Bukefalos 28 år!

Köpa kyckling...?

MissFideli

Trådstartare
Efter att ha sett en video på hur vissa kycklingar hanterades innan slakt så har jag inte kunnat köpa. Finns det kyckling att köpa som är slaktad på ett någorlunda "okej" sätt?

Och nej, vegan är inget alternativ för mig just nu.
 
Efter att ha sett en video på hur vissa kycklingar hanterades innan slakt så har jag inte kunnat köpa. Finns det kyckling att köpa som är slaktad på ett någorlunda "okej" sätt?

Och nej, vegan är inget alternativ för mig just nu.

Det är väl om man känner någon som har kycklingar och slaktar? Eller gårdsbutiker kanske är mer djurvänliga i sin slakt? Jag vet faktiskt inte :(
 
Jag klarar heller inte att köpa. Dock ska du inte tro att grisar och kor har det bättre.

Min mor brukar köpa lamm, gris och nöt av bönder som bor nära. Hör du dig för runt omkring borde du kunna finna några. Mamma blev erbjuden att vara med på slakten men tackade nej.

Höns har hon själv och äter upp tupparna när dom börjar bråka, annars slåss de till döds.
 
Bra fråga. Här slutade vi med kyckling för flera år sedan. Maken äter på restaurang ibland men jag tror att han snabbt fann sig i att jag inte vill att vi har sånt här.

Jag har sagt att om en jag känner med en trevlig miljö för fåglar slaktar fågel på ett sjysst sätt så visst, absolut. I övrigt är det nej tack. Det kommer inte innanför dörren här. Jag hoppas lite att mamma ska be oss att komma och hämta hos henne men det har inte hänt än :p
 
Efter att ha sett en video på hur vissa kycklingar hanterades innan slakt så har jag inte kunnat köpa. Finns det kyckling att köpa som är slaktad på ett någorlunda "okej" sätt?

Och nej, vegan är inget alternativ för mig just nu.
Uää! Jag håller med. Kyckling är snuskigt. Vi äter ca 75% "närslaktat" kött. Det skulle verkligen varit toppen att kunna utöka det med kyckling också. Jag skulle aldrig äta kyckling om inte min man tjatade om det.
 
Vi köper hel majskyckling (som min partner får dela, jag har svårt för det) från nån mindre producent och ibland av bekant med höns.
Jag är inte så petig som jag önskar när jag äter ute, men väljer ofta vegetariskt eller fisk/skaldjur om det finns.
Bor i hipstermekka så de flesta kycklingar här kommer med dopintyg, namnbricka och stamtavla till hiskeliga priser.
 
Just kyckling, kalkon och gris är de köttdjur som generellt sett har det allra sämst och inte har det bra ens i Sverige (krav-grisar verkar dock ha det bra utifrån vad jag sett om dem). Om någon vill undvika att stötta dålig djurhållning är det alltså kött från de djuren som bör undvikas, och sedan är det lämpligast att köpa kravmärkt/ekologiskt kött av gräsbetande djur eller äta kött från vilt.

(Notera att jag snackar om kött som köps i butik. Det finns ju gårdar som föder upp och slaktar samt säljer själva så att köparen verkligen kan se hur köttdjuren haft det)
 
Vi har en kycklingproducent här i södra Dalarna som har en helt ok djurhållning.
Kycklingarna är 3-4 månader gamla när de slaktas, och det utförs hemma på gården av samma människa som tagit hand om dem =minimal stress.

Priset är väldigt mycket högre än vanlig kyckling. Men vi har valt att enbart köpa kyckling därifrån och ser kyckling som lyxmat numera.
 
Gas tycker jag verkar vara en bra bedövningsmetod, har för mig att nåt svenskt slakteri använder det men minns tyvärr inte vilket.
Vad är det du har sett på film? Var är det ifrån och hur gammalt är klippet?
 
Just kyckling, kalkon och gris är de köttdjur som generellt sett har det allra sämst och inte har det bra ens i Sverige (krav-grisar verkar dock ha det bra utifrån vad jag sett om dem). Om någon vill undvika att stötta dålig djurhållning är det alltså kött från de djuren som bör undvikas, och sedan är det lämpligast att köpa kravmärkt/ekologiskt kött av gräsbetande djur eller äta kött från vilt.

(Notera att jag snackar om kött som köps i butik. Det finns ju gårdar som föder upp och slaktar samt säljer själva så att köparen verkligen kan se hur köttdjuren haft det)

Lägger till fisk. Av nån konstig anledning verkar många få för sig att fisk är bättre om man tänker på djurets lidande.
 
@Hyacinth Majskyckling, är inte det ett hittepå? Majs är ju inte direkt det naturligaste för en kyckling att äta... Känns som nått som ska låta bra så att folk tycker att det verkar vettigt och köpa just den varan.

Majs är ett spannmål, inte konstigare än korn t ex. Den största skillnaden är att färgen blir lite mer tilltalande och att man kan sälja den dyrare under det namnet :p
 
Att köpa bra kyckling i vanlig matbutik lär vara helt uteslutet tyvärr. Försök hitta nån med höns och bli kompis med dem :p
Jag köper ibland kyckling när jag äter ute osv (typ 3 ggr om året eller nått), men här hemma har vi egna höns (och gäss, ankor, kaniner...) som vi slaktar och äter. Ett mål vi har är att allt vår kött ska vara härifrån. Då vet jag att djuren har det bra och att avlivningen går snabbt och effektivt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 647
Senast: Myrten
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 382
Senast: farin
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 640
Senast: cili
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 642
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp