Bukefalos 28 år!

Köpa häst med samma morfar och farfar, inavel.

Den frågan tycker jag är helt rimlig att ställa sig eftersom en del sjukdomar debuterar senare som du skriver. Det är alltså statistiskt sett en något förhöjd risk, men det går inte att veta hur det kommer att falla ut på individnivå. En generation kusingifte är ju acceptabelt, men inte två, bland människor - som jämförelse.
Precis och jag har ju inte stamtavla längre tillbaka i tiden. Jag har försökt få fram farfarsfars och morfarsfar stam, men inte hittar någonting.

Det är ju omöjligt att säga om det är mer inavel längre bak, så att säga.

Sen kanske jag är lite överkänslig mot just detta eftersom jag själv kommer från en liten by där ”alla är släkt med alla” och fått se inavelns konsekvenser på nära håll. En del av mina egna fysiska problem är just på grund av inavel så jag är själv jättenoga med inavelsgraden och skulle exempelvis aldrig köpa en katt utan stamtavla, eller med högre inavelsgrad än 3%.
 
Precis och jag har ju inte stamtavla längre tillbaka i tiden. Jag har försökt få fram farfarsfars och morfarsfar stam, men inte hittar någonting.

Det är ju omöjligt att säga om det är mer inavel längre bak, så att säga.

Sen kanske jag är lite överkänslig mot just detta eftersom jag själv kommer från en liten by där ”alla är släkt med alla” och fått se inavelns konsekvenser på nära håll. En del av mina egna fysiska problem är just på grund av inavel så jag är själv jättenoga med inavelsgraden och skulle exempelvis aldrig köpa en katt utan stamtavla, eller med högre inavelsgrad än 3%.
Är inte släktingarna reggade i World Fengur?
 
Just Island är ju lite speciellt eftersom hästarna redan kan räknas som kraftigt inavlade. De har inte fått några gener utifrån på över tusen år, och de har haft massdöd av individer vid flera tillfällen. Efter något av alla vulkanutbrott var det väl bara några hundra hästar kvar.

Ändå är det en väldigt frisk ras som lever länge. Sjukliga individer har inte klarat sig helt enkelt. Så jag skulle bedöma det som extremt osannolikt att det skulle dyka upp något problem med stoet vi talar om, som kan kopplas till inavel på något sätt.

Brasklapp för om båda föräldrarna är har silvergenen, och stoet då blivit homocygot för silver. Dessa hästar kan få problem med synen, men det beror tekniskt inte på inaveln utan det är de specifika genen som är problemet.
 
Morfar och farfar samma hingst = halvsyskonparning = inavelsgradsökning 12,5 %, inte 25 %. Det sistnämnda blir det vid helsyskonparning.

Hästen är vuxen och om det är en frisk individ nu skulle jag inte oroa mig. Om det inte finns några rasbundna sjukdomar som debuterar sent i livet.

Om stoet hypotetiskt ska gå i avel kan inaveln brytas genom att använda en hingst som är obesläktad. Då blir inavelsgradsökningen på nästa generation 0 % (beroende antalet generationer man räknar på, i hundvärlden ofta fem). Det som definitivt är viktigt vid ev avel är att undvika den hingst stoet själv är inavlad på samt de som ligger nära i hans stamtavla - om det nu går att hitta vilka de är.
 
Precis och jag har ju inte stamtavla längre tillbaka i tiden. Jag har försökt få fram farfarsfars och morfarsfar stam, men inte hittar någonting.

Det är ju omöjligt att säga om det är mer inavel längre bak, så att säga.

Sen kanske jag är lite överkänslig mot just detta eftersom jag själv kommer från en liten by där ”alla är släkt med alla” och fått se inavelns konsekvenser på nära håll. En del av mina egna fysiska problem är just på grund av inavel så jag är själv jättenoga med inavelsgraden och skulle exempelvis aldrig köpa en katt utan stamtavla, eller med högre inavelsgrad än 3%.
Om du har hästens fulla namn (inkl gårdsnamn) och/eller registreringsnummer så ska du kunna hitta stammen även längre bak (i Word Fengur)
 
Är priset rätt, hästen är rätt, hästen går igenom besiktningen - Ja då hade jag utan problem köpt hästen.

Hade jag sedan valt att vilja avla (chansen finns ju) så väljer man hingst utifrån det man alltid gör, Stoets egna stam, stoets egenskaper osv...
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa en ny häst och hade tänkt att testa lyckan genom olika försäljningstall. så jag vill veta vad ni tycker om denna...
Svar
6
· Visningar
1 376
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp