Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet - hur gör man?

Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nöj dig med att knappa in på den banken du i dagsläget har,
alla de banker du begär förhandsbesked om lånelöfte via nätet tar en kreditupplysning på dig, för många upplysningar ser inte alltid så bra ut.


!

Varför inte ringa och prata med lite olika banker innan man bestämmer sig var man ska knappa in sin ansökan?
Bestäm sju banker som du (TS) kan tänka dig att ha lån i, börja ring bakifrån hos den du minst gärna vill ta lånet hos och öva din förhandlingsteknik medan du ringer de olika bankerna. Vem vet vilken ränta du får hos den bank du helst vill ha?
Räkna dessutom lite på vad det kostar att tex låna 2 miljoner till 3% ränta eller 3 miljoner till 2,2% ränta. Ganska intressant.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

De flesta banker vill att man lägger alla sina konton, hemförsäkring och pension hos dem ifall man ska få ett lån med lite förmånligare ränta. Så kan du tänka dig att byta bank har du betydligt större chans att kunna förhandla ner räntan lite.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nu har jag ansökt om lånelöfte hos två banker men ingen av dem har gett godkänt. Den ena har menat att månadsbudgeten inte går ihop och den andra har inte gett svar (så jag vet faktiskt inte att de inte gett nej, jag bara gissar det eftersom den första gav nej men det kan också lika gärna vara att de uppgifter kreditprövningen har är gamla och stämmer inte med det jag har idag och de vill kontrollera det).

Är det någon som vet hur de räknar? Den ena hade en räknetjänst och den visade att jag skulle ha drygt 8000 kr kvar efter att bostadskostnad, drift, ränta och amortering är betald när räntan ligger på 7 % vilket är deras gräns. I praktiken räknar jag med att ha sålt innan dess, men även om jag skulle sitta med lägenheten kvar då så menar jag att det går att hålla även om det inte är lyxliv. Det finns ju många som lever på mindre pengar än så när bostadskostnaderna är betalda, och den summen är ju beräknad på att klara även ett sämre scenario än idag.

Nu tog jag till ett par hundra tusen mot vad jag egentligen är beredd att betala, så jag kan sänka mig i summan men jag vet ju ändå inte vad de kommer att godkänn. Hur ska ens månadsbudget se ut för att få godkänt?
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Vad är förresten problemet med att ha ett antal kreditprövningar? Så länge man kan motivera det, t ex att jag nu söker bolån på flera ställen och ibland handlar grejer på nätet, och inte har betalningsanmärkningar så ska det väl inte vara några problem i slutändan? Det måste väl ändå vara ens betalningsförmåga som avgör, inte huruvida man väljer faktura som betalsätt på internet?
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Tror idag att det inte är lika negativt som för några år sen. Numer använder så många kreditupplysning, t o m om man ska handla på t ex postförskott:crazy:

Det är rätt oundvikligt att inte få en hög i utdraget, såvida man inte betalar allt kontant eller med kort.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Vad är förresten problemet med att ha ett antal kreditprövningar? Så länge man kan motivera det, t ex att jag nu söker bolån på flera ställen och ibland handlar grejer på nätet, och inte har betalningsanmärkningar så ska det väl inte vara några problem i slutändan?

Jo, det kan det bli. Det var nyligen ett reportage på P1 angående att banker nekade lån pga att man gjort som man rekommenderas att göra, att förhandla med flera banker om räntan, och därför fått "för många" kreditupplysningar.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/196270?programid=2778
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Vad menar du med att du har sålt innan räntan ligger på 7%? Det kan man inte veta. Även om sannolikheten inte är så stor att den helt plötsligt är 7% så vet man faktiskt inte. Stiger räntorna successivt minskar folks vilja att köpa lägenhet (eg ta lån) och då kan det vara mycket mer svårsålt än idag.

Kan du gå in med mer kontanter än 15%? Det brukar öka chanserna till lån eftersom det blir mindre att amortera. Går du in med 25% kan du helt slippa amortering i de flesta bankerna.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Vad menar du med att du har sålt innan räntan ligger på 7%? Det kan man inte veta. Även om sannolikheten inte är så stor att den helt plötsligt är 7% så vet man faktiskt inte. Stiger räntorna successivt minskar folks vilja att köpa lägenhet (eg ta lån) och då kan det vara mycket mer svårsålt än idag.

Kan du gå in med mer kontanter än 15%? Det brukar öka chanserna till lån eftersom det blir mindre att amortera. Går du in med 25% kan du helt slippa amortering i de flesta bankerna.

Förkortade resonemanget där lite. Att köpa bostad är en spekulation med risker precis som all annan "investering", som jag ser det. Därmed kan jag gå plus eller minus, det vet jag inte hur det blir, men mitt upplägg bygger på att jag åtminstone inte ska hamna i en sist jag inte kan klara och/eller dra på mig skulder.

Räntan nu ligger på strax under 3%. Jag räknar med att bo i min lägenhet 2-3 år. Jag TROR att det kommer att ta minst 1 år innan räntan klättrat upp till 7 %, troligtvis längre tid. Under hela min boendetid budgeterar jag för 6% ränta, och det som blir över varje månad (då räntan eg. är säg 3%) stoppar jag in i en buffert för att kunna ha den dag då räntan klättrar över denna procentsats samt för åtgärder i lägenheten och/eller extra amortering om det blir så att räntan inte alls stiger så snabbt). Därmed så räknar jag med att inte behöva paniksälja min lägenhet. Behöver jag ändå sälja den i ett dåligt läge så räknar jag med att bostadspriserna inte ska ha sjunkit med 20% (min egenbetalda insats) i det läget jag tittar på och i så fall är jag surt tillbaka på ruta 0 men jag har åtminstone inga skulder och det är det viktigaste. Blir jag arbetslös en längre tid och jag måste sälja när bostadspriserna sjunkit med mer än 20 %, ja då har vi nog en ordentlig kris i Sverige och det finns nog större problem än så att oroa sig för.

I den prisklass jag egentligen tittar på (dvs lite under det jag begärde lånelöfte för) så kan jag gå in med strax under 20 %, men jag vill helst ha kvar en buffert efter köpet. Jag räknar dock med att amortera ner till 75% på ca 4 år (om jag bor kvar så länge).
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Då är jag med på hur du tänker. Dock har kriser kommit snabbt förr även om det också förutspåtts (Island, Grekland etc..) men bra att du tänker på det.

Apropå att amortera ner till 75% på snabbare tid än banken "vill" kan det faktiskt bli problem, man kan inte betala tillbaka för mycket av sitt lån utan att bli skyldig banken för den uteblivna ränteinkomsten (bankens alltså). Skitsurt men de lånar ju ut en viss summa pengar och räknar med ränteintäkter för ett visst antal år och därmed kan du inte betala tillbaka snabbare även om du kan.

Hoppas någon annan bank ger dig det lånelöfte du vill ha :)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Apropå att amortera ner till 75% på snabbare tid än banken "vill" kan det faktiskt bli problem, man kan inte betala tillbaka för mycket av sitt lån utan att bli skyldig banken för den uteblivna ränteinkomsten (bankens alltså). Skitsurt men de lånar ju ut en viss summa pengar och räknar med ränteintäkter för ett visst antal år och därmed kan du inte betala tillbaka snabbare även om du kan.

Ah, det tänkte jag inte på :) Då tjänar man inget på att vara "duktig" då.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

*kl*

En bank säger att jag får låna större belopp om jag sänker en angivna månadskostnaden. Men vad innebär det i praktiken? Den angivna månadskostnaden är ju en uppskattad siffra eftersom jag inte har en specifik lägenhet jag tittar på. Det är ju för att börja göra det som jag behöver ett lånelöfte...

(Månadsavgiften jag angett är rimlig för det jag letar efter, men i något överkant)
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Jag ska titta på en lägenhet i veckan som kommer, som jag vill buda på om den känns lika bra som den ser ut. Det kom lite hastigt och lustigt, men blir det inte den så ska jag ändå så småningom köpa någon annan lägenhet.

Men hur gör man rent praktiskt? Jag har fast jobb med bra lön, inga betalningsanmärkningar etc, så jag räknar med att det inte ska vara något problem med att få ett lån. Pratade med en bank för länge sedan för att "kolla läget" och det var inga problem sa de, men jag skulle återkomma när jag börjat jobbet. Förlåt för en dum fråga, men hur "tar man lån"? :o

Spelar det någon roll vilket kontor man går till inom en bank? Ska man gå till det kontor som ligger närmast det ställe där man bor nu eller det ställe man ska flytta till, eller spelar det ingen roll?

Måste man ha lånet klart innan man går på visningar?

Fler tips om vad som helst som är bra att tänka på när man köper sin första lägenhet mottages tacksamt!

Du räknar ut om du kan betala tillbaka lånet på 40 år. Kan du inte det har du inte råd.

mäklaren som företräder säljaren kommer förstås att hävda att priset stiger i all oändlighet över inflationen, men ingenting gör det.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Du får leta lägenheter med lägre månadsavgift.

Dvs i praktiken, lägenheter med mycket gamla föreningar, eller lägenheter i ett mindre attraktivt område.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Om man har rörlig ränta får man amortera hur mycket man vill. En fast sumna varje månad eller inget en månad och mycket nästa, det är bara att betala in. Om man har bunden ränta är det annorlunda.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Nja, en del banker kräver amortering varje månad oavsett.
 
Sv: Köpa lägenhet - hur gör man?

Du får leta lägenheter med lägre månadsavgift.

Dvs i praktiken, lägenheter med mycket gamla föreningar, eller lägenheter i ett mindre attraktivt område.

Det man får tänka på är att en lägenhet med en låg månsdsavgift oftast säljs för ett högre pris än en motsvarande lägenhet med hög avgift. Så en lägenhet med låg månadsavgift är ingen garanti för att månadskostnaden blir lägre förutsatt såklart att man inte har lagt en väldigt hög kontantinsats.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 608
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 266
Senast: kolblakkur
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp