Konstiga svar på hästannonser???

Zephira

Trådstartare
Måste bara fråga er andra om vilka konstiga mail ni fått på era hästar ni haft/har annons på.

Ska försöka korta ner historien lite med risk för att sakinnehållet försvinner men iallafall:
Idag när jag läste mailen hade jag fått ett mail från en person som först frågade mig varför jag sålde min häst så billigt?? Jag tycker inte 60.000 för en häst är särskilt billigt men iallafall.
Sedan fortsatte personen att beskriva vilka problem h*n hade med sin unghäst och att hon var livrädd för den. H*n fortsatte med att berätta att h*n ville åka på tävling utan att vara rädd hela tiden etc etc.
Redan här höll jag på att somna men som medmänniska tänkte jag att jag skulle vara lite vänlig och iallafall ge ett råd till denna vilsna person.
Så jag svarade att jag trodde det skulle vara en bra ide om personen ifråga tog ett par lektioner på ridskola för att öva upp självförtroendet igen och få bort rädslan och sedan ta tag i detta med att ha egen häst igen. Vidare sa jag att det nog inte är så bra att ha en unghäst om man är rädd för den då det kan förstöra hästen för resten av livet. Men jag sa även att h*n var helt rätt ute då h*n nu ville ha en äldre häst istället men sa att min häst nog inte skulle passa och önskade personen lycka till. Bara tanken på att lämna iväg min pärla till den personen gav mig kalla kårar...
Döm om min förvåning när jag får ett mail tillbaka där h*n skriver att "Du tror visst att jag är en nybörjare! Hej då och tack för kränkningarna!" :confused:
Jag försökte ju bara hjälpa till i all välmening och h*n lät otroligt ung av språket i mailet att döma. Hur som helst så blev jag lite ilsk, kanske var onödigt av mig, men jag svarade att man nog verkar vara nybörjare i mina ögon om man kallar ett sto för en han...
Så fortsatte jag med att råda personen att inte störa seriösa annonsörer med sådant trams. Jag kanske tog i för hårt här men jag känner mig ganska irriterad över oseriösa "spekulanter" som tar upp en hel del tid att sitta och svara på och som inte ens kan skriva under sitt mail med namn och telefonnummer...
Hur som helst så fick jag svaret tillbaka en stund senare: "Du måste ju vara helt jävla dum i huvudet!"
Eh...jag svarade tillbaka: "Du med" och kände mig jättebarnslig men på nåt sätt så kände jag mig irriterad över personen i fråga på alla plan.
Jag VET att jag inte skulle brytt mig om att svara men ibland flyger :devil: i mig bara...

Har ni andra råkat ut för detta någon gång, vad gör man? Man önskar ju att dessa personer kunde sluta med dagdrömmerier eller vad de nu håller på med och sluta svara på folks annonser så att man slipper ta upp en massa tid med dumheter. Vad gör ni andra? Svarar ni eller låter ni det bara passera? Vad skulle ni velat svara? :laugh:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Har fått diverse konstiga förslag på bytesaffärer.
En ville byta mitt gamla varmblod mot en dieselmotor!?


Jag hade nog svarat på första mailet och sagt att jag inte trodde att min häst var något för henne/honom.
Hade avslutat med ett "lycka till i hästletandet".

Lät som en fruktansvärt omogen person som mailade dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jodå har råkat ut för en hel del knäppgökar.
Bryr mig inte om att svara på mail som inte känns seriösa.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Ja,ibland får man konstiga svar.När jag skulle sälja min islänning föreslog en presumtiv köpare ett byte mot två russ!Vet inte vad hon hade tänkt att jag skulle ha russen till?
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Har fått diverse konstiga förslag på bytesaffärer.
En ville byta mitt gamla varmblod mot en dieselmotor!?


Jag hade nog svarat på första mailet och sagt att jag inte trodde att min häst var något för henne/honom.
Hade avslutat med ett "lycka till i hästletandet".

Lät som en fruktansvärt omogen person som mailade dig!

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag sitter just nu med en RIKTIGT lång haka kan jag säga... Har haft kontakt med en spekulant som verkligen varit jätteintresserad. Skrev till henne om hur avtalet skulle utformas och vad som skulle stå. Hon skriver tillbaka att allt låter kanonbra och att hon vill ha hästen. Hon skrev också att allt kändes såå bra och fantastiskt och att hon hittat sin drömhäst och det skulle bli såå roligt och spännande. Allt var UNDERBART helt enkelt!

Så jag utformar avtalet och skickar det till henne. Sen hör jag inget mer. Skriver till henne idag och ber henne höra av sig. Får då ett mail där det står att hon har tänkt igenom allt och bestämt sig för att vänta med att köpa häst men gärna hör av sig igen i framtiden...

Då skriver jag till henne att det är bättre att vänta med att säga att man ska ha en häst till man verkligen är SÄKER på att man vill ha den. Så slipper säljaren lägga en massa onödig tid på avtal och sen gå runt och tro att hästen är såld.

Får då tillbaka ett jätteargt mail där hon skriver att hon minsann inte behöver några råd om hur man uttrycker sig och hon kallar mig omänsklig som inte förstår att saker kan hända och att hon är glad över att hon inte köpt häst av en sådan omänsklig människa!

Ööhh... VA?:crazy:

När jag kollar tillbaka bland mina gamla mail ser jag att samma tjej också var JÄTTEINTRESSERAD (enligt hennes mail) av en annan häst jag sålt. En helt annan typ av häst i en helt annan prisklass... Men när hon fått en lång beskrivning och en massa bilder på den hästen lät hon bara bli att höra av sig igen...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Kan det inte varit så att den som svarade på din annons ville ge en ärlig beskrivning av vad hon har problem med idag för att du som säljare skulle kunna bedöma om hästen skulle vara rätt för henne? Om det var på det viset så förstår jag att hon tyckte att du svarade arrogant.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag är själv i hästsäljarfarten & börjar snart tro att det inte finns några seriösa/vettiga människor i hästvärlden just nu.
Senaste var en mamma som blev rosenrasande på mig för min ponny (gått clear round) inte kunde gå eliten iår, då hennes dotter hade dessa ambitioner & var helt förälskad i min ponny. suck..
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha, vilken tråd. Man häpnar över hur vissa människor beter sig...

Jag satte in en annons själv när jag började leta häst och skrev att jag var ute efter en trevlig, lugn häst som jag inte hade för avsikt att träna med utan bara ville rida med i skogen. Skrev att jag var ute efter någon form av kallblod men att jag inte ville ha en travare.
Ett svar jag fick var från en som hade en tinker som ägaren då tyckte verkade passa mig perfekt. Efter att ha mailat lite fram och tillbaka skrev hon att hon ville att hästens framtida ägare skulle träna hästen akademiskt. Jag svarade då att jag inte var ute efter att träna seriöst utan bara ville rida för skojs skull. Till svar fick jag då att "Jomen du kommer att tycka det är jätteroligt med akademisk träning, jag tog och kollade vart det finns sådana tränare i dina hemtrakter och här har du numret till en sådan!" Jag köpte inte den hästen kan jag ju säga...

Sen var det ett annat svar jag fick där säljaren skrev att hon hade en bra häst till mig och bad mig ringa upp henne för mer information. Nyfiken som jag blev så slog jag henne en signal. Då visade det sig att den "perfekta hästen" var en varmblodstravare som nyligen blivit tagen av banan eftersom hästen inte funkade rent mentalt framför vagnen. När jag sa att jag absolut inte var intresserad av en travare av något slag avbröt säljaren mig med: "-Jamen hon är jättelugn och snäll i all hantering!" Som att det skulle göra nån skillnad^^
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

jag hade en shirehäst till salu och satte ut en annons med en rid-bild där han går i hyffsat vettig form och får ett svar från en tjej att jag är på tok för fet för att rida hästen och att jag är en djurplågare.. kul..
jag svarade med "tack för att du lämnade dit IP-nummer så jag kan göra en polisanmälan och dom kan söka upp var din dator finns".

en annan gång hade jag ett jättefint arabsto till salu som det helt enkelt inte klickade med och jag skrev i annonsen att jag kunde tänka mig ev. byte.
fick svar från en kille (eller faktiskt en vuxen man) vars mamma ägde ett arabstuteri och han själv var bonde så han undrade om jag ville byta hästen mot en jättefin kviga? :confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

sålde min ponny pga övergång till storhäst. stod att det ej var prov eller utlåning som gällde. ändå ringer folk och frågar. en ringde o fråga om deras dotter kunde låna ponnyn i 3 ÅR för hon gick på rid-högstadium......
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

fick svar från en kille (eller faktiskt en vuxen man) vars mamma ägde ett arabstuteri och han själv var bonde så han undrade om jag ville byta hästen mot en jättefin kviga? :confused:

Jag råkade ut för motsatsen. När jag skulle sälja mitt sto fanns det en annons på en trevligt fullblod som de ville byta. När jag läste annonsen uppfattade jag att de ville byta mot sto för att avla på och eftersom jag sett en hel del travarannonser från dem i samma veva så trodde jag att ett travsto med skapligt intressant stam skulle duga.

Nähä de ville byta till sig 2-3 kvigor mot hästen. Fundera på om jag skulle sprungit ner till gården och stulit 3 stycekn.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

... Och hur många svar får man inte i stil med: "Hej, jag är tolv år och har gått på ridskola i ett år, men nu har jag tröttnat på det och vill ha en egen ponny. Får jag låna din?"

Gosh, hur många oseriösa småungar finns det därute som tror att man vill släppa i väg en fin, lovande ungponny på lån till en i princip nybörjare?! :eek:

Har också blivit erbjuden mycket konstiga byten, dock inga kor! :p
T.ex: I annonsen står det att C-ponnyn säljes för den är för liten för oss. En kvinna ringer och vill byta mot en welsh mountin på 114 cm...
Ett mail undrar om jag kan tänka mig en hingst som byte. Svarar med frågor om stam, ålder, höjd, temperament, utbildning och uppskattat värde (skriver man inte det i förslaget?!). Fick aldrig svar...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha, en del är helt osannolika! Annonserade i vintras efter ett pensionerat sto (island el mindre kallblod) som ville tillbringa sina sista år med att uppfostra min lilla flock med isländska ungsto. Fick div lustiga förslag men priset togs av den människa som ringde och erbjöd mig en ung, tuff ardennerkorsnings-hingst som de "inte riktigt klarade av" och som de kunde sälja billigt. Kul korsningar det skulle kunna bli =/...

På samma annons, där det då stod "för livstids foder alt. köpes för symbolisk summa" fick jag också erbjudande att köpa ett äldre gravt eksemdrabbat islandssto för endast 30 000 kr. Med ledning av bifogade bilder och resterande info i mailet borde den stackars lilla kraken få somna in för gott eller så borde någon kunnig och varmhjärtad människa ha fått betalt för att ta sig an den. Det var det värsta jag sett och det påpekade jag också i mitt svar samtidigt som jag skrev att våra hagar inte lämpade sig för eksemhäst av det hårt drabbade slaget. Fick då ett mkt snäsigt försvarstal tillbaka och det jag särskilt minns var bl.a. att "hon har alltid klarat sig utan täcke, de är ju så dyra och håller ingenting". Stackars häst!!!

Kan tillägga att jag inte tog någon av dem utan i stället har fått hem en underbar kallblodstravar-tant född 91 som ska hålla ordning på småglinen...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha! Vilka människor det finns! :rofl:

För många år sedan skulle jag försöka hitta ett långvarigt stabilt hem till min gamla ponny. Satte ut annonser på internet om en 20 årig sällskaps/promenadponny. Det ringde då en gubbe från Norge som ville ha min ponny på sin ridskola. :eek: Jag var då bara 14 år och vågade inte säga nej, så jag satt och lyssnade på hur han berättade om att ponnyn skulle få vara med i både dressyr och hoppgrupper eftersom det var så bra med varierande träning... Visst, men kanske inte för en 20 årig ponny med trasiga ben som redan gått 10 år på ridskola! (vilket stod klart och tydligt i annonsen) Blev såklart ingen affär.
En annan spekulant ringde och var jätteintresserad av ponnyn pga. hans stamtavla... Hade ingen aning om varför, han var ju en valack... Men hon var helt lyrisk och pratade på i säkert en halvtimme om hans exteriör och härstammning...

En annan gång skulle jag sälja min halvblods häst. Han hade skadat framknäet och kunde inte tävla eller träna i hoppning, vilket också stod i annonsen. Ändå så kom det mail med folk som letade efter en hopphäst och tyckte att min lät perfekt... Öh... Okej?? :confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Visst finns det lustiga människor som mailar de mest konstiga saker. MEN jag måste nog ändå säga att det låter som att det är du som betett dig lite lustigt i det här fallet. Det låter som att personen ifråga försökt ge en ärlig bild av sig själv, till skillnad från de flesta som bara skriver typ "kan du tänka dig att gå ner i pris eller låna ut hästen?" Allt du behövt göra var att skriva att du inte tror att din häst skulle vara lämplig. Att skriva att hon borde rida på ridskola och att hon kan förstöra sin häst känns rätt så arrogant och nedvärdernade. Vad har du för belägg för att skriva så? Man kan ju vara en väldigt duktig ryttare och ändå bli rädd för sin häst. Kanske var personens häst riktigt svår och kanske rider hon jätte bra, det vet ju inte du. Jag hade nog blivit rätt sur om jag fått ett sånt mail från någon som inte ens sett mig rida. Så du får ursäkta om jag är hård men när jag läser ditt inlägg så tycker jag nog att det i detta fallet är du som betett dig gansla så illa. Fast jag får tillägga att det var väldigt omoget och oseriöst att kalla dig dum i huvudet, hade varit bättre att helt enkelt inte svara på ditt mail.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*Kl

Jag fick ett svar på en annons för nåt år sedan som var hysteriskt roligt. Jag hade skrivit i annonsen att jag kunde tänka mig ett byte mot stoföl istället för hingstföl (hbl i 45000kr-klassen).
Fick svar från en tjej som hade någon typ av lama eller kamel och undrade om jag var intresserad:eek:
Jag skrev tillbaka och tackade för erbjudandet men skrev också att jag ärligt talat inte skulle kunna förvalta kamelen/laman så väl, eftersom jag har mkt lite erfarenhet av såna djur. Har ingen aning om vad en sån är värd, men kul var det iaf!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Visst finns det lustiga människor som mailar de mest konstiga saker. MEN jag måste nog ändå säga att det låter som att det är du som betett dig lite lustigt i det här fallet. Det låter som att personen ifråga försökt ge en ärlig bild av sig själv, till skillnad från de flesta som bara skriver typ "kan du tänka dig att gå ner i pris eller låna ut hästen?" Allt du behövt göra var att skriva att du inte tror att din häst skulle vara lämplig. Att skriva att hon borde rida på ridskola och att hon kan förstöra sin häst känns rätt så arrogant och nedvärdernade. Vad har du för belägg för att skriva så? Man kan ju vara en väldigt duktig ryttare och ändå bli rädd för sin häst. Kanske var personens häst riktigt svår och kanske rider hon jätte bra, det vet ju inte du. Jag hade nog blivit rätt sur om jag fått ett sånt mail från någon som inte ens sett mig rida. Så du får ursäkta om jag är hård men när jag läser ditt inlägg så tycker jag nog att det i detta fallet är du som betett dig gansla så illa. Fast jag får tillägga att det var väldigt omoget och oseriöst att kalla dig dum i huvudet, hade varit bättre att helt enkelt inte svara på ditt mail.

Jag håller med om detta.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 129
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp