Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Nä det förstås, och det blir ju inte bättre sits för att inte vi eller någon annan köper. Förhoppningsvis kan ju hen/de lösa sina skulder om det skulle vara så, med de pengar som det blir. Och förhoppningsvis drabbas inte barnen.
Du läste inte mitt tidigare inlägg va?

Det är bara fastigheter som man utmäter vad gäller människor bostad. Så det är inte så att man tar människor från deras bostad och sätter de på gatan för att de har skulder. Speciellt inte när det finns barn med i bilden.

Känner du de som äger lägenheten eller har du bara fantiserat ihop ett scenario hur det är och vilken situation de befinner sig i? För det finns massor med anledningar till att något säljs på exekutiv auktion, inte bara utmätning av skulder.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Jodå, jag har läst. Det var därför jag skrev OM det skulle vara så att försäljningen är pga skulder. Och även vid en försäljning som är pga en tvist så kan ju barn vara inblandade. Men i vilket fall så blir det ju inte bättre av att lägenheten inte blir köpt.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Nej, och människor som tvistar om en lägenhet tvistar säkerligen om annat också, så där blir barnens läge inte ett dugg bättre oavsett vad du gör eller inte gör. ;)
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

När vi letade hus var vi på visning av en villa som såldes av fogden, det var sååå vidrigt därinne. Så inrökt att det stank och väggarna hade blivit gulbrunt längs taket, blod/bajs smetat över väggarna i badrummen osv. Min man gick på auktionen sen och kan säga att vi blev chockade, det gick för mer än normalt marknadsvärde, ens för en liknande villa i normalt skick. Så det behöver inte betyda att det blir billigare än en vanlig försäljning...
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Du läste inte mitt tidigare inlägg va?

Det är bara fastigheter som man utmäter vad gäller människor bostad. Så det är inte så att man tar människor från deras bostad och sätter de på gatan för att de har skulder. Speciellt inte när det finns barn med i bilden.

Känner du de som äger lägenheten eller har du bara fantiserat ihop ett scenario hur det är och vilken situation de befinner sig i? För det finns massor med anledningar till att något säljs på exekutiv auktion, inte bara utmätning av skulder.
vilken annan orsak än utmätning av skulder leder till exekutiv auktion?
möjligtvis då en av flera ägare vill ha ut sin andel ur en fastighet, men annars?
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

vilken annan orsak än utmätning av skulder leder till exekutiv auktion?
möjligtvis då en av flera ägare vill ha ut sin andel ur en fastighet, men annars?
Ja, precis som jag redan skrivit i tråden en tvångsförsäljning av något slag. Det kan vara flera personer som äger en fastighet de tvistar om. Tex har några syskon ärvt en fastighet och ett vill sälja med ett vill ha kvar fastigheten. Man ska aldrig tvingas äga någonting man inte vill och därför kan man göra en tvångsförsäljning.

Men även tex en bostadsrättsförening kan sälja en lägenhet utan att lägenhetsinnehavaren har skuld. Den han helt enkelt ha misskött sig såpass att denne är vräkt från föreningen och eftersom den själv inte vill sälja så går föreningen in med en tvångsförsäljning, vilket då också sker på exekutiv auktion.
 
Sv: Köpa lägenhet på exekutiv auktion

Ja, precis som jag redan skrivit i tråden en tvångsförsäljning av något slag. Det kan vara flera personer som äger en fastighet de tvistar om. Tex har några syskon ärvt en fastighet och ett vill sälja med ett vill ha kvar fastigheten. Man ska aldrig tvingas äga någonting man inte vill och därför kan man göra en tvångsförsäljning.

Men även tex en bostadsrättsförening kan sälja en lägenhet utan att lägenhetsinnehavaren har skuld. Den han helt enkelt ha misskött sig såpass att denne är vräkt från föreningen och eftersom den själv inte vill sälja så går föreningen in med en tvångsförsäljning, vilket då också sker på exekutiv auktion.

I det första fallet, är det verkligen en exekutiv auktion? Låter mer som en offentlig auktion enligt samäganderättslagen. Är det kfm som sköter dem åt tingsrätten?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
826
Senast: julgrisen
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 309
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 626
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 163
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp