Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast att hästar går i hög form med sänkt rygg förekommer även på sträckt tygel.

Javisst gör det . Det gäller att kunna rida hästen framåt så den blir rund och inte ta med eller dra med tyglarna bakåt utan inverka med drivning o säte mot en lätt hand som inte verkar bakåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vissa är rädda för att trycket/energin skall pysa ut om man inte har sträckt tygel. Jag länkade tidigare till en film med bl a Hempfling (se inlägg nr 1009). Viljan och energin i Hemplfings häst ca 18:50 in i filmen http://m.youtube.com/#/watch?v=TQUMAJCh1fA&desktop_uri=/watch?v=TQUMAJCh1fA&gl=SE är väl bevis för att talet om "pys" inte alltid stämmer. Inget tryck som pyser ut där!

Stor del av del 1 av tråden handlade om nackdelar med en "icke sträckt" tygel. Det är dags att debattera de nackdelar som kan uppstå med en sträckt tygel. Jag gjorde ett inlägg i slutet på del 1 som handlade om ett uttryck som ofta används både i den här tråden och ute i verkligheten: att ryttaren skall upprätthålla en elastisk kontakt med hästens mun, som ett gummiband.

Jag tror på att göra det så enkelt som möjligt för min häst att göra det jag vill. Då måste jag se till att den förstår. I detta ingår att vara så tydlig som jag förmår: att göra det tydligt för hästen när en signal börjar och när den slutar och att inte be den göra något den redan gör.

Därför tror jag att en elastisk förbindelse liknande gummiband mellan ryttaren och hästen inte ger den bästa kommunikationen. Ett gummiband måste vara något sträckt för att vara elastiskt. Elastisk kontakt innebär då ett konstant tryck = signalen är alltid på. Med en sådan kontakt måste hästen hela tiden avgöra både vilken nivå signalen har (om den ligger på x kraftenheter eller på y kraftenheter) och vad hästen skall svara på signalen (dvs vad den skall göra). Hur skall hästen tyda det konstanta trycket - gör samma som förut - eller - gör något annat?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tänker tvärtom. Man har skitit i bärigheten och bara gasat. Hästarna har underhalsen ute och dåliga bakben. De får frambensfladder pga spänningar i fronten. Inte engagerad bak. Skenbenen är inte paralella, framtungt.

För att börja samla den ökade traven måste passagen sitta. Sen kan man börja få en större kvalitet i den ökade traven. Med både bärighet och gest och häng.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut. Men där har man försökt snabba på utbildningen i okunskap. Man ser att de färdiga tävlingshästarna går i högre form och tror att man börjar där. Alt så tror man att man kommit längre än man faktiskt har. Man har höjt fram eller tillåt fram att höja mer än det bakom sadeln kan matcha.

Man börjar rida dem runda i låg form för att stretcha överlinjen och lära dem suga upp underhalsen. Därefter börjar de av det samlande arbetet eleveras i fronten. Har de hittat ett comfort-läge lågt får man lyfta upp dem. Men aldrig mer an bakdelen kan matcha.
Dock måste de upp i formen för att bakbenen(ja och fram) ska få plats att röra sig fullt. Men inte till det pris att underhalsen kommer fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Inget tryck som går fram heller. Och med bett hade kunnat gå att få ännu lite till. Kanske också gått att få den hålla sig på linjen så det gått att få energin framåt genom kroppen, stadigt.
Nu orkade jag bara kolla just där du skrev.

Men man ska nog anta att det finns skäl till varför Hempfling arbetar med Iberiska hästar. Och då mest bara hingstar.

Försök få ett stelt, felridet halvblodssto av gamla militärstammen att bjuda på det där. ;)
Eller får den del en gammal travare van att gå uppchekad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*
Jag skulle vilja höra vad ni säger om den här filmen på Rebecca och Eamon, som det står i filmen har de ju bara precis börjat, men vad tycker ni, ser det bra ut som en början?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det beror ju helt på var man vill.
Men lite illustrerar det i mina ögon lite det vi diskuterat. Det finns inte den energi man vill ha i dressyr och då blir det ju som ingen bärighet.

Men lyhörd häst och de har säkert trevligt ihop'
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men finns det ingen filmsnutt där han rider? Så kråmar sig min unghäst på väg in från hagen men det är inte samma sak.
Men ett så känsligt och lyhört djur skulle ha svårt för nyanser i kommunikationen? Man pratar ju inte bara med bettet? Och hur menar du att hästen tyder nyanser i sitsen. Sitter man av när hästen gör rätt? För annars är ju det ett ständigt tryck på hästen- som vi varierar och hästen reagerar på.

Nej jag tycker Kyra hade en bra poäng. Vi kan aldrig sluta inverka så länge vi sitter på hästen!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*
Jag skulle vilja höra vad ni säger om den här filmen på Rebecca och Eamon, som det står i filmen har de ju bara precis börjat, men vad tycker ni, ser det bra ut som en början?
Hästen är varken ihop eller igenom. hon åker runt o har kul med sin häst.

att hon sen vill kalla det för att hon rider diagonalsluta osv är mer en utopi. Den kommer aldrig att kunna samla sig
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det beror ju helt på var man vill.
Men lite illustrerar det i mina ögon lite det vi diskuterat. Det finns inte den energi man vill ha i dressyr och då blir det ju som ingen bärighet.

Men lyhörd häst och de har säkert trevligt ihop'

Jo, men om man börjar med lyhörd tänker jag att man borde kunna trycka in mer energi sedan?
Det jag tänkte på var lite det där ni pratade om "inte ihopkopplad" ang filmen där hennes man red akademisk(med tygel och bett). Kan man säga att Eamonn ser ihopkopplad ut? Eller är det för tidigt att säga?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo, men om man börjar med lyhörd tänker jag att man borde kunna trycka in mer energi sedan?
Det jag tänkte på var lite det där ni pratade om "inte ihopkopplad" ang filmen där hennes man red akademisk(med tygel och bett). Kan man säga att Eamonn ser ihopkopplad ut? Eller är det för tidigt att säga?
Det funkar inte att man senare ska kunna sätta igång motorn. Den måste vara på hela tiden- aktiva framåtsträvande bakben för att bygga styrka. Den där är markbunden o stärker inte sin bakkärra o kommer bara att springa fortare iom att matte inte kan stämma av eller se till takten.

Hästar som lufsar med bakbenen vickar på rumpan= går mer än travar/ gör om sitt rörelsemönster o blir svåra att lära om- rätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag håller med Axel - jag tror inte att det är så enkelt som att bara lägga till energi.
Sen minns jag inte filmen med hennes man eller ens vem han är- men om det är filmen jag tror så kan man lika gärna vara utan träns om det är dit man siktar. Det resultatet kan man nog visst få!

När jag började rida trodde jag att ridning bygde på att trycka på rätt knapp. Trav var båda benen om, galopp en fram och en bak... Och jag och en kompis grubblade på hur man egentligen tryckte på hoppaknappen.... Jag kunde inte förstå hur komplicerat ridning är. Och den tanken får jag nån gång i halvåret fortfarande. Liksom - åh fan, är det så här det sitter ihop, jag som trodde det var nån som hittat på själv hur man ska göra.... Och att det gick att komma till samma resultat på ett enklare vis .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Inget tryck som går fram heller. Och med bett hade kunnat gå att få ännu lite till. Kanske också gått att få den hålla sig på linjen så det gått att få energin framåt genom kroppen, stadigt.
Nu orkade jag bara kolla just där du skrev.

Vad menar du med "tryck som går fram"? Varför skall trycket gå fram? För att man skall se det eller vad? Hästen har nacken som högsta punkt, nosen precis framför lodplanet, är samlad, rörlig, utstrålar energi, är intresserad av Hempflings instruktioner och gör det Hempfling ber om. Vad mer begär du?

Vad menar du med att den skall hålla sig på linjen? Hästen flyttar sig undan för Hempflings hjälp/kroppsspråk. Skall hästen INTE vara lyhörd för Hempflings hjälp och hålla sig på linjen?

Varför skall energin gå framåt genom kroppen? Energin skall väl användas till att bära hästen och få kroppen att röra sig åt önskar håll.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men finns det ingen filmsnutt där han rider? Så kråmar sig min unghäst på väg in från hagen men det är inte samma sak.
Men ett så känsligt och lyhört djur skulle ha svårt för nyanser i kommunikationen? Man pratar ju inte bara med bettet? Och hur menar du att hästen tyder nyanser i sitsen. Sitter man av när hästen gör rätt? För annars är ju det ett ständigt tryck på hästen- som vi varierar och hästen reagerar på.

Nej jag tycker Kyra hade en bra poäng. Vi kan aldrig sluta inverka så länge vi sitter på hästen!

Jo det finns filmsnuttar där han rider, även i den här filmen tror jag. Hempfling är ju mest känd för att dansa med hästar.

Håller med om att man pratar med annat än bettet. Men det är bettets/tygelns inverkan tråden handlar om. Även om hästen är så känslig i munnen att den känner nyanser vid ett hårt stöd kan motparten/ryttaren ha svårt att känna när hästen ger mycket stöd. Hästar som ger mycket stöd kan ju förorsaka att ryttaren får skavsår i händerna (eller om det beror på att ryttaren ger hästen mycket stöd).

Sitsen och tyngdpunkten är väl det som ryttaren kan göra mest med utan att inverka med de övriga hjälperna. Hästen kan fås att gå framåt, rygga, gå åt sidan, balansera sin vikt bakåt bara genom att ryttaren använder sitsen/förändring av sin tyngdpunkt - utan att inverka i munnen.

Håller med dig och Kyra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Med att energin hår fram menar jag inte att hästen går fram i tempo. Utan just bara att kroppsdelarna är i linje så att hästen kan fortplanta energin från bakhov genom rygg genom höjd manke och hals ute ur manken välvd med uppsugen underhals t pannan/mun.
Det är inte helt off det han gör. Absolut inte. Men med ryttare på ändras balansen ngt i hästen.
Jag leker själv i halsring el lös så som han gör. Men även där går det inte att samla om hästen kliver förbi tyngdpunkten som i rumpan ut eller hela hästen ut. Den måste vara på väg fram med alla kroppsdelar, ej i tempo utan riktning.

Och en hingst av iberisk ras har sååååå mycket lättare för det där. Testa jobba en stel gammal överbyggd sak av annan ras med bekvämare mentalitet. Tror du det blir samma sak?
Varför tror du Hempfling har mest bara iberier?
Du får gärna besvara de frågorna.

På en iberier handlar det under inga omständigheter om att hålla kvar dem i handen på ngt vis. De är så känsliga. Så rider man dem så backar de av från bettet och suger in halsen i manken. Man har bettet till att få ur dem ur manken med otroligt lätta signaler. Bromsa dem och sätta lugnare takt göts med fördel mellan överlåren om sitsen fallerar.
Men lär man in förtroende för handen kan man få dem mer balanserade i sidled, lindra ev biljardering via att få dem mer avspända och rida dem på linjen. Det sliter enormt att fladdra med benen i cirklar som Hempflings gör. Som tur är har den ingen ryttare. Då sliter det ännu mer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det jag inte fick med riktigt var att även om jag skojar till det i halsring så ser jag det inte som dressyr IOM att det arbetet ofta saknar vissa grunstenar som är avgörande för kvaliteten om man ser det i dressyrögon. Frihetsdressyr med fokus på samspel är en helt annan grej.
Det gör ju Hempfling fint! Och det är kul att se ur den synvinkeln!
Det är också det jag har fokus på då jag skojar till det. Och att hästen ska kunna härma min energi. På iberierna är det ju väldigt mkt lättare än en del tyngre, lugnare halvblod. De har svårare att gå upp i energi, svårare att röra sig så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tänker lite som du - att tyglarna är till för att bestämma huvudets position, men formen kommer bakifrån. Däremot håller jag tyglarna korta, men med väldigt lite stöd. I hoppningen och terrängen måste jag istället ha mera stöd på tyglarna för att kunna reglera galoppen fram till hindret - men då rider jag ju heller inte i samma form :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men finns det ingen filmsnutt där han rider? Så kråmar sig min unghäst på väg in från hagen men det är inte samma sak.

Just det, det är en naturlig rörelse som hästar utan utbildning kan göra. Problemet ligger väl i att få dem att göra det med en ryttare på ryggen och när ryttaren vill göra rörelsen (och inte annars). Rörelsen med dess energi finns redan i hästen, det finns alltså ingen energi som kan pysa ut om ryttaren släpper på trycket eller använder hängande tygel. Om hästen är lärd att pysa ut energin blir det naturligtvis annorlunda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vi har en tjej i stallet som ofta rider tränslöst - och hon rider sin häst i bättre form än många!

http://www.youtube.com/watch?v=mH3_fd2RbZQ

Tyvärr gjorde youtube filmen väldigt mörk, men det går att se lite i alla fall - det här var inte deras bästa uppvisning, hästen (20år) börjar bli lite gammal och trött.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 664
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 970
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 184
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp