Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet - hur gör man?

Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Du räknar ut om du kan betala tillbaka lånet på 40 år. Kan du inte det har du inte råd.

mäklaren som företräder säljaren kommer förstås att hävda att priset stiger i all oändlighet över inflationen, men ingenting gör det.

Det har jag.

Med nuvarande förutsättningar dvs, blir jag sjuk eller arbetslös får jag sälja.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Du får leta lägenheter med lägre månadsavgift.

Dvs i praktiken, lägenheter med mycket gamla föreningar, eller lägenheter i ett mindre attraktivt område.

Så den månadsavgift jag angett i lånelöftesansökan blir en gräns för vad månadsavgiften får ligga på, annars blir lånelöftet ogiltigt eller?
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Givetvis är det så! Och då blir det troligtvis i ett mindre attraktivt område eftersom lägenheterna är billigare där.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nja, en del banker kräver amortering varje månad oavsett.

Så kan det vara, beroende på hur högt belånad lägenheten är. Men jag har aldrig hört att man vill amortera men inte får, eller att det kostar att amortera när man har obundet.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Det man får tänka på är att en lägenhet med en låg månsdsavgift oftast säljs för ett högre pris än en motsvarande lägenhet med hög avgift. Så en lägenhet med låg månadsavgift är ingen garanti för att månadskostnaden blir lägre förutsatt såklart att man inte har lagt en väldigt hög kontantinsats.

Ja, det sambandet har jag koll på. Det jag undrar över efter frågan från banken, var vad som händer om avgiften i lägenheten jag vill köpa ligger över lånelöftet? Om det är som jag tolkade VMLF, att lånelöftet inte gäller, så vill man ju i så fall ange en högre påhittad avgift för att ha marginal att titta på lägenheter. Men då sänks ju storleken på lånet vilket man också helst vill ha marginal för att kolla på olika lägenheter även om man i slutändan inte vill köpa en riktigt så dyr lägenhet. Vilken av de två vill man då helst ha sin marginal i?
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Jag vill alla gånger ha en så låg månadsavgift som möjligt. För den höjs ju oftast såsmåningsom, medans ens lån och därmed månadskostnaden på lånet ständigt minskar.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Jag vill alla gånger ha en så låg månadsavgift som möjligt. För den höjs ju oftast såsmåningsom, medans ens lån och därmed månadskostnaden på lånet ständigt minskar.

Då är det bättre alltså att sänka gränsen för månadsavgift och få ett högre lån. Det skulle kännas lite surt bara om man står utan lånelöfte för att månadsavgiften på den lägenhet man vill buda på ligger på 50 kr för mycket...
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Har man en bra relation till banken tror jag inte att de knusslar på 50 kr.

Och att sänka sig på månadsavgiften förutsätter ju att det finns objekt på marknaden som du vill ha, med lägre avgift :)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Har man en bra relation till banken tror jag inte att de knusslar på 50 kr.

Och att sänka sig på månadsavgiften förutsätter ju att det finns objekt på marknaden som du vill ha, med lägre avgift :)

Det finns det. Jag tog till lite marginal för att jag räknat så i min egen budget och trodde faktiskt ärligt talat inte att avgiften spelade någon roll för lånelöftet. En bank ville t ex ha månadsavgiften inklusive el och det är ju totalt omöjligt med någon exakthet att veta på förhand. Hade det bara gällt min kalkyl för hur min budget ska gå ihop hade jag ju bara kunnat sänka avgiften, vilket också vore mer realistiskt. Men om det påverkar lånelöftet så blir jag ju tveksam vilket som är bäst. Jag hade som sagt inte tänkt utnyttja hela lånelöftet heller, och har dessutom räknat med att ha en liten buffert kvar av mina sparade pengar efter köpet. Därav att jag funderar var jag ska lägga marginalerna för lånelöftet.

Bah, man skulle varit miljonär så vore vissa saker i livet enklare...:)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Och månadsavgift räknar man inklusive driftskostnad va?

I månadsavgiften (du skiljer på månadsavgift och månadskostnad va?) brukar ingå vatten, sophämtning och uppvärmning, men inte hushållsel.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

I månadsavgiften (du skiljer på månadsavgift och månadskostnad va?) brukar ingå vatten, sophämtning och uppvärmning, men inte hushållsel.

I lägenhetsannonserna brukar det stå en summa för "månadsavgift" och en summa för "driftskostnad" (per år). I den tänkta månadskostnaden jag uppgett till banken har jag tänkt att driftskostnaden ingår, ska man göra så? (Jag har alltså delat driftskostnaden per år med 12 och lagt på den på den tänkta månadsavgiften)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Jag vill alla gånger ha en så låg månadsavgift som möjligt. För den höjs ju oftast såsmåningsom, medans ens lån och därmed månadskostnaden på lånet ständigt minskar.
Fast det stämmer ju inte. Månadsavgiften blir normalt sett lägre ju äldre bostadsrättsföreningen är.

Riktigt gamla föreningar har ingen avgift alls, utan de har inkomster från tex lokalhyror eller annat. Eftersom de redan betalat av lånen har de inga kostnader mer än sophämtning och underhåll.

I Göteborg finns det flera gamla bostadsrättsföreningar som har turen att ligga såpass till att de kan hyra ut lokaler i bottenplan till frisörer, affärer, kontor, etc. Det är de som betalar för föreningens kostnader.

I vår brf har vi inte haft en ökning av avgiften på flera år och det kommer inte att ske några ökningar heller, eftersom vi har inkomster så det räcker.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Det är nog inte generellt. Av alla brf ekonomi jag granskat är det ett par som inte höjt sin avgift de senaste fem åren, endast en förening som sänkt den och resten har höjt den allt från varje till vartannat och vart tredje år.

Den brf jag bor i nu till exempel, en liten förening med ca 20 lägenheter. Tre lokaler i bottenplan som hyrs ut. Förra sommaren gjordes omfattande fasadrenoveringar (sekelskifteshus) och de fick höja avgiften något.

Som sagt undantag finns alltid men generellt sett är det inte så att avgiften är noll kronor, sänks eller aldrig höjs.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

I lägenhetsannonserna brukar det stå en summa för "månadsavgift" och en summa för "driftskostnad" (per år). I den tänkta månadskostnaden jag uppgett till banken har jag tänkt att driftskostnaden ingår, ska man göra så? (Jag har alltså delat driftskostnaden per år med 12 och lagt på den på den tänkta månadsavgiften)

Oj, jag vet inte. När vi ansökte om lånelöfte gjorde vi nog inga uträkningar själva, skickade nog en länk till hemnet-annonsen och så fick banken räkna själva.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

I lägenhetsannonserna brukar det stå en summa för "månadsavgift" och en summa för "driftskostnad" (per år). I den tänkta månadskostnaden jag uppgett till banken har jag tänkt att driftskostnaden ingår, ska man göra så? (Jag har alltså delat driftskostnaden per år med 12 och lagt på den på den tänkta månadsavgiften)


Jag har enbart uppgett föreningens månadsavgift för lägenheten till banken, aldrig driftskostnaden. Dels för att det kan vara olika i föreningar vad som ingår eller ej (bredband ingår t ex ibland och ibland inte) och dels för att driftskostnaden ibland räknas ut för två personer boende i hushållet och ibland för en person (jag letar tvåor). Men kanske främst för att ingen bank har bett om det, utan enbart efterfrågat månadsavgiften.


En fråga till dig, har du kollat lånelöfte med mer än en bank? För den du talar om nu verkar ju vara lite kinkig. Nu vet jag ju inte om du ber om ett "för stort" lån eller ej men jag förutsätter att det inte är något extremt i relation till din lön och kontantinsats.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Väcker min gamla tråd till liv igen.

Jag har nu en ny lägenhet på gång som jag ska på visning på, och har funderat på en sak sen sist. Har jag fattat det rätt att det är under visningen som man utför sin undersökningsplikt på? Dvs när budningen går igång så köper man det som är, och det ska vara undersökt av en innan? Eller när undersöker folk lägenheten annars? Eller undersöker inte folk lägenheten innan de köper? Jaga tycker många mest verkar gå omkring och titta, men inte direkt testa avlopp, kranar etc. Ska man tolka det som att de inte är seriöst intresserade av den lägenheten då utan bara är där för att just titta? Blir det inte trångt om det å andra sidan är många på visningen och alla ska undersöka samtidigt? Och om man istället är ensam spekulant, har man mäklare och ev säljare hängandes över axeln då?
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Jag har enbart uppgett föreningens månadsavgift för lägenheten till banken, aldrig driftskostnaden. Dels för att det kan vara olika i föreningar vad som ingår eller ej (bredband ingår t ex ibland och ibland inte) och dels för att driftskostnaden ibland räknas ut för två personer boende i hushållet och ibland för en person (jag letar tvåor). Men kanske främst för att ingen bank har bett om det, utan enbart efterfrågat månadsavgiften.


En fråga till dig, har du kollat lånelöfte med mer än en bank? För den du talar om nu verkar ju vara lite kinkig. Nu vet jag ju inte om du ber om ett "för stort" lån eller ej men jag förutsätter att det inte är något extremt i relation till din lön och kontantinsats.

Ja, jag har ansökt hos två. Men ingen godkänner direkt (troligtvis för att jag hade betydligt lägre inkomst i förra årets uppgifter, vilket alltså inte matchar de jag uppger nu) utan ringer upp en. Och den ena banken talade in ett mobilsvar men när man ringer upp går det inte att komma fram. Men jag har nu fått ett lånelöfte utav den andra banken, och förhoppningsvis så ska det räcka.

Extremt stort tycker inte jag men visst blir det ju större än om jag hade sökt tillsammans med någon, men jag är mest förvånad över att det vart så kinkigt med tanke på bilden i media att det ska vara så himla lätt. Jag har för mig att jag har 11-12 tusen kr kvar när boendekostnad är betald med en ränta på 7%. Det tycker jag är fullt rimligt för att klara sig, även om det inte är en drömsituation.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Har jag fattat det rätt att det är under visningen som man utför sin undersökningsplikt på?

På visningen kollar du förstås och noterar det du ser. Är objektet intressant går du tillbaka en gång till och kollar då lite mera noggrant och ser till att läsa på om föreningen och ställa dina frågor till mäklaren innan du lägger bud. I områden med stor efterfrågan är det nog inte så vanligt att man använder en besiktningsman eller ifrågasätter småsaker som en droppande kran eller ett lite täppt avlopp. Däremot en skadad våtrumsmatta eller liknande skulle jag väga in i mitt bud eftersom man får räkna med att göra en badrumsrenovering. Ofta går det fort om det är ett attraktivt objekt. Så om man är för försiktig kommer många objekt vara sålda innan man själv känner sig redo att lägga ett bud.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 608
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp