Bukefalos 28 år!

Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Jag hade satt ut en annons på min islandsvalack att jag sökte medryttare 2 dagar i veckan, skrev tydligt att han ska gå kvar här hemma på lösdrift och att det krävs skjuts av snälla föräldrar eller eget körkort eftersom det inte finns några bussförbindelser hit ut. Skrev även att han ska promenadridas i skogen och tränas lättare på bana.

Fick svar från en 10-årig tjej att hon ville låna min häst på foder för han var så vacker (Jo tack jag vet, en av annonsbilderna) och ha honom uppstallad på en ridklubb och även ha honom som lektionshäst i hoppning 2-3 dagar i veckan samt tävla i hoppning ibland.

Jag svarade och skrev att han lånades inte ut, och skulle inte användas till hoppning främst utan lugna skogsritter och att han inte skulle tävlas nåt mer. Sen var jag lite snäll och frågade om hon hade skjuts två dagar i veckan hit ut så kunde hon få rida lite på honom då och jag följde med på ungponnyn. Nä, hon ville verkligen ha honom på ridklubben så hon och hennes kompisar kunde träna och tävla i hoppning med honom för han var ju sååå fin. :angel: Då sa jag nej tack, han lånas som sagt inte ut och han ska inte flyttas, tränas eller tävlas i hoppning.

Sen hittade jag en trevlig tjej jag känner som kommer hit ibland och rider ut med oss (hon på min valack och jag på ungponnyn) på lugnare skogsturer :)
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

:eek:

Jisses!!

Man blir ju mörkrädd av hur folk framställer saker!
Och stackars häst då som skulle säljas som fullfjädrad ridhäst! Tur att du kollade upp den.

Jag gjorde faktiskt samma sak när jag köpte min. Nu var det inga frågetecken runt honom men jag ville ändå kolla hur han had haft det tidigare. Pratade till och med med galopptränare som bekräftade att han inte hade haft några skador.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Det där med säljare som medvetet ljuger tycker jag är fruktansvärt. Inte för köparens skull utan för Hästens skull!
En häst är ju inte som en halvknackig bil man bli lurad att köpa. En bil försöker inte sitt bästa trots att den är trasig. En bil kan man inte droga ner så att man kan köra den utan problem på provkörningen. En bil kämpar inte på när den är sönder. En bil har inte ont och en bil känner inte.
Hur kan man sälja en häst som man VET är trasig och har ont som ridhäst? Tänker man inte på hästen?? Usch, jag blir så ledsen av sånt. :(
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag håller med dig helt och fullt!

Hur kan man leva med sig själv när man vet att man har orsakat lidande för en individ?
Man orsakar ju inte bara hästen lidande utan även köparen som kanske tror sig hittat sin drömhäst som sedan visar sig vara helt förstörd.

USCH för sådana människor! :eek:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

jag har haft annons ute på mitt sto några gånger.
om man bortser från alla småtjejer som svarat, så har jag inte alls fått några konstig svar, utan folk har svarat upp till mina krav när de svarat.

visserligen är hon ett kallblod, så efterfrågan på henne är väl inte så jättestor...... tror att rasen har stor betydelse åxå.
Ringde själv på en Tori i vintras, blev helt kär i honom på en gång! Tyvärr visade det sig att han var sliten i sina ben och enbart funkade som sällskap eller skritthäst på korta turer, vilket inte riktigt var vad jag sökter......

det lustiga var att det inte stog på hemsidan, utan han vara bara till salu, så klart jag hörde av mig i förhoppningen om att jag hade hittat min drömhäst! vet inte om tjejjen tyckte jag var idiot när jag fråga om han inte ens kunde klara sig egenom en LC....... :crazy:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

såg en annons här om dagen där ägaren skrivit att hästen behövde uppsöka tandläkare. Men det var ju bara att lägga en 1000-lapp på det så hade man en fungerande häst sen.

Vad är det för fel på människan som inte kostar på hästen det själv? Varför lasta över detta på en köpare? :devil:

Många annonser där ägarna skriver om problemhästar och hästar som behöver rutinerad ryttare borde skicka hästen till genomgång på klinik. Skulle man själv ta dit hästen så skulle det garanterat hittas fel på de flesta. Väldigt få hästar reser sig inte om den inte har ont, de bockar heller inte som galningar efter hindret om det inte är något som gör ont.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl

Läste just en annons om en som söker häst. I texten står det att h*n är en tuff ryttare som inte fegar ur och inte är rädd att ta i, men som kan vara i mjuk i handen när det behövs...:eek:


Jag antar att personen egentligen menar att h*n är mångsidig i sin ridning men bara inte kan uttrycka sig så väl i text. Men ja. Jag hade då iaf inte velat ha en medryttare som "KAN vara mjuk i handen när det behövs"...:crazy:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har sett några på sista tiden som jag blivit ledsen av. Bland annat en liten häst som 'fått fång och jag har inte tiden att vänta tills han blir frisk så jag säljer honom till någon som orkar vänta'. Mycket noga med rätt hem.
Ja, för inte katten är det rätt hem just nu! :devil:

Eller varför inte: Mycket fin häst säljes, mycket kapacitet i hoppningen tyvärr är han skadad nu och min tränare säger att jag måste utvecklas i min ridning och därför säljer jag Pelle (påhittat namn).
Jag blir bara ledsen av sånt, även om säljarna är ärliga så varför i hela världens namn sälja under skadetiden? En häst är ingen maskin som man byter in när den går sönder!! Vem betalar ens 20- 30.000 för en häst som är skadad och man inte ens vet om man kommer kunna använda hästen sedan?
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

haha, å här har jag precis lagt in annaons, där jag söker fodervärd till mitt sto, som INTE kommer säljas förrän hon är igång och jag ser att hon håller! :D (kan sättas igång tidigast nästa vår...)

skulle aldrig få för mig att sälja henne innan jag ser att hon är hels om ridhäst igen. olika man kan tänka som människa........ :angel:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har sett några på sista tiden som jag blivit ledsen av. Bland annat en liten häst som 'fått fång och jag har inte tiden att vänta tills han blir frisk så jag säljer honom till någon som orkar vänta'. Mycket noga med rätt hem.
Ja, för inte katten är det rätt hem just nu! :devil:

Eller varför inte: Mycket fin häst säljes, mycket kapacitet i hoppningen tyvärr är han skadad nu och min tränare säger att jag måste utvecklas i min ridning och därför säljer jag Pelle (påhittat namn).
Jag blir bara ledsen av sånt, även om säljarna är ärliga så varför i hela världens namn sälja under skadetiden? En häst är ingen maskin som man byter in när den går sönder!! Vem betalar ens 20- 30.000 för en häst som är skadad och man inte ens vet om man kommer kunna använda hästen sedan?

Mitt sto är en sådan häst, ett pris som icke triangelmärkt & ingen visste om hon höll & helst annat pris som triangelmärkt & då fick man ta risken helt enkelt.

Jag köpte henne T-märkt för långt under ordinarie pris främst för avel & än så länge håller hon, men man får vara försiktig & tänka sig för vad man gör med henne. Men har varit ohalt hela tiden hos mig & gick blank igenom vet besiktningen, men man ser hon har någonting, syns på hovformen.

Nu var säljaren ärlig & jag letade inte främst ridhäst, var bara bonus att jag fick en läromästare & avels sto i ett paket.

Man kan göra fynd bland sådana annonser oxå om man är lite kall & har kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

:confused:Hej. Jag hade ute en annons om medryttare till mim D-ponny och fick många underliga svar. En tjej hade ridit i flera år och hennes mamma var hästvan det lät jättebra och vi mailade flera gånger där jag frågade saker om henne och hon frågade saker om hästen, till sist frågar jag om hon vill komma och provrida då svarar hon att det blir svårt för hon bor i stockholm och skulle bara komma ner hit en vecka på sommaren :confused:
En annan tjej ville ha min häst på foder och ta med hem till göteborg, jag svarade att jag ville ha hjälp tre dgara i veckan (vilket stod i annonsen)
Då frågade hon om vi inte kunde turas om och ha honom varann vecka :eek: det är väl inget skilsmässo barn heller!!

Jag har även gjort bort mig rejält en gång för några år sen! Det var så här att jag jobbade på en ridskola och vi letade efter en D-ponny till ridskolan.
Jag läser annonserna i en hästtidning och ser en annons om en 10årig D-ponny som går Msv dressyr och hoppning, jätte fint lynne,höga poäng på premiering inkörd m.m pris 20.000.
Jag visar ridskolechefen annonsen och frågar henne vad det kan vara för fel på hästen eftersom den var så billig:) ingen aning säger hon ,ring på den!
Det gör jag och presenterar mig och frågar massa om hästen sen frågar jag om det är en valack eller ett sto då skrattar hon lite ocg säger att det självklart är en hingst! ehhh jaha säger jag och tänker samtidigt hur skulle jag kunna veta det det står ju inte i annonsen :confused: Jag frågar sen varför dom säljer den så billigt? Då skrattar hon ännu mer och frågar om jag läst rubriken på annonsen, ehhh säger jag och kollar nu och där står "Hingstar för betäckning" 20.000 är alltså språng avgiften! jag har nog aldrig kännt mig så dum:o Som tur var skrattade bara hingstägaren
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*kl*

Mycket ska man läsa innan ögonen ploppar ur! Det är ju inte klokt som folk tolkar annonserna!

För ett X antal år sedan svarade jag på en annons. Hästen i fråga såg verkligen jättego ut. Jag ringde och pratade med ägaren. Jodå, hästen var såå snäll. Hans 9-åriga dotter red den dagligen.

Jag körde dit och provred hästen...
Bara att rykta och kratsa hovarna var ett företag. Hästen ville inte stå stilla utan hoppade och studsade. Det var ingen unghäst.

Väl uppkommen i sadlen, vilket bara det var ett företag, började hästen att hosta. Men det var inget farligt enligt ägaren. Den brukade göra så...

Fick med mycket möda och stort besvär runt hästen ett par varv i paddocken, sen började den snurra runt och till slut la den sej ner.
Den brukar göra så, sa ägaren.

Jag tackade för mej och åkte hem.

Stackars häst alltså! Hur i helsicke är människor skapta som kan sälja en sådan häst?? :mad:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

En gullig missuppfattning:

Jag annonserade för många år sedan efter "sommarbete för två ston med föl" och det ringde en tonårstjej och frågade hur mycket betalt det var.

Jag fattade ingenting först, men sen begrep jag att hon hade läst fel. Inte "Sommarbete" utan "Sommararbete". Och det lät förstås bra för en tonårstjej att få jobba med två ston med föl över sommaren!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Kviga?! :rofl::rofl:

Jösses, kvigor och dieselmotorer i byte, undrar vad det är för konstigt folk som hör av sig på annonser! :D

Fy vilket oartigt och gräsligt beteende att häva ur sig om din vikt! :mad:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag hade också reagerat som TS. Man måste sälja sig själv med lite bättre ordalag tycker jag! Jag skulle också se framför mig en ryttare som satt krampaktigt framåtlutad med 2 dm korta tyglar och tårna rätt ner, fullkomligt livrädd om jag fått det mailet! Och då känna att nej, en sådan bör inte ha egen häst alls under en period!

Jag är en sådan som letade mkt stabil pålle pga dåre till häst innan. Men jag skulle aldrig uttryckt mig så, hade genast känt att jag allt för mycket riskerade att skrämma bort säljaren då!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

när jag skulle sälja mitt varmblod fick jag mest svar från 13årig tjejer som hade ridit på ridskola i 3 år, och de hade alltid massa dumma frågor som: hur högt kan hon hoppa? hur fort kan hon galoppera? och hur högt kunde man tävla henne, fats jag hade skrivit klart i annonsen att det var inte för något tävlande, absolut inte hoppninng och en äldre erfaren,,
suckk va less man blir! man börjar ju undra om folk äns läser annonserna innan de svarar
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag hade min ena valack ute på annons ett tag där det stod att han SÄLJES.
6/10 ville ha honom på foder, vissa ville ha honom gratis då det stod i annonsen att det var akut. En ville köpa honom för hon hade för mkt ensilage, hon behövde en häst till som kunde hjälpa till att äta upp allt :crazy:
Ett mail från från finland, jag skulle ringa upp på en gång för dom ville ha hästen och dom hade en transport som gick från sverige samma kväll... Ok för att jag kände att det var lite panik just då men de va inte så panik..

Ska tillägga att jag tog bort annonsen och jag har min pojke kvar! Och det har jag alla idioter att tacka för :bow: Ack vad jag hade ångrat mig om han hade blivit såld..

(ett tillägg till, det var några vettiga människor som svarade)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 432
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 086
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 432
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 515
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp