Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vilken goding, riktig emilhäst! :)
Jag är absolut ingen expert men jag tycker kusken gör rätt på filmen. Det är lite så jag menar med tömarbetet.

Han gör precis som min gjorde (och gör ibland fortfarande, om matte envisas att han ska stå stilla i fel situation där det egentligen borde vara bättre att gå vidare och träna halt någon annan stans..)
Han gör mest så när man kör i skogen och ska lasta på och av för han "kan själv", då har vi iiiiinte tid att stå stilla utan benen bara springer av sej själv! ;)

Lycka till med träningen :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja, han är tokigt söt, lille Brunte. Jämfört med ardennrarna ser han ut som ett russ :angel:

Han är otroligt arbetsvillig, men arbetet är lite för tungt för att ånga på non-stop för en trind betesnordis. Han tycker inte alls samma som vi :D

Jag var ute hos honom idag. Han stegade med bestämda steg mot mig i hagen. Resten av tiden var han sedan lugnt nervös över allt nytt. Stod väl inte helt stilla i stallgången, men efter omständigheterna godkänt. Njöt av rykten och pysslet fast han var lite skvättig i början för det nya skramlet som var runtomkring.

Vi stod stilla utanför stallet och pratade med stallägaren en god stund. Brunte stod och var oerhört uttråkad och tyckte livet var orättvist. Pillade på allt, drog in grimskaftet i munnen, försökte gå iväg och försökte buffla, men jag tog tiden tillbaks honom till ursprungsläget. Till slut förstod han väl hjälpligt att uppgiften var själva stillaståendet.

På ridbanan så var han ännu lite mer "yr" och fokuserade inte alls på mig eller arbetet. Vi övade på att stanna men han viftade runt en hel del innan han faktiskt stannade. Stod inte still speciellt länge och tja, det var väl inte mitt bästa pass på en ridbana genom historien. Ringrostiga jag gav litegrand upp efter någon bra halt. Sen gick vi en väldigt kort promenad där han kunde se de andra hästarna i hagen och då var han lugnare och stannade fint när jag stannade och lyssnade mycket bättre på mig.

Jag tror inte han är så van vid att se sin människa eller kommunicera med den så vi har lite att jobba på där. Han har gissningsvis fått göra ganska mycket som han vill, men han är på inga vis hopplös. Bara lite slynglig. Ska bli spännande att se hur han är i morgon när vi ska testa lite till med gräsklipparen.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Har två överväxta shetlands födda 2006. Har kört sedan 2005, men alltid varit körintresserad.

sigge4.jpg


hh.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vilka snyggingar du har! Speciellt den mörka! Kan du inte slänga in fler bilder? :love:
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*
Åh vad jag är glad över min häst! Han är så rolig att köra och skötte sig galant idag (har vilat ett par veckor för att smälta inkörningen, och har sen blivit riden 3 dagar varav en hopplektion och de andra dagarna ett kort skrittpasd och ett lite kort pass på ridbanan.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Har inte några fler körbilder utöver denna tyvärr :( Nyligen inkörd på bilderna.

SIGGE2.jpg


Kort man och pannlugg jämfört med nu...
siggeihage.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Mysigt! Så fint när de kan hjälpa till med sysslorna :D

Nya nordisen Brunte fick klippa gräs i morse någon timme för att öva att pausa. Hans problem grundar sig nog i att han är körd en del i skogen. Han blir mer och mer stressad ju längre han står still och sen tar han i för kung och fosterland när han ska gå ur pausen. Vi har därför pausat med klipparna uppe och vagnen är då lätt att dra i starten. Han gick bättre idag än igår, även med småövningar för hand. Stannar när jag stannar, flyttar sig för blicken och är lugn. Han får vila från körning fram till på tisdag, men jag åker nog ut och umgås och tränar för hand eller tömkör någon gång under helgen. Det blir nog en fin körhäst under sommarens gång av honom :)

Brunte
Brunte.jpg


Ponnysöt
58371_1339183605.jpg


Hälsar på Ronaldo
10978_1339183595.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Han är så fin! :love:

Låter precis som om han fått dra för tungt tidigare utan invänjning, vad jag vet kan det göra den allra lataste häst "het", eftersom de då tror att de måste ta i för kung och fosterland för minsta lilla motstånd de känner i selen. Och de väntar sig det hela tiden att de måste ta i allt de har och stressar upp sig för det.

Blir nog bra med träning tror jag med :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

På fredag far jag och mina killar på en helgtripp till Villvattnet!
Jag ska då köra Pegasus 2 pass om dagen lördag och söndag. Ett för Eva Lindström och ett för Rolf Hedqvist. Mini ( Joystick Diablo) följer med "av bara farten) Det finns ju plats för 2 pållar i transporten.

Pegasus är igång fullt ut nu medans Mini inte riktigt är igång än. Både jag och pållarna har ju haft lång period av orörlighet och med min egen rehabilitering så har det inte funnits energi till att ha båda fullt igång. Mini som då är lite väl rund.. även om vi jobbar på den biten och har minskat 13 cm där magen var som tjockast och 3 cm vid sadelgjorden sen 1 april.

Hoppas att Mini ska få en liten "nytändning" av miljöombytet och att få se lite maratonhinder, vattenhinder.. Kanske bada lite.. Han kommer alltså att köras där också under helgen men inga lektioner så. Parkörningen hoppar vi över denna gång. Siktar in oss på att få "igång" energin hos Mini och att trimma vidare med Peggis. Blev ju när vi körde för Susanne Ankermark VÄLDIGT medveten om vilken effekt min mycket svagare vänsterhand har när vi kör och hoppas hitta metoder som hjälper oss att motverka detta. ( Själva styrkan i handen och övriga kroppen på vänstersida är medfött och permanent så det är inget jag kan träna bort)

2012 och 2013 är mina stora mål både för mig själv och pållarna att bygga styrka och minska i vikt.Viktbiten gäller framför allt mig själv ( har ca 20 kg till som ska bort) och Mini som har ganska många kilo kvar också. Vi sk därför INTE tävla någonting under den här tiden men jag tränar gärna för tränare när tillfälle ges för att hålla både mig själv och pållarna motiverade. Å sen SKA jag hitta mig en groom också och gärna en medkusk och få igång den biten.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Blev ju när vi körde för Susanne Ankermark VÄLDIGT medveten om vilken effekt min mycket svagare vänsterhand har när vi kör och hoppas hitta metoder som hjälper oss att motverka detta. ( Själva styrkan i handen och övriga kroppen på vänstersida är medfött och permanent så det är inget jag kan träna bort)
En spontan tanke; Det skulle inte gå att du kör enhandsfattning med högerhanden? Visserligen är högerhanden vanligen piskhand med enhandsfattning, men om du är svagare i vänster kanske det är värt att prova? Fast pisken kanske är för tung att ha i vänsterhanden. Men samtidigt påverkar det inte hästarna på samma sätt om du inte riktigt orkar hålla pisken hela tiden...
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Inte en helt dum tanke faktiskt. Väl värld att prova med enhandsfattning i högerhanden. Piskhanteringen får vi jobba på i vilket fall. På tävlingsbanan när jag väl kommer dit så SKA jag ha handikappsklacificeringen klar och då får groomen vara piskförare!

http://www.youtube.com/watch?v=7OC9PLNayhM&feature=youtu.be
Pegasus och jag för snart ett år sen. Första gången med våran fina vagn..

http://www.youtube.com/watch?v=Yy2-l3lpn4M&feature=relmfu
Busiga grabbarna i hagen här på vårkanten. Inte så konstigt att våra täcken är fulla med bitmärken och broddmärken å sådär!
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Inte en helt dum tanke faktiskt. Väl värld att prova med enhandsfattning i högerhanden. Piskhanteringen får vi jobba på i vilket fall. På tävlingsbanan när jag väl kommer dit så SKA jag ha handikappsklacificeringen klar och då får groomen vara piskförare!

http://www.youtube.com/watch?v=7OC9PLNayhM&feature=youtu.be
Pegasus och jag för snart ett år sen. Första gången med våran fina vagn..

http://www.youtube.com/watch?v=Yy2-l3lpn4M&feature=relmfu
Busiga grabbarna i hagen här på vårkanten. Inte så konstigt att våra täcken är fulla med bitmärken och broddmärken å sådär!

Dom är så fina dina grabbar och ni är verkligen jättefina i första filmen :)

Jag har precis börjat komma igång med Lillen ( min fjording), han sträckte sig i bogen i våras och har därför gått och skrotat ett par månader men nu har vi kört både lördag, söndag, måndag och igår och han sköter sig exemplariskt, förutom lite dålig kondis men hoppas snart få fart på den också.

Kör med min speedcart och jag bara älskar den, den är perfekt nu när han ska igång, den är så smidig när man ska ut och skritta och trava i intervaller och ändå bara kör ensam. Lyckades få det att funka bra med linor,trissor och min vanliga ideal-sele. :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Han är så fin! :love:

Låter precis som om han fått dra för tungt tidigare utan invänjning, vad jag vet kan det göra den allra lataste häst "het", eftersom de då tror att de måste ta i för kung och fosterland för minsta lilla motstånd de känner i selen. Och de väntar sig det hela tiden att de måste ta i allt de har och stressar upp sig för det.

Blir nog bra med träning tror jag med :)

Ja, precis det här tror vi har hänt. Vi inser att vi inte har tid att utbilda honom till gräsklippningssäsongen i år, men han stannar i stallet och får all utbildning i sin egen takt.

Istället har vi fått låna en fin, lite äldre ardennervallack - Winston, 17 år. Han kan "allt" och verkar vara en mysgubbe. Bilder kommer nog nästa vecka :)

Här är Lindas rygg efter avspolning efter arbetspasset. Härliga filéer :)

En_fint_musklad_rygg_med_pol_i_mitten_Linda_stoltserar_med_sina_fileer.jpg


Bango selad och klar att spännas för gräsklipparen.
62630_1339746357.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

En litten bild på oss från idag. Vi börjar så smått komma igång och Lillen börjar få upp flåset så igår körde vi 8 km och idag 1 mil, det blri en hel del skritt men känns ändå skönt att kunna komma iväg på de lite längre rundorna. Hoppas att han snart får lite muskler också och att magen minskar lite men det är svårt med en häst som blir tjock bara han tittar på mat. Världens goaste är han iaf :)

lill1.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Så tjusiga ni är!
Det är ju inte kul med hästar som blir tjock av att SE gräs. Konstaterade häromdagen att Mini som vi då bantat ner.. har gått upp igen trots LITEN hage med gräs som är stängd nattetid..

Så nu har vi ökat upp träningsdosen här med. Var ute 1 timme med Mini idag. 30 minuters "dressyrliknande" körning på åkern och sen for vi ut efter vägen.

jag kan tyvärr inte ha betesreducerare på mina småtroll då grimmor åker av inom loppet av 2-3 minuter
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Får man slänga in en liten fråga här?

Jag har tänkt att jag ska köra in mina ponnyer, jag har en maxad d-ponny och hennes föl som kanske blir en c-ponny.
Tanken är att jag ska köra in mamman i vår, och sen ungen när den är tre år.

Frågan är, kan man ha samma vagn till en c och d-ponny? Eller kommer jag att behöva köpa två olika vagnar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 973
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 686
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp