Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har jag påstått det? Jag sa att om hon nu skulle bete sig illa omkring min dotter, då är det stopp. Nu är den här hästen en ängel kring min dotter, men tro mig, jag är ytterst vaksam på om hon skulle börja bete sig på ett farligt sätt mot henne. Dessutom har hon både hjälm och väst i all hantering av hästen och är heller aldrig ensam med den (möjligen i stallet, men aldrig i ridhus/paddock och dyl).

Att hjälm och väst skulle skydda om hästen går till attack är att invagga sig själv i falsk trygghet, En vän till mig fick en spark rakt i ansiktet av en häst trots både hjälm och väst. Hon har i dag inga riktiga tänder kvar i nån av käkarna och har blivit opererad ett 15 tal gånger i ansiktet då det krossades.
Inte fasen hjälpte hjälmen tjejen som blev attackerad i hagen.
Säkerhet är a och o kring dessa djur !
 
Jag måste säga som de andra tyvärr, det är sorgligt att dotterns välmående är så bundet till hästen, men jag tror att det bästa är att hitta en bättre hjälp för henne. Och göra sig av med stoet. Innan hon dödar någon.
Du måste få dottern att förstå detta, att hon utsätter andra, sin pappa, för livsfara genom att behålla den här hästen.
Att den inte mår bra och behöver få ro i sin själ.
Du kan inte låta henne spegla sig i den och tro att om hon hjälper den så blir hon själv räddad. Vad händer om hästen blir skadad och dör plötsligt? Vad händer om hästen skadar henne och DU plötsligt bestämmer att den ska dö?
Det kan verkligen bli dödsstöten för en ung tjej som redan mår dåligt.

Hon MÅSTE lära sig att leva för sin egen skull.

Jag håller med, det låter livsfarligt om dotterns hela välmående och livsvilja hänger på hästen. Vad händer om hästen bryter benet imorgon? Får kolik? Hästar lever ju inte för evigt, och särskilt med den här hästen och hennes beteende så finns det ju onekligen en risk att hon skadar sig allvarligt nästa gång hon vill attackera nån människa eller ta sig ut ur ett stängt utrymme. Att hänga livet på en häst, särskilt en som har en tendens att bli vansinnig och tappa all sans och självbevarelsedrift, är verkligen hög risk.

Det är ju också lite sjukt att hon attackerar så pass kraftigt att hon skadar sig själv i sina försök att till varje pris komma åt att skada människor hon inte tycker om - och ni verkar ha blivit lite avtrubbade som ändå tycker att det känns ok och inte så farligt? Lite bakslag bara.

Det är ju en jättekick när en häst tyr sig till en, så jag förstår verkligen att hästen kommit att betyda mycket för din dotter, men hon är ju inte så gammal och har inte så mycket perspektiv. Det kommer fler hästar, det finns andra man också kan tycka om, som inte är galna och livsfarliga. Även om dottern upplever det som Den Enda Hästen, så finns det andra. Som inte är livsfarliga.
 
Eftersom så många pratar om att man ska kontakta psykvården om man mår dåligt, så kan jag säga att det är en utopi.

Det finns ingen fungerande psykvård i landet, kanske på någon enstaka plats men det är ett undantag.

Skulle man hitta en BUP som fungerar så blir man utslängd när man fyller 18 och då får man klara sej bäst man kan.

Och skulle man hitta en som vuxen kommer du aldrig mer kunna flytta för att ha turen att hitta någon mer är lika vanligt som att hela världens befolkning skulle bli 110 år......
 
Eftersom så många pratar om att man ska kontakta psykvården om man mår dåligt, så kan jag säga att det är en utopi.

Det finns ingen fungerande psykvård i landet, kanske på någon enstaka plats men det är ett undantag.

Skulle man hitta en BUP som fungerar så blir man utslängd när man fyller 18 och då får man klara sej bäst man kan.

Och skulle man hitta en som vuxen kommer du aldrig mer kunna flytta för att ha turen att hitta någon mer är lika vanligt som att hela världens befolkning skulle bli 110 år......

Det där är bara skrämselpropaganda. Jag, och MÅNGA jag känner med mig, har fått bra hjälp från psykvården. Att det finns stora brister, det håller jag verkligen med om, men det du beskriver är inte den enda sanna verkligheten. Att skriva som du gör är enligt mig rent ut sagt korkat, för om det hindrar en enda person som behöver hjälp från att söka den så är det oerhört synd.

Dessutom har TS dotter något som långt ifrån alla har när de hamnar i ett läge att de behöver hjälp från psykvården; hon har någon som kan slåss för henne. Och skulle inte landstinget leverera så verkar ju TS och hennes familj inte ha det helt dåligt ställt så då finns även möjligheten med privat vård.
 
Jag känner INGEN som bor söder om mälardalen som fått den hjälp dom behövt.

Jag har förlorat över 10 nära efter att dom fyllt 18 och slängts ut från BUP.

Varken i någon storstad eller på landsbygden.....
 
Jag känner INGEN som bor söder om mälardalen som fått den hjälp dom behövt.

Jag har förlorat över 10 nära efter att dom fyllt 18 och slängts ut från BUP.

Varken i någon storstad eller på landsbygden.....

Jag beklagar att du har så dåliga erfarenheter. :( Men jag står fast vid vad jag sa, uttalanden likt dina är baserade på din verklighet och det finns risk att folk som borde söka hjälp inte gör det för "alla säger ju att det är så hopplöst". Jag känner folk som fått hjälp och folk som inte fått hjälp, men det gäller överallt i livet; psykvården, BB, vanliga vården, försäkringskassan, arbetet, skolan osv osv. Det innebär inte att det inte är värt att försöka.
 
För att berätta lite kortfattat om min dotters problematik så förlorade hon sin storebror i en bilolycka för tre år sedan. Han var hennes trygghet i livet då vi flyttat väldigt mycket pga hennes pappas jobb (= svårt att få långvariga vänner), och självklart var det en otroligt tung förlust för henne. Vi har varit hos både den "vanliga" vården och sökt hjälpt privat, både här i Sverige och utomlands. Det är tyvärr inte mycket som kan väga upp för en förlorad storebror, bästa vän och förebild.

Och gällande att hästen kan dö i morgon, jo, det förstår både jag och min familj. Det är dock skillnad på att ha ihjäl en fullt frisk (fysiskt) häst och att tvingas ta bort den efter att den fått ett ben avsparkat.
 
Men samtidigt är det också viktigt att få veta att du inte är ensam om att inte få hjälp, vilket väldigt många tror......
 
För att berätta lite kortfattat om min dotters problematik så förlorade hon sin storebror i en bilolycka för tre år sedan. Han var hennes trygghet i livet då vi flyttat väldigt mycket pga hennes pappas jobb (= svårt att få långvariga vänner), och självklart var det en otroligt tung förlust för henne. Vi har varit hos både den "vanliga" vården och sökt hjälpt privat, både här i Sverige och utomlands. Det är tyvärr inte mycket som kan väga upp för en förlorad storebror, bästa vän och förebild.

Och gällande att hästen kan dö i morgon, jo, det förstår både jag och min familj. Det är dock skillnad på att ha ihjäl en fullt frisk (fysiskt) häst och att tvingas ta bort den efter att den fått ett ben avsparkat.

Jag förstår verkligen hur din dotter har/har haft det.
Sålde själv en häst jag hade till en 11åring vars storebror gått bort i leukemi.
Enligt föräldrarna var det just hästen som räddade livet på tjejen......
Inte BUP......
 
För att berätta lite kortfattat om min dotters problematik så förlorade hon sin storebror i en bilolycka för tre år sedan. Han var hennes trygghet i livet då vi flyttat väldigt mycket pga hennes pappas jobb (= svårt att få långvariga vänner), och självklart var det en otroligt tung förlust för henne. Vi har varit hos både den "vanliga" vården och sökt hjälpt privat, både här i Sverige och utomlands. Det är tyvärr inte mycket som kan väga upp för en förlorad storebror, bästa vän och förebild.

Och gällande att hästen kan dö i morgon, jo, det förstår både jag och min familj. Det är dock skillnad på att ha ihjäl en fullt frisk (fysiskt) häst och att tvingas ta bort den efter att den fått ett ben avsparkat.

Fy vad hemskt. :( Förlusten av en familjemedlem i unga år känns igen, jag förlorade min mamma när jag var 18 år. Jag fick kontakt med kurator ett halvår efter att hon dog och psykolog ett halvår efter det, men jag var inte ens nästan redo då. Det tog tre år innan jag var redo att börja bearbeta det och sedan tog det ytterligare några år innan det riktigt blev folk av mig. Så tre år i sammanhanget är inte så väldigt mycket, kanske är hon inte redo än. Jag står dock fast vid min åsikt om hästen, den är helt enkelt för farlig...
 
För att berätta lite kortfattat om min dotters problematik så förlorade hon sin storebror i en bilolycka för tre år sedan. Han var hennes trygghet i livet då vi flyttat väldigt mycket pga hennes pappas jobb (= svårt att få långvariga vänner), och självklart var det en otroligt tung förlust för henne. Vi har varit hos både den "vanliga" vården och sökt hjälpt privat, både här i Sverige och utomlands. Det är tyvärr inte mycket som kan väga upp för en förlorad storebror, bästa vän och förebild.

Och gällande att hästen kan dö i morgon, jo, det förstår både jag och min familj. Det är dock skillnad på att ha ihjäl en fullt frisk (fysiskt) häst och att tvingas ta bort den efter att den fått ett ben avsparkat.
Frågan är ju om hästen verkligen är frisk, då menar jag både fysiskt och psykisk.

Den är ju fan livsfarlig! Ser du inte det? Har du blivit hemmablind? Det är vansinne att nån hanterar den här hästen överhuvudtaget. Skulle väl vara på samma vis som man gjorde med Wall Street Banker då...

Sparkar av en arm, det är inte bara en liten kick för att markera missnöje...
 
@Ryttarmamman Fortfarande inte svarat på min fråga hur du skulle ställa dig till om nån annan handlar så som du gör och utsätter din dotter, dig och andra för deras häst?

Min enmanshäst som "räddade" mitt liv var snäll, man behöver inte välja en farlig häst för att det hitta det bandet. Man kan välja en snäll häst som är frisk både fysiskt och psykiskt utan att riskera människors liv. Vad händer om den kommer lös vid en rymning och möter ett litet barn?
Klarar ditt samvete dom ev konsekvenserna av det?
På det du har berättat så verkar inte hästen må bra alls. Jag förstår att du vill din dotters bästa men jag tror du blundar för mycket nu, du är beredd att fortsätta låta hästen lida (vilket den visar på många sätt)för att din dotter inte ska ta livet av sig. Din dotter behöver hjälp och hästen slippa må dåligt mer. Om du har sökt hjälp även utomlands så sök i andra delar av sverige. Det finns bra hjälp att få i sin sorgebearbetning och allt det runt omkring. Du kan skicka pm om du vill ha tips och råd om var. :)

Nämnde jag att hästen som sprakade in ansiktet på min vän var en häst hon fick för den var enligt förra ägarna helt galen! Dom bondade och allt flöt på i 6 månader sen pang! I efterhand önskar hon att hon hade lyssnat och sett dom små nästan osynliga tecknen tidigare....hon var 17 när det hände....
 
Eftersom så många pratar om att man ska kontakta psykvården om man mår dåligt, så kan jag säga att det är en utopi.

Det finns ingen fungerande psykvård i landet, kanske på någon enstaka plats men det är ett undantag.

Skulle man hitta en BUP som fungerar så blir man utslängd när man fyller 18 och då får man klara sej bäst man kan.

Och skulle man hitta en som vuxen kommer du aldrig mer kunna flytta för att ha turen att hitta någon mer är lika vanligt som att hela världens befolkning skulle bli 110 år......

Och jag fick utmärkt hjälp av psykvården i två olika län jag när jag var ung. Sen kan de inte varken lösa allt eller lösa saker pang poff. Man måste även vilja och vara där själv, och det kan ta tid.

På sitt vis räddade hästarna livet på mig med, eller det kändes så (de försvann ju inte så jag har inget att jämföra med). Jag var ju tvungen kliva ur sängen osv.

Samtidigt hade jag inte tyckt det var rätt om jag fått behålla en farlig häst pga det. Hellre då att de tagit bort hästen och lagt in mig..
 
Frågan är ju om hästen verkligen är frisk, då menar jag både fysiskt och psykisk.

Den är ju fan livsfarlig! Ser du inte det? Har du blivit hemmablind? Det är vansinne att nån hanterar den här hästen överhuvudtaget. Skulle väl vara på samma vis som man gjorde med Wall Street Banker då...

Sparkar av en arm, det är inte bara en liten kick för att markera missnöje...

Jo, hon är fullt frisk. Som jag tidigare nämnt i tråden är hon kollad på alla tänkbara sätt. Helkroppsröntgen, gyn, tänder, scint etc, etc, etc. Psyket är det så klart svårare att "kolla upp". Hon är, som jag också nämnt tidigare, en flaskhäst och hon har bott på väldigt många olika ställen. Hon har haft ett väldigt tufft unghästliv, helt enkelt.

Och att jämföra henne med WSB var väl ändå lite att ta i... Önskar att ni alla kunde få träffa henne, för hon är ingen elak häst. Däremot fruktansvärd otrygg och samtidigt med massvis av egen vilja. WSB lämnar ju så vitt jag vet en hel del tvivelaktiga fasoner i sina avkommor, och samma sak är det med den här damens förfäder. Ingen av Cornet Obolensky, Landlord eller Heartbreaker är direkt kända för att lämna snälla, lätta hästar.

@Ryttarmamman Fortfarande inte svarat på min fråga hur du skulle ställa dig till om nån annan handlar så som du gör och utsätter din dotter, dig och andra för deras häst?

Min enmanshäst som "räddade" mitt liv var snäll, man behöver inte välja en farlig häst för att det hitta det bandet. Man kan välja en snäll häst som är frisk både fysiskt och psykiskt utan att riskera människors liv. Vad händer om den kommer lös vid en rymning och möter ett litet barn?
Klarar ditt samvete dom ev konsekvenserna av det?
På det du har berättat så verkar inte hästen må bra alls. Jag förstår att du vill din dotters bästa men jag tror du blundar för mycket nu, du är beredd att fortsätta låta hästen lida (vilket den visar på många sätt)för att din dotter inte ska ta livet av sig. Din dotter behöver hjälp och hästen slippa må dåligt mer. Om du har sökt hjälp även utomlands så sök i andra delar av sverige. Det finns bra hjälp att få i sin sorgebearbetning och allt det runt omkring. Du kan skicka pm om du vill ha tips och råd om var. :)

Nämnde jag att hästen som sprakade in ansiktet på min vän var en häst hon fick för den var enligt förra ägarna helt galen! Dom bondade och allt flöt på i 6 månader sen pang! I efterhand önskar hon att hon hade lyssnat och sett dom små nästan osynliga tecknen tidigare....hon var 17 när det hände....

Jag är en sådan person som helst inte dömer andra människor förrän jag "gått en mil i deras skor". Väljer någon att behålla en "farlig" häst finns det säkert en anledning till det. Hade hon dessutom varit totalt livsfarlig hade vi gett upp för längesedan, men med tanke på vilka framsteg hon gjort på mycket kort tid tycker jag att både hon och dottern är värd chansen.

Vi har sökt hjälp i många delar av Sverige och vi har varit hos de allra bästa. Hon är helt enkelt inte mogen att bearbeta sorgen på det sättet ännu. Tre år, är som någon skrev, inte särskilt lång tid. Och gällande hästen... När vi fick hem henne var hon ett vrak med ständigt rullande ögon, som inte ville äta och antingen panikade eller såg helt livlös ut. I dag glädjebockar hon när hon får röra på sig, gnäggar glatt när min dotter kommer till stallet/hagen och har ett helt annat liv i ögonen. Då jag är uppvuxen på ett stuteri och har levt med hästar runt mig hela livet vågar jag påstå att jag har tillräckligt mycket hästkunskap för att se att den här hästen mår avsevärt mycket bättre än vad hon gjorde för några månader sedan, och Rom byggdes inte på en dag, inte sant? :)
 
Jo, hon är fullt frisk. Som jag tidigare nämnt i tråden är hon kollad på alla tänkbara sätt. Helkroppsröntgen, gyn, tänder, scint etc, etc, etc. Psyket är det så klart svårare att "kolla upp". Hon är, som jag också nämnt tidigare, en flaskhäst och hon har bott på väldigt många olika ställen. Hon har haft ett väldigt tufft unghästliv, helt enkelt.

Och att jämföra henne med WSB var väl ändå lite att ta i... Önskar att ni alla kunde få träffa henne, för hon är ingen elak häst. Däremot fruktansvärd otrygg och samtidigt med massvis av egen vilja. WSB lämnar ju så vitt jag vet en hel del tvivelaktiga fasoner i sina avkommor, och samma sak är det med den här damens förfäder. Ingen av Cornet Obolensky, Landlord eller Heartbreaker är direkt kända för att lämna snälla, lätta hästar.



Jag är en sådan person som helst inte dömer andra människor förrän jag "gått en mil i deras skor". Väljer någon att behålla en "farlig" häst finns det säkert en anledning till det. Hade hon dessutom varit totalt livsfarlig hade vi gett upp för längesedan, men med tanke på vilka framsteg hon gjort på mycket kort tid tycker jag att både hon och dottern är värd chansen.

Vi har sökt hjälp i många delar av Sverige och vi har varit hos de allra bästa. Hon är helt enkelt inte mogen att bearbeta sorgen på det sättet ännu. Tre år, är som någon skrev, inte särskilt lång tid. Och gällande hästen... När vi fick hem henne var hon ett vrak med ständigt rullande ögon, som inte ville äta och antingen panikade eller såg helt livlös ut. I dag glädjebockar hon när hon får röra på sig, gnäggar glatt när min dotter kommer till stallet/hagen och har ett helt annat liv i ögonen. Då jag är uppvuxen på ett stuteri och har levt med hästar runt mig hela livet vågar jag påstå att jag har tillräckligt mycket hästkunskap för att se att den här hästen mår avsevärt mycket bättre än vad hon gjorde för några månader sedan, och Rom byggdes inte på en dag, inte sant? :)

Måste nog säga och utifrån det du illustrerat sen första början i tråden tycker jag, att du verkar vara en otroligt kompetent och insatt (även gällande häst) människa.
Ni har nog koll vad jag förstått det som, ffa gällande hästar som ni tydligen har på ganska hög nivå och kompetens runt hästar a la sport vad jag tolkat det hela vägen.
Synd att du behövde enligt trådens vändning, gå in på personliga detaljer om din dotter osv i tråden för att försvara hästen osv. Och fick buke expertisen på dig pga det. Stort misstag att öht börja redovisa personliga anledningar till eget agerande osv frågar du mig, det är dödfött och väldigt dålig ide på buke oavsett ämne gällande häst ;)
Jag tycker det är otroligt givande att ha fått läsa om er och denna häst i denna redan från början väldigt udda tråd. udda för att den för en gångs skull vad jag kan se det, faktiskt handlar om en problem häst som faktiskt står hos otroligt kunnigt folk... Lär vara en på millionen som postar på buke som hör till den kategorin , just därför har det varit upplyftande att läsa och få ta del av.
Önskar er all lycka till och har förstått att allt verkligen inte är vare sig svart eller vitt. Huruvida det verkligen är svart läs akut och dödsfara osv, tror jag du är fullt kapabel som både hästrutinerad och mamma till en älskad dotter osv, att själv bedöma.
 
+1 på mackans inlägg. Jag tycker detta är superintressant att följa även om jag "har hjärtat lite i halsgropen" för er skull. Håller dock alla (två) tummar att det går bra och ni kommer ut på andra sidan i ett stycke allihop.

Och till alla, man ska nog vara lite restriktiv när det gäller att diskutera tjejens psykiska hälsa som utomstående -låt det stanna vid att mamman här "avslöjat" ett väldigt dåligt mående och vad som hänt ytligt. Vi vet inte vad som görs kring henne eller nåt.

Det är inte helt otroligt att tjejen läser härinne också.
 
Det finns en hel del yrkesverksamma hästmänniskor, både hovslagare, veterinär och tränare som tar till våld oavsett vad ägaren berättar om hästen. Om hovslagaren klippte till hästen i magen och hästen då attackerade honom ja vad hade han väntat sig? Kanske han tänker sig för innan han går på nästa häst? Varför verkar det fortfarande vara så accepterat att slå hästar som inte uppför sig? Finns en häst på ridskolan där jag rider som är synnerligen aggresiv i boxen och elever blir uppmanade att ta med ett spö in i boxen. Kan ju säga att hästen inte blivit snällare tvärtom ju mer stryk hon får desto aggresivare blir hon

Om hästen hade fått en hjärnskakning så kan väl i vissa fall även synen påverkas och det kanske var därför hon attackerade gallret när din man tittade in i boxen?
 
@Ryttarmamman Jag beklagar din förlust av sonen... Och jag förstår ditt dilemma med hästen.

Jag tror dock fortfarande på att bara låta hästen vara ett tag. In och ut ifrån hagen kanske är vad hennes huvud orkar med? Det har ju bara gått 4 mån (?) det är inte lång tid för en häst som behöver lära sig bli häst igen.
Jag har själv ett sto som jag köpte för 7 månader sen, och nu början hon bli häst igen efter att ha gått i proffsträning (galoppör) i 2 år, hon trivdes inte alls i den vardagen dom hade där. Nu hade hon inte riktigt samma problematik som din, eller rättare sagt inte så långt gången.. Min var bara allmänt övertränad, hade ont i kroppen och trött på livet. Vi har precis börjat rida henne i skritt och trav, och hon sköter sig utmärkt. Visst är det tråkigt att bara låta dom vara, men det är värt väntan.
 
@Ryttarmamman

Tack för du delat din historia med oss, fast den är blivit personlig :) jag tycker ni låter som väldigt ansvariga med den hästen, och jag önskar er all lycka i framtiden ;) Hoppas på flera uppdateringer kring hästen och din dotter i framtiden, gärna med bilder, är nämligen säker på det nog skal bli riktigt bra :).
 
Sparkar av en arm, det är inte bara en liten kick för att markera missnöje...

Mja, det kan allt bli rejäla skador även av varningskickar om de tar fel.

Förövrigt hoppas jag att TS står för hovslagarens inkomstbortfall under sjukskrivningen samt rehabersättning under tiden denne trappar upp sitt arbete igen. Det är en sak att nyttja sin försäkring vid olyckor, att utsätta sin hovis för hästen som beskrivs i tråden känns helt vansinnigt.

Om det nu inte rör sig om en trollhistoria då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 190
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 166
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp