Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Ticka

Trådstartare
Är det någon som köpt hus eller lägenhet genom kronofogemyndigheten? Eller fått sin såld? Hur tänker ni kring det? Skulle ni kunna köpa en tvångssåld lägenhet? Eller skulle det kännas dåligt?

Det känns ju inte så kul att någon tvingas från sitt boende...:( Fast det hjälper ju inte heller personen att jag eller någon annan inte köper huset/lägenheten heller.

Jag är kluven O_o
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Jag hade nog inte backat om det var ett väldigt fördelaktigt köp men det är ju lite "skräckfilmsvarning" om den som förlorat sitt hus inte accepterar det.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Alltså, har det gått så långt att man mäter ut personens bostad så har personen ändå inte råd att bo där. Vem som säljer bostaden är helt irrelevant rent känslomässigt för min del på det viset. Du tvingar ju ingen från deras hem för att du köper bostaden, de har tvingat sig själv till den situationen genom att missköta sin ekonomi.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Den som bott i bostaden har antingen haft en enorm otur, eller (mest troligt) varit extremt slarvig med sin ekonomi dvs levt över sina tillgångar.
Jag hade inte haft dåligt samvete, blir bostaden inte såld för ett marknadsmässigt pris så kanske jag haft det.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Jag hade inte haft något problem med det. Det blir inte bättre för att ingen köper bostaden.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Svar till alla.

Jag är nog lite för blödig då...men man undrar ju varför personen inte sålt själv eller via mäklare så borde de ju kunnat få mer pengar. Att det gått så långt som till kronofogden känns som att det måste vara något som inte är som det ska...? Och nu ska hen (eller dom, tänk om barn är inblandade...) bli bostadslös också. :(
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

kan ju faktiskt vara en tvist med, grannen mittemot kom inte överens med sin fd fru, hon trodde huset var värt långt mer än det var, så det gick till exekutiv auktion
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Det man kan tänka på är att om lägenheten/huset säljs exekutivt så kan ju ägaren kanske inte ha haft råd med underhåll så att det kan vara eftersatt, samt att det
ibland händer att tidigare ägare vägrar flytta ut ur lägenheten så att det i sig blir ett ärende för Kronofogden. Snopet att inte kunna flytta in....
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Vet också ett fall där gamla ägarna överklagade efter den nya ägaren redan hade flyttat in och börjat renovera....

Jag skulle nog inte gjort det, men har mer att göra med att vi söker mark och det kan bli väldiga tvister och osämja i bygden...
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Är det någon som köpt hus eller lägenhet genom kronofogemyndigheten? Eller fått sin såld? Hur tänker ni kring det? Skulle ni kunna köpa en tvångssåld lägenhet? Eller skulle det kännas dåligt?

Det känns ju inte så kul att någon tvingas från sitt boende...:( Fast det hjälper ju inte heller personen att jag eller någon annan inte köper huset/lägenheten heller.

Jag är kluven O_o

Det är förbundet med en del risker också.

Det finns inga garantier, du köper fastigheten/lägenheten i befintligt skick.
Juridiskt sett finns ingen ägare att ställa till svars.

Har det gått så långt att kf säljer så har antingen bara pengarna tagit slut eller så är det missbruk inblandat i vilket fall brukar det vara si o så med underhållet.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Vi köpte vår grannfastighet på exekutiv auktion, det har inte kommit något surt efter.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

jag skulle inte tveka att köpa en fastighet på ex. Men man ska vara medveten om att inte samma regler gäller som vid ett normalt köp, där säljaren ev. kan ställas till svars för dolda fel.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Det är väl ett toppensätt att göra ett klipp på samtidigt som man löser en del skulder åt någon. Det är ju inte köparens fel att det säljs exekutivt.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Har köpt villa på exekutiv. Funkade jätte bra. Tidigare ägare visade oss runt och förklarade vad som behövdes göras och vad han gjort. Även om det va fogden som sålde så ville ju även ägaren ha det sålt så dom kunde få undan så mycket skulder som dom kunde.

Sen speglar ju prisnivån risken. Man får betala lite mindre men tar en lite högre risk. Vi hade absolut inga problem när vi köpte vårt.

Visst finns risken att tidigare ägare inte flyttar, det har jag hört om. Men då får man ta fogden och polisen till hjälp.

MVH
Russin8
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Jag har köpt en gård och det var inte helt okomplicerat så att säga. Slutade i Tingsrätten dels för att få ut familjen och dels för att få ersättning för saker som försvann från huset tillsammans med familjen.

Så om man ska köpa och den boende inte flyttat ut innan visningen, är mitt tips att man dokumenterar allt som ska höra till. Saker som tvättmaskin och spis som räknas som fasta inventarier men också att t ex fönster och dörrar är hela liknade.

Har också köpt en lägenhet exekutivt, men den var tom vid visningen och man kunde se allt som behövde åtgärdas. Inte heller då ju några problem med tillträde eller att saker försvann.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

En kompis och hennes sambo har köpt sitt hus genom exekutiv auktion. De håller på att renovera för fullt sen ett halvår tillbaka, inte haft några problem med föregående ägare vad jag vet.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Svar till alla.

Jag är nog lite för blödig då...men man undrar ju varför personen inte sålt själv eller via mäklare så borde de ju kunnat få mer pengar. Att det gått så långt som till kronofogden känns som att det måste vara något som inte är som det ska...? Och nu ska hen (eller dom, tänk om barn är inblandade...) bli bostadslös också. :(
Fast så kan man inte tänka. Det är aldrig ditt fel att någon annan felar och inte kan tänka klart.

Dessutom, handlar det om en lägenhet, oavsett om det är hyra eller bostadsrätt, så får man inte mäta ut den ifall det är en permanentbostad. (Utsökningsbalken 5:1).

Det behöver ju faktiskt inte vara så att personen har gått i konkurs heller, det kan vara så enkelt att samägandelagen har klickat in och en av parterna inte vill sälja och den andra vill. Så den som vill sälja gör en sk tvångsförsäljning. Då säljs egendom också på exekutiv auktion, så det behöver inte innebära att ägaren har skulder för att den säljs på exekutiv auktion.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Risken är väl som flera varit inne på att tidigare ägare inte flyttar ut och att man då får begära handräckning.

Är det då uthyrt till extern hyresgäst har jag för mig att det är så att denne kan hävda besittningsrätt, beroende på hur hyreskontraktet ser ut, och då blir det lång vända innan man kan tillträda.

Skulle jag titta på exekutiv auktion skulle just eventuella hyresförhållanden vara av högsta vikt, står det tomt eller bor det någon där.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Vi köpte vårt hus på ex. Jag tror han bytte ut både spis och tvättmaskin i efterhand, men vi fick huset till ett bra pris. Vi har inte haft några problem eller obehagliga överraskningar.
Jag kände mig taskig när jag stod öga mot öga med den förre ägaren där på kronofogden. Jag frågade hur han kände sig -Han svarade...det känns faktiskt riktigt jävla skönt. Han blev skuldfri och kunde köpa sig en lägenhet. Han hade velat hålla upp fasaden inför sin son som han hade varannan vecka och jag misstänker även droger. Det visade sig att villaförsäkringen gått ut för 3 månader sedan. Vi gick tillsammans direkt upp till vårt försäkringsbolag, betalade de där 3 månaderna + en månad tills vi skulle få ta över. försäkringsbolaget var jättetrevliga och hjälpsamma.
gulan
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Fast så kan man inte tänka. Det är aldrig ditt fel att någon annan felar och inte kan tänka klart.

Nä det förstås, och det blir ju inte bättre sits för att inte vi eller någon annan köper. Förhoppningsvis kan ju hen/de lösa sina skulder om det skulle vara så, med de pengar som det blir. Och förhoppningsvis drabbas inte barnen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
826
Senast: julgrisen
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 309
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 626
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp