Bukefalos 28 år!

Köpa kyckling...?

Det största problemet med kyckling är att de växer så snabbt att benen inte hänger med. De hela kycklingar ni köper i affären är lika gamla som de söta dunbollar man kan få se på stadsbondgårdar. Slaktkycklingarna är så extremt avlade för tillväxt helt enkelt. Det funkar eftersom de slaktas så tidigt och eftersom de inte rör sig så mycket ändå. Ekokyckling däremot har mer utrymme att röra sig och får leva längre, då håller inte benen och fötterna för kroppens tyngd. Det finns sorter som växer lite långsammare just för ekouppfödning men de kan precis lika gärna ha de vanliga som egentligen inte är gjorda för det.

Det handlar väl om hur besprutat/icke besprutat fodret som ges. Hur mycket gifter som finns i köttet, med andra ord.

Nja, jag kan inte tänka mig att det ackumuleras spårbara mängder växtskyddsmedel i köttet. Eko är inte alls någon fin garanti för att djuren har det bättre. Mindre besprutning handlar t ex bara om att minska miljöpåverkan genom att bekämpa ogräs och skadedjur på andra (ineffektivare) sätt. Utegång behöver inte heller betyda automatiskt bättre för djuren, det finns både fördelar och nackdelar.
 
Det finns sorter som växer lite långsammare just för ekouppfödning men de kan precis lika gärna ha de vanliga som egentligen inte är gjorda för det.

Nej, de konventionella köper man in som avelsdjur från andra länder där de är genetiskt avlade. De som säljs nu i butikerna, förädlades genetiskt för flera år sedan och är enbart för konventionell odling. Det är EXTREMT stor business med genetisk finjustering på konventionella slaktkycklingar, och de matchas med exakt det foder som de ska äta.
 
Men hittar du ekologisk majskyckling som dessutom varit utegående, säger jag bara köp fö-faan. Men konventionell majskyckling är lika illa som konventionell vanlig.

Jaaa! Jag hittar det och betalar ohemult, men hellre bra och lite mindre mängd och frekvens. Man behöver inte mycket kyckling, men både BARN och DUFVA behöver proteiner för att bli mätta. Bönor ger inte samma effekt tyvärr.
 
Veganska alternativ då? Vet att TS inte var intresserad av det, men just kyckling är ju det som de flesta anser är lättast att byta ut.

Absolut, det är också bra men jag är inte så förtjust i många helfabrikat. Däremot äter vi mycket bönor, linser, svamp och liknande.
Jag var vegetarian länge och under tonåren levde jag på quorn... klarar det knappt numer, färsen är ok och används inbland annars lagar jag generellt från grunden.
 
Veganska alternativ då? Vet att TS inte var intresserad av det, men just kyckling är ju det som de flesta anser är lättast att byta ut.
Jag har försökt ibland men Quorn t.ex är verkligen långt ifrån kyckling. Jag får heller aldrig någon smak i liknande produkter. God sås serveras med papperstussar, typ. Det närmaste jag har kommit är vita bönor i currysås men det är ju rätt långt ifrån :p har du bra idéer är jag tacksam. Jag saknar kyckling ibland.
 
Jag tror inte kycklingarna bryr sig så mycket om de får ekofoder eller ej :laugh:. Alltså, när vi hade höns fick de garanterat inget ekofoder och de mådde finfint. Jag har inte så bra koll på kycklingfoder så jag undrade vad för tillsatser som var dåliga, försöker alltså inte dryga mig. För mig låter det mest som försäljningssnack med "ekofoder" för alla har fått för sig att ekologiskt = bra typ.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rott-ljus-for-kycklingkott-fran-thailand-i-nya-kottguiden

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...ar-pa-bakterier-som-antibiotika-inte-biter-pa
 
Jag har försökt ibland men Quorn t.ex är verkligen långt ifrån kyckling. Jag får heller aldrig någon smak i liknande produkter. God sås serveras med papperstussar, typ. Det närmaste jag har kommit är vita bönor i currysås men det är ju rätt långt ifrån :p har du bra idéer är jag tacksam. Jag saknar kyckling ibland.
Quorn :yuck:
Jag har ju inte ätit kyckling på över 20 år så jag är nog fel person att tipsa om vad som är mest likt. I grytor gillar jag Anammas bitar. Testade inte du Oumph? Det verkar populärt.
 
Ska man sluta äta någonting för djurens skull så ska man sluta äta kyckling.

Sen ska man komma ihåg att köper man kyckling i slaktbar ålder från någon som har trädgårdshöns eller egen lite produktion så är det inte samma tillagning på dem som på de man köper i affären. En vanlig kyckling kan du slänga in i ugnen och den kommer ut och köttet är mört och fint, men med en kyckling som är uppvuxen "mer naturligt" så blir köttet lite segare ifall man inte passar sig.
 
Quorn :yuck:
Jag har ju inte ätit kyckling på över 20 år så jag är nog fel person att tipsa om vad som är mest likt. I grytor gillar jag Anammas bitar. Testade inte du Oumph? Det verkar populärt.
Oumph är bättre men det är svårt med sojabaserat. Det verkar vara en genomgående regel att det är nästan hopplöst att marinera. Personligen är jag mest för oumph som redan är klar, där alla smaker redan finns så att säga. Själv får jag inte dit dem annat än på yttersta lagret. Matlagningen blir lite begränsad då :p
 
Oumph är bättre men det är svårt med sojabaserat. Det verkar vara en genomgående regel att det är nästan hopplöst att marinera. Personligen är jag mest för oumph som redan är klar, där alla smaker redan finns så att säga. Själv får jag inte dit dem annat än på yttersta lagret. Matlagningen blir lite begränsad då :p

Jag brukar bara marinera tofu. Anammas bitar får iaf fin smak i grytor.
 
Stora vita bönor innehåller ungefär 22% protein. Kyckling ligger på 27.

Japp, men även om BARNET äter bönor och PARTNERN också tror jag stt det blir svårt för mig att byta helt utan att de protesterar. Det vi gör är att ta mycket mindre av kött och fylla ut med minst 50% baljväxter när det funkar. Fläskkött gillar ingen av oss, så trädgårdshöns, vaktel och hipsterkyckling, och en del vilt när vi har möjlighet.
Fisk och skaldjur är något vi äter mer av, men typ odlad lax är ju inte jättekul det heller.
Överlag anser jag det svårt att handla bra mat utifrån alla aspekter man skulle vilja ta hänsyn till.
Min högsta prio är bra, näringsriktig mat och att servera mycket frukt och grönt.
Men jag kan inte ta ansvar för hela matindustrin, jag försöker så gott det går istället och väljer småskaligt när jag kan. Men mina egna hobbyodlingar lär ju tära på miljön snarare än förbättra den.
Soyaprodukter är inte heller helt okontroversiellt.
 
Det enda jag köper i kycklingväg är REKO kyckling, som nämnts tidigare. Jag tror inte att slakten skiljer sig, däremot är livsvillkoren markant annorlunda och djuren är av en mer långsamväxande ras än konventionella broilers.
I övrigt är det kött från egna tuppar och ägg från egna höns som gäller.
 
Odlingen sker extremt storskaligt och påverkar både människor och miljö.
WWF är ju inte opartiska, men jag tycker det är intressant.

http://www.wwf.se/vart-arbete/ekolo...marknader/1551375-soja-en-viktig-proteinkalla
Men alltså, citat från din länk: "Huvuddelen av den soja som produceras används till djurfoder vid produktion av kött, mjölk och ägg samt vid odling av fisk. Den ökande konsumtionen av kött är den enskilt viktigaste orsaken till den snabba expansionen av odlingen." Det är inte oumph och tofu det handlar om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 382
Senast: farin
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 608
Senast: cili
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 632
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp