Bukefalos 28 år!

Köpa kyckling...?

Ett alternativ till kycklingen som man kan använda i kycklingrätter är kanin!
Kanin är ju någonting som växer väldigt mycket också, så numer finns det ju producenter över hela Sverige. Bara här i området där jag bor har vi två slakterier som tar emot kaniner, vilket torde innebära att det äts mycket kanin. Mycket går väl till restaurangerna i Stockholm förstås, men det finns småskaliga kaninproducenter som säljer kött i de flesta områden i Sverige.

Jag har länge funderat på om jag inte ska börja med kötttkaniner, men så var det detta med att inte bli mer bunden utan ha mer frihet i livet.

Kanin är väldigt bra kött om man är rädd om miljön.
 
OT men...

Ett alternativ till kycklingen som man kan använda i kycklingrätter är kanin!

Jag har lyckan att ha en köttproducent i granngården. Hennes kött är gott och jag vet hur de har det medan de lever och jag ser var maten produceras (familjens åkrar) och äter och njuter med gott samvete.

Kanin är gott. Dessutom är de väldigt effektiva grovfoderomvandlare. Jag fick en jämförelse hur mycket vallfoder det behövs för ett kilo nötkött resp. ett kilo kaninkött och blev rätt förvånad.

Ja, det är verkligen sant! När folk frågar mig hur kanin smakar brukar jag säga att det smakar som kyckling fast godare. :)
 
Jag har länge funderat på om jag inte ska börja med kötttkaniner, men så var det detta med att inte bli mer bunden utan ha mer frihet i livet.

Kanin är väldigt bra kött om man är rädd om miljön.

Vi har skaffat köttkaniner, både för miljön och för att veta att det kött vi äter kommer från djur som haft bra liv. Eftersom vi ändå har höns är det ändå inte mer besvärligt om vi ska åka bort; om någon ändå måste hit för att titta till hönsen är det ju inte märkbart mer jobb att ge kaninerna mat och vatten. Då är det knivigare med hunden och katten.
Men det är klart, har man inte andra djur så binder man ju upp sig genom att skaffa kaniner. Ett alternativ är att lära sig slakta och sedan köpa djur i slaktfärdig ålder.
 
Kanin är ju någonting som växer väldigt mycket också, så numer finns det ju producenter över hela Sverige. Bara här i området där jag bor har vi två slakterier som tar emot kaniner, vilket torde innebära att det äts mycket kanin. Mycket går väl till restaurangerna i Stockholm förstås, men det finns småskaliga kaninproducenter som säljer kött i de flesta områden i Sverige.

Jag har länge funderat på om jag inte ska börja med kötttkaniner, men så var det detta med att inte bli mer bunden utan ha mer frihet i livet.

Kanin är väldigt bra kött om man är rädd om miljön.
Hur avlivas kaninerna?
 
Ja och nej. Det låter helt absurbt för oss svenskar som ändå är vana vid något slags restriktioner men i de flesta andra länder används antibiotika som en fodertillsats. Vi snackar alltså hinkvis med antibiotika i pulverform. Jämför med hur vi ger mineraler till hästar. En vanlig foderstat kan ser ut ungefär så här: korn, vete, soja, diverse mineraler, olja, antibiotika, aminosyror. Antibiotika i fodret ökar tillväxten, i Sverige får vi bara ge antibiotika när det behövs pga sjukdom vilket gör att våra djur behöver bättre stallar och färre djur per kvadratmeter.

Du behöver inte idiotförklara mig. Hyacinth skrev att hon ville ha kyckling som ätit foder utan tillsatser, jag funderar då på om hon menar antibiotika eller nåt annat jag inte har koll på så jag frågar "vad för tillsatser?". Jag får då svaret "Jag förutsätter att den thaikyckling som används på många restauranger inte fått eko-foder." Senare fortsätter det om foder utan att antibiotika nämns.

Det tolkar jag som att diskussionen handlar om ekologiskt foder eller ej, inte antibiotika. Sen kommer också ett inlägg om gifter i kyckling som inte fått ekofoder, hur mycket gifter som finns kvar i köttet. Det är en ganska vanlig föreställning att mat som inte är ekologisk är farlig eller giftig på nåt sätt.
 
Nej, men kontentan är att all storskalig odling oavsett om det är höns eller soya är skadlig på något sätt. En del mer, en del mindre. En del har vi runt hörnet, annat i en före detta regnskog.

Snacka om att stoppa huvudet i sanden. Sådär kan man ju försvara vad som helst "all storskalig odling är minsann dåligt". Och varför tar du upp regnskog igen? De veganska sojaprodukterna människor i Sverige äter kommer inte från några regnskogsområden. Och den är inte heller GMO (om man nu har nåt emot det).
 
Snacka om att stoppa huvudet i sanden. Sådär kan man ju försvara vad som helst "all storskalig odling är minsann dåligt". Och varför tar du upp regnskog igen? De veganska sojaprodukterna människor i Sverige äter kommer inte från några regnskogsområden. Och den är inte heller GMO (om man nu har nåt emot det).

Jag försöker lite uppgivet förklara att jag försöker köpa så bra kyckling som möjligt, trädgårdshöns eller nån typ av frigående majskyckling.
Det går sådär inser jag.
Det känns mest kontraproduktivt just nu.
 
Bult (eller slag med hårt föremål) för att bedöva. Sedan avblodning som vanlig slakt. Metod beroende på om det är större eller mindre slakter antar jag.

(personligen skull jag inte vilja bulta ett så litet huvud som kaninens. Risk att missa om djuret rör sig det minsta lilla)

Metoden beror också på om man har för avsikt att sälja köttet. Slag får bara användas om köttet är för husbehov.
 
Du behöver inte idiotförklara mig. Hyacinth skrev att hon ville ha kyckling som ätit foder utan tillsatser, jag funderar då på om hon menar antibiotika eller nåt annat jag inte har koll på så jag frågar "vad för tillsatser?". Jag får då svaret "Jag förutsätter att den thaikyckling som används på många restauranger inte fått eko-foder." Senare fortsätter det om foder utan att antibiotika nämns.

Det tolkar jag som att diskussionen handlar om ekologiskt foder eller ej, inte antibiotika. Sen kommer också ett inlägg om gifter i kyckling som inte fått ekofoder, hur mycket gifter som finns kvar i köttet. Det är en ganska vanlig föreställning att mat som inte är ekologisk är farlig eller giftig på nåt sätt.
Jag försöker inte idiotförklara dig så du kan vara lugn. Det jag gjorde var att utveckla svaret eftersom jag tycker det är viktigt att folk som läser den här tråden får med sig den informationen när nu antibiotika i foder kom upp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Myrten
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 381
Senast: farin
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 606
Senast: cili
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp