Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*

Idag har jag och ponnyerna varit ute på vår första uppdragskörning och jag är så oerhört stolt över de små grå, de har skött sig strålande hela dagen! Väntat så snällt utanför kyrkan och promenerat så duktigt mitt i trafiken bland tutande bilar osv.

Vad det är värt mycket att köra par såna här gånger, så att de har tryggheten i varann. Hanna 10 år till vänster (höger i bild) och Serena 4 år till höger.

brudvagn.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Oj vad fina och skoj att det gick bra!

Jag var lite nervös när jag körde par första gången för några månader sen efter att ha kört mycket enbet som ung. Nästan två ton ardenner - det bara måste ju vara en handful, tänkte jag. Men ack så fel jag hade! Ekipaget kändes, och känns fortfarande många gånger mer stabilt än i enbet och det är ju jättekul att köra par dessutom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Körfolkets snacktråd!

Oj så fina ni är!

Jag är sugen på att köpa en till ponny, en liten B, så jag kan sätta Sam i par. Min gammelponny har ju sina krämpor och behöver nog snart en ersättare. Det skulle passa utmärkt med en liten men viktbärande B-ponny till barnen i ridningen också..

Sist vi körde ut med Sam så hade vi maratonvagnen med mig, en till vuxen och ett barn. Sen plockade vi upp en vuxen till på vägen. Alla utom barnet fick gå i backarna, men på raka sträckor och så var det inga problem alls för Sam att dra den tyngden. Men det kommer jag ändå inte att göra igen, känns inte bra ändå.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja det är ju minst dubbelt så kul att köra par :D

Och visst blir det stabilare. Det gäller ju att båda hoppar åt samma håll om det ska vingla, annars stadgar ju den andra upp! Och hästarna tycker det är roligare.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ni är så fina och dina ponnysar så duktiga!

När min skola är klar är jag sugen på att köpa en inkörd fjording till som kan gå i par med Lillen, vore så roligt. *drömmer*
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*

Pipi och jag var till Villvattnet och tävlade 7-8 Juli. Pippi skötte sig som en prinsessa som vanligt och vi hade jätteskoj! Vi kom efter två delade ettor i dressyren och fyra i maraton och i totalen kom vi två, jättekul!

Min fina Pippi! :love::love:
villvattnet.jpg


villvattnet2.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Hon ser så himla trevlig ut :D Grattis till fina resultat!

Hur hög är hon egentligen? :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

kl

idag försökte jag mig på att ha min åring, Lillan, som handhäst när jag körde Samsam. Det gick... sådär. Syftet var att vänja henne vid vagnen då hon också ska köras in, och att hon ska motioneras lite lagom. Jag har kommit fram till att hon inte är rädd för vagnen, vilket jag inte heller trodde (hon är inte rädd för något) och att hon inte var särskilt intresserad av att motionera. Jag hade henne i grimskaft och tänkte hålla henne bakom rockarden på högersidan. Hon förstod direkt mina anvisningar med pisken när jag visade vart hon skulle vara. Men sen skulle hon äta gräs, titta på saker och så vidare... Hon är en väldigt lugn ponny, pappan Tinker mamman russ/shettis/ardenner. Hon höll inte alls samma takt som SamSam och var otroligt ofokuserad. Det blev ingen lång tur, men var det något som blev långt är det min högerarm.
Trots detta så var det ändå en väldigt positiv upplevelse då SamSam skötte sig ypperligt och brydde sig inte alls om Lillan utan lyssnade fint på mig.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Det där med utdragen högerarm känner jag igen :-D När jag hade Tummen på släp en gång och skulle sätta igång i trav så började Pippi så klart trava men inte Tummen och han är sån som inte är särskilt allert om det dras i grimskaftet så han höll ju emot typ. hahaha min arm rakt bakåt och jag kunde ju inte släppa heller men det kändes som att armen skulle gå av eller bli typ två meter minst....puhh :D
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*

Själv hamnade jag på sambons kuskbock häromdagen. (Lite oplanerat, därav avsaknaden av handskar och huvudbonad).
Är enbetskusk i vanliga fall men det är kul att ratta två stora i stället för en ibland. :D

599850_10151285113704554_920234948_n.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*KL*
Igår gjorde Rappe KBI (med Gunnar Bärlund), och fick 46 poäng! (inkörd i våras). :bump:
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Nämen grattis det var bra gjort, mitt russ sto fick bara 35 och det var jag nöjd med
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

KL

Eftersom jag var och kollade på SM i Vaggeryd i helgen och fotade lite vid vattenhindret så lägger jag in en länk till er som har lust att kolla.

http://www.pixbox.se/alb1246477

Respektera att det är copyright på bilderna
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vilka fina bilder! det var verkligen en kul upplevelse att se maratondelen i lördags.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 981
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 723
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp