Bukefalos 28 år!

Köpa ponny

Sv: Köpa ponny

om hästen redan är besiktigad när h*n får en köpare så står säljaren oftast för det.
men om en köpare vill ha en besiktning på en icke besiktigad häst så anser jag att köparen betalar det.
så har det varit när jag har sålt el köpt en häst iallafall.
 
Sv: Köpa ponny

När jag köpte min så stog säljaren för veterinärbesiktning, hon gick igenom utan fel å den veterinären skulle inte fuska. Jag stog även för veterinärbesiktning när min såldes.
Ingen transport, våran veterinär kommer ut till oss. Kostade 1 000 kr för veterinärbesiktning.
Nyskodd anser jag att det är en ren artighet när man säljer, jag fick min nyskodd å såg till så att hon var nyskodd när dom hämtade henne.

Vaccination ingen anning, men jag tror jag fick göra det ganska snart när jag köpte min, men nästa gång för nya ägarna är i början av våren om dom inte vill tävla henne internationelt å då är det i början av hösten så där fanns det inget direkt att diskutera.

När jag köpte min så diskuterades det pris å så ville jag ha veterinärbesiktning. Som dom stog för. Diskuterade vad jag fick med även men det vart inte mycket för dom ville inte sälja med saker. Fick ett träns å så fick jag en grimma om jag ville ha som jag rattade, ville ha en ny fin för vad kostar det 40-60 kr på h**ks. Å så var det provridning å jag tog ut sadelutprovare innan jag tog hem henne.

När jag sålde min så kom dom å provred sedan diskuterade vi pris för hästen å pris för utrustning. Hade ju en ganska omfattande stor del av utrustning som jag ändå inte kunnde ha på nästa häst men som endå kostade en hel del att köpa in. Sedan så skodes hon på torsdagen, veterinärbesiktning på fredagen med köparna närvarande å så hämtade dom henne på lördagen. Alltså lördag den 20 maj i år :cry: min ponny *ego*
 
Sv: Köpa ponny

Hej!

Jag gör så att köparen väljer veterinär, vi delar på kostnaden för "normal" besiktning och ev. röntgen etc betalas av köparen. Jag kör dit hästen och jag vill att köparen är med vid besiktningen och sedan brukar de ta med hästen därifrån direkt.

Vi brukar sälja hästarna nyvaccinerade och nyskodda. Jag tycker att det känns bättre för mig som säljare att se till att hästen är snygg och prydlig när den lämnar mig. Alla papper är i ordning och jag brukar skicka med ett följebrev med foderstat mm.

Mvh / Fia
 
Sv: Köpa ponny

Vad som är normalt och vanligt, är säkert lika skiftande som antalet svarande i olika trådar.

Vad man som både säljare och köpare bör veta är vilka lagar som gäller för köpet. Konsumentköplagen eller köplagen? I vilket syfte besiktigas hästen?

Vill jag bara ha ett protokoll UA för försäkringen (jag vill köpa och försäkra hästen oavsett egentligt skick) eller vill jag verkligen VETA att hästen är frisk och kry (och ha ett starkt case vid en eventuell tvist).

Transporten till/från besiktningen beror helt på vad man kommer överens om, men som säljare hade jag vägrat bekosta några resor för besiktning som ligger i köparens juridiska intresse.

Röntgen: hästar under vissa prisgränser får inte köpare röntga för mig som säljare. En frisk häst till liten försäljningssumma blir helt oanvändbar om den - till synes friska hästen utan några problem på klinikbesiktning med böjprov och ridprov, röntgas med konstaterade förändringar. Köparen kan inte försäkra in utan reservationer, jag kan inte sälja till hästens dagsvärde och ingen kommer att vara betjänt av en röntgen.

Vaccination betalar den som har intresse av att vaccinera hästen. Torde vara köparen om det inte bara är en spekulant.

Hästen levereras i det skick den är när köparen tittar på den vad gäller skor.

Köpkontrakt godkänns via mail i förväg och skrivs under vid t ex besiktningen. Jag godtar endast postväxel som betalning.

En stark rekommendation är att köparen försäkrar hästen i god tid innan köpet, så samtalet till försäkringsbolaget inte ska stressas fram samma dag som besiktningen.

Vem som står risken för hemtransport (oavsett vem som ombesörjer den) bör avtalas i förväg.

Förskrivna kontrakt är JÄTTEBRA.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
696
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp