Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Får man slänga in en liten fråga här?

Jag har tänkt att jag ska köra in mina ponnyer, jag har en maxad d-ponny och hennes föl som kanske blir en c-ponny.
Tanken är att jag ska köra in mamman i vår, och sen ungen när den är tre år.

Frågan är, kan man ha samma vagn till en c och d-ponny? Eller kommer jag att behöva köpa två olika vagnar?

De borde kunna ha samma vagn utan större problem.
Varför vänta med inkörningen tills den är 3 år?? Du kan absolut köra in den som 2 åring. Ingen egentlig körning från början utan vänja sig med att vagnen finns där och starta och stanna.. å lägga in längre viloperioder emellan.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Tack för svaret!

Vi börjar med tömkörningen tidigt på dom (Grimma och långa grimskaft) men jag gick väl på "ridhästtänket" när jag
tyckte att tre år var rätt ålder att sätta henne framför vagnen.

Men då kanske man vågar ta det lite tidigare. Beroende på hur hon ser ut. :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Sålänge du inte lägger någon tyngd i vagnen eller "kör" längre pass är det inga problem!

Med min shettis började jag nu i mars (han fyllde 3 i juni), kändes lagom för oss. Då började jag med att gå bakom vagnen (med ledare vid huvudet). Och sedan körde jag honom kanske 5-6 gånger, 10 min per gång utspritt på en månad. Och sedan 2-3 gånger ca 20 minuter men hoppade av i uppförssluttningar osv. Sedan fick han ledigt från vagnen och nu har han sommarlov, tänker börja köra igen i september/oktober. Det ska inte vara jobbigt för hästen utan bara kul!

Lycka till :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Åh, vad roligt att du tänkte köra in dina vackra hästar. Jag har tjyvtittat på Stella och bebis i de andra trådarna men håller mig här på körforumet där jag tycker stämningen är trevligare.

Jag personligen börjar "köra in" hästen när den är föl redan. Det är ju himla behändigt när man har de från början. Man vänjer dem vid saker på låren, hasorna och bakfötterna. Man kan också redan då "råka" tappa saker, gå över skaklar och massa annat som kan ha nytta av. Men, givetvis bara så mycket som individen själv klarar.

Vid ett kommer ju tränset på, då kan det räcka en stund med tanke på att det är helt nytt.

Sedan brukar jag vid 1,5 (har haft fjordingar som ju är ganska sena att växa klart) göra första inkörningsgrejjerna. Dvs tömköra, styra, backa framåt kanske dra några lätta linor som så småningom slår mot benen osv.

Jag föredrar att ha hästen helt inkörd vid 2 års ålder med några få turer på 10 minuter styck men med kanske lite svårigheter som svänga tvärt om hästen klarar av det, skakningar i skalarna, en sten man måste över osv. en längre paus brukar jag ta här.

När de är tre kommer körningen igång på mer allvar även om individen klarar av det.

Sedan vet jag att äldre hästar framgångsrikt körts in men det är jag alldeles för dålig på och skulle väl garanterat använda mig av proffshjälp. Men, jag vet att du känner din häst väldigt bra, så du kanske klarar en del själv, kanske allt.

Lycka till!!!
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Tack! Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter. :) Anledningen att jag tänkt börja med körning är för att den lilla ser ut att bli
så väldigt liten. Tänkte att jag skulle börja med mitt äldre sto så att jag kört lite innan jag börjar med den lilla.

Efwa, Tack för ditt svar! Ungen vänjs nu vid det som behövs. :)

Min märr blev i princip inkörd för x antal år sedan. Hon har gått med skaklar och dragit stock efter sig . Så jag tror att det inte kommer att
bli några problem med henne, hon är mycket snäll. Jag hade dock ingen tillgång till vagn då, så hon spändes aldrig för, så det hela rann ut i sanden.

Mitt sto,

myferrari_by_eldfuxen-d3f6901.jpg


Och min lilla, (6 veckor gammal. :love:)

whipped_cream_by_eldfuxen-d55je3d.jpg


Om jag har tur blir dom ju lika stora och då kan jag ju köra par. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Körfolkets snacktråd!

Å så fina de är!

*kl Och roligt med en kör-snacktråd. Jag har kört min fyraåring lite till och från sedan han var två ungefär, och nu går han trygg med vagnen i skritt och trav, både i skogen och på bana. Lite skänkelvikningar har vi också börjat med. Jag har kört in honom mycket på eget tänk och har haft hjälp av tränare någon gång per år. Nu börjar jag bli sugen på att träna mer, så hoppas jag kan hitta någon som kan hjälpa till. Känner någon av er till körtränare i Östergötland?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Dina pållar är bara såå underbara :love: Kommer bli urtjusiga körhästar!! :d
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Tack så mycket alla som skrivit så fint om mina små djur!

Shetlandskusk, Fast de är ju inte så vackert om en är 135 och den andra är maxad D-ponny. ;)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Finns inga regler :) En häst som är snabbare i tempot än sin parhäst kan sänka tempot, alternativt kan den med mindre tempo höja sitt tempo tack vare den andre. De kan mötas halvvägs.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ironwill du får köra tandem, det ser coolt ut !

Jag och sonen var ute och körde med lilla Dingla pingla häromdagen, hon har vilat en hel del nu i sommar pga sin ålder.

Vi har ju förlorat älsklingshästen här hemma i kolik så först kändes det inte jättekul att rulla ut vagnen och spänna för. Men när vi väl var iväg så kändes det ändå trevligt, det här med hästar. Det gör bara så ont att förlora dem.

Dingla var jätteduktig, körde förbi en skock får och de gillade hon inte, men gick ändå förbi med svansen i vädret. Lilla Dingla, 3 år och äldst i flocken just nu. Flock o flock förresten, de är bara två stycken vilsna själar.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

KL
Nu får jag nog flytta över från inkörningstråden till den här :-) Igår och idag körde vi Hugo med maratonsele och den höga vagnen. Nu är han riktig körhäst.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vad roligt!!

Nu kan du säga att han är inkörd, det är rätt häftigt, eller hur?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja det var väldigt tråkigt... saknar henne mycket. Men Dingla och den andra hästen lyser upp tillvaron bara genom att finnas. Ja Dingla är en jätteduktig ponny, henne är jag verkligen nöjd med.

Warg, kul att det går så bra! :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*
jag och min man var iväg till Närkesberg (örebrotrakten) ett par dagar (kom hem igår). Första dagen skulle det blivit höhässjning men det hade regnat för mkt, så istället så övades det vid skogskörningsbanan mm.
Igår bar det av på långtur tillsammans med en massa andra ekipage. 3 vagnar som drogs av par (2 nordsvenska par och ett russpar), några enbet och sen var det några som red.
Ca 2,2 mil i skritt blev det med en lite längre paus och en kortare paus. Rappe skötte sig så himla bra! :love:
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

jag hann också få prova en lite "grövre maratonvagn", ursh vad kär jag blev :love: I vanliga fall har jag en rockard (en rätt bra), och en gammal trilla. Den här vagnen var inte till salu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 686
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp