Bukefalos 28 år!

Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Tack för rolig läsning. Ni verkar iallafall vettiga o fyllda av humor allihop:rofl:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Men var finns alla hästintresserade tjejer som älskar hästar och som skulle ge vadsomhelst för att få vara i stallet? Har det släktet dött ut?

Det verkar nästan så. Nu vill alla träna och tävla, och struntar blankt i instruktioner utan rider som blådårar ändå.
När jag var mindre blev jag salig om jag fick borsta nån av de fina privathästarna!

kl

Jag sålde ett arabsto för några år sedan, och skrev i annonsen att hästen var inriden men inte utbildad, svårlastad och lite stressad. Fick nåt svar av en "pappa" som skulle förbi min stad och tänkte ta hästen på vägen och låta sin 8åriga dotter rida hemma på Gotland.

Jag red in hästen, och red western, men annonserade även ut henne som dressyrponny. En tjej kom och skulle prova, men vågade inte röra hästen för hon trodde hon skulle explodera eftersom hon var westernriden. :angel: Jag försökte få henne att rida som hon brukade, men nej, det blev knappt nån skritt....
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jo, man har fått en hel del mail.
Har ständigt olika hästar till salu så en massa roliga svar dyker upp.
Många 12-14 åringar som vill låna häst under sommaren "vi har si och så långt till havet" rider på ridskola osv... Jo jättebra, men hästen ska säljas!!!!

Fått frågan om en 2-årig ponny arbetade i form??!!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

jag har min 2 åring till salu och har fått flera roliga svar.

dock är det roligaste svaret jag fått, var en tjej på 18 år som sökte en hopphäst som hon skulle ha på ridskolan,
och låta gå med på lektion 1 dag i veckan och sen skulle hon rida honom 6 dagar i veckan och mest inriktad på hoppträningar, för hon skulle tydligen börja tävla till sommaren.

Jag svarade snällt att hästen är 2 år och inte inriden, men jag önskade henne lycka till i hästletande och tack för visat intresse.

då får jag ett superarg mail tillbaka där hon säger att 2 åringar visst kan ridas in och att jag är en värdelös hästmänniska som inte har min 2 åring inriden

:-) ja vad ska man säga....
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Förstår du inte att sadels ska ligga på ryggen redan dagen efter de föds? ;)
Håhå, vilka människor det finns!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

En f.d kompis skulle sälja sin häst, och fick erbjudandet att byta bort sin häst mot snus.
"Jag vill så gärna ha en egen häst, har inte råd men vill du byta hästen mot en dosa snus eller ett paket cigaretter?"

Hon som ville köpa var fullt seriös.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

När jag har annonserat om att köpa häst och då skrivit ett max pris så har man fått svar på hästar som kostar 25:000-30:000 kr mer än mitt max pris...
Fine, någon tusen mer, men 30:000?? Det är ganska mycket, hur tänker folk? Att jag ska älska deras häst och "hitta" 30:000kr extra? Vart???
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Det roliga tycker jag är alla människor som bli ARGA när man inte vill köpa deras häst fast hästen inte alls är det man annonserat efter...

Jag letade länge efter ett svart fullblodssto och det var viktigt att hon verkligen var genetiskt svart eftersom hon skulle användas i avel med frieserhingst, vilket jag också skrev i köpesannonsen.

Fick MASSOR av svar, många utan bild men säljaren bedyrade att stoet var svart och att det är bättre att jag kommer och träffar stoet i verkligheten än att kolla på bilder. Jag skrev att jag allt vill se en bild innan jag far landet runt för att kolla på hästar som faller på något som jag lika gärna kan se på bild och när bilden då kom så var hästen mycket riktigt tydligt brun. Tror dom att jag hade blivit jätteglad och köpt deras häst om jag kört 70 mil för att upptäcka det på plats?...

- Jamen hon är ju NÄSTAN svart... på vintern i alla fall, skriver dom när jag påpekar den lilla detaljen. Och sen blir dom jättesura och tycker det är fel att gå efter färgen - "en bra häst har ingen färg" "och förresten finns det inga helt svarta hästar" osv osv.

Hade min köpesannons ute i nästan ett år med rubriken SVART FULLBLODSSTO och av alla svar jag fick, var inte en enda svart. Jo förresten en - fast det var då inget fullblod utan en D-ponny med okänd härstamning...:cool:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

När jag hade annons ute på en shetlandsponny för något år sedan så fick jag ett underligt svar. Det var en medelålders dam som direkt började berätta sin sjukdomshistoria. Artig som man är så hummade jag med de xx antal minuter det tog. Enligt doktorn så skulle hon bli bättre av motion och hon var rädd för hundar. Så varför då inte köpa en "stor hund" i hästformat!? Hur som helst så bodde i ett villaområde och hade en lekstuga på baksidan om huset där ponnyn kunde bo. Staketet fanns ju redan och grannen hade kaniner som hon kunde få köpa hö och halm från, annars hade hon hört att man kunde lägga tidningspapper på backen istället i boxen. Hon undrade dessutom om hästar åt tulpaner ellerom hon blev tvungen att stängsla in rabatten. Människan blev nästan förvånad när jag inte tyckte att det var lämpligt att ha en sådan hästhållning.

Något köp blev det då aldrig, hon var inte ens välkommen hit. Jag hoppas att ingen hästägare var så dum och sålde sin ponny till henne!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*KL*

Jisses!
Man blir ju mörkrädd av alla historier man läser här.
Är folk verkligen så dumma, korkade och ovetande?
Menar givetvis inte alla!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

en som ringde på min sadel för nån vecka sedan
---------------------

""
Hon-Hejsan..... jag ringer på en sadel
Jag-Hejdu, Den finns kvar.
hon- Finns den kvar?
Jag-Ehh.. Ja! (haha)
Hon-Ok.
tystnad
hon-Va den svart? och 34 i bom
Jag-Japp! & 18 i sätet så den är ju rejäl.
Hon- Hur länge har du haft den? Å vilken tum?
Jag- 18 i tum. (what?) ja har haft den i 3 år nu men den har inte blivit använd på det senaste året. Så den är väldigt fin, ser knappt använd ut.
Hon- Vilken färg?
Jag- (är hon dum i huvudet eller???) Svart...
tystnad
Jag-Hallå?
tystnad
Hon- Va ska du ha för pris?
Jag- Den är värderad till 7000.-, men ja vill bli av me den så ja säljer den för 6000.-
Hon-Tar du 4500.-??
Jag- Absolut inte!
Hon- Men med tanke på alla skador och så...
Jag- Den har inga skador?! den är knappt använd!!
Hon- De va svart va?
Jag-Ja den är svart, allt är svart på den.
Hon-jag antar att stigläder & sådant medföljer
Jag-(tyst suck) Nej, det är bara sadlen & ett överdrag.
Hon-kan man göra avdrag på överdraget? Ja har ett eget
Jag- Mm, vist. 50.- avdrag då.
hon- Ok! Men om jag kommer & hämtar den nu så tar ja den för 4500.-
Jag- Haha, Nej. Jag ska ha 6000.- för den annars kan det kvitta!
Hon- Jaha.. jag ska prata med min dotter då.
Jag- Gör så.
Hon- Vi ska bara ha den till en fjording nämligen, Tack hej.
Klick!
""
HAHAHA! seriöst, undra om hon drev med mej.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Mellan det att jag hade tagit bort min förra häst och köpte min nuvarande, så annonserade jag efter en medryttarhäst.

Bl.a. en dam svarade på annonsen och tyckte att jag kunde betala 1500:- i månaden för att ge hennes dressyrhäst skrittpromenader i skogen. Rida på banan kunde jag möjligtvis få göra om det visade sig att promenaderna gick bra, men bara under övervakning av hennes tränare, som jag naturligtvis fick betala själv för, utöver medryttaravgiften.
Öh, tack, men nej tack.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Det som är det fina med att bara ta mailkontakt först, man slipper slösa mer tid än det tar att slänga mailet i papperskorgen :D

När jag annonserar eller svarar på annonser så har jag alltid mailkontakt i början. Framför allt efter att ha läst denna tråden ^^
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Jag hade annons ute ifjor ang medryttare på mina två hästar. Ett triangelmärkt Kwpn sto som var dräktigt & skulle bara motions promenadsridas & ev tränas mycket lätt, sen min 21 åriga välutbildade kallblodstravare som kunde ridas fullt ut.

Kallblodet hörde jag inte ett ljud om, men det var mååånga som kunde tänka sig att ta över mitt sto, ta hem henne, lämna tillbaka en månad innan fölning & sen ta hem henne igen när fölet var avant vid 5 månaders ålder, sen fick jag stå för uppstallnings, hovslagare & instruktörskostnader för dom gjorde mig en tjänst??:o

Nån hade förslaget att dom tog hem mitt sto, red henne & lät henne föla, sen behöll dom fölet E: Nobel, som betalning & lämnade tillbaka mitt sto till hösten :eek:

Någon ville ha henne & träna galoppombyten & andra skolor som ingår i MsV:B vilket hon tävlat i nere i Holland. Hästen är guds skull T-märkt pga en pålagring efter en olycka i framknäet & kan inte gå på den nivån & är dräktig :o
Någon ville träna hoppning med henne.

Stod tydligt i annonsen att hon hade en skada men var ridbar som promenadhäst men främsta uppgiften för henne är avel, och att hon skall stå kvar på min egen gård....

Jag hittade ingen medryttare & är gravid i år. Stoet har fölat men förlorade sitt föl, semineras igen nästa vecka. Sen skall hon sättas igång igen lite smått för att aktivera henne.

Jag kommer själv tidigast sitta upp i sadeln i senhöst efter förlossningen.

Har övervägt att prova sätta ut en annons igen då hon & kallblodet vill jobba/bli aktiverad.
Men frågan är om man våga med tanke på alla dessa miffon :confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Har äntligen hittat ett kanonhem åt mitt fblsto. Men annonsresan på denna häst har varit en mardröm :( Bla är det antalet personer som mailat och frågat om man kan tävla hästen i hoppning.... Till saken hör att det står i annonsen endast till avel el lätt promenadridning pga gammal skada + att hästen kostar under 10 000 kr.

Men priset tog denne spekulant som ringde 3 ggr på min häst. Första gången så letade hon efter en dressyrhäst att rida 2 hårda pass med i veckan, detta kom fram efter ca 40 min i telefon. Hon var supertrevlig. Tyvärr sa jag det är nog inte hästen för dej pga gammal skada osv.

Andra gången hon ringde letade hon efter en häst att träna dressyr på igen, då jag sa att hästen troligen inte höll för det och att hon såldes främst till avel så sa människan: men då avlar jag väl då.... öhhh

trejde gången presenterade hon sej lite annorlunda och letade efter en skogsmulle att ta föl på... allt lät bra tills jag tog hennes nr och konfroterade henne med att detta nr har ringt 2 ggr tidigare. Då menade hon på att hon lånat telefonen av en kompis med samma namn som oxå hon ringt på min häst 2 ggr.

tillslut så bestämde vi iaf att hon skulle komma och titta så jag skulle få se vad det var för människa men direkt då vi lagt på luren ångrade jag mej. Då ringde hon upp igen och sa att hon pratat med sin "kompis" och ville absolut inte köpa min häst och att jag var oseriös. då svarade jag att hon hade nog pratat med sej själv och att hon verkade schizo, ta du din medicin och ring inte mej mer,,,, hmmm det har hon inte gjort som tur är.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Fast jag håller med TS. En person som skriver så är inte duktig enl min def på duktig, då hade denne aldrig skrivit så. Så jag hade också tolkat dennes kunskaper på det sättet.
Jag tycker råden var super men kunde möjligen framförts med lite mer finess. Men samtidigt så är det alldeles för lite rakhet i vår värld så varför krångla till det? (De efterkommande mailen avstår jag från att kommentera.)

Ryttare/Unga får idag höra av sina tränare/intstruktörer att det är såååå duktiga och sådana talanger att varken de själva eller deras totalt okunniga förldrar inser att det i bästa fall är "för sin ålder". Oftast är det för att de ska fortsätta betala x kr till just denna tränare. F-låt tränarkåren men jag är för gammal och har hunnit se för mykcet genom åren...
De tror att de kan allt och att det bara är att rida vilken häst som helst. Fungerar det inte, så är det fel på hästen. Bara att köpa ny.
Sådant mail som TS fick gör mej trött, av artighet anser jag att man svarar MEN jag blir samtidigt glad att jag slipper öda tid på en sådan människa i telefon eller IRL.

Har en häst på annons. En häst som kräver sin ryttare då han kan bli ganska dominant om ryttaren är osäker. Detta tar jag alltid och förtydligar per telefon. Han är definitivt ingen häst för en ung eller oerfaren ryttare. Detta är jag noga med berätta men ändå är jag uppenbarligen inte tillräckligt rak, för det kommer ovana, ibland riktigt unga och provrider. Vad händer? Jo de får åka hem med ett misslyckande, fast nej just det. Det är såkart fel på hästen. :crazy:
Att det finns några ryttare som ridit/tävlat honom och att han funkar utmärkt med en duktig ryttare, räknas ju inte. (Han går 100-ft, 120 hopp och LA dress så han är hyfsad allround och välskolad). :idea:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*knapplån*
Jag får massa mejl jämt när jag sätter ut annonser om att jag söker medryttare från 11-13 åringar som är helt okunniga. I annonsen står det att hästen är en maxad d-ponny, väldigt stor och stark, jag har en del probelm med honom i hanteringen och behöver en väldigt rutinerad och bestämd ryttare. Ändå så har mammor ringt till mig och berättat om deras 11 åringar som är jätteduktiga (och det kan de såklart vara). Jag förstår mig inte på dom, om jag hade ett barn så skulle jag absolut INTE låta dem rida en sån häst när det till och med står i annonsen att ryttaren ska vara över 13 år :crazy:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag fick en gång en kommentar på denna ponny:
4031929.jpg

(Som är såld)

"Har hon stort huvud? Stort huvud är inte bra i hoppning, de kan bli framtunga...."


Till saken hör vel den att jag inte tycker hon har stort huvud, utan ett nätt och feminimt.
Men skrattade iaf gott när jag svarade tjejen;) Jag tycker man får mest konstiga svar när det gäller ponnier.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 428
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 059
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 427
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 502
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp