Konstiga magproblem

Gwaeron

Trådstartare
Travsto, elva år gammal står ett par år på stort stall med kassa hagar, hö med hemska värden som tas in från olika leverantörer varje laddning, havren var ingenting att hurra över heller. Små boxar och kort utevistelse samt stressig stallmiljö. Magen funkade aldeles utmärkt.

Vi flyttar till ett litet lungt stall, hästarna får torrt hösilage med bra värden (proteinvärdet var 34g/kg, resten minns jag inte), bra havre som krossas på gården, utevistelse i kuperade hagar mellan 0900 och 1700. Vi flyttade dit i januari 2007 och magen var helt normal fram till på våren när alla hästarna börjar dricka ur äckliga pölar och nästan varje häst blir lös i magen och gasig. På alla hästarna utom den här går det över. Vi gav A-fil och magen lugnade sig, men när vi slutade kom problemen tillbaka. Det är inte ekonomiskt hållbart att ge en liter Afil varje dag och vi vill ta bort orsaken till problemen så afil igen är inte en lösning.

Varje dag får hon 2+2+2,5+3 kilo hösilage (högt stråvärde), 3/4 krafftmått krosshavre och ett par deciliter betfor med krafftmineraler, en skvätt B-vitamin och en skvätt linfröolja. Ett tag fick hon även vitlökspulver och rapsolja i betforn men eftersom magproblemen fortsatte tog vi bort de två sakerna.

Vattnet är bra, hennes hink rengörs och fylls varje dag, badkaret i hagen fylls varje eller varannan dag och spolas av samtidigt. Såvitt vi kan se växer ingenting konstigt i hagen, däremot äter hon bladen från en videbuske som växer bredvid ridbanan.

Nån som har en aning om vad problemet kan vara?
 
Sv: Konstiga magproblem

Hej, hästen blev alltså dålig efter att ha druckit dåligt vatten ur pölar i hagen? Har ni tagit några prover?

Jag själv har häst med magproblem. Att be lactobakterier, som i fil eller proequo etc behöver inte "bota" problemet. Däremot kan det lindra och hålla magen bra så länge det ges. Problemet är att man inte vet hur många utav de bakterier vi tillsätter som faktiskt fastnar i hästen. Har dåliga, onda, bakterier fått fäste är de ibland svåra att bli av med.

Står hon på gräs nu? Går de i samma hagar där vattenpölarna fanns?
Hur länge har hon fått fil?

Jag tror, med betonig på tror, att det kanske är så att hon behöver få filen under en längre period(kanske prova med annat prep. innehållande LACTOBAKT. typ proequo. Att ta bort kraftfodret kan också vara en idé. Ett träckprov skulle nog inte heller sitta fel för att se vilka bakterier som hon fått i sig. Tyvärr måste man då göra ett direkt.bakt.prov som måste analyseras inom fyra timmar.

Sen kan det ju också vara ngt annat som gör henne dålig....
Hoppas hon blir bra, vet att det är jobbigt
 
Sv: Konstiga magproblem

Hagen har vi uteslutit eftersom de andra två hästarna med betydligt känsligare mage går där och inte har några problem alls längre. Alla hästar i hela stallet blev lite dåliga på vårkanten när allt smälte, vattnet i stallet dricker alla människor på gården och ingen reagerade det minsta på det. Hon står inte på gräs ännu, det har inte vuxit upp så mkt i den hagen, men de står kvar i samma hage som i vintras.

Vad är en längre period? Sist fick hon A-fil i en vecka. en liter om dagen i sju dagar
 
Sv: Konstiga magproblem

OK, eg skulle det kunna vara vad som helst som orsakar hennes problem...

En längre period iaf ett par veckor. Ni har ju iaf hittat något som gör henne bättre och då är mkt vunnet. Annars kan man ju behöva prova sig runt mellan alla marknadens preparat. Men absolut, oftast behöver de mkt längre tid än en vecka på sig. Prova proequo eller proviva, ngt preparat som innehåller högre konc. av lactobakterier. Kanske blir hon snabbare bättre då.

Men för att vara säker så behövs ju ett bakt.prov
 
Sv: Konstiga magproblem

Tack för tipset :) Pro-viva hjälpte ena hagkompisen vet jag. Vi har funderat på att pröva det. Hur mkt måste man ge och behöver sånt kylförvaras?
 
Sv: Konstiga magproblem

Jaa du.... jag har bara gett proequo till mina hästar och har genom det "blivit vän" med producenten. Proviva tillvarkas av samma företag men är ju eg. till människor. Jag är inte nu helt säker på om innehållet av lacto.bakt. är detsamma men tror, om det skulle vara så, att det inte skiljer så mkt. Proequo ger effekt efter bara 2dl men det beror ju på hur dålig hästen är. Men tyvärr går det nog åt några liter i veckan....Det behöver ju förvaras svalt, kan ni ha det hemma kanske o sen ta med när ni ska till stallet varje dag? Det är ju lite svårare på sommaren....
 
Sv: Konstiga magproblem

okej:) eftersom hagkompisen blev bra av proviva försöker vi nog nästan med det. Det är överkomligt att ge några deciliter om dagen, hela paket blir lite dyrt. Hon är inte jättedålig, då hade vi snackat med veterinär vid det här laget. Vi är tre/fyra olika människor på den här hästen så isf ska vi ha varsitt paket hemma i kylen och bära med varje gång :rofl: Men om inte annat kanske vi kan deala lite med stallchefen, hon är så snäll :love:
 
Sv: Konstiga magproblem

Istället för a-filen kan ni ju prova tex probimin. (Mycket effektivare och drygare än a-fil. En tsk motsvarade nånstans mellan 4-10 liter fil med bateriekultur, så det blir kanske billigare med en sån kur)

Trots att betfor anses bra för magen finns det de som är känsligare än andra för sandinnehållet, eller vad det kan bero på. En häst i stallet troddes ha kroniska magbesvär, då hon bla ätit gödsel i många år. Ägaren fick råd om att sluta ge betfor och ge en kur bakteriekultur. Till allas förvåning var hästen helt symptomfri efter ett par dagar och har helt slutat äta av gödslet, trots att hon gjort det i flera år innan dess. Kan var värt att prova.
 
Sv: Konstiga magproblem

Tack för tipset :)

Fast vi vill gärna kunna ge betfor (hon får faktiskt bara ett par deciliter) . visst kan vi tänka oss att hålla upp helt tills hon är bra i magen. Men hon har aldrig haft problem tidigare men alltid fått betfor. Hon fick mer förut dessutom. Så betforn får nog komma tillbaka när hon är bra igen :)
 
Sv: Konstiga magproblem

Det finns nästan en hel djungel av olika preparat för mage/tarm. Det svåra är att hitta det som ens häst behöver o kan ta upp.
Det finns såklart prep. där man bara behöver ge lite,lite. Protexin propaste 6ml om dan ett exempel.

Men nu när ni hittat något hon svarat på alltså lactobakt. så känns det som rätt spår att följa. Men säker kan man ju inte vara.....

Hoppas det går bra nu och att det ordnar sig med "langningen" av proviva:)
 
Sv: Konstiga magproblem

Uppenbarligen :crazy: Men probimin ska väl vara ungefär samma baciller som A-fil + att jag har hört en hel del bra om det preparatet. Och sen glömt bort det :o

Tack :)
 
Sv: Konstiga magproblem

Men inte lactobakterier i färsk form. Probimin är väl "torkade" inte levande.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: maria_b
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 874
Senast: Madick
·
Foder & Strö som rubriken säger. vi har hö brist på mitt stall. det kommer inte räcka tills det nya höt kommer... det kommer inte nytt förän efter...
2
Svar
36
· Visningar
2 625
Senast: remmis
·
B
Träning Nu har jag kört fast. Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp! Det är såhär; Jag har...
2
Svar
25
· Visningar
2 745
Senast: Biijatch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp