Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet - hur gör man?

Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nej folk verkar inte göra det! Helt sjukt för det kan ju handla om väldigt mycket pengar. Har bl a pratat med en kompis som tillsammans med sin man köpt och sålt flera lägenheter i stockholm för flera miljoner styck och de har aldrig besiktat, inte heller deras vänner som också köpt och sålt dyrt i city. En av dem råkade ut för att ha köpt en lägenhet med ett stort hål i väggen eftersom hon missat att kolla bakom en blomkruka på visningen. Och har man inte fullgjort sin undersökningsplikt kan man ju inte klaga efteråt.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Det har jag.

Med nuvarande förutsättningar dvs, blir jag sjuk eller arbetslös får jag sälja.

En sådan situation hade jag aldrig vågat sätta mig i. Vitsen med att äga sin bostad är för mig att det är billigare än att bo i hyresbostad.
En normal 1a i närområdet kostar nog mer än min boendekostnad, allt inräknat. O ettor går knappast att få tag på.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Vitsen för mig är att jag får möjlighet att bo där jag trivs istället för i ett sunkigt område i en trist förort långt från jobb och vänner, alternativt i andrahand. Jag bor billigare än i motsvarande HR men det är en bonus.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

På visningen kollar du förstås och noterar det du ser. Är objektet intressant går du tillbaka en gång till och kollar då lite mera noggrant och ser till att läsa på om föreningen och ställa dina frågor till mäklaren innan du lägger bud. I områden med stor efterfrågan är det nog inte så vanligt att man använder en besiktningsman eller ifrågasätter småsaker som en droppande kran eller ett lite täppt avlopp. Däremot en skadad våtrumsmatta eller liknande skulle jag väga in i mitt bud eftersom man får räkna med att göra en badrumsrenovering. Ofta går det fort om det är ett attraktivt objekt. Så om man är för försiktig kommer många objekt vara sålda innan man själv känner sig redo att lägga ett bud.

Jag går bara på visningar för objekt som jag är intresserad av, och som jag därmed redan läst på och pratat lite med mäklaren om på förhand. Men en kompis hade gått på 50 visningar :-o innan hon köpte en, så det kanske är olika hur man gör.

Flera lägenheter jag varit intresserad av har sålts redan innan visningen, så därav att jag känner att man måste vara snabb och då undrar hur andra hinner med? Visningen är ofta söndag och måndag eller tisdag, och budgivningen börjar efter första. Hur hinns det då med att alla ska få en andra chans att besiktiga lägenheten? Väntar budgivningen tills alla spekulanter har kunnat kolla igen och bestämma sig? Jag har fått intrycket av att många köp går på några dagar och undrar hur folk får ihop det. Man behöver ju jobba också :)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nej folk verkar inte göra det! Helt sjukt för det kan ju handla om väldigt mycket pengar. Har bl a pratat med en kompis som tillsammans med sin man köpt och sålt flera lägenheter i stockholm för flera miljoner styck och de har aldrig besiktat, inte heller deras vänner som också köpt och sålt dyrt i city. En av dem råkade ut för att ha köpt en lägenhet med ett stort hål i väggen eftersom hon missat att kolla bakom en blomkruka på visningen. Och har man inte fullgjort sin undersökningsplikt kan man ju inte klaga efteråt.

Jag tittar i just Stockholmsområdet och har fått intrycket av att allt går väldigt fort, så det kanske är speciellt just där? Det känns ganska stort det här med att köpa sin första lägenhet så därav att jag undrar så mycket om hur det går till. Man vill ju inte missa tåget när man väl hittat en lägenhet man vill ha :)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

En sådan situation hade jag aldrig vågat sätta mig i. Vitsen med att äga sin bostad är för mig att det är billigare än att bo i hyresbostad.
En normal 1a i närområdet kostar nog mer än min boendekostnad, allt inräknat. O ettor går knappast att få tag på.

Tja, för mig handlar det om att ha någonstans att bo. Alternativet är att lägga flera timmar på pendling eller att flytta runt mellan andra- och tredjehandskontrakt. Med en vettig budget som gör att jag inte kommer att behöva panikflytta om jag blir sjuk eller arbetslös så känns det som ett okej alternativ att köpa en lägenhet för mig, även om jag i grunden egentligen inte tycker att vi har en sund bostadsmarknad/-syn.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

I en lägenhet har ju föreningen det tyngsta ansvaret för saker som inte fungerar. Tyngsta i den bemärkelser att själva fastigheten är deras att ansvara för skicket på. Stammar etc. Det gör ju att undersökningsplikten går lite lättare att fylla på egen hand, än om det gäller ett fastighetsköp.

Ofta går det ju så snabbt att det inte finns tid att tänka för mycket på ditt och datt, utan budandet drar igång omgående.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 606
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp