Bukefalos 28 år!

Köpa kyckling...?

Odlingen sker extremt storskaligt och påverkar både människor och miljö.
WWF är ju inte opartiska, men jag tycker det är intressant.

http://www.wwf.se/vart-arbete/ekolo...marknader/1551375-soja-en-viktig-proteinkalla
Med tanke på att soja dessutom innehåller ämnen som liknar östrogen är det heller inte bra att äta för mycket soja. Tex vet man att män som äter mycket soja kan utveckla bröst och få erektionsproblem, vilka helt försvinner när de slutar äta soja.
http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Nu har jag ingen källa på det, men förr sa man på Irland att dräktiga djur eller djur man ville få dräktiga inte skulle äta soja. Jag har själv inte gjort några studier i ämnet, men jag vet att många på Irland inte ger sina avelsston soja, trots att det anses vara ett bra fodermedel för proteinets skull. I Sverige har jag inte mött samma åsikt.
 
Jo, men som det står där används ju det mesta till djurfoder. Den soja jag (och de flesta veganer i Sverige iaf) äter kommer från Europa och USA, inga regnskogsområden och odlingen är inte värre än det mesta annat.
85% av all soja producerad i USA är GMO. Jag är inte helt emot GMO för jag tycker att det för mycket gott med sig också, men i det stora hela vet vi inte vilken miljöpåverkan det har heller.
 
85% av all soja producerad i USA är GMO. Jag är inte helt emot GMO för jag tycker att det för mycket gott med sig också, men i det stora hela vet vi inte vilken miljöpåverkan det har heller.

Man får leta rätt ordentligt för att hitta GMO soja i Sverige. Jag har nog aldrig ätit det.

(Alltså i veganska produkter, hur det är med GMO soja i djurfoder vet jag inte.)
 
Med tanke på att soja dessutom innehåller ämnen som liknar östrogen är det heller inte bra att äta för mycket soja. Tex vet man att män som äter mycket soja kan utveckla bröst och få erektionsproblem, vilka helt försvinner när de slutar äta soja.
http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/

Nu har jag ingen källa på det, men förr sa man på Irland att dräktiga djur eller djur man ville få dräktiga inte skulle äta soja. Jag har själv inte gjort några studier i ämnet, men jag vet att många på Irland inte ger sina avelsston soja, trots att det anses vara ett bra fodermedel för proteinets skull. I Sverige har jag inte mött samma åsikt.

"Det finns två fallstudier där män har ätit 12 respektive 14 portioner soja per dag (motsvarar 30-35 dl sojamjölk per dag) under lång tid och då utvecklat förstorade bröst respektive erektionsproblem6,7. När sojakonsumtionen drogs ner till normal nivå upphörde symptomen. Dessa fall är unika och väldigt ovanliga. Kliniska studier med soja och höga koncentrationer av isolerade isoflavoinoider har inte visat några negativa hälsoeffekter hos män12–14. Tvärtom, ett ökat intag av sojaprodukter som tofu och sojamjölk minskar troligen risken för prostatacancer15."

"Soja är ett av de mest studerade livsmedlen och majoriteten av studierna inom området visar att soja har en hälsofrämjande effekt. Soja skyddar troligen mot bröstcancer och prostacancer och har en kolesterolsänkande effekt"

En blandkostare behöver knappast oroa sig för att äta för mycket soja.
 
Känns lite snett att en diskussion som handlar om hållningen av kyckling leder vidare till allt som är dåligt med att äta soja. :down:

Förstår inte tanken att kycklingen måste bytas ut mot något. Det är väl bara att låta bli att äta kyckling? Soja också, om man av någon orsak inte gillar det.
 
En vanlig kyckling blir färdig på 5 veckor, en KRAV-kyckling på 10 v. men är då kanske 50 % större, en egenuppfödd av lantraser behöver ca. 30 veckor hos oss. Smaken är som natt och dag mellan de man köper och de man föder upp själv, det är ett helt annat kött.
 
Känns lite snett att en diskussion som handlar om hållningen av kyckling leder vidare till allt som är dåligt med att äta soja. :down:

Förstår inte tanken att kycklingen måste bytas ut mot något. Det är väl bara att låta bli att äta kyckling? Soja också, om man av någon orsak inte gillar det.

Ja, och det är märkligt att samma tradiga argument emot soja (i veganprodukter) dras upp om och om igen trots att det är lätt att googla fram att de är felaktiga. Det är som att folk verkligen måste hitta orsaker att inte äta soja. Det är ju fritt att låta bli, men ge fan i att sprida myter liksom.
 
En blandkostare behöver knappast oroa sig för att äta för mycket soja.
Inte särskilt många veganer heller. (Särskilt inte här där det finns mycket havreprodukter.) Det där med östrogen och soja är lite som antivaccin och liknande. På en middag en gång gick en av gästerna igång om hur jag borde akta mig för soja och drog en historia om hur dåligt hon själv hade mått av det. Det var humörsvängningar och mensvärk och bla bla som absolut berodde på allt östrogen hon fick i sig från sojan. Jag frågade försiktigt om hon hade använt något preventivmedel vid tillfället och hon svarade glatt att hon hade ätit p-piller. :banghead:
 
Inte särskilt många veganer heller. (Särskilt inte här där det finns mycket havreprodukter.) Det där med östrogen och soja är lite som antivaccin och liknande. På en middag en gång gick en av gästerna igång om hur jag borde akta mig för soja och drog en historia om hur dåligt hon själv hade mått av det. Det var humörsvängningar och mensvärk och bla bla som absolut berodde på allt östrogen hon fick i sig från sojan. Jag frågade försiktigt om hon hade använt något preventivmedel vid tillfället och hon svarade glatt att hon hade ätit p-piller. :banghead:

Nä, inte veganer heller. Jag är väl dock en av dom som är medveten om att jag behöver tänka lite iaf (är dock inte rädd för soja och äter en hel del av det). Men som argument i en tråd där förslaget var att byta ut kyckling mot soja blir det ju helt obegripligt.
 
En vanlig kyckling blir färdig på 5 veckor, en KRAV-kyckling på 10 v. men är då kanske 50 % större, en egenuppfödd av lantraser behöver ca. 30 veckor hos oss. Smaken är som natt och dag mellan de man köper och de man föder upp själv, det är ett helt annat kött.
Instämmer i att smaken är helt annorlunda!
 
Men alltså, citat från din länk: "Huvuddelen av den soja som produceras används till djurfoder vid produktion av kött, mjölk och ägg samt vid odling av fisk. Den ökande konsumtionen av kött är den enskilt viktigaste orsaken till den snabba expansionen av odlingen." Det är inte oumph och tofu det handlar om.

Nej, men kontentan är att all storskalig odling oavsett om det är höns eller soya är skadlig på något sätt. En del mer, en del mindre. En del har vi runt hörnet, annat i en före detta regnskog.

Jag försöker se till att vi äter bra och varierat fast vi inte är fallfruktsveganer.
Ibland blir det bättre, ibland sämre. Men i och med att vi äter kyckling försöker jag välja den bästa kycklingen jag kan. Vi köper mycket skadade grönsaker om annars skulle slängas, vi källsorterar och anstränger oss.

Jag hävdar att det är mer ett producentansvar än konsumentansvar att tillhandahålla bra varor.

Sverige generellt är bra, men jag tycker det är synd när butikernas egna varor fullständigt tar över sortimenten.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
OT men...

Ett alternativ till kycklingen som man kan använda i kycklingrätter är kanin!

Jag har lyckan att ha en köttproducent i granngården. Hennes kött är gott och jag vet hur de har det medan de lever och jag ser var maten produceras (familjens åkrar) och äter och njuter med gott samvete.

Kanin är gott. Dessutom är de väldigt effektiva grovfoderomvandlare. Jag fick en jämförelse hur mycket vallfoder det behövs för ett kilo nötkött resp. ett kilo kaninkött och blev rätt förvånad.
 
Jag har JÄTTEJÄTTEsvårt för kyckling sedan jag var ute på ett antal slaktkycklinggårdar och äggårdar för ett par år sedan (i jobb, följde med en kollega som granskade energianvändningen). Ägghöns gasas ihjäl/gasbedövas på gården och mals ner av en portabel kvarn (som kommer i lastbil) till biomal. När de levt i knappt ett år. Angående majskycklingar så lever de lite längre (kanske 40 dagar mot de konventionellas 31 dagar), men precis lika trångt som konventionella så de har det nog sämre i längre tid trots allt :( Ekologiska svenska slaktkycklingar får danskt eko-foder, för det odlas för lite ekofoder i Sverige för att räcka till hönsen. De konventionella svenska får svenskt foder. Jag var inne i ett slaktkycklingstall större än ett ridhus, där de var som en tät matta över golvet, man såg inte spånet liksom. OCH DET ÄR GODKÄNT! Och då hade de 9 dagar kvar att leva och växa. Kalkoner (Ingelsta Kalkon exempelvis) har det precis lika dåligt.


Det är ju inget som är direkt hemligt. På svenskfågel.se så står det om hur slakt av kyckling går till och det finns bilder som visar hur kycklingarna har det också.

Här är tex en bild på vad jag förstår att är "insamlingsmaskinen" som "samlar upp" alla kycklingar när de ska till slakt:
getimage.aspx

"Med lastmaskinen blir djuret aldrig fängslat i motsats till förhållandet vid handlastning utan förs fram med gummifingrar upp på ett transportband. Fördelen med lastmaskinen är att den är uthållig. Risk finns att trött personal brister i uppmärksamhet och varsamhet gentemot djuren vid lastning under en längre tid, vilket inte sker med en maskin."

I en artikel på svt.se går det att hitta en bild som visar ännu tydligare hur det ser ut när maskinen är i arbete:
Kycklingar.jpg


Här är en bild som illustrerar hur kycklingarna sedan transporteras till slakt:
getimage.aspx


Sedan går det att hitta lite bilder på hur det ser ut där kycklingarna växer upp också. Det är inte mycket roligare syn det.
 
Nån som testat vegan-kassen från Årstiderna? Jag har funderat på den för att effektivisera bort en del matinköpstid.

Ang kyckling så vet jag ingen sort som känns ok att köpa, det ska vara gårdslaktat isf. Äter inte kött, men har jobbat på gård och de fjäderfä (hönor, ankor, gäss) som bodde där slaktades för hemmabruk. De gick runt och pickade på gården tills ngn ville köpa, alt ägarna ville äta upp någon av dem. Ett ganska lugnt liv. Samma med kaninerna som bodde ute i en hage. Men det var ju då inte kommersiellt heller.
 
Ja men alltså det ÄR ju inte foder. Det finns massor av foder som inte är ekologiskt men inte innehåller antibiotika. Antibiotikaanvändning är liksom en diskussion, foder en annan.

Ja och nej. Det låter helt absurbt för oss svenskar som ändå är vana vid något slags restriktioner men i de flesta andra länder används antibiotika som en fodertillsats. Vi snackar alltså hinkvis med antibiotika i pulverform. Jämför med hur vi ger mineraler till hästar. En vanlig foderstat kan ser ut ungefär så här: korn, vete, soja, diverse mineraler, olja, antibiotika, aminosyror. Antibiotika i fodret ökar tillväxten, i Sverige får vi bara ge antibiotika när det behövs pga sjukdom vilket gör att våra djur behöver bättre stallar och färre djur per kvadratmeter.
 
Jag ska för övrigt slakta en tupp idag. Jag väntar tills de kommit till ro för kvällen, går in med pannlampa och hämtar, håller i famnen och går ut till förberedd bänk, slår i huvudet för att bedöva och avblodar. Hela förloppet går på några minuter.
Resten av flocken kommer garanterat inte sakna honom, hönsen kommer att vara mycket nöjda över att slippa bli våldtagna. En av fjolårets tuppkycklingar har jag lyckats sälja men tyvärr motsvarar efterfrågan inte utbudet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 637
Senast: Myrten
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 382
Senast: farin
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 628
Senast: cili
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 642
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp