Bukefalos 28 år!

Köpa ponny

F

Fialotta999

Vi skall köpa ponny och jag vill veta vad som är NORMALT att köparen står för vid köpet ex.

Veterinärbesiktningen och ev. röntgen?
Transport till besiktning?
Vaccination om det är snart är dags?
Att ponnyn ska vara nyskodd?

Är intresserad av hur Era köp av ponny/häst har gått till?
 
Sv: Köpa ponny

Det bästa är om man diskutterar med säljaren för det kan skilja sig från fall till fall.
Jag har till samtliga av mina hästar som jag köpt stått för veterinärbeiktning (på dom jag gjort det), transport, i något fall var hästen nyskodd och några har jag fått se till att de blev skodda direkt, någon var utan skor. vaccination har jag fått stått för själv då deras vaccination inte behövde äga rum förrän hästen var i min ägo. Två av hästarna hade inga vaccinationer alls, så där fick jag även stå för grundvaccinationen.
 
Sv: Köpa ponny

Jag som köpare skulle definitivt vilja stå för veterinärbesiktningen själv. Dels för att jag vill kunna välja veterinär, men även för att veterinären då agerar på mitt uppdrag vilket kan vara av vikt om en eventuell tvist uppstår.

Om man som köpare föredrar klinikbesiktning framför gårdsbesiktning kan det vara rimligt att köparen står för transportkostnaden till besiktningen. Å andra sidan kanske det är juridiskt fördelaktigt om säljarne står för transporten - det skulle ju inte vara kul om hästen blev skadad på väg till besiktning, i den potentielle köparens händer.

Skoning och vaccination sker väl när det är dags? Jag ser inte att säljaren har någon direkt moralisk skyldighet att leverera en nyskodd och nyvaccinerad häst då det fortfarande är tid kvar inom skonings- respektive vaccinationsintervallet. Men det är ju en trevlig gest.
 
Sv: Köpa ponny

Fialotta999 skrev:
Vi skall köpa ponny och jag vill veta vad som är NORMALT att köparen står för vid köpet ex.

Veterinärbesiktningen och ev. röntgen?
Transport till besiktning?
Vaccination om det är snart är dags?
Att ponnyn ska vara nyskodd?

Är intresserad av hur Era köp av ponny/häst har gått till?

När vi har sålt ponny så har vi oftast inte stått för veterinärbesiktningen. Transport till besiktning har aldrig uppkommit då vi haft veterinär på plats i stallet.
Vaccinationer har följt den årliga planen. Säljer jag hästen när vaccination ska göras så brukar den få sprutan vid veterinärbesiktningen. Ny verkad endast om det behövs.
 
Sv: Köpa ponny

Brukligt är väl att man diskuterar med säljaren om vem som står för besiktning. Jag har besiktigat en av mina hästar själv vid köp och den andra var nybesiktigad vid köpet. Är det en väldigt dyr häst tycker jag nog att säljaren bör stå för besiktningen.

Skoning och vaccination följer ju sin intervall så det beror ju på om det är dags eller inte. Jag skodde min ponny när jag skulle sälja henne för jag tyckte det kändes taskigt att de skulle behöva sko en vecka efter köp.
 
Sv: Köpa ponny

Ju dyrare häst ju viktigare att köparen står för veterinärbesiktningen!!
För att köparen rent juridiskt ska leva upp till sin undersökningsplikt om det skulle komma till tvister i framtiden.
Det är ju så att ju billigare häst man köper ju mindre är risken att hamna i långa dyra rättsprocetsser. Man får ju eller hoppas på att få vad man betalar för. En billig häst medför inte bara mindre inköpspris utan också att man får förstå att den kanske inte kommer att gå några grand prixklasser.
 
Sv: Köpa ponny

Hej.

Har nyss köpt en tävlingsponny modell äldre (15) Ägarna stod för vet besiktning utan att vi ens diskuterat det. De ville ha papper på att han var frisk innan de sålde honom helt enkelt. Gjordes på klinik, ca 1 timme tog det och då reds han även. Böjde alla leder.

Han var inte nyskodd, men hade 5-6 veckor kvar att gå, så det var helt ok, man brukar inte skicka hästar som är på gränsen till nya skor. Själv hade jag iallafall skämts, sen är det bra att se hur den är verkad och skodd av den gamla hovisen. Jag begär alltid med beskrivning på eventuell hovproblematik, och numret till hovisen så man kan ringa om det är nåt fel.
Kräv med lite saker vid köp, ex stalltäcke, grimmor, träns, bett, benskydd, schabrak. Sadel kan du inte kräva följer med, men man kan oftast köpa till en billig peng. Kolla noga att sadeln passar, ofta är det lite si och så med sadel på ponnyer.

Hoppas ni hittar en liten stjärna ni med/J*
 
Sv: Köpa ponny

snigelfarmor skrev:
Hej.

Ägarna stod för vet besiktning utan att vi ens diskuterat det. De ville ha papper på att han var frisk innan de sålde honom helt enkelt.

Jag skulle aldrig köpa en häst eller ponny som inte besiktats på min bekostnad och därmed på mitt uppdrag.

Däremot erbjuder jag alltid den som skall köpa av mig att jag står för besiktningen och alla kostnader runt omkring den.

Varför?
Det är på det sättet att man som köpare har en undersökningsplikt och det finns flera rättsfall där rätten har funnit att köparen som inte stått för besiktningen inte har uppfyllt sin undersökningsplikt.

När har detta betydelse? Om en tvist uppstår efter köpet har i regel den som stått för besktningen en fördeli det fall tvisten dras till domstol.

Övrigt:
Jag kräver att hästen är nyskodd och säljer således alltid nyskodda hästar. Vaccinationer skall utföras regelbundet men hänsyn till karenser och träning /tävling, inte ägarbyte.

Röntgenundersökning är knappast relevant för en häst med ett värde under 100.000 kronor tycker jag.
 
Sv: Köpa ponny

Men om jag accepterat kliniken kvittar det väl vem som betalar?

I många frågespalter ex ridsport så har jag inte sett att det skulle betyda nåt, så länge veterinären inte är deras kompis osv.

Hoppas han är frisk då :)
 
Sv: Köpa ponny

Som köpare bör du se till att hästen undersöks hästen noga på ditt uppdrag, annars kan det bli svårt att häva köpet om hästen skulle visa sig vara sjuk eller skadad. Veterinären har endast skyldighet att svara till den han fått uppdraget av.
 
Sv: Köpa ponny

Men uppdraget var ju på oss, vi ville ha en besiktning och vi ville ha den på klinik,samt alla lederna skulle böjas. Men de betalade.
Hästen står ju i skåne, och vi bor i Umeå. Fast nu är han i Umeå! Han kom i fredags.

Han är ändå kärnfrisk :)
 
Sv: Köpa ponny

elle12 har rätt, det var bara någon månad sedan som en köpare förlorade en tvist i Tingsrätten för att köparen betalat besiktningen.
Tror att det är så att den som betalar kommer juridiskt att stå som uppdragsgivare åt veterinären och alltså då den "äger" besiktningen. Är det inte köparen så har denne inte uppfyllt sin undersökningsplikt men säljaren har ju gjort mer än vad som behövs av sin upplysningsplikt. Om dom nu inte undanhåller något annat förstås.
 
Sv: Köpa ponny

Jag sålde precis en ponny, och det är vanligast att säljaren betalat besiktingen. Jag kommer kräva att säljaren till min nya ponny betalar besiktingen. Bara för att den eller den betalar besiktningen så behöver väl inte veterinären göra ett dåligt jobb, det betyder väl inte att hästen skulle vara sjuk vid besiktningen?
 
Sv: Köpa ponny

Vanligast är väl ändå att köparen betalar bes.

Masse: ajdå, då får vi hoppas att eventuella tvister kan lösas utan tingsrättens beblandning.
 
Sv: Köpa ponny

Jag betalar aldrig en besiktning. Brukar bli så att vi delar på det. Går inte hästen igenom så står jag för besiktinigen. Det har då aldrig hänt att dom ej har gått igenom.
 
Sv: Köpa ponny

Hart ingen aning om det är vanligast att säljaren står för veterinärbesiktning, om så är fallet är det väl kanske inte så konstigt att det uppstår många tvister i just den frågan.
Juridiskt sett skiljer det sig avsevärt, vem som anlitar veterinär och är även det som är avgörande vid tvister.

Som köpare anses man ha brustit i sin undersökningsplikt om denne inte anlitat veterinär, däremot låter det konstigt om köparen anlitar men säljaren betalar och ändå blir det köparen som fölorar i en tvist.
Jag kan bara se en enda orsak, att det vara säljaren som stod på intyget som den anlitande parten. För det är viktigt, fast säljaren betalar måste köpare försäkra sig om att denne står som anlitande till veterinär. Det finns en ruta eller rad på intyget där detta skall anges.
 
Sv: Köpa ponny

Jeg skal selge min hest i dag!!!
Var på vererinærklinikk igår. Jeg besørget transporten dit, da kjøper bor for langt unna til at det var grunn til å gjøre noe annet.
På de hester jeg har solgt tidligere, har jeg betalt for besiktigelsen. Denne gangen kom kjøper med forslag om at vi skulle dele utgiften, og det gikk jeg selvfølgelig med på :D
Jeg har litt dårlig samvittighet for vaksinasjon og skoing. Hesten skal skos i neste uke, men min hovslager har vært på ferie i 4 uker...
Vaksinasjon må gjøres i februar.
På den andre siden ha dette salget skjedd FORT, så det er begrenset hva jeg har fått tid til. Fra annonse til levering på 11 dager.
 
Sv: Köpa ponny

snigelfarmor skrev:
På vårt intyg står det Uppdragsgivare: Säljare/Köpare :)

Precis, och den skall man vara noga med att fylla i. Eller se till att den blir ifylld, RÄTT.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
696
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp