Bukefalos 28 år!

Jag har tänkt så mycket och är så nervös. Lägger tilll den ”viktigaste” delen, magkänslan. Känns magkänslan rätt är det värt att ta det vidare med alla besiktningar och kontakta en till mäklare redan imorgon och räkna på renoveringar osv. Känns magkänslan inte rätt är det inte värt att gå vidare.
Då så frågar jag igen.

Vem äger marken?
 
TS har väl svarat på det tidigare i tråden.
Jag hittar faktiskt inte själva ägandet.
Det som jag hittat är att föreningen "har marken".
Om det är ett stort gemensamt arrende eller ett ägande tycker inte jag framgår.

Det spelar ju massor av roll om ett medlemskap i föreningen innebär ett delägande i marken eller inte.
Jag har sett hela fritidsområden försvinna när markägaren har velat använda marken till annat.
Många av de små husen gick då att hämta gratis för avflyttning.
 
Det är jätte bra att få veta vad man ska hålla koll på. Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus. Jag antar att det som kan hända att jag står med flera renoveringar som är jätte dyra och jag måste flytta och förlorar massor av pengar.

Men det behöver väl inte bli så, det kan väl gå bra ändå? Om jag fixar det som jag måste enligt protokollet?
 
Det jag vet är att marken ägs av en ekonomisk förening
Marken ägs av fritidsstugföreningens ekonomiska förening. Husen står på ofri grund, så man köper byggnaden men inte tomten/del av marken när man köper det.
Området är detaljplanelagt, med max byggyta på 70 kvm boyta för de flesta "tomter" och max 150 kvm för ett fåtal tomter.
 
Det är jätte bra att få veta vad man ska hålla koll på. Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus. Jag antar att det som kan hända att jag står med flera renoveringar som är jätte dyra och jag måste flytta och förlorar massor av pengar.

Men det behöver väl inte bli så, det kan väl gå bra ändå? Om jag fixar det som jag måste enligt protokollet?
Du behöver göra en egen besiktning, läs länkarna jag la in tidigare. Om det t ex visar sig vara fel på taket så får du ingen hjälp av varesig säljaren, dennes försäkring eller din egen försäkring eftersom det inte är besiktigat.
 
Det är jätte bra att få veta vad man ska hålla koll på. Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus. Jag antar att det som kan hända att jag står med flera renoveringar som är jätte dyra och jag måste flytta och förlorar massor av pengar.

Men det behöver väl inte bli så, det kan väl gå bra ändå? Om jag fixar det som jag måste enligt protokollet?
Det är inte förödande och livsfarligt men du kommer stå lite ensam om det är något som inte är som det ska. Dvs ingen förening i ryggen. Det mesta går ju att laga och fixa med (kolla bara Öfvergårds nya program med ödehusen). Däremot finns det vissa saker man ska vara extra försiktig med om man inte är redo att stå där med för mycket brådskande arbeten. Vet du att takomläggning är läge för om.. säg 10 år och badrum om 15 år, då finns det möjlighet att planera och ta det i lugn och ro och göra fint på ytskikten. Behöver du göra båda dessa omgående samtidigt som du hellre hade velat få bort de spygröna tapeterna/köksluckorna osv kan man ledsna lite. Poängen är att man behöver vara förberedd helt enkelt. Vet du att du ska förvänta dig brådskande renoveringar för.. säg 300' kan du kanske lösa det med ett extra lån/nedsatt pris och få det gjort direkt. Står du där utan några medel och möjlighet att låna när det börjar droppa in genom taket är det lite svettigt.

Det gäller helt enkelt att förbereda sig på det som går för att inte få överraskningar man borde ha räknat ut skulle komma. På så sätt kan man förhoppningsvis slippa både dåliga affärer, överraskningar och att behöva flytta för att pengarna inte räcker.

Jag håller tummarna för att det är ditt drömhus och att renoveringar etc är hanterbart!
 
Det är jätte bra att få veta vad man ska hålla koll på. Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus. Jag antar att det som kan hända att jag står med flera renoveringar som är jätte dyra och jag måste flytta och förlorar massor av pengar.

Men det behöver väl inte bli så, det kan väl gå bra ändå? Om jag fixar det som jag måste enligt protokollet?
Nej det är härligt att bo i hus! Vi har köpt hus flera ggr visst har det dykt upp saker som vi behövt fixa men det är värt det för att ha ett eget hus!
Vi har båda tummen mitt i handen och inga hantverkskontakter men vi har löst problemen efterhand och vi har inte haft något krav på att allt ska vara perfekt. Ibland har vi fått leva några år med sämre standard för vi har inte haft råd men det har alla gånger varit värt det!
(Se upp med mögel och fukt bara för det går inte att leva med. )
 
Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus.
Ja när det står på ofri grund så är det så.
Om det går fel så är risken att man står med en väldigt dyr hög med brädor.
Det finns inte heller någon möjlighet att låna till reparationer på huset.

Jag är mycket modig när det kommer till fastighetsaffärer, men köpa hus på ofri grund skulle jag inte göra.
 
Ja när det står på ofri grund så är det så.
Om det går fel så är risken att man står med en väldigt dyr hög med brädor.
Det finns inte heller någon möjlighet att låna till reparationer på huset.

Jag är mycket modig när det kommer till fastighetsaffärer, men köpa hus på ofri grund skulle jag inte göra.
Ska man var petig så är det ingen fastighetsaffär när man köper en byggnad på ofri grund. Jag förstår att du vet det, men så att det blir tydligt. Ett hus på ofri grund är att köpa lös egendom, man får inte lagfart och man tappar möjligheten att inteckna för lån. Man kommer dock inte undan fastighetstaxering av byggnaden.

Jag skulle kunna köpa en byggnad som lös egendom, förutsatt att den var flyttbar och en byggnad värd att kunna flytta.
 
Ska man var petig så är det ingen fastighetsaffär när man köper en byggnad på ofri grund. Jag förstår att du vet det, men så att det blir tydligt. Ett hus på ofri grund är att köpa lös egendom, man får inte lagfart och man tappar möjligheten att inteckna för lån. Man kommer dock inte undan fastighetstaxering av byggnaden.

Jag skulle kunna köpa en byggnad som lös egendom, förutsatt att den var flyttbar och en byggnad värd att kunna flytta.
Vilken jättebra beskrivning.
Den är verkligen värd att komma ihåg.
 
Klart du kan använda mäklaren, men jag ser ingen uppenbar fördel med att använda just den mäklaren för att sälja ditt. Det bästa är alltid att träffa 2-3 mäklare för värdering för då kan man också förhandla provision.
När jag skulle sälja gården tog jag in anbud från flera mäklare.

Två var helt olämpliga. En kom i kostym och blanka lågskor - till en lerig stallbacke. Han var ytterst besvärad av att behöva gå på tomt och marker. En annan satte igång att mansplaina mig hur man gör när man säljer nåt
Det blev ingen av dem. :D

Samma med mäklaren när jag köpte huset jag bor i. Jättemärklig.. satt och raljerade över advokater vid kontraktsskrivningen. Tills säljaren nämnde att hans dotter är advokat...
 
Ja när det står på ofri grund så är det så.
Om det går fel så är risken att man står med en väldigt dyr hög med brädor.
Det finns inte heller någon möjlighet att låna till reparationer på huset.

Jag är mycket modig när det kommer till fastighetsaffärer, men köpa hus på ofri grund skulle jag inte göra.

+ @Sedna

Jag håller med er om att det är viktigt att man förstår vad det är man köper, men det innebär också att det finns "grader i helvetet" på det som ryms inom ofri grund. I detta fall verkar det vara föreningen som äger marken, och jag tänker att man kan utgå ifrån att föreningen har som målsättning att de boenden ska kunna bo kvar. Det är en stor skillnad mot en ofri grund där markägaren är en helt skild part, t ex en markägare med ett ekonomiskt egenintresse där det är betydligt större risk att markägaren en dag vill använda marken till något annat.
 
Det är jätte bra att få veta vad man ska hålla koll på. Men det låter som att det är livsfarligt och förödande att köpa hus. Jag antar att det som kan hända att jag står med flera renoveringar som är jätte dyra och jag måste flytta och förlorar massor av pengar.

Men det behöver väl inte bli så, det kan väl gå bra ändå? Om jag fixar det som jag måste enligt protokollet?

Ja det kan gå bra, eller åt helvete. Och tänker att det är just din egen comfort zone du måste utgå ifrån, och den kan ingen annan avgöra än du själv.

Det ÄR en risk att köpa hus och stå med allt ansvar själv, det går inte att komma ifrån. Har man mycket pengar, stor egen kunskap och förmåga (inklusive verktyg och tillgång till material) eller kontakter som har det så är det faktorer som gör att man kan anta att man kommer att kunna hantera det som händer utan att man går under själv. Antingen ekonomiskt för att man tvingas sälja med förlust eller i värsta fall med lån kvar, eller mentalt för att det lätt blir övermäktigt för en när man inser att man inte kommer att reda ut situationen. Ett sätt att minska risken för en är att besikta och ta reda på så mycket som möjligt innan köp (glöm inte att kolla så att det t ex inte finns planer på att bygga en väg eller järnväg genom området...), så att man kan bedöma sin egen förmåga att hantera det som är känt att det kommer och det som eventuellt kan dyka upp. Ingen kan veta vad som händer i framtiden, men en riskbedömning kan man göra.

Till syvende och sist är det dock din egen riskbekvämlighet som behöver avgöra. Vilka ekonomiska marginaler kommer du att ha med dig in i affären, vilken grad av stress är du bekväm med för egen del och vilket nätverk har du runt dig. Och det finns faktiskt folk som gärna satsar och är helt okej med att det ibland inte blir som önskat. Som inser att man kan gå med ekonomisk förlust om det skiter sig, men att drömmen ändå var värd att testa. Och jag tänker att det är okej att man i livet ibland tar risker, bara man är medveten om det och är okej med att ta konsekvenserna om risken faller ut.
 
Åh, jag älskade huset ❤️ När man kom in där kändes det bara rätt. Förutom några få saker som jag funderade på. Jag vill fixa en duschkabin och istället för den lilla tvättmaskinen köpa en som både är tvätt och tumlare. Handfatet var väldigt litet men det och något litet mer i var det enda som jag inte tyckte om helt. Allt annat var perfekt, en matplats med plats för många gäster, stor vardagsrum, ett tv-rum. Ett gigantiskt sovrum och när man vaknar var det stora fönster och en dörr rakt ut på balkongen med fantastisk utsikt. Det finns en pool också och ett växthus som ser helt nytt ut. Det fanns flera små pergolor, utöver altanen ytterligare en matplats under tak. En verkstad och 2 stora bodar att förvara saker i. En bod så stor att man skulle kunna ha en gäststuga där och en egen rikigt gammal brunn som man kanhämr upp. Vatten ur med en hink. Parkeringen ligger på sidan av vägen och man ser knappt huset på grund av skogen så man får gå på en stig dit. När träden tappar löven syns nog huset.

Det fanns några små saker som att handfatet var väldigt litet men det är i det stora hela inget stort problem.

Har lagt ett bud och jag tror mäklaren väntar på svar från den andra killen som var där igår för han ska kolla med säljarna redan ikväll. Vill inte skriva siffror men la så klart under utgångspriset eftersom mäklaren förklarade att det just här just nu finns många små lägenheter så min har tappat ca 20% i värde.

Mamma och pappa tycker också det är jätte fint. Första huset där vi alla tre varit överens om att det här är det rätta huset för mig.

Kollade upp med min farbror hur allt fungerar gjorde vi också och räknade på lagfart och sånt.
 
Åh, jag älskade huset ❤️ När man kom in där kändes det bara rätt. Förutom några få saker som jag funderade på. Jag vill fixa en duschkabin och istället för den lilla tvättmaskinen köpa en som både är tvätt och tumlare. Handfatet var väldigt litet men det och något litet mer i var det enda som jag inte tyckte om helt. Allt annat var perfekt, en matplats med plats för många gäster, stor vardagsrum, ett tv-rum. Ett gigantiskt sovrum och när man vaknar var det stora fönster och en dörr rakt ut på balkongen med fantastisk utsikt. Det finns en pool också och ett växthus som ser helt nytt ut. Det fanns flera små pergolor, utöver altanen ytterligare en matplats under tak. En verkstad och 2 stora bodar att förvara saker i. En bod så stor att man skulle kunna ha en gäststuga där och en egen rikigt gammal brunn som man kanhämr upp. Vatten ur med en hink. Parkeringen ligger på sidan av vägen och man ser knappt huset på grund av skogen så man får gå på en stig dit. När träden tappar löven syns nog huset.

Det fanns några små saker som att handfatet var väldigt litet men det är i det stora hela inget stort problem.

Har lagt ett bud och jag tror mäklaren väntar på svar från den andra killen som var där igår för han ska kolla med säljarna redan ikväll. Vill inte skriva siffror men la så klart under utgångspriset eftersom mäklaren förklarade att det just här just nu finns många små lägenheter så min har tappat ca 20% i värde.

Mamma och pappa tycker också det är jätte fint. Första huset där vi alla tre varit överens om att det här är det rätta huset för mig.

Kollade upp med min farbror hur allt fungerar gjorde vi också och räknade på lagfart och sånt.
Lagfart. Får man verkligen det när huset står på arrendetomt?
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 564
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp