till hösten har jag erbjudande att fortsätta vara medryttare/kusk på honom.

Ser dock ett par "problem" dels så ska han komma ut till start och tränas inför trav, jag har sysslat med trav hela livet men senaste åren framförallt har jag mer intresse av att rida och utvecklas, komma ut och tävla lite osv. Vet inte om det kommer finnas utrymme för det, vet inte heller om jag verkligen vill träna ännu en starthäst.

Och så det som är den största faktorn. Jag vill inte vara medryttare, jag vill ha en egen häst men tiden är HELT fel, har ett år kvar på min utbildning sen ska jag försöka skaffa jobb, vad händer om jag inte får nått jobb eller måste flytta? Ska även försöka skaffa lägenhet etc, den ekonomiska biten är det som tala emot att skaffa häst.

Så istället för att tjata hål i huvet på vännerna så klagar jag lite här istället. Nån som har varit i samma sits? Nån som kan påminna mig och varför det är underbart att vara medryttare, eller nån som kan tala om för mig att det är FEL att köpa häst i min situation!
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Hur gärna man än vill så kan man faktiskt inte skaffa en häst om man inte har pengar.

Ett alternativ är ju att försöka hitta en häst där du kan utveckla ridningen mer och kanske tävla tills du kan köpa en egen. Man kan ju se det som ett träningsår :)
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Jag är säker på att det skulle gå ekonomiskt, men det skulle bli tjat, men jag är inte helt utan pengar heller, skulle aldrig skaffa hästen utan att ha en rejäl buffer, vilket är något som jag har, men det är att få månadskostnaden att gå runt som jag oroar mig för framförallt då för hur framtiden ser ut efter att jag har gått klart utbildningen. Men du har helt klart rätt det går inte att skaffa häst med osäker ekonomi!

Jo tanken har slagit mig, problemen är väll att jag inte riktigt vet vart jag ska kunna hitta en sådan häst, Vill gärna kunna träna för tränare etc, rida en hyfsat utbildad häst som jag kan utvecklas med, och inte först utbilda sen eventuellt tänka på tävling. För det är så det har sett ut, antingen får man mer än gärna träna men då är det en bra bit tills själva tävlandet är aktuellt för att hästen är för outbildad eller så finns det en utbildad häst men då vill ägaren själv träna och tävla. Och jag känner att jag inte har nån större lust att ännu en gång utbilda en häst åt nån annan igen. Men får hålla ögonen öppna, kanske dyker det upp nått guldkorn!

Samtidigt känner jag att om jag ändå ska vara medryttare så borde jag hålla mig till varmblodet, dels för att jag känner lite skyldighet mot ägaren där men mest för att jag älskar hästen, även om han kanske inte är exakt det jag söker efter.
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Kanske en foderhäst detta år, någon som mera motsvarar det du vill ha ut av ridningen. En som du kanske skulle ha möjlighet att köpa sedan när du vet mera hur framtiden ser ut. På så vis ser du ju hur bra pengarna räcker, och hur bra ni passar ihop. Då har du heller inte samma press som med en egen häst, eftersom du kan lämna tillbaka den nästa år om det ser skralt ut med jobb eller om du måste flytta.
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Det är inget dumt förslag, det jag undrar är dock om hästägaren skulle vara intresserade av en sådan deal?

skulle hästägare låna ut en häst till någon som säger att det eventuellt kan bli problem ekonomiskt framöver?
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Jag tror att det är viktigt att vara ärlig i såna här fall. Gör kontrakt års-/halvårsvis, och förklara hur din situation är/kan bli. Det kan ju avskräcka en del, men samtidigt tror jag nog att flera kan förstå, det är ju ingen ovanlig situation du är i :)
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

skulle hästägare låna ut en häst till någon som säger att det eventuellt kan bli problem ekonomiskt framöver?

Det beror nog helt på vilken hästägare, häst och situation som råder. Om jag tex behövde hjälp att träna och hålla igång en häst skulle jag kunna chansa om jag kände att det var rätt person och rätt förutsättningar i övrigt förutsatt att min egen situation var sådan att jag kunde ta tillbaka hästen utan större problem. Dvs om jag hade eget stall, lösdrift eller annat där det inte är nån katastrof om hästen blir stående i väntan på min egen tid eller möjlighet att hitta nån annan.

Som det ser ut för mig nu däremot där man har en stallhyra på över 3000 kr bara för förvaringen, i viss mån kö för att få plats etc så skulle jag vilja ha en mer hållbar lösning. Man vill ju inte bli stående med häst utan stallplats tex.
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Det finns säkert en del hästägare, som vill låna ut sin häst på foder ett år eller två bara. Kanske för gradvitet, studier utomlands, utbildning/studier i Sverige men med för tajt ekonomi... Var bara ärlig; du studerar nu och har ett år kvar, och är inte säker på att ekonomin kommer att gå runt för att ha häst efter utbildningens slut.
 
Sv: Köpa egen häst eller vara medryttare.

Du kan inte tänka dig att bli delfodervärd då?

Hitta en häst som kan hjälpa dig att utvecklas samtidigt som du har en ägare att bolla kunskaper med och eventuellt hjälpa dig framåt.
Då får du dessutom (beroende på hur man lägger upp det med ägaren) chans att påverka träning och så vidare samt få tillgång till hästen en viss del. Stå för en del av ansvaret så att säga.

Hästen jag rider är jag delfodervärd på. Tillsammans med ägaren så kommer vi överens om hur träning ska läggas upp, om det behövs ändras i foderstaten osv. Jag har rätten att komma och påverka saker som rör hästen med andra ord samtidigt som jag inte står med det yttersta ansvaret och kan, när det inte längre är hållbart, säga ifrån mig hästen.

Jag tycker det är guld!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 630
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 403
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp