Köpa VAB-TJÄNST-vad säger det om samhället?

Jag var mycket sjuk när jag var liten och för att min mamma skulle kunna sköta sina studier så hade jag Hemsamarit.
Det är en gammal och väl beprövad lösning.
En fördel var att de var sjukvårdsutbildade och kunde mer än föräldrarna just om att sköta sjuka barn.
 
Hade också hemsamarit och överlevde.

Ser mina vänner slita som djur för att få ihop VAB, bli sjuka själva, samvetet att inte vara hemma länge nog och jobbet under texx februari där barnen kan vara sjuk i en månad i omgångar. Att få avlastning hade de nog tacksamt tagit emot.
 
Jag syftade på om arbetslivet är sådant att människor knappt tillåts vara hemma med sjuka barn. Då man förväntas prestera på jobbet hela tiden

Det kan väl inte vara så, hemska tanke! att människor tycker om att gå till sitt arbete, jobba med något de tycker tillför tillvaron något (förutom pengar)? Måste det handla om att ma inte tillåts vara hemma med sjuka barn. Det finns ju faktiskt de som inte tycker det är sådär över sig roligt att vara föräldrarlediga. Och med sjuka barn lär det knappast bli roligare...
 
Jag hade "sjukdagmamma" några gånger som kom hem till oss, det var 80-tal. Så länge det är frivilligt ser jag inga större problem i att föräldrar kan avlastas i vabbandet ibland. Det blir ju påfrestande för både de själva och för kollegorna.

Vi är ju flera som haft detta tidigare årtionden, så frågan är väl varför det har försvunnit? Så pass mycket att det nu lanseras som en nyhet. Har föräldrarna kravet på sig idag att de ska klara allt själva? Städa sin egen skit, laga ekologisk mat från grunden och ägna all sin vakna tid och uppmärksamhet åt sina barn?

Något som jag är mer kritisk mot är den nya löneförmånen att fertila kvinnor ska kunna frysa in sina ägg för att senarelägga sitt barnafödande. Att arbetsgivaren ska lägga sig i det tycker jag inte är riktigt ok, även om det förstås också på pappret är frivilligt.
 
Jag har inga barn, men det finns flera föräldrar i bekantskapskretsen som endera har ett barn som ofta är sjukt eller som har flera barn och där förkylningar osv avlöser varandra. Dvs det är långa räckor VAB just för att eg bara finnas hemma för barnen, och där barnen är som vilken lördag som helst hemma så länge telingen får alvedon. Dessa föräldrar brukar uttrycka sig på sätt som i översättning går ut på att de håller på att dö mental död av att ha gått hemma och tittat på Svampbob fyrkant i tre veckor, och att de skulle hugga av sig ena armen för att få jobba igen, umgås med vuxna människor.

Jag har ingen aning om hur stor/liten grupp det handlar om, men om de har barn som skulle tycka en barnvakt var superkul, just för de inte känner av sin sjuka speciellt mycket om de får lite alvedon - då är väl en VAB-tjänst en vinst? Inklusive rent allmänt, för när de här föräldrarna får nog, då tutar de i ungen alvedon utanför dörren till dagis, snyter den ordentligt och lämnar. Och hoppas sedan få jobba åtminstone halva dagen innan dagis ringer om att barnet har feber/är hängigt. Vilket gör att barnet smittar. Och så går allt runt.

Så, utan att ha barn, om det finns en frivillig valbar VAB-tjänst är det väl bara bra. Viktigt är dock att föräldrarna inte känner sig tvingade att använda den.
Jag tycker det är konstigt att folk som frivilligt skaffar barn bara vill slippa dem och jobba i stället. Kanske det då vore bättre att strunta i att skaffa barn bara? Så svårt är det ju inte 2015.
 
Jag förstår det. Men jag tolkade det som att du menade att det skulle vara ett nytt fenomen. Men om, jag säger om, det är anledningen till att jag blev omhändertagen av samariter, så är det inte fråga om någon särskilt ny utveckling.
Nä men det handlar om klass. Vill vi verkligen tillbaka till hembiträden, samariter, pigor, städerskor och allt vad det heter för de rika och bemedlade? Jag tycker inte det, utan tycker det är en osund och helt förödande utveckling. Det vore bättre om folk arbetade mindre och tog hand om sina barn och städade sina hem själva, tycker jag.
 
Nej jag tycker detta är helt fel, dessutom med tanke på smittospridning som dessa vabpersoner kommer få till.
Tror snarare det är många föräldrar som behöver lära sig och prioritera vad som är viktigt istället.

Men jag är för att man ska kunna ordna att någon känd för barnet ska kunna ta det istället. Här kan barnets farmor ta barnet om det är sjukt ibland, men framförallt delar vi på vabben, så innan i vintras hade jag inte vabbat en enda dag på 1,5 år
 
Det kan väl inte vara så, hemska tanke! att människor tycker om att gå till sitt arbete, jobba med något de tycker tillför tillvaron något (förutom pengar)? Måste det handla om att ma inte tillåts vara hemma med sjuka barn. Det finns ju faktiskt de som inte tycker det är sådär över sig roligt att vara föräldrarlediga. Och med sjuka barn lär det knappast bli roligare...

Därför att allt inte är roligt i livet. Ibland får man bara bita ihop.
Att vara föräldralecig och sjuka barn är väl ändå en en del av föräldraskapet som man bör vara beredd på?
Jag har själv inga barn bla för jag inte velat välja bort saker.

Sen förstår jag att det är vissa som har det tufft. Och vissa skulle behöva avlastning.Men jag gillar inte din kommentar om att man inte tycker det är roligt att ara föräldraledig/ ha sjuka barn.
 
Därför att allt inte är roligt i livet. Ibland får man bara bita ihop.
Att vara föräldralecig och sjuka barn är väl ändå en en del av föräldraskapet som man bör vara beredd på?
Jag har själv inga barn bla för jag inte velat välja bort saker.
Så är det. Det är många gånger alldeles urtråkigt att ha barn. Men det är valfritt och man måste vara beredd på det. Annars är det nog bäst att låta bli helt enkelt.
 
Jag är småbarnsförälder. Och jobbar som personalchef.
Själv har jag flera invändningar mot idén. Jag tror att det kan bli ett indirekt "tryck" på föräldrar att jobba istället för att VAB:a "du kan ju anlita VAB-tjänsten istället!" från t ex chefer eller arbetskamrater.
Som förälder gillar jag inte idén; små sjuka barn har knappast ens velat vara med mormor/morfar eller farmor/farfar vid sjukdom. Fast i och för sig skulle det nog fungera med anhöriga nu med våra (7 och 4 år). Däremot en främling för barnet - nej!
 
Jag och min bror hade en hemmasamarit hos oss när vi var små! Vi älskade henne! De gånger hon inte fick jobb var hon placerad på vårt dagis (det hette då så) och hjälpte till där så okänd var hon inte. Fantastisk människa med massa pyssel.

Oftast tog mamma de första "sjukaste" dagarna men de där dagarna när man var för sjuk för dagis men ganska så pigg hemma så kom Valle. För oss var det en jättebra lösning då. Vi gillade det, mamma kunde jobba (ensamstående) och uppenbarligen har vi inte tagit skada alls då vi båda minns det med glädje!

Så länge det är frivilligt ser jag INTE vad som är problemet?
 
Sen förstår jag att det är vissa som har det tufft. Och vissa skulle behöva avlastning.Men jag gillar inte din kommentar om att man inte tycker det är roligt att ara föräldraledig/ ha sjuka barn.

Oavsett vad du och jag tycker, är det ju så att alla inte trivs med att gå hemma. Vare sig längre eller kortare tid. De har självklart rätt till sin upplevelse. Jag tror inte man kan låtsas vara nöjd inför sina barn, om man egentligen klättrar på väggarna. Sitter och pratar i mobilen hela dagen, medan barnet ligger sjukt - det är väl heller ingen dröm för ett barn?

Jag tycker det är upp till var och en att göra en bedömning om vad som är bra föräldrarskap. Jag tror faktiskt inte att alla barn per automatik lider av att ha en modern motsvarighet till hemsamarit. Av de utsagor vi ser här verkar några t o m tyckt det var roligt.
 
Jag är småbarnsförälder. Och jobbar som personalchef.
Själv har jag flera invändningar mot idén. Jag tror att det kan bli ett indirekt "tryck" på föräldrar att jobba istället för att VAB:a "du kan ju anlita VAB-tjänsten istället!" från t ex chefer eller arbetskamrater.
Som förälder gillar jag inte idén; små sjuka barn har knappast ens velat vara med mormor/morfar eller farmor/farfar vid sjukdom. Fast i och för sig skulle det nog fungera med anhöriga nu med våra (7 och 4 år). Däremot en främling för barnet - nej!

Det är sådana saker som jag tycker är den viktigaste frågan och det jag var ute efter med tråden. Jag tror också det kan bli ett tryck. Jag har chefer som frågar föräldrar som vabbar om inte deras nmormor etc kan vara hemma istället.
 
Senast ändrad:
Det ÄR intressant för en chef hur man löst barnomsorgen.

Att ha anställda som ska jobba heltid, men är borta 75 % ställer till det en del i verksamheten.
 
Nä men det handlar om klass. Vill vi verkligen tillbaka till hembiträden, samariter, pigor, städerskor och allt vad det heter för de rika och bemedlade? Jag tycker inte det, utan tycker det är en osund och helt förödande utveckling. Det vore bättre om folk arbetade mindre och tog hand om sina barn och städade sina hem själva, tycker jag.

Nej tvart om. De som tycker att det ar kul att stada, passa barn, eller laga mat hos andra ska fa gora det medan de som INTE tycker att det ar kul kan kopa tjansten. Alla vinner. ;)


Därför att allt inte är roligt i livet. Ibland får man bara bita ihop.
Att vara föräldralecig och sjuka barn är väl ändå en en del av föräldraskapet som man bör vara beredd på?
Jag har själv inga barn bla för jag inte velat välja bort saker.

Sen förstår jag att det är vissa som har det tufft. Och vissa skulle behöva avlastning.Men jag gillar inte din kommentar om att man inte tycker det är roligt att ara föräldraledig/ ha sjuka barn.

Varfor ska man inte fa saga att inte allt ar roligt med barn? Det ar det inte. Att vara foraldraledig med sjukt barn kanske kan kannas kul for vissa, sa lange barnet inte ar "riktigt" sjuk forstass, men varfor far inte de som INTE tycker att det ar roligt saga det? Forvantas man verkligen ar 2015 att "halla masken" och tycka att allt runt barn ar underbart? Det ar det inte.
Har man varit ensamstaende med tre barn som fick vattkoppor efter varandra lar man sig snabbt att det INTE ar sa kul. Vecka 1 och 2 gar bra, vecka 3 och 4 klattrar man pa vaggarna, vecka 5 och 6 ar man "stir crazy". I alla fall jag. Jag minns det med fasa och forskrackelse, men "Dagis" vagrade ta emot dem sa lange de hade en enda "koppa" kvar. Det var verkligen inte roligt. Alls.
 
Tror ju tyvärr inte att de här tjänsterna på VAB-företagen kommer att ges till de som tycker det är roligt utan här kommer det bli ett gyllene tillfälle att gömma arbetslösa som inte sitter på bättre utbildningar. De ( som inte får neka jobb) får ta han om andras sjuka ungar och sen ta hem smittan till sina egna när dagen är slut.
 
Jag hade barnsamarit vid flera tillfällen som barn och minns det enbart som positivt. Antagligen var jag inte jättesjuk för jag kommer bara ihåg att det var roligt när de kom.
Jag tycker det beror mycket på barnet som individ, själv var jag trygg med vem som helst från späd ålder och mina föräldrar drog sig aldrig för att hiva av mig hos vänner och bekanta redan som väldigt liten.
 
Nä men det handlar om klass. Vill vi verkligen tillbaka till hembiträden, samariter, pigor, städerskor och allt vad det heter för de rika och bemedlade? Jag tycker inte det, utan tycker det är en osund och helt förödande utveckling. Det vore bättre om folk arbetade mindre och tog hand om sina barn och städade sina hem själva, tycker jag.
Lika irrelevant argument som pigdebatten när RUT avdrag infördes. Jag betalade samma barnomsorgsavgift som om barnet varit på dagis, t.o.m. på den tiden var det beroende på hur mycket man tjänade o jag var inte direkt högavlönad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: soom
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 468
Övr. Barn Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden? Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har...
Svar
17
· Visningar
1 669
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp